Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by Garrincha »

Saltnes fikk en ørliten kjenning pga han ikke ble varm nok og Knutsen tok ingen sjanser og tok han ut.

Jeg mener pasningen fra Solbakken til Pelle var helt genial. Ellers helt greit i starten av første mens laget på slutten av omgangen var helt uten struktur. Ble litt bedre struktur da Saltnes kom inn og Espejord var ok i det oppbyggende spillet. Flott mål av Brice.

Fint med litt rullering, men bra det ikke testes så mye mer selv om vi leder med to mål. Tiden er ikke inne for å eksperimentere men heller bygge videre på de relasjonene vi har. Det er viktige kamper i Europa og ikke minst en thriller av en vanvittig viktig sesongavslutning, så får KK og laget bruke oppkjøringen til neste sesong på å prøve nye ting og konstellasjoner.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by Kesseboy »

Sniken wrote: Sun Oct 09, 2022 6:53 pm Stopper dog neppe det verste gnålet.
Kritikk == gnål.

Notert.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
tjongs
Posts: 2583
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by tjongs »

Sniken wrote: Sun Oct 09, 2022 6:53 pm Meget sympatisk av Kjetil Knutsen å tilby voksenopplæring av forumets selvutnevnte fotballanalytikere som ikke evner å forstå Saltnes’ betydning for dette laget. Stopper dog neppe det verste gnålet.
Kan ikke du vise oss uinnvidde hva det var Saltnes gjorde i 2.omgang som snudde kampen? Eller var det auraen?
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Nordlys
Posts: 3511
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 605 times
Been thanked: 663 times

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by Nordlys »

Det er noe som heter kausalitet og så har man noe som heter korrelasjon. Vi kan nok alle bli flinkere på å skille de to tingene. Du også Sniken.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by Kesseboy »

Kjapp sammenlikning av Saltnes, ukritiserbar talisman, og Hagen, som hårfint unnslapp å rulles i tjære og fjær.

Saltnes vs Hagen denne sesongen:
Minutter spilt: 2019-1529
Mål: 6-0
Assist: 7-6
Sjanser skapt: 38-39
Stjålet ballen: 13-12
Klareringer: 13-10
Blokkert skudd: 18-15

Så, når Saltnes er målfarlig som en avslått vannkoker, hva er egentlig det enorme bidraget hans? Jeg trenger voksenopplæring, det var nok ikke tydelig nok.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Sniken
Posts: 800
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 130 times
Been thanked: 196 times

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by Sniken »

Man vil altså ikke forstå? Notert. Se dagens kamp på nytt. Kanskje dere klarer å se hvordan et lag skal fungere. Kanskje. Det er selvsagt enklere å sette opp noen tall. Men fotballforståelse handler om noe ganske annet.
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by Novi »

Nuvel, tall er fint og diskutere rundt så man slipper ren synsing begge veier. Andreomgang er bedre, men litt søkt og kreditere det bare til byttene. Hele laget løftet seg jo, og Broce og Haiking sluttet nesten helt og gi bort ballen. Det betyr nok mer.
Una mas cerveza.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by Garrincha »

Saltnes er en glimtlegende og en av symbolene på Glimts suksess de siste årene. Da alle reiste ut ved første anledning skrev Ulrik lojalt i stedet en femårskontrakt. Det er heller ingen tvil om at KK og trenerteamet ser på han som en meget viktig spiller på og utenfor banen. At han ikke har vært like god i år som de tre foregående årene ser imidlertid de fleste. Det betyr ikke at han ikke kan komme sterkere tilbake.

Grønbæk er fremtiden, men han, som 90 prosent av spillerne som kommer inn døra på Aspmyra trenger nok litt tid før han er klar til å bære midtbanen slik f.eks Hugo gjør nå. Hugo trengte også tid. Jeg er selvsagt for at Grønbæk skal få spille, men at de kan rullere litt mer når programmet blir så tett. Det overrasker meg forøvrig litt at ikke Hagen fikk spille på slutten av kampen i dag. Og er Amundsen helt ute i kulden nå eller?
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
tjongs
Posts: 2583
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by tjongs »

Tilbyr du nettimer i faget "fotballforståelse", eller må vi som ikke har skjønt det bare akseptere å leve i villfarelse og ikke få utbytte av voksenopplæringen?
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by Los-Loco »

Hvis jeg har lyst til å diskutere med «ta mannen, ikke ballen»-metodikk så drar jeg heller til Twitter. Så; kan vi være så grei å gjenetablere respekt for ulike syn og meninger? Og dersom man er av den oppfatning at man har mere peiling på fotball enn den man diskuterer med, så bør det i så fall ikke være vanskelig å plukke fra hverandre den andres resonnement og argumentasjon på en saklig måte, uten å ty til sarkasme og spydigheter om fotballeksjoner og annet.

So, pretty please, with sugar on, kutt ut og diskuter ordentlig!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by Knuta »

Nå falt jeg litt av. Hvem sier hva og hvem driver med voksenopplæring?. Helt klart er at andre omgang var bedre enn første. Mye på grunn av at vi fikk inn Espejord som KK også sier kunne holde på ballen slik at laget fikk posisjonert seg bedre. Om Saltnes/Grønbæk så er det vanskelig å mene noe, men i fotball handler mye om tillit. Tillit får man over tid selv om det i periode butter imot.
Sniken
Posts: 800
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 130 times
Been thanked: 196 times

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by Sniken »

Kampen ligger der tilgjengelig. Bare å se den om igjen. Er det så vanskelig?
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by Novi »

Brice gjorde mye feil i første og dertil mye bra i andre. I likhet med flere andre, men der bak er jo konsekvensene større. Det har vi sett flere ganger i år, så man lurer jo litt på om man ikke klarer treffe på inngangen til kampene? Har man hue i Europa før disse kampene? Ser jo også at han er hemmet noen ganger som høyrebent, men det er mindre i det store bildet.
Una mas cerveza.
User avatar
Nordlys
Posts: 3511
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 605 times
Been thanked: 663 times

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by Nordlys »

KK sier om Ulrik i mixed zone at han er en av spillerne som er flinkest til å få ting til å henge sammen. Så der har man kanskje noe av svaret på hvorfor han foretrekkes så ofte. Ikke for å være etterpåklok eller påberope meg noen ekspertise så er kanskje akkurat det punktet der noe jeg har merka meg litt med Grønbæk. Han ligger ofte litt vanskelig tilgjengelig for å motta ballen og spiller litt vel "flytende"..? Kanskje noe det tar litt tid å få på plass.
Forumets mest middelmådige ekspert.
G-s-enz
Posts: 5434
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 212 times
Been thanked: 281 times

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by G-s-enz »

Det tar nok litt tid ja,er jo omtrent ingen treninger heller. Det er nok også noe av grunnen til at han springer seg tom tidlig,det blir sabla langt å jobbe hjem for å tette rom ved eventuelle balltap. (Se målet vi får imot mot LSK blant anna).
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by J I P »

Viktig seier i går. Vi har nå tatt 24 poeng på 13 hjemmekamper noe som gir oss et snitt hjemme på 1,8 poeng.
Siste del av 1. omgang var til å få fnatt av. Mot en bedre motstander hadde vi fort fått flere baklengs etter alle de rare pasningsvalgene fra Haikin og forsvaret.

2. omgang var god med spill slik vi liker å se det.

Resultatene i runde 25:
Lørdag 08.10.2022 Sarpsborg 08 4 - 0 Haugesund

Søndag 09.10.2022
Molde 5 - 0 HamKam
Viking 0 - 3 Lillestrøm
Bodø/Glimt 4 - 1 Sandefjord
Strømsgodset 1 - 2 Tromsø
Odd 1 - 1 Kristiansund BK
Rosenborg 3 - 0 Vålerenga

Utsatt:
Jerv- Aalesund


Tabellen
1. Molde 25 20 3 2 60 21 +39 63
--------------------------------------------------------------------------------
2. Bodø/Glimt 25 14 6 5 64 32 +32 48
3. Rosenborg 25 13 8 4 56 35 +21 47
4. Lillestrøm 25 14 5 6 44 28 +16 47

5. Vålerenga 25 13 3 9 46 35 +11 42

6. Odd 25 10 5 10 31 39 -8 35
7. Tromsø 25 8 10 7 36 41 -5 34
8. Viking 25 9 6 10 40 41 -1 33
9. Sarpsborg 08 25 10 2 13 47 46 +1 32
10. Strømsgodset 25 9 5 11 39 40 -1 32

11. Haugesund 25 8 6 11 36 41 -5 30
12. Aalesund 24 7 7 10 26 38 -12 28
13. HamKam 25 5 11 9 28 36 -8 26
----------------------------------------------------------------------------------
14. Sandefjord 25 6 5 14 37 59 -22 23
-----------------------------------------------------------------------------------
15. Kristiansund BK 25 4 6 15 30 51 -21 18
16. Jerv 24 4 2 18 21 58 -37 14

Neste runde - Nr. 26:
Lørdag 15.10.2022
Tromsø 16.00 Odd ESN/TV 2 Play
Rosenborg 18.00 Strømsgodset MAX/TV 2 Play

Søndag 16.10.2022
Vålerenga 17.00 Bodø/Glimt ESN/TV 2 Play

Viking 17.00 Sarpsborg 08
Aalesund 17.00 HamKam
Kristiansund BK 17.00 Haugesund
Sandefjord 17.00 Jerv
Lillestrøm 19.00 Molde
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by mortsto »

Garrincha wrote: Sun Oct 09, 2022 7:02 pm Fint med litt rullering, men bra det ikke testes så mye mer selv om vi leder med to mål. Tiden er ikke inne for å eksperimentere men heller bygge videre på de relasjonene vi har.
Kan vi kalle det eksperimentering når vi har byttet én spiller som vanligvis er fast? Høibråten for Moe, og Solbakken for Mvuka er vel ikke akkurat eksperimentering? Og er ikke nettopp kampprogrammet et argument for at flere spillere skal få tid?
Molde har jo byttet svært mye i år, og er helt suverene. Det skal være mulig å drille samhandling, samt la flere få prøve seg i vante posisjoner.
metamorph
Posts: 73
Joined: Mon Nov 29, 2021 12:11 am
Has thanked: 2 times
Been thanked: 27 times

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by metamorph »

Orker ikke lage noe polemikk om Saltnes. Men det er helt fjernt at noen skal bruke en omgang på 45 minutter som bevis på at Saltnes skal spille 100% av kampene og aldri byttes ut, spesielt når han faktisk ikke er involvert i noen av målene og blir byttet ut pga at han ikke var helt varm/klar til kamp.

Berg, Vetlesen og Grønbæk fungerte så som så. Det var ikke noe særlig suksess, men noe som skjedde var at Pelle var mye mer involvert i banespillet i 1 omgang enn han har vært tidligere. Det kan selvfølgelig være mye tilfeldigheter, men han kom mye mer til sin rett. Så syns jeg ikke akkurat at Grønbæk lyktes i noe særlig grad, men opplevde heller ikke noe dårlig fra han, utenom en langpasning som gikk 7 meter bak Solbakken.

Nå spilte forsåvidt Espejord ganske bra etter han kom inn, men rent teknisk og fotballfaglig sett, så mener jeg det er ikke bra å gjøre 2 bytter etter 45 minutter. Bytter i pausen skal være forbeholdt krisesituasjoner hvor motstanderne har et spesifikt trekk som angriper en spiller eller et område og man trenger å gjøre endringer. Salvesen hadde kanskje sin beste omgang på lenge og fortjente ikke å gå ut, samt at Grønbæk burde spilt til ca 60 min for å tyne kreftene og gjøre jobben til Saltnes enklere når han først kommer inn.

I går tror jeg faktisk Haikin og Lode var de jeg stusset mest over. Lode hadde en pasning inn til keeper i egen 16 meter under press, som spissen neste nådde før Haikin.
Mens Haikin hadde vel intet mindre enn 5 (!) utspill som gikk direkte til motstanderen i farlig posisjon. Det er ganske spinnvilt.
metamorph
Posts: 73
Joined: Mon Nov 29, 2021 12:11 am
Has thanked: 2 times
Been thanked: 27 times

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by metamorph »

Og bare for å være klinkende klar, så er det ingen leksjon i det fotballfaglige, eller noe å 'forstå' angående Saltnes sin inntreden i laget i 2 omgang.
For deg eller de som mener det, så kan det være greit å feie for egen dør før man skal angripe andre folks fotballforståelse.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by Garrincha »

mortsto wrote: Mon Oct 10, 2022 8:58 am
Garrincha wrote: Sun Oct 09, 2022 7:02 pm Fint med litt rullering, men bra det ikke testes så mye mer selv om vi leder med to mål. Tiden er ikke inne for å eksperimentere men heller bygge videre på de relasjonene vi har.
Kan vi kalle det eksperimentering når vi har byttet én spiller som vanligvis er fast? Høibråten for Moe, og Solbakken for Mvuka er vel ikke akkurat eksperimentering? Og er ikke nettopp kampprogrammet et argument for at flere spillere skal få tid?
Molde har jo byttet svært mye i år, og er helt suverene. Det skal være mulig å drille samhandling, samt la flere få prøve seg i vante posisjoner.
Det var egentlig ikke dette jeg siktet til, det gjaldt å prøve Mvuka på venstre(ref. en tidligere post i denne tråden). Det hadde forøvrig sikkert egentlig ikke vært noe problem, men Knutsen har vel allerede sagt at han synes Mvuka er mye bedre på høyre enn venstre. For Mvuka sin del så synes jeg han skal få fortsette å øve seg på den høyre siden, og hvis vi skulle hatt Solbakken og Mvuka samtidig på banen så mener jeg Solbakken heller burde spilt venstre ving.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by Garrincha »

Saltnes spilte da han kom inn omtrent slik han slik han har spilt resten av sesongen. Men hele laget virket mer strukturert da Saltnes og Espejord kom inn, om det hadde noe med byttene å gjøre eller at resten av laget tok seg sammen er vanskelig å si.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by Los-Loco »

Garrincha wrote: Mon Oct 10, 2022 11:40 am Det var egentlig ikke dette jeg siktet til, det gjaldt å prøve Mvuka på venstre(ref. en tidligere post i denne tråden). Det hadde forøvrig sikkert egentlig ikke vært noe problem, men Knutsen har vel allerede sagt at han synes Mvuka er mye bedre på høyre enn venstre. For Mvuka sin del så synes jeg han skal få fortsette å øve seg på den høyre siden, og hvis vi skulle hatt Solbakken og Mvuka samtidig på banen så mener jeg Solbakken heller burde spilt venstre ving.
Både Solbakken og Mvuka er klart best på høyre. Forskjellen er at Solbakken er (var?) målfarlig, det er ikke Mvuka. Så slik sett burde vel Solbakken prioriteres på sin beste side hvis vi nå skal ha de to på banen samtidig. En annen variant er jo en kontinuerlig sideveksling. Det kan jo ha sine fordeler, fordi backene blir "hautuillat". Et sånt oppsett, og med Pellegrino på spissplass som bakromspiss i stedet for denne møtende spiss-greia som funker bare så der, det synes i alle fall jeg kunne vært spennende å forsøke.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by Novi »

Har full forståelse om Solbakken velges foran Mvuka mot Arsenal. Han er ikke 100% toppform, men han har mer killer-innstinkt. Det flotte er jo at begge nå er på et godt nivå, og ganske forskjellige spillere.

Og Saltnes vs. Grønbæk er en fånyttes diskusjon. Vi kjøpte ikke historiens dyreste spiller for og konkurrere med klubblegenden som nettopp hadde signert 5-årskontrakt. Grønbæk skal ta over for Vetlesen ved nyttår. In the meantime har vi en vanvittig god spiller og hive inn på midtbanen når det trengs. Slår svært gode cornere, har et godt skudd, og allerede hatt kandidat til rundens mål i Europa league.
Una mas cerveza.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by Garrincha »

I tillegg så er Grønbæk en god ballvinner og har god teknikk og fint driv. Jeg skjønner absolutt de som sammenlignet han med Håkon Evjen.

Mot Arsenal blir jeg ikke i det hele tatt overasket om Solbakken starter.

Los-Loco: Bra poeng når det gjelder Solbakken. Når det gjelder den sidevekslingen er det en spennende idé men det er vel noe som eventuelt må trenes på. Det er vel også mer slitsomt for vingene å kontinuerlig skifte side og samtidig ha deres respektive defensive ansvar.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
GuestGuest
Posts: 48
Joined: Wed Mar 23, 2022 10:22 am
Has thanked: 29 times
Been thanked: 43 times
Contact:

Re: Kamptråd ES25 Glimt-Sandefjord søn 9. okt 2022

Post by GuestGuest »

Nordlys wrote: Sun Oct 09, 2022 12:33 pm Det er noen koeffisient-eksperter på FriDiskusjon som hevder at en evt. Russland-utestengelse kan gi Norge et lite opprykk hvor cupvinner går inn i EL-kvalik i stedet for ECL. Om så er tilfelle vil 2. plassen potensielt være ekstra lukrativ hvis cupgullet går til Molde.
Du har rett i det du sier. Det er i tillegg en ting til som må skje for at cupvinneren vår (evt 2. plass) får UEL kvalik i stedet for UECL.

Denne sesongens UECL vinner må kvalifisere seg til UEL eller UCL gjennom hjemlig liga. Det skal ikke veldig mye til for at dette skjer. For eksempel klarte UECL vinneren fra i fjor det (Roma) ved at dem kom på 6. plass i Serie A, noe som akkurat holdt til UEL plass.

Har skrevet om dette her: https://twitter.com/fotcalc/status/1579 ... Sc0_sfPjrA
Post Reply