Eliteserien 2022

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Eliteserien 2022

Post by jonsnow »

Skal vi klare Gull så må enten Molde få seg en down periode eller vi vinne absolutt alt mens de får seg en uavgjort, i tillegg til at vi vinner hjemmekampen. For hvert poeng tap vi har må de også ha det. Samt at vi går forbi LSK cwd seier og har like mange poengtap som dem resten av sesongen
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Knuta »

Selv om Molde taper på Aspmyra og Glimt vinner hengekampen så betyr det ikje at Molde får noen down periode. Tror Molde vinner de fleste av sine gjenstående kamper men taper på Aspmyra og 2-3 kamper i tillegg. F.eks Molde 8-0-4. Glimt 10-2-1.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Novi »

Vet ikke helt hvorfor folk er så sikre på at Molde blir og knalle gjennom høsten uten særlig poengtap. De klarte seier mot KBK idag pga klønete hands, og godt hjulpet av et latterlig rødt kort. Spillet deres er på ingen måte på nivå med der Glimt er nå. Er også andre lag som begynner finne ut av ting (VIF, RBK) som absolutt kan ta poeng mot Molde.

Glimt begynner derimot og nærme seg et uslåelig nivå.
Una mas cerveza.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Crazy horse »

Det som gir et lite håp er Glimts fryktinngytende form. Vi kan, slik det ser ut akkurat nå, vinne alle gjenstående kamper, selv om det er vanskelig å tro. Da får vi 73 poeng, og det tror jeg vi vinner serien med. :LFC
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5566
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Eliteserien 2022

Post by poteten »

Novi wrote: Sun Aug 07, 2022 9:39 pm Vet ikke helt hvorfor folk er så sikre på at Molde blir og knalle gjennom høsten uten særlig poengtap. De klarte seier mot KBK idag pga klønete hands, og godt hjulpet av et latterlig rødt kort. Spillet deres er på ingen måte på nivå med der Glimt er nå. Er også andre lag som begynner finne ut av ting (VIF, RBK) som absolutt kan ta poeng mot Molde.

Glimt begynner derimot og nærme seg et uslåelig nivå.
Fordi Eliteserien er bingo og det er sjeldent man opplever slike perioder som Glimt har hatt i 2020 og 2021. Om det skjer i år også, ja da er det en vane.

Men for all del; høsten er gul!
Kritisk
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Eliteserien 2022

Post by tjongs »

Det røde kortet (riktignok latterlig) i det 88.minutt hadde nok lite å si for utfallet av kampen.
Vi er nok avhengig av å slå Molde, da er vi med maks uttelling 2 poeng bak til slutt. Så har vi en ekstra anledning til å feile ettersom vi har en hengekamp. Molde kommer nok garantert til å avgi poeng, så om vi vinner alt, så tar vi det.
Men vi vinner nok ikke alt vi heller, og en 7-0 seier gir ikke flere poeng enn en 3-2 seier.
Gitt at vi slår Molde tror jeg det er ganske så åpent, men den må vi vinne, om ikke frykter jeg vi må vinne alle andre kamper.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Larsson »

Molde bør avgi poeng borte mot FKH eller hjemme mot S08 før de tar turen til Aspmyra (pluss tape der). Dersom det skjer er det til gjengjeld vidåpent.

Dette blir two-horse-race. Ingen andre enn Glimt og Molde som er gode nok til å henge med hele sesongen.

Og hva venter i det fjerne ved et eventuelt nytt seriegull? Jo, nesten garantert en ny runde i Europa og videre muligheter til å bygge klubb.
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Nordlys »

Har hørt at det ligger en EL-plass i potten for vinneren av cupen (eller evt. 2. plass i serien om seriemesteren tar the double) pga Russland-konflikten. Ikke 100%, men kan hende. Med rankingen vi har bygget opp vil jeg føle meg veldig trygg om vi får Europa-kvalik med sikkerhetsnett. Da kommer vi nok til gruppespill. Men League Path i Conference League er skummel. Der kan man møte et færøyisk lag i playoff, men også et fransk et så der er det ren bingo om man kommer gjennom. Evt. må man gjøre noen av sine beste kamper!
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5566
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Eliteserien 2022

Post by poteten »

Det gjør jo at eliteserien blir mer spennende iallefall.

Vi må vel gå for at vi slår alle dystre tall-dommer feil og tar et tredje gull. På rad.
Kritisk
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5566
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Eliteserien 2022

Post by poteten »

Brukte tabellkalkulator og la inn sånn typ resultater, basert på nåværende form og historikk. Endte opp med en lovende utgang av Eliteserien 2022 der jeg var pessimistisk på vegne av Glimt:

1 FK Bodø/Glimt FK Bodø/Glimt 30 19 6 5 78:32 46 63
2 Molde FK Molde FK 30 19 5 6 58:34 24 62
3 Lillestrøm SK Lillestrøm SK 30 17 7 6 53:35 18 58
4 Rosenborg BK Rosenborg BK 30 15 11 4 64:41 23 56
5 Viking FK Viking FK 30 15 8 7 58:44 14 53
6 Vålerenga IF Vålerenga IF 30 16 4 10 55:46 9 52
7 Strømsgodset IF Strømsgodset IF 30 11 5 14 45:50 -5 38
8 Odds BK Odds BK 30 11 5 14 42:50 -8 38
9 Hamarkameratene Hamarkameratene 30 8 12 10 34:40 -6 36
10 Aalesunds FK Aalesunds FK 30 8 10 12 38:46 -8 34
11 Tromsø IL Tromsø IL 30 7 13 10 40:50 -10 34
12 Sarpsborg 08 Sarpsborg 08 30 8 8 14 51:55 -4 32
13 Sandefjord Fotball Sandefjord Fotball 30 9 4 17 43:63 -20 31
14 FK Haugesund FK Haugesund 30 8 6 16 42:54 -12 30
15 Kristiansund BK Kristiansund BK 30 8 6 16 40:55 -15 30
16 FK Jerv FK Jerv 30 4 4 22 24:70 -46 16
Kritisk
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Pondus »

Dommerne I es er et kapittel for seg. Det sier jo sitt at vi ikke har noen dommere som er funnet verdig å dømme Europakamper. Luxemburg har dommere med i Europa.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Pondus »

At ikke NFF anser dommerstanden som et problem og at noe må gjøres er skandale i seg selv. Stikker hue i sanden og satser på VAR.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Eliteserien 2022

Post by tomath »

NFF kan selvsagt gjøre sitt, men det kan virkelig media og spillere/trenere også! Den hetsen som dommere utsettes for er helt usmakelig og bidrar neppe til rekrutteringen. Det gjelder forsåvidt supportere også, men det er vel en tøffere gruppe å styre.

Det var akkurat like ille da vi hadde Hauge og Øvrebø som fikk storkamper internasjonalt.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Wendigo »

Er forsåvidt enig i at det er mye ufin behandling av dommere, men tviler vel på om det er verre i Norge enn ellers i Europa.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 440 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Eliteserien 2022

Post by Los-Loco »

Det som er litt rart, er at man aldri hører noen form for anerkjennelse av at dommerne har en kjempevanskelig jobb. De må klare å fange opp små detaljer i et spill som bare blir hurtigere og hurtigere, med masse lyd og trøkk rundt og massivt press siden hele Norge sitter og ser på. Tror aldri jeg har hørt en trener eller spiller si noe sånt som «Jo, vi ble nok snytt for straffe der, men det går fryktelig fort så ikke så lett for dommeren alltid å fange det opp».
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Eliteserien 2022

Post by jonsnow »

De har en vanskelig jobb, men når nivået på spillerne har hevet seg pga. profesjonellisering så må også dommerne det. Hjelper ikke med VAR med de vi har i dag som er hobby dommere ved siden av sin vanlige jobb.

Hadde det ikke vært så ekstremt mye feil i hver eneste runde så greit nokk, men når dommerne avgjør kamper runde etter runde med feile avgjørelser så har man lov til å si at nivået er for lavt.

At man da i tillegg har noen dommere som ikke klarer å innrømme feil når de blir vist videobevis eller lar være å møte opp etter kamp, ja da har man et problem. Og det problemt kommer fra dommersjefen som alltids støtter sine folk uansett hva de gjør og ekstremt sjeldent gir dem en pause når de har feilet grovt!

Sleng på en aroganse uten like fra et par dommere og man får ei suppe som er uholdbar og VAR blir ikke å fikse dette. Det trengs en opprensking i dommerstanden som lærer seg å bli kampledere, som kan holde ei jevn linje for begge lag kampene igjennom. Da blir i hvertfall jeg fornøyd.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Knuta »

Det jeg synes hoved dommeren burde utnyttet mer er bruk av linjedommerne. Hvis en linjedommer ser at avgjørelsen er feil må det være lov til å gi dommeren beskjed og at de sammen tar avgjørelsen. Det blir lite brukt i dag. Synes kampen i Bodø med VAR er et eksempel på hvordan VAR skal brukes.
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Nordlys »

Los-Loco wrote: Mon Aug 08, 2022 1:09 pm Det som er litt rart, er at man aldri hører noen form for anerkjennelse av at dommerne har en kjempevanskelig jobb.
Det er som med transportyrker. Ingen bryr seg så lenge du gjør det du skal, men er du for sein så får du høre det til tusen.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Kesseboy »

Los-Loco wrote: Mon Aug 08, 2022 1:09 pm Tror aldri jeg har hørt en trener eller spiller si noe sånt som «Jo, vi ble nok snytt for straffe der, men det går fryktelig fort så ikke så lett for dommeren alltid å fange det opp».
Her tror jeg at jeg må arrestere deg litt. Har hørt flere trenere si liknende, til og med i år. Kunne likevel vært sagt mer og oftere.
Knuta wrote: Mon Aug 08, 2022 2:22 pm Det jeg synes hoved dommeren burde utnyttet mer er bruk av linjedommerne
Det er mye kommunikasjon mellom dommerne vi ikke ser. Inkludert fjerdedommeren. Jeg føler meg rimelig sikker på at hoveddommerne bruker assistendommerne aktivt. Men samtidig er det vel ikke grunn til å tro at assistentene holder mye høyere nivå enn hoveddommerne.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Novi »

Men de har en annen vinkel og kan stå nærmere situasjonen. Tipper de prater, men noen ganger er dommer såpass rask at det ikke kan ha vært tid til mye prat med assistentdommerne. Åkke som syns jeg man bør erkjenne at nivået på dømmingen i Eliteserien er flere hakk lavere enn hva vi ser i Europa-cupene. Når vi nå ser flere klubber begynne og ta det nivået kan man argumentere for at dommerne også bør heve seg.
Una mas cerveza.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Eliteserien 2022

Post by tjongs »

Word til det Kesseboy. Jeg er en av dem som synes linjedommerne/assistentdommere tidvis har blitt for mye involvert. Ting som skjer rett foran de, eller hvis de har en åpenbart bedre vinkel til situasjonen; ja, selvfølgelig skal de bistå. Men generelt er det jo en grunn til at de går på linja og ikke er hoveddommere i ES, men lavere ned.

Nå har fotballspillere vært profesjonalisert i 30(?) år, tror det er veien å gå for dommerne og. Hjelper ikke på at alt går raskere, og at ALLE avgjørelser skal dissekeres i studio etter å ha sett ørten repriser fra 8 forskjellige vinkler. På toppen av alt skal sensasjonsjagende TV2 være i førersetet for dette neste år...
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Nordlys »

Problemet til linjedommerne er jo at de har en hovedoppgave - nemlig offside. Skal bli spennende å se den nye offsideteknologien som blir brukt i CL i år. Hvis den er effektiv og eliminerer behovet for dommere til å passe på offsiden så frigjør man jo mye ressurser til å følge nøyere med på spillet.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Kesseboy »

Ingen tvil om at norske dommere har et svært forbedringspotensiale. Ett åpenbart er, som du er inne på, hvor kjappe en del avgjørelser er. Sammenlikn med ungareren som dømte Zalgiris-kampen på Aspmyra, f.eks.

En ting som kom ut av noen tåpelige diskusjoner med Svein Erik Edvartsen på Twitter, var at det lenge har vært et ideal i dommeropplæringa i Norge, at dommerne skal være tett oppe i situasjoner. Altså har man verdsatt løpshastighet og kondisjon. Jeg mistenker det kan ha gått på bekostning av plasseringsevne og overblikk, for eksempel.

Til tjongs: Flere av de som går på linja i ES kunne nok blitt hoveddommere hvis det hadde vært målet, men hvis de er virkelig gode ADer, så dyrkes de nok som det.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Pondus »

Å diskutere nivået på dommerstanden må kunne gjøres i Norge uten at det skal føre til såre følelser og skyttergravargumentasjon. Man må kunne erkjenne at det har vært mange merkelige avgjørelser i es denne sesongen. Samtidig må man kunne berømme når noe gjøres riktig. Kommentatorene på TV er iallefall meget rask med å skryte av dommerne når de gjør de riktige tingene. Å sette fokus på kvalitet ville spare oss for bråket som oppstår i media etc. Om jeg husker riktig så ble det innført en regel om at hvis en spiller kritiserte dommerne etter kamp så måtte de stå over neste kamp. Liksom at å være dommer i ES er en vernet stilling. Dommernes kompetanse og kvalitet er en diskusjon.
En annen diskusjon er oppførselen som de møter. La oss ha det sagt med en gang, det som skjedde i Lillestrøm er langt over mål. Jeg mener også at grov kjefting av dommerne under spill er lavmål og skal ikke tolereres. Ikke noe unnskyldning om tenningsnivå etc. Aksepteres her. Fotballbanen skal ikke være noe fristed for ræva oppførsel. Dette gjelder både på og av banen. Gjelder også uansett aldersnivå.
Kan nevnes at jeg på Norway cup ble vitne til at dommeren ble slått ned og forfulgt av et lags spillere/trenere. Dette laget var ikke fra Norge, men opplevde å høre mange spydige og ukvemsord retta mot dommerne i flere kamper fra supportere, reservebenk og trenere. Dog mer i aldersklassene 16+. At det er foreldre som primært er supportere sier jo en del. I slike sammenhenger så må det en indre justis til som viser hvor jævla latterlig enkelte foreldre opptrer som da smitter over på spillerne. Engasjement betyr ikke at oppførsel skal kastes på dynga.
Oppfører man seg som man normalt ville oppført seg i alle sosiale sammenhenger så går det meste ok.
Så har man også opplevd at foreldre/supportere heier på begge lag samtidig og sprer positive vibber i kampen. Veldig godt og oppleve og se.
Dette i aldersbestemte klasser....
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Eliteserien 2022

Post by Novi »

Børven snart klar for VIF. Fantastisk hvordan den klubben hiver penger etter folk for og få suksess nå. Ikke snakk om og bygge klubb. Skal liksom gå inn i hver sesong og prate om gull, drite seg ut, og så hente seg inn med og kjøpe dyrt om sommeren.
Una mas cerveza.
Post Reply