Hvem blir ny Glimt-trener

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Post by Trapattoni »

Nesta wrote: Bjerk er under kontrakt, og det vil sjølvsagt koste ein del å gje han fyken.
Dette er etter mitt skjønn pengar som ein kunne brukt på løn til ein mann til i stallen..

Det er riktig at Bjerk skal ha kompensasjon dersom han får fyken, men det er ganske vanlig at assistenttrenere har egne klausuler i kontrakten som omhandler situasjoner der hovedtrener har fått sparken/går av.

Dersom den nye treneren ønsker en annen assistent, så vil det etter mitt syn være komplett amatørmessig av Glimt å gi ham beskjed om at han av økonomiske årsaker må ta den assistenten som allerede er under kontrakt! Vil tro at Glimt allerede da kan stryke en del aktuelle kandidater av lista. Om den nye treneren ønsker Bjerk med videre, så er det jo kjempeflott. Hvis ikke, må Glimt gjøre det de må gjøre. Det tror jeg nok også Bjerk er inneforstått med.
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

Trapattoni wrote:Om den nye treneren ønsker Bjerk med videre, så er det jo kjempeflott. Hvis ikke, må Glimt gjøre det de må gjøre. Det tror jeg nok også Bjerk er inneforstått med.
Bjerk fortsetter = kontinuitet. Ofte bra! Men i dette tilfellet?

Ny assistent = Vi starter på ny scratch. Nytt blod. Nye impulser. En som kan gå inn, ilag med hovedtrener, å rydde opp i maskinerirusket i spællergruppa. Kanskje viktigere!
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
User avatar
8000Stein
Posts: 709
Joined: Wed May 26, 2004 11:42 am

Post by 8000Stein »

Trur Bjerk er for svak fagmessig til å være assistent (Han er jo egentlig bankmann) Jeg har sett han på trening og han kan lite om fysisk trening f.eks. Ola Haldorsen har jo fått prøvd seg før under Opjordsmoen. Jeg lanserer Ørjan Berg som spillende assistent trener ala Albinussen i Sprint
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 306 times
Been thanked: 168 times

Post by Sven-Rune »

Er det ikke viktigere hvem som blir hovedtrener da? :lol: :lol:
Jeg har begynt å håpe på Råum! Noen syns han har for lite erfaring.
Hva slags trenererfaring hadde Trond Sollied da han overtok Glimt??
Jeg tror også at Trond Sollied skjønner hva slags trener Glimt trenger,
og innbiller meg at han har gitt klubben et godt råd!

Sven-Rune, med Glimt i hjertet.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Post by Masinga »

J I P wrote:Richard Jansen - kjent som leder i Norsk Supporterallianse lanserer Eli Landsem som kandidat både i Stabæk og Glimt.
Hvem er Richard Jansen? Heldigvis har han ingenting med hvem Glimt ansetter som trener. Eli Landsem som trener i Glimt! Gubbevaremegvel! La heller Stabæk få henne.

Men seriøst. Av de kandidatene som er lansert som trener, utpeker Raaum seg som den beste kandidaten, mener nå jeg.

Nå har jeg registrert at det skal være oppvask i Glimt i begynnelsen av desember. Assistenttrener Bjerk må selvfølgelig også evalueres i likhet med andre i miljøet angående den ukulturen som tydeligvis hersker i klubben. Dersom det viser seg at trenerapparatet har forholdt seg passivt, er det så alvorlig at Bjerk ikke egner seg som assistenttrener. Da er det bedre å satse på helt nye kort. Og Raaum eller hvem det måtte være, skal vel ha et ord med i laget?
Masinga
User avatar
Baltus
Posts: 236
Joined: Sat Apr 17, 2004 1:52 pm
Location: Bodø

Trenerjakt på andre hylle..

Post by Baltus »

Er faktisk enig med Bjørn Lund i det han skriver her:

http://www.an.no/glimt/article1349896.ece
_________________________

6 måneder med snø og is uten
Tippeligafotball er alt for lang tid...
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Post by Masinga »

Vel, Bjørn Lund lufter sin skepsis uten å være særlig kreativ med forslag til kandidater. Han foreslår vel ingen?

Hvilke trenere er egentlig tilgjengelig? Og hvem egner seg i Glimt?

Og har andre klubber i Tippeligaen gjort kloke valg i sine ansettelser? Er Per Joar Hansen en god trener? Uwe Rösler? Ulseth? Og er egentlig Mons Ivar Mjelde en trenerkapasitet? Eller han i Molde? Duoen i Lyn?

Mest av alt vitner dette om at topptrenere ikke vokser på trær i Norge. Eller gjør de det? Jeg har nevnt det tidligere, det fins mange kopier av Eggen eller Drillo. Og kopiene blir som regel dårligere enn originalen. Jeg skulle gjerne sett en trener i Glimt med originalitet. Men hvem? Nei, jeg kommer ikke på noen i farten som er ledig. Håper ledelsen i Glimt vet mer enn meg!
Masinga
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 306 times
Been thanked: 168 times

Hvem er gode trenere?

Post by Sven-Rune »

Drillo og Eggen blir trukket fram som de store trenerne her i landet.
Har jo registrert at Drillo aldri har hatt suksess som klubbtrener, kun når han kan plukke spillere fra øverste hylle......

Det samme kan vel til en viss grad sies om Eggen? I alle fall de siste årene i Rosenborg?

I år ble Eggen jr. årets trener. For meg ble han årets innkjøper. Det laget han trente og forberedte gjennom hele vinteren holdt ikke mål, ergo har treneren gjort en dårlig jobb! I sommer fikk han jo nesten et nytt lag, bestående av spillere som hadde trent godt nok!

Trond Sollied gjorde en kjempejobb i Glimt. (selv om jeg mener han var veldig heldig med "timingen". Det var noe på gang!)

Øystein Gåre har gjort en kjempejobb som trener i Glimt. (selv om 2004 ble en nedtur med en vanskelig kultur)

Fortsettelsen blir spennende, har fortsatt tro på ranværinger!

Sven-Rune, med hjertet i Glimt.
User avatar
Nokia
Posts: 3759
Joined: Sun Feb 22, 2004 2:54 pm
Location: Bodø

Post by Nokia »

Du kan da virkelig ikke mene at Nils Arne Eggen ikke lyktes som trener?? Hallo, hvor har du vært på ferie :lol:
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Post by Masinga »

Jeg kan være enig med Sven-Rune i at Drillo har hatt moderat suksess som klubbtrener. Men som landslagstrener oppnådde han kjemperesultater. I den perioden og tiden etter som sidekommentator på NRK, har han oppdradd det norske folk i sitt system. De siste 10 årene har det ynglet av trenere som har Drillo-sjargongen inne. Ja, det gjelder vel for alle oss fotballinteresserte. Vi er mer eller mindre kollektivt oppdradd i soneforsvar, breakdowns, overganger, Flopasninger, true bakrom osv.

Det betyr ikke at jeg har Drillo i vranghalsen. Tvert i mot. Hans system virket. Ikke minst fordi vi alle mer eller mindre oppfattet det som han hadde klekket ut sine idèer selv. Det meste, sier Drillo selv, er idèer han har fått av å se tradisjonell engelsk fotball, f.eks. høye baller frem til folk som er gode på hodet. Men soneforsvaret er vel ikke tradisjonelt engelsk. Dermed klarte Drillo å smelte sammen gode teorier her og derfra og sette sitt eget stempel på den fotballen landslaget spilte. Spillerne fra de gylne årgangene på landslaget kan fortelle at de gikk ut på banen med en fantastisk tro på det de drev med. Det siste er viktig å legge merke til. Og det er kanskje det som svikter hos de trenerne med Drillo som forbilde. De klarer ikke å formidle budskapet så alle tror på det.

Noe av det samme kan sies om Eggen (Nils Arne). Det er bare tull å påstå at han ikke hadde suksess som klubbtrener, Sven-Rune! Eggen har enkelte justeringer i forhold til Drillo (4-3-3 kontra 4-5-1) og mer spill gjennom midtbanen. Men begge er opptatt av kjappe overganger. Forvarsmessig fungerte det nok bedre under Drillo.

Trond Sollied har vel hentet mest fra Eggen. Også Sollied har klart å sette sitt personlige stempel på ting. Kanskje mest i det at han hater å tape og er veldig sta og utholdende i det han driver med. Dette kombinert med stor selvtillit, har gitt Sollied suksess.
Masinga
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 306 times
Been thanked: 168 times

Post by Sven-Rune »

Jeg har nok uttrykt meg dårlig. Selvfølgelig har både Drillo og Eggen hatt suksess.

Systemet til Drillo virket fantastisk, men kun når han kunne hente de spillerne som passet best inn i systemet hans. Det kunne han ikke som klubbtrener, og resultatene ble heller ikke de samme. Og, jeg har heller ikke Drillo noe sted i halsen, han greide noe som løftet norsk fotball mange hakk, og som ingen har greid etterpå!

Selvfølgelig har Eggen sr. vært dyktig, og han har hatt suksess. Det er ikke bare bare å bygge et lag! Ref. Glimt i år. Det jeg prøvde å få fram, er at han hadde rimelig greie forhold å jobbe under. Som Drillo kunne han (nesten) velge å vrake spillere ettersom det passet. Og, når det samtidig svekket motstanderne her i landet fikk han en synergieffekt som
ikke er så enkel å måle. Når han hadde disse spillerne var han selvfølgelig dyktig. resultatene i Europa viser det!

Sven-Rune, med Glimt i hjertet.
-og håper jeg uttrykte meg bedre nå? :lol: :lol:
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Post by Trapattoni »

Sven-Rune wrote: Selvfølgelig har Eggen sr. vært dyktig, og han har hatt suksess. Det er ikke bare bare å bygge et lag! Ref. Glimt i år. Det jeg prøvde å få fram, er at han hadde rimelig greie forhold å jobbe under. Som Drillo kunne han (nesten) velge å vrake spillere ettersom det passet. Og, når det samtidig svekket motstanderne her i landet fikk han en synergieffekt som
ikke er så enkel å måle. Når han hadde disse spillerne var han selvfølgelig dyktig. resultatene i Europa viser det!
Vel, Eggen har ikke alltid kunne velge og vrake. I 1986 dro Eggen til Moss. De rykket da rett opp i Eliteserien, og vant der året etter. Ganske enkelt en helt fantastisk prestasjon.
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 306 times
Been thanked: 168 times

Post by Sven-Rune »

svært så kritisk da!! :D :D

Hvis du legger sammen de to innleggene mine ser du at jeg i det første skrev "Det samme kan vel til en viss grad sies om Eggen? I alle fall de siste årene i Rosenborg? "

Han gjorde sikkert en god jobb i Moss :lol:

Sven-Rune, med Glimt i hjertet.
Bateman26
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 5248
Joined: Mon May 10, 2004 1:22 pm
Location: Bodø

Post by Bateman26 »

At eggen er en dyktig trener er vel det man kan kalle at faktum. Er sikker på på at han kunne fått hvilket som helst lag til og bli et norsk topplag på 4 sesonger.
I have no idea to this day what those two Italian ladies were singing about.
Truth is, I dont want to know.
Some things are best left unsaid.

www.maja-blogg.no
Kenneth
Posts: 2634
Joined: Sat Feb 28, 2004 12:17 pm
Location: Bodø

Post by Kenneth »

WTF??

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=256520

Noen har nevnt Lars Tjærnås som ny trener, men det er jo bare å glemme...

Spooky :shock:
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that."

-Bill Shankly-
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Post by Los-Loco »

Trapattoni wrote:Vel, Eggen har ikke alltid kunne velge og vrake. I 1986 dro Eggen til Moss. De rykket da rett opp i Eliteserien, og vant der året etter. Ganske enkelt en helt fantastisk prestasjon.
Uten å frata Eggen noe ære, så bør bildet nyanseres litt ved å kommentere at det året Moss vant serien, var det samme året NFF testkjørte systemet med å alltid ha en vinner i alle kampene. Alle uavgjortkamper ble til slutt avgjort med straffekonk, hvis det ikke lot seg gjøre å kåre en vinner etter spilletiden.

Tror nok at også årets sluttabell ville sett litt annerledes ut hvis det systemet hadde vært fortsatt.

Men som sagt; ikke for å frata Eggen noe ære! Han er ubestridt den dyktigste i Norge! Men som det har vært påpekt; han har hatt litt flaks med timingen også!

Los-Loco har talt!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Baltus
Posts: 236
Joined: Sat Apr 17, 2004 1:52 pm
Location: Bodø

Post by Baltus »

Er ikke tråden på tur å skli ut litt?

Eggen, hverken Jr. eller Sr. blir trener i Glimt...

Er det forresten noen som har hørt noe i det siste om hvem som ligger best ann til å bli trener, eller om det finnes enn mr.X som også er kandidat?
_________________________

6 måneder med snø og is uten
Tippeligafotball er alt for lang tid...
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Post by Trapattoni »

Los-Loco wrote:[
Uten å frata Eggen noe ære, så bør bildet nyanseres litt ved å kommentere at det året Moss vant serien, var det samme året NFF testkjørte systemet med å alltid ha en vinner i alle kampene. Alle uavgjortkamper ble til slutt avgjort med straffekonk, hvis det ikke lot seg gjøre å kåre en vinner etter spilletiden.

Det er riktig, men Moss vant bare to ganger på slike straffesparkkonkurranser det året. De tapte én. Kun to lag hadde færre straffegevinster enn Moss det året. Det som kjennetegnet Moss det året, var til dels store seiere hjemme på Melløs. Tromsø berga faktisk plassen det året gjennom å vinne hele sju slike straffesparkkonkurranser. Bjarte Flem var fantastisk på streffespark den sesongen.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

Avisa Nordland og Aftenposten skriver at nå er det kun 3 aktuelle kandidater igjen til trenervervet. Flovik, Råum og Johanson.
Kanskje går jobbtilbudet ut i dag?

Samtidig så legger man merke til at Kjølner kunne ønske seg en annen kandidat enn disse tre.

http://www.an.no/glimt/article1352669.ece

http://www.an.no/glimt/article1352671.ece
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Kesseboy
Posts: 15820
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Post by Kesseboy »

Hvis Tjærnås kunne kommet oppover og smitta spillerne med tilstanden sin, så hadde det kanskje blitt mindre syting, mindre klikkdannelse og mer harmoni? Dessuten kunne Glimt fått sponsorpenger fra døveforbundet :mrgreen:
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
brawno
Posts: 2331
Joined: Thu Mar 18, 2004 4:49 pm
Location: Oslos beste vestkant

Post by brawno »

Fra http://www.an.no/glimt/article1352671.ece:
– Mine ønsker kræsjer nok med Glimts ønsker. (....) De kunne for eksempel holdt liv i spekulasjonene da Mini lanserte seg som trener, i stedet for å avfeie det med en gang, sier Kjølner som sier rett ut at spillerne har vært for snille og sløve på trening.
Kanskje han mente at styret burde skremme spillerne litt til å prestere bedre? "Vess dåkker ikke tar dåkker sammen nu, så henta vi han der klovnen fra TV2 som trener te vår'n!" :mrgreen:
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

– Mine ønsker kræsjer nok med Glimts ønsker. (....) De kunne for eksempel holdt liv i spekulasjonene da Mini lanserte seg som trener, i stedet for å avfeie det med en gang, sier Kjølner .
Hadde det ikke vært ferietid for spillerne, så kanskje det hadde funket.
Men ikke når omtrent hele spillestallen ferierer.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

Spillerne ville ikke ha Råum som ny trener!!
Han var ledelsens førstevalg

Spillerne ville ikke ha Råum: http://www.radio3.no/les/3205.html

Konstruktiv dialg: http://www.an.no/glimt/article1354481.ece

Råum trekker seg etter motstand fra Glimtspillerne: http://www.an.no/glimt/article1354480.ece

NRK Nordland: Råum trekker seg: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... 11622.html

Nettavisen: spillerne vraket førstevalget: http://pub.tv2.no/nettavisen/sport/tipp ... 309656.ece
Last edited by J I P on Thu Dec 02, 2004 7:36 am, edited 2 times in total.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Post by Los-Loco »

Dette er bare helt for latterlig!!!

Når spillerne, representert av en "mafia" av Runar, Cato Fredrik, Stig og Åsmund, får lov til å diktere styret på denne måten, er det noe riv ruskende galt et sted!!!

For det første er det en mildt sagt uheldig sak at de nevnte spillerne kan "innkalle" styret til et møte. Det finnes spilleregler i dette gamet, og denne framgangsmåten er høyst uortodoks! Spillerne er representert ved sine tillitsvalgte, og som arbeidstakere skal de selvsagt tas med på råd i en ansettelsesprosess. Det er sånn det fungerer på alle andre arbeidsplasser.

Men at en gruppe av spillerne som føler at de er mer betydningsfulle enn de andre fordi de har en haug med spillte kamper i beina, skal gjøre seg selv til representanter for spillergruppa på denne måten, og endatil få seg til å legge press på styret ifht ansettelsesprosessen, det er for drøyt!

Fatter ikke at det ikke finnes sterke nok folk i styret til å håndtere denne prosessen på riktig måte!

Los-Loco, frustrert, har talt!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Bateman26
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 5248
Joined: Mon May 10, 2004 1:22 pm
Location: Bodø

Post by Bateman26 »

Vi spillerne som var til stede har jo sikkert 1.500 eliteseriekamper tilsammen. Det er styret som til sist bestemmer, men vi synes det er naturlig at vi blir tatt med på råd i en prosess som denne, sier Cato Hansen.
Det er de samme spillerne med tlsammen 1500 kamper som nesten klarte og kjøre glimt rett i første. Etter AN saken synes jeg ikke det at spillerne burde få være med på råd. Det Glimt trenger er en "haug" med sultne unggutter og en trener som har STOOORE baller som setter ut de etabelerte vist de slacker på trening eller i kamp.
I have no idea to this day what those two Italian ladies were singing about.
Truth is, I dont want to know.
Some things are best left unsaid.

www.maja-blogg.no
Post Reply