Bodø/Glimt i Europa 2021/2022

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Novi »

Takk for oppsummering!! Enig i målsetningen. Det bør sportslig være CL, mens man bør forvente CON.

For et år dette blir for trenerteamet! Man skal fortsatt utvikle et lag gått fra sølv til gull med alle rekorder, holde sulten i spillerne til og bli bedre, og i tillegg toppe formen til sommeren og høsten. Kan 2021 virkelig bli bedre enn 2020??
Una mas cerveza.
User avatar
youron
Posts: 1601
Joined: Wed Mar 03, 2010 10:24 am
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 55 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by youron »

Kan 2021 virkelig bli bedre enn 2020??
Svaret på det blir nei. 2020 var året ALT klaffet. At Glimt kan klare gull kan skje, men å overgå rekordene som ble satt er utopi.
STOLT MEDLEM AV GLIS I MEDGANG OG MOTGANG BGFE!!
JHA
Posts: 952
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 105 times
Been thanked: 141 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by JHA »

Kan 2021 virkelig bli bedre enn 2020??
Svaret er ja :) Vi blir nok ikke like dominerende i serien, men det vi skal gjøre i Europa gjør at totalen blir bedre :)
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by mortsto »

Rekordene slås nok ikke. Men om vi avgjør serien i siste runde foran stappfull stadion med 8000 tilskuere, vinner cupen og minimum havner i gruppespill EL, så tar jeg til takke med det.
G-s-enz
Posts: 5430
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by G-s-enz »

Glad om vi unngår nedrykk og kommer oss til europaleague jeg 🤷‍♂️
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Novi »

Må si at nedre halvdel på tabellen vil skuffe meg veldig. Topp 4 er min forventning til i år. Skuffelsen blir egentlig aller størst om vi ser et bunnnivået vårt synker. Der her vi vært svært uglimtsk siste 2 år, og en trend jeg håper fortsetter. Og i Eliteserien er nivået såpass varierende på øvrige lag at et høyt bunnnivå garanterer topp 4.
Una mas cerveza.
User avatar
Vix
Posts: 765
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 126 times
Been thanked: 123 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Vix »

Selvfølgelig skal vi ikke på noen nedre halvdel! Den tida er forbi. I hvert fall i et.... ettårsperspektiv. Kjetils ønske er flest mulig kamper på høyt nivå. Da er EL tilstrekkelig. Passelig, forhåpentligvis. Conf? Meh, who knows?
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Glimterfrem »

Laget er nybakte seriemestere, det gjør noe med selvtilliten. Jeg tror vi kommer til å se et Glimt som vil fortsette i samme spor med lyst til å kontrollere kamper. Andre lag har også mer respekt for oss. De fleste har jo enda 0-5 tap i minnet fra sist gang. Kommer vi til å gjøre det like bra som i fjor? Nei, men det er helt greit. Jeg er fornøyd om vi klarer Europa, men håper selvfølgelig at vi kjemper om tittelen.
Glenn P
Posts: 2836
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Glenn P »

Snuser litt rundt og ser på klubbene som er kvalifisert, og hvem som ligger bra an i hjemlig liga.

Olympiakos, Malmø, Røde Stjerne Beograd, Dynamo Zagreb, og Legia Warzawa er de første åpenbare jeg ikke vil møte. De to siste kniver om plassen, så kan hende at man blir å møte et mindre kjent lag.

Syns fortsatt at det hadde vært gøy å møte Zalgiris, men om det er lov å reise i Europa til sommeren, håper jeg på Valur (Island), HB Thorshavn om de tar seg videre, eller laget som tar seg videre fra Luxemburg. Ta det som en ferie.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Kesseboy »

Greit å unngå Balkan i det store og hele tror jeg, med mindre det er en rein ferie.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by MhepA »

Jeg klarer ikke la være å tenke på underholdningsverdien i lagene man måtte møte. Ja, klart jeg skulle ønske meg Europa League i 2020, men skulle man først ryke ut, var det stas at det har mot AC Milan. Man fikk veldig mye oppmerksomhet, og spillerne våre økte i verdi av det oppgjøret.

Olympiakos hadde vært mye gøyere enn Legia Warszawa i så måte. Og kanskje tilogmed spillerne hadde blitt ekstra motivert av å møte et større lag (historisk sett).
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Glenn P
Posts: 2836
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Glenn P »

Hadde vært en stor opplevele å evt. dra til Hellas ja, men da tar jeg heller flere "kjedelige" kamper. Er bra trøkk i Legia også, får trøkt inn 30.000+ mennesker, tenker det er litt gøy
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by MhepA »

Tror du fint kan legge bort tankene på noen reise utenlands for å se kamp i 2021.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Wendigo
Posts: 1503
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 238 times
Been thanked: 115 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Wendigo »

Jeg er forsiktig optimist for høsten. Avhenger selvsagt av mye, men anser det ikke som urealistisk.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
Glenn P
Posts: 2836
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Glenn P »

MhepA wrote: Sun Jan 17, 2021 7:46 pm Tror du fint kan legge bort tankene på noen reise utenlands for å se kamp i 2021.
Tja, regjeringen og FHI har vel sagt at de håper på å ha vaksinert store deler av oss innen sommeren, og senest i dag kom EU-kommisjonen ut og sa at de håper/tror 7/10 kan være vaksinert innen sommeren. Tar absolutt ingenting på forskudd, men det ser ikke så ille ut lengre. Får man kamp i Israel hvor de sikkert er ferdigvaksinert før påske, burde det være grei skuring å dra dit til sommeren om manselv er vaksinert.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by J I P »

Mini (hos Nordicbet) sier at at vi må heie på Molde i kveldens kamp mot Granada.

Dette stemmer også hvis vi tar en titt på for eksempel denne artikkelen hos Bold.dk: Koefficient: Strålende top 15-nyt for Danmark.

I artikkelen så finner vi også en tabell som viser koefficientene for de forskjellige landene.
Tar vi en titt på Norge så ser vi at i år er siste året vi drar med oss det begredelige 2016/17 året med minimal suksess i Europa.
Hvis de norske lagene presterer i Europa i år så har vi gode muligheter til å klatre på tabellen. Kan også vi begynne å snakke om å havne blant de 15 beste?

Summeres og sorteres tabellen på de siste 4 årene så er Norge fremdeles på 22. plass med 19,125 poeng, Danmark på 21 har 19,375 og over der så har vi Kypros på 15. plass med 22,25 poeng. Det er altså veldig tett mellom landene og hvis vi i år klarer å få 2 lag inn i gruppespill da ligger veien åpen for å klatre.
En top 15-placering er særdeles vigtig, fordi den giver to pladser i Champions League-kvalifikationen, én plads i Europa League-kvalifikationen og to i Europa Conference League i 2022/23-sæsonen.
I år er det vanskelig å klatre flere plasser siden vi ligger nesten 4 poeng bak Israel på 5-års rankingen. Men på rankingen siste 4 år så ligger Israel bak oss. De mister et år med 6,75 poeng mens Norge "bare" mister 1,375 poeng.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by J I P »

Molde slo Granada men ble utslått. Vi gikk forbi Danmark når vi ser på de fire siste år. Grunnlaget er lagt for topp 15 for sesongen 22/23.

Er det en sesong hvor tilrettelegging for lagene som skal spille i Europa er viktig så er det i år.
rank-uefa.JPG
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by J I P »

*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by J I P »

mortsto wrote: Fri Jan 15, 2021 11:22 am Jeg har kikket litt på kvalifiserings"flyten" mellom de ulike e-cupene, CL, EL, CON. Om jeg ikke har blingset så er veien til Glimt slik (om de ikke går hele veien til CL, såklart):
-Glimt ryker i første kvalikrunde(Q1) CL->Havner i andre runde, Q2 Conference League.
-Ryker i CL Q2->EL Q3
-Ryker i CL Q3->Playoff (PL) EL
-Ryker i CL PL->Gruppespill EL
-Ryker i EL Q3->CON PO
-Ryker i EL PO->Gruppespill PO.

Mao. Ikke usannsynlig at det kan bli deltagelse i tre ulike e-cuper til høsten. Seeding gjør bildet ytterligere komplisert. CL er legendemateriale, EL vil være meget sterkt, mens gruppespill CON bør være et minimumsmål.

EDIT: Datoene for første kvalikrunde CL er 6–7, samt 13–14 juli.
Som oversikten til Mortsto viser så vil det være utrolig viktig å gå seirende ut av første kvalifiseringsrunde i CL. Det gir oss håp om å finne gull og diamanter i de grønne skogene i CL og gull i Europaligaen. Det skal bli tøft å gå hele veien til CL-gruppespillet men får vi flyten så....

UEFA har også lagt ut noen oversikter som man gjerne kan ta en titt på:
UEFA.COM: Access list.

Denne siden virker også å kunne bli nyttig:
https://kassiesa.net: UEFA European Cup Football.

Tillegg 15/4: Illustrasjon av "Europaveiene" fra AN-artikkelen om utbygging av Aspmyra:AN.no(+): Nå er nye tribuner på vei på Aspmyra: – Første del blir klar i mai
Image
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glenn P
Posts: 2836
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Glenn P »

Vel nå kan man kaste alt på båten..? Blir uhyre spennende å se hvordan denne Rikmannsligaen kommer til å forandre Europeisk fotball. Skal plutselig de Engelske klubbene i Rikmannsligaen ikke spille CL/EL/CON? Blir det Leicester, West Ham, Everton og Leeds som blir de som skal i Champions League?
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2308 times
Been thanked: 384 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by liverglimt »

Skjer dette så er hjertet mitt helgult og jeg må sterkt vurdere å skifte nick, mail, liv osv.
@liverglimt
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Knuta »

Ja det er noen år siden jeg kuttet ut linken til klubber med eiere som arabiske sjeiker, korrupte russiske venner av Putin, styrtrike asiatere. Synes det er flott at tyske klubber viser fornuft.
Larsson
Posts: 1634
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 234 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Larsson »

Er det noen som egentlig er overrasket? Det har vært prat om dette i årevis. Covid presser fram tiltak som kan forsterke økonomien.

Dette er det naturlige neste steget for den moderne fotballen. Og United, Liverpool & co er like ille som resten.
Glimt1916
Posts: 5638
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Glimt1916 »

Tyske klubber har ikke noe valg pga 50+1 -regelen. En regel de store klubbene jobber aktivt for å bli kvitt. Red Bull-klubben er den eneste som har funnet et smutthull til nå.

Denne ligaen er en rævva idé, men veldig lite overraskende. Det blir kanskje ikke noe av, men vil sikkert føre til at klubbene det er snakk om får enda mer fordeler i CL, mens dette forslaget blir liggende som et ris bak speilet.

Greit å se at uefa har en grense der de setter ned foten, og det er når inntektene deres blir truet. Bokstavelig talt alt annet virker å være akseptabelt for dem og fifa.
Glenn P
Posts: 2836
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2021/2022(?)

Post by Glenn P »

Knuta wrote: Mon Apr 19, 2021 8:33 am Ja det er noen år siden jeg kuttet ut linken til klubber med eiere som arabiske sjeiker, korrupte russiske venner av Putin, styrtrike asiatere. Synes det er flott at tyske klubber viser fornuft.
Jeg er Manchester United-fan. De har satset hardt på det Kinesiske markedet med egne treningsdrakter, og uttallige insta/twitter-poster om Kina. Og er på tur i Dubai titt og ofte med både hele laget og sender spillere på "ferie". Det er jo en sponset ferie netttopp dit for å få mest penger. Jeg sitter nå og ser Unitedkamper på hvilepuls, men noe er såklart også VARs skyld som tar bort feiringen og spontaniteten.

Dette tror jeg kommer til å bli mitt brudd med Manchester United, med mindre det er som Mark Twains død, sterkt overdrevet. Men på papiret ser dette ikke bra ut for fotballen som vi kjenner det.

Kjenner på at jeg håper UEFA kjører på med samme system, men eksluderer de som har brutt ut. Blir jo en ny dimensjon hele den kampen om plasser i hjemlig liga. Kanskje man kan ha flere fra land med levare koeffisient osv? Kanskje flere serievinnere inn senere i kvalik og rett i gruppespill? Dette vil såklart ha en betydning for det økonomiske, så ja kanskje må vi betale mer for å se Bodø/Glimt i Europa, men tar faen meg det over å se denne nye ligaen.

Edit: Skal vi lage en egen tråd som heter Super League, så vi slipper det i denne tråden? Jeg kan legge evt link i hovedinnlegget her.
Post Reply