VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by J I P »

*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Spillertråd: Ulrik Saltnes

Post by gavharr »

Tror Ulrik har rett, men dette handler jo dessverre om at hele verden begynner med VAR. At det blir litt FOMO i NFF og ellers blant fotballedere, og ikke minst fotballdommere, det er lett å forstå.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet

Post by Sulliken »

Sakset de to innleggene over fra Ulriks spillertråd, da dette spørsmålet fortjener egen tråd.

Personlig har jeg ropt etter videodømmimg i 15 år, så nå er det på tide. I tillegg blir det mer og mer utbredt, og Norge trenger ikke å bli akterutseilt der også.

Så får man håpe at utføringen blir mer lik EM og mindre lik PL det første året de hadde det der.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by poteten »

Om VAR blir innført i Norge, vil det ende opp med tre timers fotballkamper fordi problemet til norsk fotball er ikke dommeravgjørelser som er coin flips. Problemet er at norske dommere ikke har tempo til å holde følge, så alt blir jo stoppet for å avgjøres av VAR.
Kritisk
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by gavharr »

Tja, vi er kanskje litt i overkant hard mot våre egne dommere?
Det er jo ikke sånn at ikke dommere blir diskutert også der hvor man har både VAR OG helproffe dommere.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Glenn P »

VAR for meg kunne blitt brukt i situasjoner hvor det er:
- Ekstremt farefullt spill, og dermed utvisning
- Åpenbar filming for å få straffe, eller ved "slag i ansiktet" osv.
- Faktiske slag/albuer/spark gitt uten at dommere ser
- Offsidesituasjoner hvor det er mye folk i boks etc. og det er umulig for dommere å se om den er fra egen spiller eller motspiller. IKKE disse millimeteroffsidegreiene.

IKKE:
- Holding etc. i feltet
- Ikke hands, på dette treffer dommere mer enn godt nok til at man ikke skal måtte stoppe spillet hele tiden.

En ting nok ikke så mange tenker på er kostnaden/problemene utover teknikken. Det må utdannes folk som skal gjøre det tekniske. Så det er bare å bli EVS-operatør, der trengs det folk. Så det jeg frykter er at den VAR-løsningen som kommer til Norge blir så langt unna det vi er vant med fra internasjonal fotball, og da skal det klages og bæses på det. Folk blir aldri fornøyd.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by J I P »

Skal den største gleden man får i en fotballkamp - jubelen når vi scorer mål - forsvinne inntil VAR-teamet og dommeren sier Ja?
Det er ille nok når et mål blir avblåst for offside etter at vi har jublet i 10 sekunder.

Ser to fordeler med VAR
- Vi trenger jo nesten ikke linjemann til å blåse offside lenger med VAR ettersom målet kan etterprøves og annulleres. Det kan jo bety at angrepene blir fullført i større grad siden dommeren da ikke føler at de må blåse i tvilstilfeller. Eventuell feil blir rettet opp hvis VAR fungerer godt.
- våre norske dommere får igjen dømme internasjonale kamper. Gitt at de faktisk er gode nok så medfører manglende VAR i Norge at de mister internasjonale oppdrag. Akkurat som spillerne har godt av å spille internasjonalt så har også dommerne godt av å dømme utenfor egen lekegrind.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by mortsto »

Jeg tror ikke det er noen vei utenom. Norske spillere vil måtte forholde seg til dette i landskamper og e-cup. Jeg er tilhenger av beskrivelsen til Glenn P, og spesielt ønsker jeg at åpenbar filming bør kunne straffes med karantene også i vurdering etter kamp. Får spilleren en hånd i brystet i en ærlig duell og holder seg til ansiktet? Fem kampers karantene. Få det bort.
Synes også prinsippet om klare og åpenbare feil er en god linje å legge seg på, selv om dette heller ikke er lett å definere. Feks bør ikke VAR endre på Botheims annullering i Sofia, fordi det ikke er en klar og åpenbar feil, selv om vi er i harnisk og mener det er alt for strengt dømt.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Wendigo »

Jeg er for VAR fordi statistikken viser at Glimt er av de lagene som kommer dårligst ut ift. kampavgjørende dommerfeil. Men jeg mener ikke det skal brukes på offside, da det er notorisk uegnet. pga. fps-problematikken. Pene millimeterlinjer fremst, og elendig presisjon i måling av når ballen faktisk blir slått. Derimot hadde jeg gjerne sett at det brukes mer på svineri, dvs. de virkelig stygge tingene og filming.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Glenn P »

Wendigo wrote: Wed Oct 20, 2021 12:14 pm Jeg er for VAR fordi statistikken viser at Glimt er av de lagene som kommer dårligst ut ift. kampavgjørende dommerfeil.
Hvor langt tilbake? Ser gjerne tall på mer enn bare denne og forrige sesong.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Kesseboy »

J I P wrote: Wed Oct 20, 2021 11:56 am Skal den største gleden man får i en fotballkamp - jubelen når vi scorer mål - forsvinne inntil VAR-teamet og dommeren sier Ja?
Det er ille nok når et mål blir avblåst for offside etter at vi har jublet i 10 sekunder.
Hvor mange ganger skjer dette, da? Hvor ofte dukker det opp noe som gjør at et mål blir underkjent, uten at man skjønner at det er en diskutabel situasjon i forkant?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Glenn P »

For ofte.. På hver dødballscoring med mange folk i felt, venter jeg bare på de jævla linjene, eller om ballen har snerta en arm. VAR er en av hovedgrunnene til at jeg nesten ikke ser Manchester United-kamper lengre, og det hadde jeg ikke trodd før VAR.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Boombadila »

Her er det jo kanskje på sin plass å skille mellom VAR, slik som det har vært praktisert i PL, og VAR, slik det var praktisert i EM. Sistnevnte fungerte jo svært godt, etter min mening.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Knuta »

Fra starten av VAR og fram til nå så blir systemet bare bedre og bedre. Tittet på Ajax mot Dortmund i går. VAR ble ikke brukt i det hele tatt i første omgang(så ikke andre). Ville egentlig innført VAR allerede neste år. Vi tapte gullet i 2019 på grunn av kroniske dommerfeil og det håper vi at vi slipper i fremtiden.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Glenn P »

Knuta wrote: Wed Oct 20, 2021 1:51 pm Vi tapte gullet i 2019 på grunn av kroniske dommerfeil og det håper vi at vi slipper i fremtiden.
Tviler på at Molde "tjente" 14 poeng pluss målforskjell...
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Crazy horse »

Viktig VAR-avgjørelse mellom Liverpool og Atletico Madrid i går. Den tok utrolig lang tid men gikk riktig vei. Hadde det ikke vært VAR der, ville Madrid-gjengen stjålet poeng fra Liverpool.
Jeg likte VAR i vm, men sliter, som mange andre, med PL.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by gavharr »

"Rettferdig" er jo som så mye annet et utrolig relativt begrep, og selv med VAR frykter jeg at ikke alt nødvendigvis blir så mye mer rettferdig uansett. Disse situasjonene mellom RBK og VIF ville man vel ikke blitt enige om selv om VAR hadde grepet inn og gitt straffe til RBK i slutten, eller latt være å annullere VIFs cornermål. Følger man regelverket til punkt og prikke, så vil folk klage på reglene...
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Glenn P »

Crazy horse wrote: Wed Oct 20, 2021 1:58 pm Viktig VAR-avgjørelse mellom Liverpool og Atletico Madrid i går. Den tok utrolig lang tid men gikk riktig vei. Hadde det ikke vært VAR der, ville Madrid-gjengen stjålet poeng fra Liverpool.
Jeg likte VAR i vm, men sliter, som mange andre, med PL.
Hvilken situasjon? Har bare lest live-oppdat, og da var det både støvler i ansikt med VAR, opptil flere straffer etc.

Så den siste med Gimenez nå. Image

Syns det er hjemmel å gi straffe når forsvarere ikke er interessert i ball
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Wendigo »

Glenn P wrote: Wed Oct 20, 2021 1:21 pm
Wendigo wrote: Wed Oct 20, 2021 12:14 pm Jeg er for VAR fordi statistikken viser at Glimt er av de lagene som kommer dårligst ut ift. kampavgjørende dommerfeil.
Hvor langt tilbake? Ser gjerne tall på mer enn bare denne og forrige sesong.
Jeg har bare sett tall fra denne sesongen. (Tall fra i fjor tror jeg bør utelukkes fordi sesongen er såpass spesiell). Men tar gjerne mer info om noen har.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Crazy horse »

Til Glenn P:
I situasjonen der dommer dømte straffe til Atletico, men gjorde om på avgjørelsen etter å ha studert situasjonen på VAR-skjermen. Den var ikke helt enkel å se med det blotte øye, men nokså klar filming når man så det i reprise.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Crazy horse »

Til Glenn P, nr 2:
Det var i akkurat den situasjonen, ja. Mener Jota var svært interessert i ball, mens Gimenez bare var interessert i å skaffe en billig straffe. Det eneste som ble feil var at Gimenez ikke fikk gult kort i situasjonen, for det burde han hatt. (Da skal jeg ikke si noe mer om det, trur eg.)
Fotball er nesten alltid morsomt
Veni
Posts: 460
Joined: Tue May 02, 2017 2:24 pm
Location: Bergen
Has thanked: 33 times
Been thanked: 61 times

Re: Eliteserien 2021

Post by Veni »

Ok, mulig jeg er i 100% utakt med folket men den VAR protesten som supporterne driver med nå er helt meningsløs. Denne runden har vi nok en gang hodeløs offside-vinking i Godset-Molde og en ball som soleklart er inne i VIF-Brann... Dette er jo ikke sjarmerende!
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Eliteserien 2021

Post by tomath »

Enig med deg. Tror nok flertallet er mot VAR, men samtidig så er det kanskje sånn at de som er i mot roper høyere enn de som er for, sånn at motstanden virker mer overveldende enn den egentlig er.

Når det gjelder protestene så har jeg forstått det sånn at det er vel så mye en protest mot at klubbene (unntatt én) har vedtatt at de er for VAR uten å ta med supporterne på råd, men har ikke helt forstått hva kravet fra supporterne er her. Er det sånn at de ville protestert mot konklusjonen uavhengig av klubbens fremgangsmåte, eller hadde det vært tilstrekkelig at man konfererte med supporterne før man konkluderte at man ønsker VAR?
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by J I P »

Veni wrote: Mon Nov 01, 2021 9:30 am Ok, mulig jeg er i 100% utakt med folket men den VAR protesten som supporterne driver med nå er helt meningsløs. Denne runden har vi nok en gang hodeløs offside-vinking i Godset-Molde og en ball som soleklart er inne i VIF-Brann... Dette er jo ikke sjarmerende!
Hva med å starte med mållinjeteknologi? Burde være mye enklere og rimeligere enn VAR.

Oy, ballen gikk i mål, dommeren blåser ikke for annulering eller mål men tar seg til øret.
VAR det mål? Om noen minutter får du svaret. Tolker dommerne i VAR-rommet dette til angriperens fordel eller til fordel for det forsvarende lag?
Hvor vil Dere ha de beste dommerne? Skal de sitte i VAR-rommet eller være på banen? Blir dommerne bedre av VAR? Det må jo rekrutteres flere dommere for å kunne innføre VAR - vil de holde høy nok standard fra når det innføres? Må vi skille kampdagene for OBOS og Eliteserien helt for å kunne ha nok dommere? Blir det også forbedrede lønnsvilkår for dommerne?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Knuta »

VAR teknologien blir jo bedre og bedre. Hurtigere avgjørelser. De 2 eksemplene fra siste runde ville vel tatt 30 sekunder for et VAR-rom med rask konklusjon. Avgjørelsen om VAR er tatt selv om noen 10-tall supportere fra noen få klubber har et markeringsbehov. Ofte får dommeren et lite pip på øret i de fleste tilfeller. Tror nok VIF supporterne var rasende i går og ville vel hatt VAR i den kampen.
Post Reply