Norges nest beste klubblag!

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Los-Loco
Posts: 7357
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 475 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Norges nest beste klubblag!

Post by Los-Loco »

Dagbladet fornekter seg ikke. I en framsynt artikkel om hvem som blir profiler i årets serie kommer de med følgende salve:


"TILBAKETRUKKET er ellers ikke et ord som forbindes med Jonny Hanssen. Han har mast mye og dumt utenfor banen lenge før han ble plukket ut til å prege oppbyggingen av Lyn som nytt storlag. Jonny har store vyer for sporten sin og nå matcher fotballideene hans virkeligheten bedre enn noen gang. Det er bruk for Jonnys overraskende direktepasning på Norges for tidas nest beste klubblag."


Hvor i all verden har de det fra at Lyn er Norges nest beste klubblag???
Vet ialfall ett som går dem en høy gang!!!


Los-Loco har talt!


Les hele artikkelen på:

http://www.dagbladet.no/sport/2004/03/16/393544.html
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1291
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 177 times

Post by Buster »

Han mener nok Oslos nest beste klubblag. Siden Stabæk og Lillestrøm er utenfor Oslo tar de andreplassen knepent foran Skeid.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Nei nå satt jeg morrakaffen i vrangstrupen, Lyn norges nest beste lag??

Det var å ta rimelig hardt i spør du meg!!
User avatar
Thomp
Quizmaster
Quizmaster
Posts: 258
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:16 pm
Location: Hagan Nittedal

Post by Thomp »

:lol: Den var jaggu drøy, ble det virkelig sagt i dagbladsporten???


det er vel vanskelig å vurdere lagene pr.dato, men å påstå at Lyn er norges nest beste lag, må være basert på det berømte vidsyn og kunnskapsrikdom som fom folket her nede ofte viser at de har når det gjelder det som foregår utenfor Oslo`s grenser :wink:
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

hehe

Vg og Dagbladet viser at de bare lokalaviser de med:)
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

merkelig hvor mye LSK skal bli "hypet" opp nå da:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=219428


Odd trener Sandstø her tydeligvis tro på Lsk når han mener at de kan vinne serien i år.....hmmm...
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1291
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 177 times

Post by Buster »

Du har rett i det med LSK, men at noen våger en påstand om at RBK ikke vinner serien er bra. Det er mange usikkerhetsmomenter i Trondheim for tiden. Ola Bye Bye er ny trener, og han er ikke akkurat kjent for å holde hodet kaldt når det begynner å blåse på toppene. I tillegg har han ikke bevist noe fra før, så det kan fort bli kaotisk dersom de taper noen kamper. I tillegg begynner sentrale spillere som Ørjan, Hoftun, Strand, Riseth, Brattbakk å dra på åra. Det betyr fort flere skader og perioder borte fra kamp.

Jeg tror at veien er åpen for andre lag i år. Spørsmålet er bare om det er noen som står distansen helt ut. Jeg tror vi får en jevn serie i år også, og at RBK er litt dårligere, og blander seg inn i den jevne kampen med Glimt og de andre topplagene.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Post by Masinga »

Jeg er ikke så sikker på at Rosenborg blir dårligere i år. Du har sikkert rett i at By Rise har litt å bevise i sitt første år med hovedansvaret for laget. Det kan også være at han kan miste hodet i enkelte situasjoner, uten at jeg vet mye om dette. Men at enkelte trenere i RBK mister besinnelsen, har laget lange tradisjoner på! Eggen er vel ikke den som holder kjeft i så måte.

Samtidig skal vi være klar over at By Rise har ledet RBK alene i flere bortekamper tidligere og har en god statistikk. Han er ambisiøs og mener vel han har mye å bidra med. Når du i tillegg har jobbet sammen med Eggen, Sollid, Hareide, Bjørn Hansen etc. har han vel snappet opp et og annet på veien.

Jeg mener at RBK hadde en dårlig sesong i fjor rent spillemessig. Ja, jeg vet de vant "the double", men jeg syntes rytmen i spillet var dårligere enn tidligere. Jeg tror By Rise kan systemet til RBK bedre enn Hareide.

Det som kan felle Rosenborg er, som du nevner, alderen på støttespillerne i laget og evt. hyppige skader. Blir det krise, kjøper RBK det de trenger av forsterkninger. Det virker ikke som noen i Norge har ryggrad til å stå i mot når RBK blar opp millionene sine.
Masinga
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1291
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 177 times

Millioner

Post by Buster »

Når det gjelder millionene til RBK har du selvfølgelig rett. Det er imidlertid ikke bare å kjøpe seg til suksess. Det største problemet for andre klubber kan faktisk være at de reduserer slagkraften til andre lag ved å kjøpe deres beste spillere, uten at RBK blir nevneverdig bedre av den grunn. Det er en lang rekke spillere som har reist til Trondheim for å bli dårligere av å sitte på benken. Torjus Hansen, Jan Gunnar Solli, Dagfinn Enerly, Odd Inge Olsen ... Alle disse var KONGER i sine respektive klubber, og en konstant trussel mot seriemesterskapene til RBK. Etter at de kom til Trondheim ser vi dem av og til som innbyttere.

Jeg våger likevel påstanden om at RBK vil få problemer i år. De står foran et generasjonsskifte, og det er mange spillere som tidligere var gode som er blitt dårlige i RBK stallen på grunn av lite spilletid.

Glimt har også noe av de samme utfordringene med høy gjennomsnittsalder, og det bekymrer meg mer. Vi har heldigvis en erfaren trener, og desverre ingen millioner.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Millioner

Post by Masinga »

"Det er en lang rekke spillere som har reist til Trondheim for å bli dårligere av å sitte på benken. Torjus Hansen, Jan Gunnar Solli, Dagfinn Enerly, Odd Inge Olsen ... Alle disse var KONGER i sine respektive klubber, og en konstant trussel mot seriemesterskapene til RBK."

Om ikke konger, så var disse støttespillere på sine respektive lag med unntak av Jan Gunnar Solli. Solli ble mest brukt som innbytter på Odd. Etter at han kom til Rosenborg har han tatt steget opp i landslagstroppen.

Når det gjelder trenerne, er også Per Joar Hansen verdt å nevne. Han har hatt suksess i Sverige.

OK. Nå skal jeg ikke legge inn flere gode ord om Rosenborg! Glimt må nok belage seg på å utvikle spillere fra egne rekker. Flere av dagens A-lagsspillere begynner å merke aldringsprosessen, vil jeg tro.
Masinga
User avatar
Merete
Posts: 371
Joined: Mon Feb 23, 2004 4:50 pm
Location: Lillestrøm

Post by Merete »

Larsen wrote: Odd trener Sandstø her tydeligvis tro på Lsk når han mener at de kan vinne serien i år.....hmmm...
Dette er bare den obligatoriske nervekrigen mellom de to "Arner". Et sikkert vårtegn! Arne Sandstø har alltid ment at Erlandsen er ekspert på å dempe forventningene foran sesongene. Her ønsker man åpenbart å hause opp LSK - rent taktisk.

For øvrig skriver folk nå for trettende år på rad at RBK ikke vinner serien. Jeg gidder ikke i å spekulere i at et lag med landslagsfolk på benken og millioner i banken mislykkes, selv om Kongsvinger knuste dem i går!
Champ
Posts: 319
Joined: Thu Mar 18, 2004 12:23 am
Location: Bodø

Post by Champ »

Hei! Jeg leste artikkelen ført i pennen av Esten O. Sæther. Jeg ble også mildt sagt forundret over at han mente Lyn er Norges nest beste lag fortiden. Jeg gjorde han oppmerksom på at Lyn faktisk ble nummer 10 ! i Tippeligaen i 2003. Lyn har spilt 8 treningskamper i vinter, hvorav 4 seirer, 1 uavgjort og 3 tap. 2 av tapene kom endog mot Skeid og HamKam. Ikke akkurat noen STORlag i Norge :-)

Jeg fikk dette svaret:


Hei igjen!

Rangering er en dristig sport -- særlig når den ikke er målbar i form av
tabell.
Likevel; som kommentator forteller jeg om det jeg ser. Treningskampene de
siste ukene viser Lyns kvalitet nå -- og det er den som omtales.
Forøvrig er det alltid greit å vurdere kamper etter det mannskapet som
brukes. Mot Skeid stilte Lyn et rent B-lag, mens Tommy Berntsen, Jonny
Hanssen og Jan Derek Sørensen manglet mot HamKam.
Kunnskap er bra å ha i vurdering av idrett. Selv har jeg vært
forbundstrener i fotball siden 1987.
Bortsett fra sistnevnte pompøsitet:
** Jeg tror ikke at Lyn tar sølv i serien.

Vennlig hilsen
Esten O. Sæther
Dagbladet


Sæther skal uansett ha ros for at han i det hele tatt orket å svare på min henvendelse. :)
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Artig at han svarte deg ja :)

Virker på det han skriver til deg at han har sett treningskampene til Lyn, men hvor mange av de andre lagene han har sett står det ingenting om....kanskje litt drøyt å hevde at Lyn er er Norges nest beste lag akkurat nå om han ikke også har sett alle andre lag....
User avatar
Los-Loco
Posts: 7357
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 475 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Post by Los-Loco »

Svaret til Espen O. gjør jo det hele bare mer latterlig!! Jeg trodde kanskje at det var en tulling som ved en ren tankeforbytting hadde mixet fjorårssesongen med sesongen før, da Lyn faktisk gjorde det ganske bra. Og så viser det seg at det var en gjennomtenkt mening!!!


Man skal jammen være bra ihuga patriot for å påstå (på trykk!!) at Lyn er Norges nest beste lag basert på treningskampresultater!!! Synes det er bent fram useriøst! Det var jo ikke en gang skrevet med et lite glimt i øyet slik at man kunne se at dette var en liten morsomhet fra en Lyn-supporter som også driver fotballjournalistikk! Fyren mener det jo! Helt latterlig spør du meg!


Los-Loco har talt!
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Post by Masinga »

Esten Sæther er på fritiden engasjert i KFUM. Jeg vet ikke om at han er spesielt Lyn-patriot. Men problemet for disse riksavisene er at det som skjer i Oslo av og til kommer for nært og får oppmerksomheten, mens det som skjer utover landet blir mer fjernt.

Jeg tror Sæther helt sikkert har kontakter innenfor Lyn og får dermed informasjon som han med fordel kunne vært litt mer kritisk til. Man ser seg gjerne litt blind. Og så kommer det med ønsketenkning inn gang på gang. Tenk så flott om hovedstaden hadde to topplag ala Djurgården og AIK eller FC København og Brøndby! Som trekker masse folk og greier.
Masinga
Post Reply