Hilsen fra en Glimtvenn i Tyskland

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Hilsen fra en Glimtvenn i Tyskland

Post by Los-Loco »

Høsten 2001 kom det en tysk fredsarbeider til Tromsø, og vi jobbet sammen på en internettkafé for ungdom der. Han ble selvsagt oppdratt til å holde med det riktige fotballaget (etter FC Nürnberg selvfølgelig, siden han kom derfra). I 2002 hadde Glimt en ganske ok vårsesong, gikk på noen smeller utover sommeren men hadde to strake seirer i lomma (den gangen på ingen måte noen selvfølge!) da det var klart for fjerde runde cupkamp hjemme på Aspmyra mot TIL 7. august. Og TIL må vite, de spilte i 1. divisjon den gangen, og fikk kamptreningen sin mot lag som Åsane, Øygarden og Grorud. Det var med andre ord tid for å virkelig trø polkagrisene ned i gjørma (ja, det var "naturgress" på Aspmyra den gangen) og seile videre mot det som utmerket godt kunne bli en cupfinale det året.

Så jeg dro med meg min tyske venn, vi satte oss i bilen og kjørte 550 kilometer for å komme oss på kamp. Som ble en total og dundrende fiasko. TIL hadde fire målsjanser (inkludert en straffe) kampen igjennom, de scoret på alle fire, og satte for sikkerhets skyld også inn et skudd fra omtrent 300 meter i mål (jeg nekter fortsatt å regne det skuddet som en målsjanse!). Glimt på sin side fikk til lite og ingenting, og kampen endte 1-5.

Min tyske venn, som på dette tidspunktet hadde bodd nesten et år i Tromsø, ble likevel så forelsket i Glimt at han investerte i Glimt-drakt etter(!) kampen. Jeg på min side, var dritsur 550 lange kilometer hjem igjen, vel vitende om at jeg ville bli møtt med tyn fra alle kanter i Ishavsbyen.

Vi har dessverre ikke hatt mye kontakt etter at han reiste tilbake til Tyskland igjen, sist var vel et julebrev i 2013 tror jeg.

Så, i går før kampen tikket det inn en epost. Jeg tillater meg å gjengi litt av den her:

It was about 18 years ago, when you and me drove by car to Bodö. I remember this impressive summer trip, especially the time when we took a boat together with your father and went fishing just outside Bodö. During our stay in Bodo we also visited Aspmyra. It was August 7th 2002, when Glimt and Tromso IL met in IF Cup. You took me to the stadium, I kept the attached ticket as I keep all tickets when I visit soccer matches. To be honest, I neither remember the result nor who actually won that day, but it should have been quite impressive, because I bought a Glimt-Jersey in front of the stadium (see picture attached). From this day on I followed the results in norsk eliteserien, especially Glimt of course. You as a Glimt supporter had to get trough hard times during the past years, as well as I suffered with 1. FC Nürnberg. In 2007 we had our historical moment and won the German Cup, probably the only trophy during my whole life as supporter. It was a fantastic day, and so will be yours today.

Because today, November 22nd 2020, Bodo/Glimt is going to write history. From this day on I do not just any longer own a beautiful jersey of Glimt – it is the jersey of the norwegian champions 2020. Today is a sunday, my family and me will have a little walk outside in the sun – and I will wear this jersey. People are going to ask why, and you can be sure: I will tell them! :-)


:glimt
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Glimt1916
Posts: 5638
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Hilsen fra en Glimtvenn i Tyskland

Post by Glimt1916 »

Fantastisk! Elsker sånne historier.
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Hilsen fra en Glimtvenn i Tyskland

Post by Vegard »

Flott historie :)
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2308 times
Been thanked: 384 times

Re: Hilsen fra en Glimtvenn i Tyskland

Post by liverglimt »

Suveren opplevelse og historie. Jeg måtte tørke ett par tårevåte øyne. 😳😂
@liverglimt
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Hilsen fra en Glimtvenn i Tyskland

Post by Los-Loco »

Gråter du på bursdagen din??

Gratulerer med dagen gamle ørn! :skål :glimt
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Hilsen fra en Glimtvenn i Tyskland

Post by mortsto »

Nydelig historie. Jeg var forøvrig på samme kamp, og det var en av mine verste stunder på Aspmyra. Utrolig at han der og da bestemte seg for å kjøpe drakt og bli supporter.
Gratulerer med dagen liverglimt!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2308 times
Been thanked: 384 times

Re: Hilsen fra en Glimtvenn i Tyskland

Post by liverglimt »

Los-Loco wrote: Tue Nov 24, 2020 7:48 am Gråter du på bursdagen din??

Gratulerer med dagen gamle ørn! :skål :glimt
Tusen takk. Jeg er av den lettrørte typen, en tøffing i krystalldrakt :lol:
@liverglimt
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 306 times
Been thanked: 168 times

Re: Hilsen fra en Glimtvenn i Tyskland

Post by Sven-Rune »

Nå må dere slutte altså!
Jeg orker ikke mer tårer!
Jeg var i Drammen på treninga før kamp og Jonas mente an burdte intervjue meg. Det går ikke sa jeg, kommer bare til å gråte fordi jeg er så takknemmelig for det vi har fått oppleve dette rare året. SÅ vinner vi og sikrer gullet, tårene renner, vi ser bussen foran hotellet der Patrick og Marius er, -nye tårer. Mottagelsen i Bodø, ordførerens tale, intervjuer med Ulrik og Kjetil, på frokost-TV i formiddag, og nå denne historien! Jeg tror jeg blir dehydrert snart! :lol: :lol: :lol:

Nydelig historie, gratulerer med gullet til alle og med dagen din liverglimt
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Hilsen fra en Glimtvenn i Tyskland

Post by Los-Loco »

Som et apropos til historien så satt jeg og en annen Bodøværing på UB i Tromsø en av dagene etter kampen. Som forventet kom en av medstudentene fra Tromsø glisende bort og skulle gi tyn. Da var det at min Bodø-venn rettet seg opp, satte øynene i ham og sa:

"Si mæ, korr langt ned i divisjonssystemet må vi egentlig trø dåkker før dåkker hold kjæft?"

Effekten var umiddelbar, som et slag i solar plexus. Isbiten hadde ingenting mer å stille opp med og bare tuslet bort!

:glimt
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Glenn P
Posts: 2836
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Hilsen fra en Glimtvenn i Tyskland

Post by Glenn P »

Skjønner ikke hvem idiot som har kutta løk et eller annet sted i leiligheten min helt siden søndag!!!!??
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2308 times
Been thanked: 384 times

Re: Hilsen fra en Glimtvenn i Tyskland

Post by liverglimt »

Beste kommentaren på lenge Glenn P!! 🤣
@liverglimt
Post Reply