Mangler gnisten?

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Merete
Posts: 371
Joined: Mon Feb 23, 2004 4:50 pm
Location: Lillestrøm

Mangler gnisten?

Post by Merete »

Spenningen stiger foran en ny sesong. Det begynner allerede å ligne på fjoråret; mange skader i forkant. I tillegg må Runar i karantene. Det blir ekkelt å møte VIF uten både Råstad og R. Berg!

Et spørsmål til dere: Har Glimt i vinter mangla den fandenivoldske innstillingen, og gnisten som kjennetegnet laget gjennom hele 2003?

Uansett; jeg akter å starte sesongen der jeg avslutta forrige - på Ullevål!
Kenneth
Posts: 2634
Joined: Sat Feb 28, 2004 12:17 pm
Location: Bodø

Post by Kenneth »

Håper og tror at Glimt ikke går i 94-fella igjen og tror at de skal surfe seg til noe som helst i år. Tror ikke noe sånt vil skje i år, men det må passes på at sølvet ifjor ikke blir noe å lene seg på...
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that."

-Bill Shankly-
User avatar
Nokia
Posts: 3759
Joined: Sun Feb 22, 2004 2:54 pm
Location: Bodø

Post by Nokia »

Ganske sikker på at dette ikke skjer. Laget har såpass mange rutinerte gutter som hater og tape, så skulle det snike seg inn en snev at sløvhet er jeg sikker på at f.eks Kjølner moser slike tanker bort!!!

Men det blir spennende og se om de klarer og bryte en endel barrierer denne sesongen. Bestandig vanskelig etter en slik sesong som ifjor.
Vi kan jo starte med og endelig slå Vif og ikke spille uavgjort igjen, det ville vært en glimrende start!
User avatar
Merete
Posts: 371
Joined: Mon Feb 23, 2004 4:50 pm
Location: Lillestrøm

Post by Merete »

Men det bekymrer meg at laget har sluppet inn så mange mål i treningskampene. Mange av dem er sånn tullemål som jeg synes vi har sett mange av vi som har fulgt Glimt en stund. Jeg føler at slike mål ofte er resultat av at spillerne ikke er helt på stasjon. I fjor derimot var Glimt bunnsolide; ikke noe tull! Det var dette som la grunnlaget for sølvet. Glimt scorer ikke så mange mål.

Så hvis trenden fortsetter inn i sesongen, er det å håpe på at Stig og de andre der framme begynner å score mål :)
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

Nå er treningskampene over og tullemål skal være historie.

Jeg tror at spillerne kommer til å ta færre sjanser i serien enn det vi har
sett i treningskampene. Ikke sant Kristoffer Paulsen?

Kanskje er det alvor spillerne trenger for å få full tenning? Er så langt ikke så veldig bekymret for forsvarspillet. Tror f.eks. ikke at Tromsø vil slippe inn like få mål når serien starter.
User avatar
Nokia
Posts: 3759
Joined: Sun Feb 22, 2004 2:54 pm
Location: Bodø

Post by Nokia »

Når alvoret kommer så skjerper spillerne seg max. Men kan til dels dele litt bekymring for det defansive som ikke sitter helt. Men med Horn tilbake mellom stengene så ordner alt seg!!
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1290
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 177 times

Post by Buster »

Glimt er svært avhengig av å holde en skadefri spillerstall. Jeg tror ikke situasjonen nå er noe stort problem, men dersom vi ikke får fullt lag i løpet av 2-3 kamper er vi veldig sårbare.
User avatar
Nokia
Posts: 3759
Joined: Sun Feb 22, 2004 2:54 pm
Location: Bodø

Post by Nokia »

Enig der. Det er problemet man får med dårlig økonomi. Man må ha en liten stall, derav blir man svært utsatt for skader.
User avatar
tj
Posts: 35
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:02 pm
Location: skedsmokorset
Contact:

Post by tj »

jeg har gledet meg til tippeliga starten lenge,skal bli godt og komme i gang på mot vålerenga.man kan ikke forvente at glimt skal kunne hammle opp med rosenborg,man har ikke penger til det.men de kan bli blant de 4 beste tror jeg.

det er viktig at glimt har stå på gøtsen som de hadde i fjor vist ikke kan det gå dårlig med de.
User avatar
Nokia
Posts: 3759
Joined: Sun Feb 22, 2004 2:54 pm
Location: Bodø

Post by Nokia »

Enig med deg. Klarer vi og unngå skader og i tillegg holde moralen oppe blant spillerne så blir dette morro!!
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Post by Masinga »

Jeg har ikke veldig tro på at Glimt vil dominere Eliteserien fra børjan av. Jeg frykter at RBK stikker av og får 10 poengs forsprang tidlig. Ifjor tapte Glimt åpningskampen mot Lillestrøm borte. Det var tap og seire og uavgjorte om en annen fram til juli. Det var først i slutten av juli at Glimt virkelig fikk flyt i spillet. Heldigvis hadde de andre lagene gjort det realitivt dårlig også. Noen dabbet av, som f.eks. Sogndal. Brann åpnet ekstremt dårlig og gjorde en knallhøst.

Se kurven til Glimt i 2003 her:
http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/el ... klubb5.hbs
Masinga
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Post by Glimt-fan »

Tror desverre det blir litt sånn i år og :(
Han får en ball...
User avatar
Merete
Posts: 371
Joined: Mon Feb 23, 2004 4:50 pm
Location: Lillestrøm

Post by Merete »

Masinga wrote: Det var først i slutten av juli at Glimt virkelig fikk flyt i spillet.
Statistikk kan brukes til så mangt. Jeg føler ikke du treffer helt med dette bildet av fjorårssesongen:

1. Glimt var stabile. Faktisk kan man ikke peke på noen spesielt svak periode.

2. RBK hadde ei sinnsyk seiersrekke tidlig. Det var de som var ekstremt gode - ikke Glimt som var laber.

3. Når Mai er ferdig (ca. 8 serierunder) - da mener de fleste at tabellen har satt seg! I fjor lå Glimt på 3. plass på dette tidspunktet. Solid!

4. Glimt var meget sterke i de aller siste kampene; dette ble avgjørende for medaljekampen.

Konklusjon: sesongen 2003 utpreget seg som en jevn og stabil sesong for Glimt. Laget hadde en egen evne til å vinne jevne kamper. Laget tapte to kamper på rad kun en gang (på høsten - faktisk!)

Statistikk-lesing bør kombineres med sunn fornuft :)
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Post by Glimt-fan »

Helt enig Merete
Han får en ball...
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Post by Masinga »

Nå skrev jeg mitt innlegg ca. en uke før seriestart. At Glimt var tunge i går og langt unna det de viste i store deler av sesongen i fjor kom derfor ikke som en stor overraskelse. Glimt har ikke for vane å gjøre gode resultater i innledningen av seriespillet. Ja, Glimt var jevnt over bra i fjorårssesongen. Når jeg sier at flyten i spillet kom etter ferien, tenker jeg kanskje mest på resultatene. Jeg så på langt nær alle kampene med Glimt i fjor. Det kan være at Glimt hadde god flyt i første halvdel også, men fikk dårlig betalt.

Fra slutten av juli og den neste måneden vant Glimt 4 kamper på rad før det forsmedelige tapet mot Tromsø på hjemmebane. Glimt imponerte også resultatmessig i sine tre siste kamper. Se bare nedenfor:

13/4 (1. runde): Lillestrøm - BODØ/GLIMT 1-0
21/4 (2. runde): BODØ/GLIMT - Lyn 3-2
26/4 (3. runde): BODØ/GLIMT - Molde 2-0
4/5 (4. runde): Stabæk - BODØ/GLIMT 0-0
11/5 (5. runde): BODØ/GLIMT - Bryne 3-1
16/5 (6. runde): Tromsø - BODØ/GLIMT 3-3
25/5 (7. runde): BODØ/GLIMT - Vålerenga 0-0
29/5 (8. runde): Brann - BODØ/GLIMT 0-2
1/6 (9. runde): BODØ/GLIMT - Rosenborg 0-3
15/6 (10. runde): Aalesund - BODØ/GLIMT 0-2
22/6 (11. runde): BODØ/GLIMT - Viking 1-1
29/6 (12. runde): Sogndal - BODØ/GLIMT 2-1
20/7 (13. runde): BODØ/GLIMT - Odd Grenland 1-0
27/7 (14. runde): BODØ/GLIMT - Lillestrøm 0-2
31/7 (15. runde): Lyn - BODØ/GLIMT 1-2
11/8 (16. runde): Molde - BODØ/GLIMT 0-2
15/8 (17. runde): BODØ/GLIMT - Stabæk 3-1
24/8 (18. runde): Bryne - BODØ/GLIMT 0-2
31/8 (19. runde): BODØ/GLIMT - Tromsø 1-2
14/9 (20. runde): Vålerenga - BODØ/GLIMT 1-1
21/9 (21. runde): BODØ/GLIMT - Brann 3-0
28/9 (22. runde): Rosenborg - BODØ/GLIMT 5-4
5/10 (23. runde): BODØ/GLIMT - Aalesund 0-2
19/10 (24. runde): Viking - BODØ/GLIMT 1-2
26/10 (25. runde): BODØ/GLIMT - Sogndal 3-0
1/11 (26. runde): Odd Grenland - BODØ/GLIMT 2-4

Jeg synes bare det er grunn til å være litt nøkterne. Noen innad i Glimt har hevdet at vi skal ta opp kampen med RBK i år. Mange her på forumet har hengt seg på. Gjør Glimt dette blir det årets bombe i norsk fotball. Det hadde vært alle tiders, men jeg forventer det ikke!

Mange av lagene rundt Glimt gjorde det svært ujevnt i fjor. Vi kan ikke forvente at det samme skjer i år. Lenge lå Sogndal på 2. plassen, men falt av etter hvert og havnet til slutt på 8. plass. Brann åpnet ekstremt dårlig, men hadde en imponerende høstsesong. Vi kan ikke forvente at antatte konkurrenter til Glimt skal gjøre det like dårlig i år. Jeg tror Glimt må heve seg og utvikle seg videre i år skal det bli medalje.

Det som irriterte meg mest i fjor var at RBK egentlig hadde dårlig flyt i spillet sitt, men vant likevel de fleste kampene. RBK var kanskje bedre defensivt enn tidligere, men offensivt var det mye som manglet fra da Eggen var trener.

Vel, dette ble litt rotete! Nå går jeg og legger meg. God natt!
Masinga
Post Reply