Bodø/Glimt i Europa 2021/2022

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Novi »

Den gjengen som nå har skrevet under gidder ikke jeg se mer av. Europeisk fotball er interessant pga mix av gode lag fra alle land, inkludert Frankrike, Tyskland, Nederland, Portugal++. Engelsk fotball interesserer meg ikke stort, og her er en 'superliga' med for mange engelske lag som ikke er stabile nok til og nå langt i CL hvert år.

Enten har de lite selvinnsikt, eller så er det kun forhandlingsutspill mot UEFA og Fifa. Eller kanskje er det dette de ønsker i Midt-Østen og Asia, hvor de tjener vanvittig med penger allerede.
Una mas cerveza.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Glimt1916 »

Det vil vel neppe bli noe av i denne omgangen nei. Tipper de store ligaene får noe flere plasser, og kanskje mer penger. Fifa har også egne planer om lignende superligaer, så kan nok komme etter hvert.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by J I P »

Nazgûl-lagene sine spillere kan plutselig bli de første til å støtte en boikott av VM.

Kanskje de tenker at hvis jeg først nå ikke får spille på landslaget da kan jeg jo like gjerne boikotte VM.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16537
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 731 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Sulliken »

Glenn P wrote: Edit: Skal vi lage en egen tråd som heter Super League, så vi slipper det i denne tråden? Jeg kan legge evt link i hovedinnlegget her.
Please do.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by mortsto »

https://www.glimt.no/nyheter/an-og-vg-s ... AZix0b7hwY

Bodø/Glimt er enige med Avisa Nordland og VG om TV-rettighetene til klubbens kvalifiseringskamper i Europa.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Novi »

Vel, kanskje siden VG er med så blir det hakket bedre enn hva vi så i fjor?
Una mas cerveza.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by J I P »

*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by J I P »

Lagene vi kan møte i vår første kvalikrunde begynner å falle på plass ifølge Kassiesa.net.
2021-q1-lagCL.JPG
Vi får håpe på overkommelig motstand slik at vi går videre fra de to første rundene.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Glimterfrem »

Har bestandig syns at det her koeffisient og seeding greiene er forvirrende. Er jo egentlig ganske imot det nye CL-systemet som skal belønne lag med høy koeffisient en plass, selv om de f.eks. kommer på 6 plass i Premier League. Er ikke så veldig fan av at når f.eks. et lag som Glimt, som overraskende blir norske mestere, skal bli plassert nederst i bøtta, bare fordi de ikke har spilt mye i Europa tidligere. Dersom jeg forstår riktig (og bare arrester meg om jeg gjør det, for jeg tar ofte feil på det her..) så kan vi trekke Zagreb eller Olympiakos allerede i FØRSTE runde? Ganske rart å se at Zalgiris er seeded, og ikke vi, når vi knuste de ganske greit i fjor. At Litauen, Moldova og Georgia sin seriemester rangeres høyere enn den norske blir for meg bare merkelig.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10714
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by liverglimt »

Er det rart at ett lag som gjentatte ganger og stort sett hvert år er i e-cup av en eller annen form er bedre enn vårt kjære Bodø/Glimt som inntil for 2 år siden var ett opp/ned lag i Norge? Nå spiller vi for andre gang på to år, til neste år så vil vi ha en stor forbedring i seeding som gjør at vi passerer blant annet Zalgiris som har spilt kvalik til en e-cup hver sesong siden 2012. :)

https://en.wikipedia.org/wiki/FK_%C5%BDalgiris
@liverglimt
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Knuta »

Så egentlig er det bare tull det stadige utsagnet om at dersom Molde og RBK gjør det veldig bra i Europa vil gagne Bodø/Glimt i seedingen, eller er jeg helt på jordet?. Blir like forvirret og forundret hvert eneste år. Ut fra det jeg leser betyr at vi møter tøff motstand i første runde og lettere motstand i 2 og 3 runde hvis vi vinner første runde. Nesten som i tennis. Hvis jeg har rett betyr det at dersom Molde gjør det bra i Europa vil det kun gagne Molde i seedingen året etter.
OTH
Posts: 2263
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by OTH »

I seedingen så vil det kun gagne laget, men det gagner alle norske lag at det gjøres bra i Europa da eliteserien vil bli seedet høyere, kommer de høyt nok opp så er det mulighet til kvalifisering til EL og ikke bare til nye ECL.
På 90tallet så gjorde RBK det så godt i Europa at Norge fikk 2 plasser i CL kvalifiseringen for sesongen 99/00
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by J I P »

Kommer to norske lag seg til gruppespillet da vil vi klatre høyt og kan til og med klare å få to lag i CL-kvaliken nest år. Se på tabellen på forrige side.

Vi kvitter oss med et dårlig år og får forhåpentligvis inn et godt år.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by mortsto »

Å havne blant de 15 beste gjør jo at Norge går fra 1 CL-plasser, 0 EL-plasser og 3 CONF-plasser til 2CL, 1EL og 2 CONF. Det snakkes om muligheten til å gå forbi Danmark hvis vi gjør det like bra eller bedre som dem. Men, det gis ulike poeng etter prestasjonene i de ulike e-cupene. Jeg vil tro CONF gir ganske lite poeng sammenlignet med CL/EL.
Se feks (gammel) info om poengsanking CL/EL her. https://www.uefa.com/memberassociations ... lub/about/

Danmark får jo et helt annet grunnlag for å sanke poeng i høst når de får sende to lag til CL, ett til EL og 2 til CONF. Hos oss får Molde, RBK og VIF sannsynligvis bare smuler, og kun en vanvittig god prestasjon av Glimt, samt skuffende innsats av de danske lagene kan gjøre noe med rankingen.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Glenn P »

Knuta wrote: Tue May 18, 2021 7:23 pm Så egentlig er det bare tull det stadige utsagnet om at dersom Molde og RBK gjør det veldig bra i Europa vil gagne Bodø/Glimt i seedingen, eller er jeg helt på jordet?. Blir like forvirret og forundret hvert eneste år. Ut fra det jeg leser betyr at vi møter tøff motstand i første runde og lettere motstand i 2 og 3 runde hvis vi vinner første runde. Nesten som i tennis. Hvis jeg har rett betyr det at dersom Molde gjør det bra i Europa vil det kun gagne Molde i seedingen året etter.
Ser ut som Glimt har arvet koeffisienten til Norge på 4.200, siden de egentlig ikke har mer enn 2.000 etter kvaliken i fjor. Så da har vel det andre lag noe å si
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by mortsto »

Ja, det har litt å si hvilken liga Glimt og andre lag kommer fra. Men likevel gagner e-cup-resultater til Molde/RBK først og fremst dem selv.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Glenn P »

Spurte han som drev den siden om det:

"Yes that's correct. The maximum of individual points and 20% of the country coefficients is used. See https://kassiesa.net/uefa/data/method5/trank2021.html

For all details see https://kassiesa.net/uefa/calc.html"

Så joda, det er jo best å gjøre det bra selv, men landets poeng er veldig relevant. Se på West Ham. Deres individuelle poeng siste fem år er usle 1.500 + 1.500, men får 20.028 for å komme fra England.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by J I P »

Et lite hint fra Patrick til de som tror Glimt vil selge Bjørkan og Berg før vi vet hvordan det går i Europa
– Det er en barndomsdrøm for min del å kunne ta Bodø/Glimt til Champions League. Det hadde nok vært det største jeg kan oppleve i min fotballkarriere.
Eurosport.no: FORBEREDER CHAMPIONS LEAGUE I BODØ – VURDERER MOLDE-PRAT FOR LÆRING
Om en snau måned skal det avgjøres hvem som blir Bodø/Glimts første motstander i kvalifiseringen til Champions League. Trener Kjetil Knutsen sier forrige sesongs opplevelse i Europa ga mersmak.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Vix
Posts: 743
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 121 times
Been thanked: 118 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Vix »

Ikke nye uttalelser, det der. Uansett tror jeg det er forskjell på Patrick og Fredrik. På kontraktslengden feks.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by J I P »

Det er vel ikke Europa vi tenker mest på etter gårdagens tap men nå er seriene avsluttet i Europa og våre potensielle motstandere er klare ifølge denne twitter posten
Image

Jeg tror det var StudioGlimt på twitter som uttalte at hvis Glimt slår ut sin motstander da overtar vi motstanderens rating i runden etter. Så, da får vi håpe på å møte den klubben med høyest ranking som vi klarer å slå.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Glimterfrem »

Huff, må innrømme jeg liker svært dårlig den potensielle motstanderen vi kan få allerede i første runde. Synes det seedingsystemet er ganske merkelig. Trekker vi Zagreb, Ludogorets, Malmø, Cluj, Legia, Ferencvaros eller Slovan Bratislava så møter vi svært gode lag med mye erfaring fra europeisk fotball de siste årene. Det er jo halvparten av de seedede lagene, og dermed 50/50 sjanse for at vi skal få det svært tøft i å komme videre fra FØRSTE runde. Ryker vi i første, må vi vinne to kvalikkamper(tror jeg) bare for å komme oss inn i Conference League..

Jeg skjønner poenget i å trekke en motstander vi kan slå med høy rating, men personlig håper jeg mye heller at vi trekker Lincoln Red Imps og kommer oss trygt videre. Dersom vi kommer ut av europakvalikk uten å i det hele tatt få spille gruppespill i Conference ville det vært svært skuffende..
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by mortsto »

Husk at vi skal ut i 1 runde 6 og 7 juli og uka etter. Jeg tror Glimt hadde slått samtlige av de lagene i over to kamper i juli i fjor. Vanskelig å si i år, men at vi er midt i sesongen skal jo være en stor fordel.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Knuta »

Håper å unngå Napoli og Leicester i siste kval runde før vi er i CL
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by J I P »

Jeg er helt enig med Glimterfrem at en høst uten et gruppespill i Europa vil være en gedigen skuffelse.
Selv Conference League kan gi Glimt penger på bok.

ABCNyheter.no: Ny europacup kan gi milliongevinst for norske klubber.
Tall som er lekket til blant andre den franske storavisen L'Equipe, forteller at hvert av de 32 lagene som kvalifiserer seg for gruppespillet i conferenceligaen, er garantert en utbetaling på 2,94 millioner euro. Det tilsvarer 29,9 millioner kroner etter dagens kurs.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Crazy horse »

Det verste scenariet er at det er RBK, som "kapret" fjerdeplassen ifjor, som kommer til gruppespillet i Conferencr league. Det hadde vært litt for typisk.
Fotball er nesten alltid morsomt
Post Reply