Tribuneliv i Bodø

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Tribuneliv i Bodø

Post by J I P »

Hva kan gjøres for å få mer liv på tribunene på Aspmyra under kamp?

Da tenker jeg ikke på de organiserte supporterne, men på f.eks. på Nord Megler. Hvorfor tar det sjelden av på denne tribunen? (her har æ veldig tynt grunnlag for å uttale meg men...)

Hvordan blir det på Toyota når Perraklanen flytter? Adidas et stykke unna feltet til supporterne?

Hvordan få til en så enkel liten detalj som å få folk til å bruke gule klær når de drar på hjemmekamp? Er janteloven så sterk at de ikke tør/vil bli identifisert som en som skal på Glimtkamp?.

Til sammenligning klarer Ålesund å kle hele byen i sine farger.

I Oslo kjører Busser og T-baner med VIF-flagg når det er kamp - Hva med busser og taxier i Bodø?
Ziggy Stardust
Posts: 12
Joined: Wed Feb 25, 2004 9:02 am
Location: Bodø

Post by Ziggy Stardust »

Hvordan få til en så enkel liten detalj som å få folk til å bruke gule klær når de drar på hjemmekamp? Er janteloven så sterk at de ikke tør/vil bli identifisert som en som skal på Glimtkamp?.
For det første tror jeg Glimt må få et litt større utvalg i supportereffekter. 3-4 forskjellige skjerf, T-skjorter, Gensere, Flagg etc. Også må effektene se bra ut sånn at folk føler at det går an å bruke dem, gjerne en hverdag, men hvertfall på kampdager. (Cupfinale-genserene var fantastisk stygge og ikke egnet til annen bruk enn maling av huset)
For det andre må effektene gjøres lettere tilgjengelig. Hvorfor selges ikke drakter, skjerf o.l. i byens sportsbutikker? Finnes det noen bedre bursdagsgave enn en Glimt-drakt eller et Glimt-skjerf? For svært mange, inkludert meg selv, hadde det vært kanonbra å få en stilig T-skjorte eller genser i gave. Problemet er at mange rett og slett ikke vet hvor de får kjøpt slike ting.
Og, hvorfor ikke legge nye drakter, når det er aktuellt, ut for salg før jul?
User avatar
Thomahawk
Posts: 156
Joined: Mon Feb 23, 2004 3:09 pm
Location: Oslo

Gult på Aspmyra!

Post by Thomahawk »

Dere har begge et poeng som jeg alltid har bemerket. I Bodø er folk litt redd for "drite" seg ut, men i tillegg til å ha kjipe supportereffekter til å velge mellom blir det ikke noe bedre.

Da jeg bodde hjemme og skulle på Glimt-kamp, ble jeg hysjet på og sett rart på når jeg ropte eller veivet med et Glimt-flagg. Først og fremst tror jeg det er en kombinasjon. Folk er redde for å "drite" seg ut, og at Glimt-effektene er traurige og kjipe. Det vi fikk gjennom Glimt-pakken sist cupfinale så ut som den billigste sorten, og fargene gikk fra sennepsgul med RØD skrift til "utvaska"-gul caps. Møtte en kar med en original Glimt-caps fra 80-tallet, og den skilte seg overhodet ikke ut fra den vi fikk i pakken!

Poenget er at supporter-utstyret er traurig, bortsett fra drakt er det overhodet ikke noe mer jeg (og mange andre) kan tenke seg å ta på seg.

Men om supporterklubben i Bodø gikk ut i AN og oppfordret folk til å kjøpe drakta, og at den ble på samme lave prisnivå som nå, så tror jeg det kan bli en greie der hjemme. Få folk flest mulig til å kjøpe den. Gå med den til vanlig. La det bli et "bybilde" at folk går med drakta..Her må supporteklubben gå foran!
Last edited by Thomahawk on Fri Mar 26, 2004 10:59 am, edited 1 time in total.
Ralph: "Daddy, I'm scared. Too scared to even wet my pants."
Chief Wiggum: "Just relax and it'll come, son."
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Larsen »

J I P wrote:
Hvordan få til en så enkel liten detalj som å få folk til å bruke gule klær når de drar på hjemmekamp? Er janteloven så sterk at de ikke tør/vil bli identifisert som en som skal på Glimtkamp?.

Jeg tror nok ikke problemet i utgangspunktet ligger i utvalget av supportereffekter men heller at det ikke opfattes som "kult" å gå i gult....det er slik jeg oppfatter det..

Merkelig at det er helt greit å iføre seg gult på cupfinalen i Oslo men hjemme på Aspmyra er det de færreste som tør å bruke glimteffekter.
User avatar
Thomahawk
Posts: 156
Joined: Mon Feb 23, 2004 3:09 pm
Location: Oslo

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Thomahawk »

Larsen wrote: Merkelig at det er helt greit å iføre seg gult på cupfinalen i Oslo men hjemme på Aspmyra er det de færreste som tør å bruke glimteffekter.
Enda et poeng! Hvorfor er det ikke legitimt å ta på seg på gult på hjemmekampene, når man gjør det på cupfinalen?! Nei, jeg tror man må "legitimere" det å gå i drakta, slik at flest mulig tar på seg den!
Ralph: "Daddy, I'm scared. Too scared to even wet my pants."
Chief Wiggum: "Just relax and it'll come, son."
El Cid
Posts: 1094
Joined: Tue Mar 02, 2004 7:49 pm
Location: Oslo, Bjølsen Valsemølle

Post by El Cid »

Er enig i at utvalget er veldig tynt... Er bare å ta seg en tur innom Vålenga sjappa, og der får man tak i VIF klær som det er fullt mulig å ha på seg til hverdagen... Så jeg tror absolutt at GLimt hadde tjent på å rett og slett lage flere forskjellige gule klær...
Bor du på Østlandet? Bli medlem du også!
http://www.glimtsupporter.com
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Post by Los-Loco »

En tanke kunne jo være 10-20 kroner i avslag på de billettene man kjøper i inngangen hvis man kommer i gult.


Er enig i at supportereffektene kunne vært bedre! Selv har jeg gjort noe med problemet, og skaffet meg en ur-tøff knallgul regnfrakk fra Fre-Tex (må være fra 70-tallet/tidlig 80-tall) som jeg har limt Bodø-Glimt i plastbokstaver på ryggen på! Kulere supporterdrakt finner du ikke! (da selvsagt med unntak av Trond Schølbergs gule snippkjole!)

Supporterklubben lagde mye selv på begynnelsen av 90-tallet, flere fixet på gamle dressjakker o.l., og så hadde man skjerfene, flaggene og capsene/luene felles. Det ble ikke så innmari ensidig da, og var faktisk ganske kreativt. Synes det blir i kjedeligste lagte å gå i en vanlig fotballtrøye! De er dessuten laget for å spille fotball i, og er ofte ALTFOR kalde til å ha på tribunen på Aspmyra!


Los-Loco har talt!
Ziggy Stardust
Posts: 12
Joined: Wed Feb 25, 2004 9:02 am
Location: Bodø

Post by Ziggy Stardust »

Alle klærne trenger faktisk heller ikke være i helgult m/svartskrift eller helsvart med gul skrift.
Hva med f.eks en enkel hvit eller 'bortedrakt'-blå T-skjorte med en liten, diskre logo.
Skjønner i grunnen godt at folk ikke vil gå rundt i knallgule klær til daglig. Hvis man begynner med litt diskre ting til hverdags så vil kanskje terskelen for å kle seg i gult på kampdager bli litt lavere.
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Post by Mariasha »

Her kan jeg nok si meg enig, ja.. Å gå i gult på hjemmekamp hadde egentlig ikke vært noe problem, men det som er er jo at det er såpass få som gjør det, så hvis man møter opp i gule klær på f.eks. Toyotra-tribunen nå når Perraklanen ikke er der, føler man seg rett og slett som litt..blikkfang. Og dette er det jo ikke alle som liker :p

Hadde flere gjort det, ville saken vært en helt annen. Problemet blir jo da å faktisk få mange til å stille opp i gult samtidig og fjerne "grensa".
At hjemmekampene på Aspmyra blir sett på som "bare en vanli kamp" er nok noe av grunnen til at det blir sett på som litt merkelig å gå i gule klær der (hvis man ikke er med i supporterklubben) i motsetning til på cupfinalen, som blir sett på som en stor begivenhet. Hvis man får folk til å innse at alle kampene er viktige og spiller en rolle, så kanskje ting ville blitt litt bedre?

(Gul regnjakke har jeg også, faktisk :p Dessverre uten noe Glimt-effekter.. Min mor driver forresten og syr en supporterhatt til broren min, den kan jo bli interessant å se når den blir ferdig. Forhåpentligvis blir den litt stiligere enn de gule capsene :p)
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Mariasha wrote:Her kan jeg nok si meg enig, ja.. Å gå i gult på hjemmekamp hadde egentlig ikke vært noe problem, men det som er er jo at det er såpass få som gjør det, så hvis man møter opp i gule klær på f.eks. Toyotra-tribunen nå når Perraklanen ikke er der, føler man seg rett og slett som litt..blikkfang. Og dette er det jo ikke alle som liker :p
Her har du nok truffet spikeren på hodet slik jeg ser det, hvis man bare først noen begynner klarer man kanskje å dra i gang resten..
User avatar
Vimes
Posts: 195
Joined: Mon Feb 23, 2004 3:34 pm
Location: Ankh-Morpork muligens

Post by Vimes »

Man blir bortimot sett rart på om man er så dristig å ha på seg no gult på glimt kamper....en synd og en skam :!: :evil:
Sewerbird
Posts: 371
Joined: Sat Feb 21, 2004 12:08 am
Location: Bodø

Post by Sewerbird »

Hvis sportsbutikkene i Bodø tar inn Glimtdrakter og starter å selge så tror jeg det hjelper litt på.

Vi i supporterlkubben blir å bruke Glimtdraktene i år, og ikke Havørnas gamle collegegensere.
User avatar
Nokia
Posts: 3759
Joined: Sun Feb 22, 2004 2:54 pm
Location: Bodø

Post by Nokia »

Her er det mange ting som blir pekt på. Det aller største problemet er Janteloven. Jeg personlig er bestandig kledd i gult på kampene. Jeg skriker , roper og banner en god del slik en ivrig supporter skal gjøre. mitt forse er at jeg driter i om naboen ser rart på meg. Problemet er at de aller fleste er Livredde for og skille seg ut. " Tro hva de mener om meg" er nok en gjennomgangs tone i hodene til folk.

Ang supp utstyr er jeg helt enig i at det er for lite utvalg. Man må gjøre det gjøre det legitimt og bruke Glimr effekter. Forslaget om gensere,skjorter etc.. med om så bare en liten logo ville vært en god start.

Mitt forslag blir derfor følgende.....Alle som bruker dette forum skal gjennom sesongen 2004/05 Konsekvent gå kledd i gult(gjerne drakta) og påvirke både venner og bekjente til og gjøre det samme. Vi nordmenn er som sauer...hvis en gjør det så skal alle gjøre det. Så her er det bare og sette igang.

La oss Alle som er glade i Glimt lage ei hælvetes stemning på aspmyra og gjøre den til en enda mer fryktet bortebane :twisted: :twisted: :twisted:
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Nokia wrote: Mitt forslag blir derfor følgende.....Alle som bruker dette forum skal gjennom sesongen 2004/05 Konsekvent gå kledd i gult(gjerne drakta) og påvirke både venner og bekjente til og gjøre det samme. Vi nordmenn er som sauer...hvis en gjør det så skal alle gjøre det. Så her er det bare og sette igang.

La oss Alle som er glade i Glimt lage ei hælvetes stemning på aspmyra og gjøre den til en enda mer fryktet bortebane :twisted: :twisted: :twisted:
Støttes!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

Nokia wrote:
Mitt forslag blir derfor følgende.....Alle som bruker dette forum skal gjennom sesongen 2004/05 Konsekvent gå kledd i gult(gjerne drakta) og påvirke både venner og bekjente til og gjøre det samme. Vi nordmenn er som sauer...hvis en gjør det så skal alle gjøre det. Så her er det bare og sette igang.

La oss Alle som er glade i Glimt lage ei hælvetes stemning på aspmyra og gjøre den til en enda mer fryktet bortebane :twisted: :twisted: :twisted:
Det virker ofte på de vi møter på bortekamp som om terskelen er lavere for å kle seg i gult på bortebane (hvis de har husket klærne) enn på hjemmebane. Tenk hvis vi kunne ha fått snudd trenden slik at folk hadde "skammet seg" hvis de gikk på kamp og ikke hadde på seg noe gult! Man er ikke nøytral på hjemmekamp i Bodø.

Steel with Pride
Kanari-fansen vurderer å omskrive "Hammarby-sangen". Hvorfor kan ikke vi stjæle sangen først: Legger ved en link til hvor du kan finne den.
-------
Klippet er på 12 MB hvis du laster det ned
http://www.hammarbyfotboll.se/2/bajenny ... sp?AR=2002
Gå litt ned på siden til 21/10
Publikbilder från HIF-IFKN (12mb
------
Hva med å la den Gule Horde introdusere denne med hjelp av de faste musikerne på Aspmyra (Geir Sørensen og co.)
User avatar
Nokia
Posts: 3759
Joined: Sun Feb 22, 2004 2:54 pm
Location: Bodø

Post by Nokia »

Her var det et godt forslag. Håper rette vedkommende tar tak i dette og får det gjennomført!! Vi trenger GULE tribuner og masse Trøkk. Nye aspekter ved supporter ting taes varmt imot""!! La oss gjøre aspmyra enda mer skremmende!!!
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Post by Glimt-fan »

Hvis man syns det er flaut å gå i supporterutstyr er man ikke ekte supporter :!: :evil:
Han får en ball...
User avatar
Nokia
Posts: 3759
Joined: Sun Feb 22, 2004 2:54 pm
Location: Bodø

Post by Nokia »

Desverre slik foreløpig i Bodø at janteloven og kakse faktoren er alt for høy!! Men alle som er glade i Glimt skal denne sesongen jobbe hardt for og få på Gult til alle!!!
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Post by Novi »

Jepp, enig! Har ikke noe fornuftig å si, men vil bare vise min støtte :wink:

Det skal ikke noe mere til enn at det lanseres litt mer variert supporterutstyr, samt at det selges i byens sportsbutikker. Ting som termoser og kopper er vel og bra, men ingen nytte på kamper....ha litt flere skjerf, flagg, gensere, jakker, skjorter++. Nå som Glimt er såpass gode, og tilskuertallene er såpass høye (la oss håpe det fortsetter oppover), så er det jo en golden oppertunity til å dra et strøk me gul maling over byen. Nye effekter blir vel ikke å se før tidligst til høsten, siden dette fortsatt kun er noe vi snakker om her på et uoffisielt forum. Men få nå hvertfall ut i butikkene det som er tilgjengelig!
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Post by Glimt-fan »

Ja, hvis supporterutsyr begynner å selges i butikker så................ 8)
Han får en ball...
Sewerbird
Posts: 371
Joined: Sat Feb 21, 2004 12:08 am
Location: Bodø

Post by Sewerbird »

Er en butikk i Sjøgata i Bodø som selger noe supporterutstyr tror jeg...står affal en del saker i et vindu dær.

Men sportsbutikkene bør ta inn drakter i det minste..
User avatar
Nokia
Posts: 3759
Joined: Sun Feb 22, 2004 2:54 pm
Location: Bodø

Post by Nokia »

Kjempegodt poeng!! Viktig og få litt freche produkter ut i butikkene!! Termos/kaffekanne får du ikke med inn på aspmyra engang!

Kuul caps... kuul genser...kule sko etc....

Hadde vært fett
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Post by Glimt-fan »

Få litt drakter iinn på g-sport og intersport osv.
Han får en ball...
Paradigma
Posts: 589
Joined: Sun Feb 22, 2004 9:01 pm
Location: Trondheim
Been thanked: 3 times

Post by Paradigma »

Drit i alle disse termosene, krusene, pinnsene og dette stasjet som både er stygt og helt unødvendig...!

Hvis alle hadde tatt på seg glimt drakten/genseren/jakken eller kjolen for den saks skyld, så hadde det vært nok.. I tillegg noen store flagg i supportergjengen som vaiet når vi putter inn det femte målet mot Tromsø..

Det er ikke 90% nøytrale tilskuere, de må jo vise hvem de heier på! Glimt!!!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Post by Los-Loco »

J I P wrote: Steel with Pride
Kanari-fansen vurderer å omskrive "Hammarby-sangen". Hvorfor kan ikke vi stjæle sangen først: Legger ved en link til hvor du kan finne den.
-------
Klippet er på 12 MB hvis du laster det ned
http://www.hammarbyfotboll.se/2/bajenny ... sp?AR=2002
Gå litt ned på siden til 21/10
Publikbilder från HIF-IFKN (12mb
------
Hva med å la den Gule Horde introdusere denne med hjelp av de faste musikerne på Aspmyra (Geir Sørensen og co.)

Har dessverre ikke lydkort her jeg sitter, så jeg får ikke hørt den. Men på generelt grunnlag vil jeg si: Skriv sangene sjøl!!!

Det stjeles alt for mye supporterstoff, og det er gørr kjedelig at det er de samme ropene i tilpasset form som går på alle arenaene. Husker skuffelsen min da jeg som liten oppdaget at mesteparten av det jeg trodde var unike Bodø-produserte sanger og rop (og som var blitt en del av identiteten som Glimt-supporter) ble sunget på de fleste arenaene både i Norge og England!

Det finnes mer enn nok av kreative sjeler til at man kan skrive egne supportersanger. Det hele er faktisk ikke vanskeligere enn at man setter seg ned med en av de der pop-samleplatene (McMusic etc), tar melodi fra refrenget til den eller de som er mest fengende, og setter tekst til!

Burde være en overkommelig sak! Så får de andre heller stjele fra oss!


Los-Loco har talt!
Post Reply