Snittalder

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Snittalder

Post by tjongs »

Ser ikke noen annen tråd om dette, så jeg starter en ny. Nettavisen har regnet ut snittalderen på stallen til alle tippeligalagene, og her kommer ikke overraskende RBK ut som det eldste, nesten 2 år eldre enn nr 2 som er Glimt. Glimt har en snittalder på 27,52 år, mens Lyn, som har den yngste stallen, har en snittalder på 23,78 år, altså nesten 4 år yngre. Vi vet jo alle at nøkkelspillerne i Glimt har passert 30, flere med god margin. Likevel synes jeg dette er litt bekymringsfullt, selv om det vel har vært en tema tidligere uavhengig av denne rangeringen. Glimt har jo nå fått Gåre tilbake i den rollen hvor han vel er aller dyktigst, og vi får håpe at han kan hjelpe til med å finne nye unge spillere, og å få de opp på et godt nivå.
Hva har så Glimt av unge spillere? Olsen, Imingen og Høgli er vel de tre yngste, hvor ihvertfall Olsen og Høgli kjemper om en førstelagsplass. I tillegg har vi Ludde og Paulsen som også fortsatt er unge.
Flere av spillerne som for tiden er utenfor førstelaget, og til dels også er stallfyll, er godt voksne spillere som Brekke, Steinbakk og Halvorsen.
Det bør vel være et mål fremover å gjerne ha 18-19 åringer som er gode nok til å kunne komme inn i kamper, og på den måten å få kamptrening, istedet for å bytte inn en spiller som er på hell av karrieren mot slutten av en kamp vi leder 3-0...
Noen som forresten vet hva snittet på stallen var i -93? Den gangen hadde vi muligens den yngste spillerstallen i landet? Den samlingen med unggutter vi hadde da minner nesten om Uniteds class of 92 :wink:
Noen som har synspunkter på dette?
Jeg håper ihvertfall at vi får flere unggutter til klubben, som også får spille litt kamper, men siden jeg er supporter og ikke trener, så forbholder jeg meg retten til å bare synse uten å komme med forslag til løsninger :mrgreen:

http://pub.tv2.no/nettavisen/sport/tipp ... 376407.ece
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Det er utvilsomt bekymringsfullt, ikke minst siden deter mange av de aller beste som begynner å dra på årene.
Det er fullt mulig at dette er siste året Kjølner spiller for Glimt, selv om han ikke legger opp.
Kan jo også nevne at Ludvigsen sansynligvis forsvinner, kanskje gjør Olsen det også + at CB vel er inne i sitt siste år.

Det er vel mye p.g.a dette at Glimt jobber med å samle inn disse 10 millionene det var snakk om.
Problemet her er at det neppe holder å handle inn ungutter når våre beste gir seg, Glimt trenger kvalitetsspillere for å dekke opp når "gamlingene" forsvinner.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Post by tjongs »

Larsen wrote:Problemet her er at det neppe holder å handle inn ungutter når våre beste gir seg, Glimt trenger kvalitetsspillere for å dekke opp når "gamlingene" forsvinner.
Helt enig her! Håpet mitt er likevel at flere av de nest beste er 20 år og ikke 34, det er her det må jobbes etter min mening!
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Post by Kesseboy »

Ikke for å være flisespikker, men på et såpass lite utvalg som stallen til en fotballklubb, så lurer jeg på om medianen kan tenkes å være et bedre mål for tingenes tilstand. Sett at vi regner det som unntak at spillere er istand til å prestere jevnt på toppnivå utover den sesongen de fyller 33, så vil medianen fortelle oss hvor lang tid det vil ta før - i beste fall - halve stallen må skiftes ut.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply