Playoff Champions League. Dinamo-Glimt Onsdag 24 Aug. Kl 2100

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Playoff Champions League. Dinamo-Glimt Onsdag 24 Aug. Kl 2100

Post by Kesseboy »

metamorph wrote: Thu Aug 25, 2022 7:30 am Det riktige er å ta ut Saltnes eller Hugo for Grønbæk, evt starte Grønbæk Hugo og Saltnes i holding, for å så bytte inn Hagen vs Saltnes. Da får du utnytter spillerne mer riktig og vi skal kun trenge å bruke 1 av Vetti/Konradsen.
Jeg tipper Saltnes beholdes på, nettopp fordi han kan ta stopperrolla. Og vi har ingen fungerende stoppere på benken.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Kvass
Posts: 348
Joined: Sat Nov 20, 2021 9:33 am
Location: Oslo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 56 times

Re: Playoff Champions League. Dinamo-Glimt Onsdag 24 Aug. Kl 2100

Post by Kvass »

"For noen ble anledningen litt stor" sa Knutsen i intervju etter kampen.

Som Kesseboy beskriver det i sin profil: "Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det. Glitmfølelsen." For min del satt jeg med Glimtfølelsen fra start av i går. Og det er ikke første gang det skjer tabber hos enkeltspillere når presset er stort (i alle fall hvis man løfter blikket og ser på Glimt over noen tiår). Det virker som om dette nærmest sitter i veggene i klubben.

Jeg ante uråd når så mange spillere i intervjuer snakket om hvor uhyre stort det skulle bli å høre Champions League-hymnen, det var snakk om en tåre i øyekroken og det ene og det andre. Voldsom ærefrykt og en slags innrømmelse av at dette var nærmest naturstridig. Etter mitt syn en farlig tilnærming hvis man ønsker å vinne kamper. Jeg tror det hadde vært mye mer produktivt å fokusere på at dette er kun en vanlig fotballkamp der man må yte så bra som mulig - helt som normalt.

Jeg tror ikke Zagreb er så voldsomt mye bedre enn Glimt. I går hadde Glimt en god mulighet til å slå dem. Så ble altså anledningen for stor for en del spillere, og det på tross av alt arbeidet som er lagt ned av Bjørn Mannsverk.

Jada, jada, jeg vet at Glimt har vunnet et lass med kamper de siste årene, gjort det over all forventning i Conference League, vi får EL og det var helt utenkelig for noen år siden etc. etc. Men likevel: Glimt er faktisk så gode at vi bør kunne være nokså skuffet. Det er forbitrende at så mange spillere lar seg prege av omstendighetene istedenfor å fokusere på at det fremdeles i hovedsak kun er en ball, to mål og ei gressmatte å forholde seg til.
Knuta
Posts: 10049
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Playoff Champions League. Dinamo-Glimt Onsdag 24 Aug. Kl 2100

Post by Knuta »

Nå har jo de de fleste media med AN i førersetet, samt tidligere Glimt spillere, fotball eksperter i hytt og pine i flere dager snakket om denne kampen og ikke minst her på forumet hvor mye penger som ville komme inn i klubben med CL plass. Der har fokuset vært, samt at man allerede har sett for seg Real M og andre storheter i Bodø. Håper Mannsverk og de som skal jobbe med psyken hos Glimtspillerne hadde klart å holde rett fokus inn mot kampen. Tviler litt på det. Men forstår utmerket godt at dette ble for mye for flere av spillerne. De første 10 minuttene var som å se en skrekkfilm. Spillerne løp i hverandre, feilpasningene florerte og det var total kaos. Hadde Glimt vunnet 2-0 på hjemmebane ville DZ kjørt enda tøffere etter 1-0 målet i går som de gjorde mot Tottenham hjemme i fjor. De roet seg ned. Andre omgang da Glimt ikke hadde noe å tape og nervøsiteten var borte ble helt annerledes kamp. Det psykologiske aspekt er sterkt undervurdert i fotball.
NB: Når jeg hørte TV2 sine reportere sa da 10 minutter gjenstod av kampen at Glimt burde roe seg ned å ikke ta noen sjanser og satse på ekstraomganger satt jeg kaffen i halsen. Virket som Glimt nettopp gjorde det. Det var da de burde satt inn dødsstøtet og tatt sjanser og vunnet kampen. Tror DZ er overlykkelig for at de overlevde kampen før ekstraomgangene.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Playoff Champions League. Dinamo-Glimt Onsdag 24 Aug. Kl 2100

Post by Crazy horse »

Jeg mener at TV2 sine reportere mente at begge lag kanskje ville være forsiktige de siste 10 minuttene, men er usikker på om Glimt var forsiktig nok, og heller ikke særlig kyniske. Hadde vi ikke vel mange folk framme rett før 3-1 målet? 4-1 kommer jo selvsagt som et resultat av 3-1.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Kvass
Posts: 348
Joined: Sat Nov 20, 2021 9:33 am
Location: Oslo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 56 times

Re: Playoff Champions League. Dinamo-Glimt Onsdag 24 Aug. Kl 2100

Post by Kvass »

@Knuta, ja, media mistet raskt alle hemninger og fokuserte på hvor ufattelig stort dette eventyret kunne bli for Glimt. Det tror jeg er å forvente, og det er et privilegium også supportere har. Et slikt privilegium har imidlertid ikke spillerne - de må vente med det til senere, til_etter_ at kampene har funnet sted.

Når en journalist fyrer løs gjentatte spørsmål av typen "hvor ufattelig stort blir det å spille play-off til selveste Champions League?? Må du klype deg i armen??", så mener jeg et fornuftig svar er noe i retning av "for oss er dette bare en vanlig fotballkamp, der vi må forsøke å prestere slik vi normalt alltid trakter etter". Et svar jeg ikke vil høre, er "Det blir ufattelig stort, jeg får frysninger bare jeg tenker på det. Det blir nok en tåre i øyekroken når hymnen spilles."

Jeg tror det handler om såkalt metaramme, dvs. hvordan du selv rammer inn situasjonen og omgivelsene du er en del av. Metarammen i hodet ditt er ofte styrende for hvordan du opptrer. Med trening på å fokusere på riktig metaramme, øker du sannsynligheten for å opptre og utøve handlinger i tråd med hvordan du ønsker.
Knuta
Posts: 10049
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Playoff Champions League. Dinamo-Glimt Onsdag 24 Aug. Kl 2100

Post by Knuta »

Crazy horse wrote: Thu Aug 25, 2022 10:21 am Jeg mener at TV2 sine reportere mente at begge lag kanskje ville være forsiktige de siste 10 minuttene, men er usikker på om Glimt var forsiktig nok, og heller ikke særlig kyniske. Hadde vi ikke vel mange folk framme rett før 3-1 målet? 4-1 kommer jo selvsagt som et resultat av 3-1.
Nå snakker jeg om de siste 10 minuttene av andre omgang, ikke om ekstraomgangene.
Knuta
Posts: 10049
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Playoff Champions League. Dinamo-Glimt Onsdag 24 Aug. Kl 2100

Post by Knuta »

En annen sak. Hva er det som er problemet for flere av Glimtspillerne når det gjelder første touch på ballen. For flere ser det direkte klønete ut. Kan nevne en haug med tar med Pelle/Salvesen/Espejord/Brice og delvis Mvuka. For å ta igjen missen på første touch lager de ofte frispark. Fikk vel 2 gule kort på det i går også. Fortsatt mye å trene på fremover. Sitter første touch ville Glimt antakelig fått noen vanvittige målsjanser.
User avatar
Nordlys
Posts: 3486
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 602 times
Been thanked: 661 times

Re: Playoff Champions League. Dinamo-Glimt Onsdag 24 Aug. Kl 2100

Post by Nordlys »

Synes det gjelder flere enn du nevner der. I trange rom gjelder det omtrent samtlige på laget. Selv Hugo misser mange mottak under press. Grønbæk og Hagen virker å mestre dette. Tror Vetti også gjør det, men det er et problem for de fleste. Stopperne og backene har mer rom å for dem er det ikke like prekært fordi Glimt spiller så godt at de som oftest får god tid i mottaket..
Forumets mest middelmådige ekspert.
Glenn P
Posts: 2837
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Playoff Champions League. Dinamo-Glimt Onsdag 24 Aug. Kl 2100

Post by Glenn P »

Knuta wrote: Thu Aug 25, 2022 11:07 am En annen sak. Hva er det som er problemet for flere av Glimtspillerne når det gjelder første touch på ballen. For flere ser det direkte klønete ut. Kan nevne en haug med tar med Pelle/Salvesen/Espejord/Brice og delvis Mvuka. For å ta igjen missen på første touch lager de ofte frispark. Fikk vel 2 gule kort på det i går også. Fortsatt mye å trene på fremover. Sitter første touch ville Glimt antakelig fått noen vanvittige målsjanser.
Skal ikke henge ut Konradsen for mye, men det han leverte mot DZ var vel ganske spedt..? Den touchen på 114min der, den blir jeg så sint av å se, kunne fort blitt en stor mulighet om vår mest rutinerte spiller (!) hadde klart å dempe en ball helt upressa.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Playoff Champions League. Dinamo-Glimt Onsdag 24 Aug. Kl 2100

Post by Novi »

Det siste du sier - Vetti har også lange førstetouch og treg akselerasjon som gjør at han mister ballen. Og mene at Vetti er så mye bedre enn Hagen blir litt sånn "gresset er grønnere på andre siden"-kommentar.

MEN for og ta det positive - Glimt handlet inn Salvesen, Nino, Kubr, og Grønbæk nå i sommer fordi man vil stå sterkere i Europa. Så når vi går inn i EL-spill er vi bedre rustet når kvalitetsspillere har fått spilt seg inn i laget og kan i større grad tillate rullering på laget. Hadde vært rått om disse kom før sesongen selvsagt, men denne gangen var vi nødt til og sikre oss et visst nivå i Europa for og vite at pengene er der.
Una mas cerveza.
Glenn P
Posts: 2837
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Playoff Champions League. Dinamo-Glimt Onsdag 24 Aug. Kl 2100

Post by Glenn P »

Er det noen som sier Vetti er bedre enn Hagen? Hadde Vetti spilt hver kamp og kommet i form/system, ja kanskje. Men pdd. er Hagen bedre enn Vetti, men jeg tror Vetti på sikt har mer inne enn Hagen, som virker å ta kortere steg framover enn resten av laget.

Med kamp torsdag-søndag tar det heldigvis kortere tid å spille inn de nye.
Multatuli
Posts: 532
Joined: Sun Aug 29, 2021 11:06 am
Has thanked: 210 times
Been thanked: 236 times

Re: Playoff Champions League. Dinamo-Glimt Onsdag 24 Aug. Kl 2100

Post by Multatuli »

Something most of you dont probably know, but If we would have won yesterday, our U19 team would have been in the Youth league. Contending against the big teams in Europe. Such a shame we lost it. https://www.uefa.com/uefayouthleague/draws/
Glenn P
Posts: 2837
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Playoff Champions League. Dinamo-Glimt Onsdag 24 Aug. Kl 2100

Post by Glenn P »

Redigert!
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Playoff Champions League. Dinamo-Glimt Onsdag 24 Aug. Kl 2100

Post by Pondus »

Merkelig at enkelte bare avskriver at dette vil vi ikke oppleve igjen, være så nært etc. Det er akkurat som at alt et slutt, bare å lukke døra og thats it. Glimt har på få år utvikla seg i ei retning som skulle vært umulig i dagens fotballverden, med klubber med oljepenger rett inn i klubbkassa og det som er. Her sitter folk og er misfornøyd, fatter det ikke. RBK lyktes ikke heller på første forsøk om jeg husker riktig. Det handler om erfaring, men ikke bare blant de på banen, men hele klubben.
Vær litt realistisk og jeg er ikke pessimist engang. Lag på Zagreb nivå var vel det vi kunne hatt forhåpninger å kjempe nogenlunde jevnt med. Det er sjarmerende å spille mot lag som liverpool, City, real etc. Men jævlig kjipt å tape med 5 mål eller mer. Det tror jeg er realitetene i cl for Glimt. Så hvor mye hadde vi tjent på våre kamper i gruppa sannsynligvis????? Kanskje nada og niks. Sportslig sett så er EL i mine øyne mer interessant. Synes å husker et år at RBK tapte alle sine kamper I gruppa og havna på siste. Er det så forbanna sjarmerende og spennende sportslig?
Ingen må sitte å fortelle meg at Glimt ikke er i stand til å vinne ES i fremtiden med det laget og organisasjonen vi har nå. Uansett om KK er her eller ikke. Vi er flink stort sett å finne spillere, vi har en plan og holder oss til den og vi har flinke folk i sentrale posisjoner. Om vi ikke vinner i år, er det krise. Hva er det vi forventer egentlig?
Kjapp hoderegning så antar jeg Glimt i 2022 vil tjene over 200mill. Var det noen her inne som satt og tenkte at glimt i 2022 ville tjene de summene?
Multatuli
Posts: 532
Joined: Sun Aug 29, 2021 11:06 am
Has thanked: 210 times
Been thanked: 236 times

Re: Playoff Champions League. Dinamo-Glimt Onsdag 24 Aug. Kl 2100

Post by Multatuli »

Glenn P wrote: Thu Aug 25, 2022 5:29 pm I'm not so sure that would've been a good thing for the kids :D
Yes that would have been a great experience for the kids. AZ played in the youth league last season and they played great matches against Angers (champion of France), Villareal (champion of Spain) & Juventus.
Not only was it fun to watch for the fans, Playing European football in the youth is a valuable experience for the youth players. Would have been great if Bodo youth would have competed this year.

Yesterday evening I was very dissapointed that we lost, but now I leave it behind. Looking forward to great matches in de Europe league. Heia Glimt :glimt
Glenn P
Posts: 2837
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Playoff Champions League. Dinamo-Glimt Onsdag 24 Aug. Kl 2100

Post by Glenn P »

Redigert!
Glenn P
Posts: 2837
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Playoff Champions League. Dinamo-Glimt Onsdag 24 Aug. Kl 2100

Post by Glenn P »

Pondus wrote: Thu Aug 25, 2022 5:37 pm Merkelig at enkelte bare avskriver at dette vil vi ikke oppleve igjen, være så nært etc.
Dersom Glimt vinner ES en gang de neste årene, og kvalifiseringssystemet er nogenlunde likt, blir de oftere seedet og trekkes mot de "dårlige" lagene. Dette kan allerede skje om under et år,(!) men da må Glimt vinne ES ;) Så enig i at dette ikke er SÅ sjukt, for de useeda lagene i Champions Path, der er det mye ræl hvert år. Så alt av koeffisentpoeng Glimt henter kan bli usedvanlig viktig å ha, det skiller ofte bare 0.500 for å være på rett side...
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Playoff Champions League. Dinamo-Glimt Onsdag 24 Aug. Kl 2100

Post by Novi »

Vi må være heldige med trekning, heldige med at formen er der den skal være, heldige med spillerlogistikk, og sikkert heldige i kampene også. Det har vi vært denne gang, og det skal klaffe bra for at vi kommer helt dit en gang til. Innafor og være skuffet når man da taper play-off'en i det 116. minutt.

Selvsagt kan det skje igjen, og folk er nok tilbake til det tankesettet når vi vet Europa-gruppene, kan planlegge borteturer, og har slått Jerv overbevisende :) Må bare synke inn litt først. I fjor var det jo superstas og nå gruppespill, og vi har jo tatt et solid steg opp i år.
Una mas cerveza.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7357
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 475 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Playoff Champions League. Dinamo-Glimt Onsdag 24 Aug. Kl 2100

Post by Los-Loco »

Vi kan nok oppleve det igjen. Men vi må vinne serien først, og det skal litt til i år.

Men det er jo én vei til inn i Champions League. Vinner vi Europa League så er vi direkte kvalifisert for neste års CL-gruppespill! Tipper at Molde ikke har sett DEN komme når de planla å snyte oss for neste års kvalikplass!!!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Post Reply