Eliteserien 2021

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Eliteserien 2021

Post by J I P »

Den 23. serierunden i 2020 sesongen står for døren og allerede etter 19. runder var det første laget klart for Eliteserien 2021.
Det er vel ingen stor overraskelse her på forumet at det første laget som kvalifiserte seg er

Bodø/Glimt :glimt
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10461
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 175 times

Re: Eliteserien 2021

Post by MhepA »

Vi har vel strengt tatt vært klar lenge, men jeg tror at dersom vi skal være blant medaljelagene til neste år er vi avhengige av de spillende typene som Hauge og Zinckernagel. Vi har heller ikke råd til å miste mange flere av de faste. Dvs. Vi kan ikke selge verken Lode, Bjørkan, Sampsted, Berg eller Junker.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7272
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 434 times
Been thanked: 872 times
Contact:

Re: Eliteserien 2021

Post by Los-Loco »

Jeg tenker i utgangspunktet det samme. Samtidig er det ikke til å komme bort ifra at vi mistet/solgte fire-fem startellverspillere fra i fjor til i år, og det gikk forbausende bra.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Knuta »

Husk KK sa at Glimt skal være på topp i 2021. Jeg er overhodet ikke redd for at vi ‘mister’ noen spillere. Det er mange gode spillere som vil til Bodø. CL frister også.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Novi »

CL er jo en kjempegulrot. Også har vi Junker under kontrakt, forlenget med Saltnes og Moe, og ingen med kontrakt som går ut i sommer. Lode og Bjørkan er eneste med kontrakt kun ut neste år av de faste, og jeg er sterk i troen på at det blir en 2+ års forlengelse på Lode og hvertfall 1 år på Bjørkan. Dersom ikke Bjørkan blir solgt i vinter, og det vil nok være til en sum som gjør at han kan erstattes.
Una mas cerveza.
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Eliteserien 2021

Post by mortsto »

Jeg tror merkelig nok Glimt har kanonsesongen på et gunstig tidspunkt. Ingen andre norske lag har pr dd midler til å hente de beste spillerne våre. Jeg vil også tro at klubber som en vanligvis vil tenke på som et lite steg opp som en del i Belgia og Nederland også er forsiktige med å bruke penger pga coronaen. Så da vil det sannsynligvis ikke komme mange fristende bud på spillerne vi vil beholde?
På den annen side, vil Patrick, Fredrik og Ulrik se ut som en million dollar neste sesong? Omtrent alle på laget kan jo lage flotte skrytevideoer for youtube med klipp fra årets sesong.

Når det gjelder de andre lagene så ser det ut til at TIL cruiser inn mot opprykk. Jeg tror også LSK returnerer. Så forresten at Espejord sannsynligvis var ute for sesongen. Kanskje greit at Glimt ikke kjøpte kjeksen.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Eliteserien 2021

Post by J I P »

Start på kvalifiseringsplass har 22 poeng etter 24. runder og kan med 6 gjenstående få 18 poeng til og maksimalt 40 poeng.
Vi kan nå gratulere Molde, Rosenborg, Vålerenga og Odd med sikret plass.

Hvor vil grensen gå for å kvalifisere seg for Eliteserien 21? De tre siste årene har grensen vært 29, 30 og 32 poeng.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10461
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 175 times

Re: Eliteserien 2021

Post by MhepA »

Måten du regner frem på blir egentlig feil, all den tid det er flere innbyrdes oppgjør blant lagene under MFK, RBK, VIF og Odd. Men greit nok, jeg skjønner poenget. Kort regnet ut så vil det beste poengmessige resultatet kvaliklaget kan stille med i år være 37 poeng. Så da er KBK akkurat innenfor til å kunne risikere å få kvalik. Hvis alle lagene under vinner omtrent 5-0 i hver eneste kamp, og at det laget som ligger dårligst ann (Bortsett fra AaFK) får tre poeng. Start og Mjøndalen skal møtes innbyrdes, og får Start tre poeng der, så vil Mjøndalen rykke ned selv om de vinner alle de andre kampene (om KBK skulle være nedrykkslaget riktignok). Mao. kan man kort fortalt si at det eneste utfallet KBK er avhengig av for at de ikke skal rykke ned er at Mjøndalen ikke slår Start i deres innbyrdes oppgjør. :)
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Knuta »

Kåre mener at Brann vinner serien i 2021. Vel etter 24 kamper i 2020 er de 40 poeng bak Glimt.
OTH
Posts: 2262
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times

Re: Eliteserien 2021

Post by OTH »

2021 blir en spennende sesong. Både RBK og brann har uttalt de skal vinne gull, i Molde har de og planer om det for ikke å ha en skuffende sesong igjen. Så får vi se hvem jokeren blir til slutt
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Larsson »

Blir så lei av det gnålet om det Kåre-sitatet. Jeg er Ingebrigtsen-kritiker god som noen, men han sa det a) for å blåse liv i en døende fotballfrest by og b) for å blåse lov i en døende talentfull fotballgruppe. Hadde han sagt «nei, vi skal ikke ta medalje neste sesong» hadde det vært en sak. Både nå og da han sa det. At han blir overrasket hvor rævkjørt det Brann-opplegget er og har vært synes jeg ikke han skal lastes for. Da er det verre med han som var på Aspmyra i går kveld + Rune Soltvedt
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Knuta »

Det er noe som heter realisme. Blåse liv har vel ikke akkurat vært i Brann verken i fjor eller i år både med ny og gammel trener. Man kan kanskje starte med å si at Brann skal utvikles og bli blant topp 5 i Norge i løpet av 2-3 år. Ellers så blir det som VIF som skulle bli det beste lag i Norden av forrige trener uten jeg så noen som helst planer for det. Jeg er for at man skal være optimistisk men med en liten porsjon av realisme. KK sa at Glimt skulle bygges opp i løpet av 3år og være en i norgestoppen i løpet av 2021. For å få det til måtte mye endres og detaljerte planer ble laget og ikke minst utført. Ser ikke noe av dette i Brann unntatt fjollete utsagn. Brann er alltid ute etter å hente kjente navn i stedet for kvalitet.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Glimt1916 »

Det var nå ikke ett sitat, han snakket villig vekk til alle om at de skulle kjempe om gull neste år. Han sa at de skulle bruke resten av sesongen på å legge grunnlaget for gullkamp neste sesong.

Når han tok over lå Brann på 7. Plass med sju poeng opp til bronse. Etter det har de vunnet én av 11, falt til 12. Plass, tre poeng unna kvalik.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Eliteserien 2021

Post by gavharr »

Jeg begynner å bli lei av gjenbruken av Kåre-sitatet, men mest av alt dette "skapet til Moe". Nå må vi slutte å bruke tid på Molde, og heller preike om Glimt.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Eliteserien 2021

Post by mortsto »

Kan vi preike om Glimt i alle andre tråder og om eliteserien 2021 inkludert motstanderne i tråden her?

Kåre er dømt til å mislykkes i Bergen. Han er en under middels trener i en kravstor klubb og by med lite tålmodighet. Han vet hvor høyt den lista legges med et slikt "friskt" utsagn, og journalistene kjenner blodlukta allerede før han kommer seg i gang. Det er bare å fyre opp den store popcorngryta og bivåne den uunngåelige kræsjen som kommer mellom de syv fjell i løpet av 2021.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Glimt1916 »

Det skal sies at det slett ikke er sikkert at Brann spiller i Eliteserien neste år, så sånn sett er jo dette feil tråd.

Er forøvrig enig i det med Molde. Mange Glimt-supportere virker helt merkelig opphengt i Molde.
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Knuta »

Glimt1916 wrote: Tue Nov 10, 2020 9:34 am Er forøvrig enig i det med Molde. Mange Glimt-supportere virker helt merkelig opphengt i Molde.
De fleste Glimt supporterne er vel opphengt i Glimt, etterfulgt ut fra det jeg leser av RBK og deretter Molde. Noe som forøvrig er veldig logisk da disse to blir våre utfordrere i 2021 i tillegg til VIF.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Glimt1916 »

Det virker å være ganske mye skadefryd over Molde blant Glimt-supportere. Mye av det på Twitter, og i spørsmålene som blir sendt inn til podkaster osv. Sesongen er en maraton, og dette med skapet er noe som går igjen. Jeg skjønner jo at det kan være morsomt å tyne litt, jeg liker det selv, jeg synes bare det har vært litt mye av det :)
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Novi »

Jeg syns egentlig det har vært lite av det, så har vel noe med hva man leser :) Moe er jo direkte ukomfortable hver gang Glimt nevnes, og man ser hvordan det bobler inni ham. Derfor er det ekstra morsomt at han kom med den "skapet"-kommentaren på et tidspunkt hvor sesongen egentlig er avgjort. Det er ikke en kommentar fra i vår som nå dras frem, men faktisk noe han liret av seg selv med Glimt 16 poeng foran ham.

Om ikke DET kan harseleres med, så vet ikke jeg.
Una mas cerveza.
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1278
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Buster »

Jeg tror det som provoserer er arogante uttalelser som ikke levner motstanderen hverken sjanse eller ære - Slike uttalelser som f.eks. Jens Petter kom med etter kampen mot VIF, og som provoserte halve Oslo øst. Vi fotballsupportere er lette å terge når noen slenger med leppa. Spesielt rett etter et tap. Jeg husker Gabrielsen uttalte i fjor at han aldri anså Bodø/Glimt som en reell trussel i kampen om seriemesterskapet. Selv ikke da de lå bak Glimt på tabellen etter å ha spilt 2/3 av sesongen. Han sa det etter at Molde hadde vunnet alt på slutten, og seriemesterskapet var sikret.

Vi får håpe at Erling Moe fortsatt ikke anser oss som en trussel for 2021. Da slipper han å gjøre noe. De bruker jo skader som hovedgrunn for at de tapte så mange kamper i sommer. Det kan godt være riktig, men for meg er hovedgrunnen at Molde er fullstendig avhengig av Eikrem på banen. De kan jo håpe at han holder seg skadefri, men hvis hele angrepsspillet er avhengig av en enkelt spiller blir du svært sårbar. Det var veldig synlig på Aspmyra i år. Molde var farlige helt til Eikrem måtte bytte ut. Siste 20-30 minutter uten ham var de tannlause.

For vår del er ikke angrepsspillet like avhengig av en enkelt person. Flere år på rad har Knudsen og Co. kommet styrket ut, selv om vi har mistet spillere som har dratt lasset året før. Nå har jeg jo et håp om at vi skal beholde de fleste av 2020-årgangen, og få se dem slå kraftig fra seg i europacupen til neste år. Det ser ut til å ta noen kamper før spillerne kommer ordentlig inn i systemet. Se bare på Solbakken, han blir bedre og bedre for hver kamp. Det samme skjedde jo med JP i fjor høst. Hva hvis angrepsrekka til neste år er Solbakken, Boniface og Tounekti? Da må de erstatte 50 mål og 40 målgivende fra Hauge, Junker og Zinck.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Novi »

Ja, Molde har jo en langt større stall, så skader skal ikke være noe som påvirker dem så mye som det har gjort. Eikrem er alfa omega for dem per nå, og akkurat det ligger på Moe.

Tidligere var det veldig interessant og lese om hva andre syns om Glimt. Er jo superlaget vårt, og man blir stolt av og lese positive ord om dem. Men i år har vi vært så dominerende at det betyr mindre hva andre mener og tror - vi ER best! Så blir det noe med pakken Moe - typen, laget han trener, og smålige kommentarer - som gjør det moro og harselere med.
Una mas cerveza.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Eliteserien 2021

Post by tomath »

Buster wrote: Wed Nov 11, 2020 9:50 amHva hvis angrepsrekka til neste år er Solbakken, Boniface og Tounekti? Da må de erstatte 50 mål og 40 målgivende fra Hauge, Junker og Zinck.
Med fare for å være kjepphøy på Glimt sine vegne så må de strengt tatt ikke det. De kan erstatte bare snaut 30 av målene, og Glimt ville likevel vært mestscorende hvis resten av lagene scorer samme mengde som i år :wink:
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Novi »

Godt poeng! Hvor mange 6-1-seire har vi ikke? Strengt tatt 4 mer mål enn nødvendig hver av de kampene. Det vi trenger er kreative spillere som Zinkernagel og Hauge. Vetlesen ser ut til og være litt av samme typen. Vi slet litt noen kamper med å bryte oss gjennom når Zinkernagel var borte. På vårt beste hjelper det ikke om ES-lagene er topp forberedt på hva som kommer, og det er nok nøkkelen neste år også. Tidligere gode Glimt-år har lagene etterhvert skjønt tegninga siden vi ble ganske ensidige i angrepsformen.
Una mas cerveza.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10461
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 175 times

Re: Eliteserien 2021

Post by MhepA »

Føler det er rimelig greit å se hva vi trenger. En driblesterk spiller som er god på små flater, gjerne god med begge beina, gjerne god pasningsfot, må ha god skuddfot, og gjerne rask.

Fytti Zinckernagel er bra god... Hvem i all verden skal erstatte han?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Knuta »

MhepA wrote: Thu Nov 12, 2020 6:18 pm Fytti Zinckernagel er bra god... Hvem i all verden skal erstatte han?
Tounekti er svaret.
Post Reply