Glimt trenger Hjelp!!!

Moderator: Larsen

Svar
Corgan
Sted: Bodø

Glimt trenger Hjelp!!!

Legg inn av Corgan » tir sep 06, 2005 3:21 pm

vell.. kanskje overskriften virker litt hard, men jeg mener at klubben burde omstille seg kraftig hvis man noen gang vil se fulle hus på aspmyra og fotball av beste merke. Har satt opp noen punkter hvor jeg mener Glimt burde forbedre seg...

1. Legge ned alle lagene fra mini-putt til junior.

Regner kanskje ikke med å få full støtte og forståelse for denne meningen. Men jeg mener dette fordi: Glimt har en posisjon i Nordland som den største klubben. Men problemet er at mange, spesielt i Bodø, ikke har en drøm om å spille for glimt. og jeg tror mye av grunnen er U-satsingen til Bodø/Glimt. Spillere i ung alder som spiller for Glimt har en sterk tendens til å se ned på spillere fra andre klubber. Jeg snakket med en som spiller små gutte fotball på Hundstad, og han sa "Jeg hater Bodø/Glimt". og hvis dette er en generell oppfattning blandt yngre fotball spillere her i Bodø, så har Glimt et stort problem. Jeg har også hørt flere si at straks unger begynner å spille for Glimt, blir de høy på pæra. Dette gir en svært dårlig signal effekt til ungene i Bodø.

Derfor mener jeg at Glimt burde legge ned satsingen på u-lagene. De burde heller støtte alle de små klubbene i byen. Ved å gjøre dette vil fortsatt den gode dugnad-ånden fortsette i småklubbene. Småklubbene vil også være positive til den jobben Glimt gjør for byen og landsdelen.

2. Glimt-spillerne må gjøre seg mere synlige i by-bildet og i media

Da Fredrik Kjølner gikk ut i avisa Nordland for en stund tilbake og etterlyste litt engasjement fra bodø folket, økte respekten min for han men svært mange hakk. For Bodø folk, meg selv inkludert, trenger et spark i ræva. Helt utrolig at vi ikke setter pris på at vi har et lag i øverste divisjon i Norge. Og sant skal sies at uten Bodø/Glimt har ikke Bodø, som har så lange tradisjoner med å være i toppen av norsk idrett, noen ting igjen. Og det sparket i ræva som jeg snakket om, det er det Glimt selv og alle som liker klubben som kan gjøre. Send spillerne i avisa og få dem til å fortelle alle at hvis de møter opp på Myra neste kamp, så skal de få se et heltent Glimt lag som blør for klubben og byen. Send spillerne ut for å besøke alle de unge spillerne på trening for å motivere dem. Besøk barne avdelingen på sykhuset. Dra på gamlehjemmet og snakk med de som sitter der å leser om glimt i avisa hver dag. Dette vil gi en fantastisk signal effekt, og vil endelig sette en stopper for alle Bodø-væringene som sitter hjemme i sofaen og klager på at Glimt ikke gjør en bra nok jobb.
Jeg har faktisk hørt folk si at de ikke gidder å dra på kamp fordi ledelsen gjør en for dårlig jobb. Nå er det på tide å stoppe kjeften på folk som sier dette. Og dette begynner å haste.

Ved å gjøre dette er jeg helt sikker på at Glimt vil bli en mye mere attraktiv klubb for spillere å spille for.

3. Treningskamper mot lokale lag.

Dette temaet vet jeg har blitt diskutert mye de siste årene. Men jeg mener at dette burde komme på dagsorden igjen. Ved å spille lokale kamper ville dette virkelig toppe den fantastiske signal effekten jeg tidligere snakket om. Jeg er helt sikker på at spillere i HESA og 2. div ville elsket å få prøve seg mot "storebror". Samtidig ville dette skaffe penger i kassa i de lokale klubbene, og ikke minst økt engasjementet i de lokale klubbene både i forhold til Glimt og sin egen klubb.

4. La lokale talenter prøve seg.

Hvorfor tar ikke Glimt opp lokale talenter, la dem trene med A-, eller B-laget? selv om de kanskje ikke er spille typen Glimt ser etter, så vil det være til stor motivasjon for talenter å prøve seg på et høyere nivå. Og å sende dem tilbake til laget sitt med motivasjon og veiledning til å kunne nå målet om tippeliga spill. En spiller som Thomas Jacobsen, la han prøve seg på A-lags trening, gi han veiledning om hva han trenger å jobbe med for å nå Glimt standard. Priceless, for både spiller og for Glimt.

Til slutt håper jeg at jeg får mange konstruktive og gode svar på dette innlegget. Og la oss alle sammen møte opp på Myra å se Glimt BANKE tromsø!!

Brukeravatar
J I P
Sted: Oslo
Has thanked: 34 times
Been thanked: 48 times
Kontakt:

Legg inn av J I P » tir sep 06, 2005 3:33 pm

Hører ikke dette innlegget egentlig hjemme i denne tråden:

phpBB2/viewtopic.php?t=1540
(hvordan vil du at Glimt skal være) ?
Sir Humphrey Appleby
If no one knows what you're doing,
then no one knows what you're doing wrong.

Brukeravatar
Runar Berg!!!
Sted: Øyer.
Kontakt:

Legg inn av Runar Berg!!! » tir sep 06, 2005 3:35 pm

Jo Jip egentlig.
Larsen kan du ikke stenge denne :!: :?:

Sewerbird

Legg inn av Sewerbird » tir sep 06, 2005 4:09 pm

Jepp, det stemmer at mange i ungdomsavdelingen til Glimt er høye på pæra, og rakker ned på spillere fra andre lag. Synd i grunn. Mange voksne og barn som derfor ikke liker Glimt.
Gjelder/Gjaldt forøvrig noen trenere også.

Brukeravatar
Larsen
Site Admin
Site Admin

Legg inn av Larsen » tir sep 06, 2005 4:14 pm

Innlegget kunne godt også ha blitt lagt inn i den nevnte tråden, men dette er også en invitasjon til diskusjon som jeg føler vi også må ta.

Så til tema.

1:

Jeg tror det ville være en usedvanlig dårlig ide å legge ned lagene fra mini putt til junior.
Blandt annet pga nye krav fra Uefa:
Alle lag som skal spille i UEFA-cupen og Champions League, må ha minst fire egenutviklede spillere i troppen fra starten på 2006/07-sesongen. Dette øker til seks spillere året etter, og til åtte spillere innen 2008/09-sesongen.
Halvparten av de fire, seks og åtte spillerne må komme fra egen tropp. Den andre halvparten kan komme fra andre klubber i samme land.
Med «egenprodusert» mener UEFA at spilleren må ha vært minst tre år i klubben fra han var 15 til 21 år. Spillerens nasjonalitet er irrelevant, så lenge han er utviklet i klubben eller i samme land.
link:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=104092

Disse kravene ville være vanskelig å oppfylle uten egen ungdomsavdeling, ikke umulig men vanskelig.
RBK er forøvrig et eksempel på lag uten en skikkelige ungdomslag, de har da heller ikke vært flinke på utviklingssiden, men så har da også de råd til å kjøpe inn det de trenger.

Det jeg har hørt om ungdomslagene til Glimt er at de er for gode, de slår bortimot alt av lag på sitt alderstrinn . Når de så skal ta steget opp og møter spillere som er minst like gode så takler de ikke motgangen så godt.
Man burde kanskje la flere spille i klubber rundt omkring slik at nivåforskjellen ikke blir så stor.
Mener forøvrig å huske at det var en artikkel i AN for ikke så lenge siden om at pågangen av unge fotballspillere var så stor at man hadde problemer med å ta inn alle sammen??

2:
Jeg har hørt mange teite grunner til å ikke dra på kamp, et av dem er at det er altfor dyrt å dra på kamp.
At man ikke gidder å dra på kamp fordi at man mener at ledelsen ikke gjør en god nok jobb blir bare for dumt, i mine ører høres det mest av alt ut som en dårlig unnskyldning.
Vi her på forumet er langt fra fornøyd med alt som gjøre i og rundt Glimt, men på kamper drar vi uansett, klubben er tross alt viktigere en hva men skulle mene om enkeltpersoner.
Send spillerne i avisa og få dem til å fortelle alle at hvis de møter opp på Myra neste kamp, så skal de få se et heltent Glimt lag som blør for klubben og byen.
Det var slett ingen dårlig ide, det hadde vært morsomt å se spillerne komme med noe sånt, det hadde forhåpentligvis mobilisert Bodø by.
Ellers er jo ikke spillerene helt anonyme heller, de har da fotballskoler som alltid er en stor suksess.
Før kampen mot Brann stillte et utvalg spillere på musikk quiz mot Brann på Rock, gøy for oss som var der.

3:

Helt enig, Trond Sollied var definitivt inne på det rette da han i sin tid startet med akkurat det.

4:

Dette gjør faktisk Glimt, kan f.eks nevne Jim Johansen som har trent med Glimt flere ganger.
Men de kunne helt sikkert gjort dette i større grad, spesielt i de tidene man har mange skader som går utover intensiteten på trening.
Da burde det være ideelt å hente inn noen utenfra som kan bidra med ungdommelig entusiasme.

SH
Sted: Tromsø

Legg inn av SH » tir sep 06, 2005 4:58 pm

1)
Dette kunne nok ikke vært særlig aktuelt. Som Larsen skriver, det er kommet regler på at det skal være eks antall egenproduserte spillere på et fotball-lag. Løsningen ville kanskje vært å la spillerne som er "stjerner" på de andre lagene (Nordstranda, Tverlandet, Grand, Junkern osv) la dem være i sine respektive klubber og heller la dem trene med Glimt. Da får man god matching i kamp, men også på trening. Det er nok litt sant det du skriver om at de blir litt høye i hatten når de går over til Glimt, men - det fins utrolig mange unntak. Man kunne tatt disse stjernene til store sommerturneringer og slike turneringer? Men la dem spille Bodø Cup, Notar Cup osv for sine klubber. Man kan ta dem opp til junior, eller før - hvis man ser at de begynner å slakke ned.

2)
Dette er blitt tatt opp millioner av ganger og alle er like enige. Gate closed.

3)
Kunne ikke vært mer enig.

4)
Vel, dette er nå litt feil at de ikke får prøve seg. Alle juniorlagsspillerne spiller eller har spilt 3-divisjonsfotball i år. Karstensen har vært med mange ganger på A-lagstrening og det blir sikkert flere ganger.
Det du sier om Thomas Jacobsen er jeg også enig i.

Med andre ord; jeg er veldig enig med deg.

Brukeravatar
Los-Loco
Been thanked: 2 times

Re: Glimt trenger Hjelp!!!

Legg inn av Los-Loco » tir sep 06, 2005 5:00 pm

Corgan skrev: 1. Legge ned alle lagene fra mini-putt til junior.

Regner kanskje ikke med å få full støtte og forståelse for denne meningen. Men jeg mener dette fordi: Glimt har en posisjon i Nordland som den største klubben. Men problemet er at mange, spesielt i Bodø, ikke har en drøm om å spille for glimt. og jeg tror mye av grunnen er U-satsingen til Bodø/Glimt. Spillere i ung alder som spiller for Glimt har en sterk tendens til å se ned på spillere fra andre klubber. Jeg snakket med en som spiller små gutte fotball på Hundstad, og han sa "Jeg hater Bodø/Glimt". og hvis dette er en generell oppfattning blandt yngre fotball spillere her i Bodø, så har Glimt et stort problem. Jeg har også hørt flere si at straks unger begynner å spille for Glimt, blir de høy på pæra. Dette gir en svært dårlig signal effekt til ungene i Bodø.

Derfor mener jeg at Glimt burde legge ned satsingen på u-lagene. De burde heller støtte alle de små klubbene i byen. Ved å gjøre dette vil fortsatt den gode dugnad-ånden fortsette i småklubbene. Småklubbene vil også være positive til den jobben Glimt gjør for byen og landsdelen.
Dette er tanker jeg ikke har hørt/tenkt før, men når jeg leser det du skriver så kjenner jeg meg jo litt igjen. Vokste jo opp i Bodø mens Glimt var temmelig langt nede i sørpa, men det var likevel noe ekstra med de Glimtlagene vi møtte med mitt Junkeren. Hatet mitt lå vel mere mot Grand, men det var jo selvsagt fordi de banket oss så grundig hver gang (jfr Egon Holstad (eks Sprint) sitt meningsløse hat mot Glimt).

Ser at Larsen fører noen gode argumenter mot å legge ned u-satsingen, men så lenge UEFA/FIFAs regler deinerer "egenutviklede spillere" slik som de gjør, så bør ikke dette være noe stort problem. Et juniorlag/B-lag må jo Glimt ha uanz. Dette kan jo uten problem rektruttere spillere fra andre lag i omegnen, slik de allerede gjør idag.

Er likevel ikke sikker på om det totalt sett vil være en fordel å legge ned u-avdelingen, men det pro/kontra-argumentene kan sikkert med fordel tenkes igjennom.

Det øvrige du skriver er jeg stort sett enig i, og kan ellers bare slutte meg til Larsens kommentarer.

Los-Loco har talt!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris

Brukeravatar
RS

Legg inn av RS » tir sep 06, 2005 5:01 pm

Når jeg ser hva du skriver på nr. 2, så vet jeg ikke helt hva jeg skal tenke om deg Corgan. Fotball er ikke bare Eliteserien, UEFA-Cupen, VM, ja you name it, det er en så jævli litn del av det. Fotball er det som skjer nettopp i miniputt, på løkka, en søndag da guttene i veien finner ut at de skal dra ned til "bana" å spille. Hvordan ville det ha gått med den proffesjonelle fotballen hvis alle elitelagene bare droppet breddefotballen? Da kan det være det samme om Glimt ligger på førsteplass i Eliteserien, eller på direkte nedrykk, hadde de gjort noe slikt ville jeg aldri støttet de mer, heller tvert imot, kanskje startet en kampanje mot dem.
De som støtter dette forslaget kan ikke ha skjønt mye om hva fotball er...

Jeg kan vedde på at Glimt har som et delmål at de vil sikre breddefotballen i Bodø, og profsatsingen er nok også det, LIKESTILT med bredden. Visjonen er noe helt annet, ikke det dere tror er å være blant Norges 5.beste fotballag, dvs blant de fem beste i Eliteserien...

booegutt
Sted: bodø

Det er mye å ta tak i

Legg inn av booegutt » tir sep 06, 2005 6:24 pm

Det er mye å ta tak i, og ingenting blir gjort med besluttningsvegring i kofferten.

Mange av grepene som her blir omtalt har substans i seg, om det blir akkurat slik er jo som å håpe på "harde julegaver" fra bestemor. Men Glimt må ta sine grep fremover, eller ta konsekvensene av å ikke gjøre noe.

Punktene ovenfor er jo bare et riskorn i grøten.
Full peising

Andreassen

Legg inn av Andreassen » tir sep 06, 2005 7:11 pm

Interessant diskusjon angående u-avdelingen.

Jeg for min del er nok mer opptatt av hvordan den drives. På den ene siden kan man si (noe jeg har argumentert for i flere år) at Bodø/Glimt er en toppklubb, og de er i en bransje hvor man ikke akkurat leker butikk. Det har vært fristende å refere til Ajax skolen og hva man har jobbet med der angående utvikling av unge spillere. Da får det så være at det har vært utstrakt "fisking" av talenter fra diverse småklubber som Tverrlandet, Grand, Junkern, IIL, Fauske m.fl. på aldersbestemt nivå.

Hvem var den siste spilleren som tok steget opp og ble A-lagsspiller? JO Christian Berg. En spiller som i dag ikke er noe talent lenger, men en etablert eliteseriespiller. Vi har ikke noen 16-17-20-21 åring som står og banker på a-lags plass og som har deltatt på treninger i u-avdelingen siden miniputtnivå.

Spørsmålets kjerne er: Har u-avdelingen drevet feil i alle år? Har det vært feil å hente en talentfull 15 åring fra Grand å gi han plass i Guttelagets stall, noe som gir ham likeverdige lagkamerater og muligens et større ego. Vil han utvikle seg nok på et nytt lag som drar distriktet rundt og vinner 11-1. Hadde det vært bedre å la ham spille blant en ulik blanding av spillere i nettopp Grand, la ham være den som drar lasset, og som tidlig blir hentet opp på de rødes a-lag. Ville han hatt bedre av å være den som scoret 1-11 målet og som vet hva som kreves for å måle seg med toppen. Hele dette argumentet tar utgangspunkt i at det f.eks skulle være statistik umulig at Skjervøy, ei bittelita øy i Troms skulle före nettopp Bodø/Glimt med to a-lagsspillere noen år tilbake.

Selv er jeg blitt i tvil om hva som bør gjøres, og jeg ser av teksten jeg har skrevet over at det for en drever forumbruker vil være enkelt å plukke argumentene fra hverandre. Likevel er jeg per tiden opptatt av nettopp Skjervøy eksempelet som i og for seg ikke er noe nytt eksempel, men som viser at man kanskje ikke må gå gradene i nettopp Glimts u-avdeling for å bli en slepen eliteseriespiller noen år senere. Jeg har en mistanke om at hvis man ser på hvor hver jækla eliteseriespiller kommer fra, så er det forsvinnende få som har gått gradene i de respektive eliteserieklubbene.

Jeg hører gjerne på andre synspunter. Mulig dette er diskutert og gjennomdiskutert men jeg er for lat til å søke.

Corgan

Legg inn av Corgan » tir sep 06, 2005 11:04 pm

vell... UEFA regler eller ikke, svært mange av de spillerne som er på Glimts B-lag er i en slik alder at de vill være "oppfostret" av glimt. Og det er nettopp dette jeg mener. klarer Glimt B å rykke opp til 2.div, så vil dette være en perfekt matching for de beste juniorene. Og ved å legge ned U-lagene, så vil nettopp gleden av å spille fotball komme tilbake for de minste som føler seg sett ned på av mini-glimtere. Og at Glimt lagene slår stortsett alle, da ville det vært gull for alle småklubbene i omegn å få fordelt disse gode spillerne. Slik ville en ha fått jevnere kamper, og høyere kvalitet på alle nivå. Å at Glimt sine U-lag slår stortsett alle er et kanon argumet for nettopp å legge ned U-avdelingene.

Når det gjelder Glimt's fotballskole, helt enig, et kjempe tiltak. Er slike tiltak som må til for å få engasjement rundt Glimt. For det er jo en kjensgjerning at barna bestemmer mye om hvor foreldrene skal dra. Men hvis alle ungene som møter opp på fotballskolen får avsmak av Glimt og av fotball når de blir eldre av at de møter "blærete" Glimt lag. Da kan like godt Glimt gutta ta seg en joggetur eller noe. For når unger i Bodø begynner å like VIF, Tromsø eller Brann, ja da er det noe galt....

Brukeravatar
Larsen
Site Admin
Site Admin

Legg inn av Larsen » ons sep 07, 2005 12:00 am

Corgan skrev:vell... UEFA regler eller ikke, svært mange av de spillerne som er på Glimts B-lag er i en slik alder at de vill være "oppfostret" av glimt. Og det er nettopp dette jeg mener. klarer Glimt B å rykke opp til 2.div, så vil dette være en perfekt matching for de beste juniorene. Og ved å legge ned U-lagene, så vil nettopp gleden av å spille fotball komme tilbake for de minste som føler seg sett ned på av mini-glimtere. Og at Glimt lagene slår stortsett alle, da ville det vært gull for alle småklubbene i omegn å få fordelt disse gode spillerne. Slik ville en ha fått jevnere kamper, og høyere kvalitet på alle nivå. Å at Glimt sine U-lag slår stortsett alle er et kanon argumet for nettopp å legge ned U-avdelingene.

Når det gjelder Glimt's fotballskole, helt enig, et kjempe tiltak. Er slike tiltak som må til for å få engasjement rundt Glimt. For det er jo en kjensgjerning at barna bestemmer mye om hvor foreldrene skal dra. Men hvis alle ungene som møter opp på fotballskolen får avsmak av Glimt og av fotball når de blir eldre av at de møter "blærete" Glimt lag. Da kan like godt Glimt gutta ta seg en joggetur eller noe. For når unger i Bodø begynner å like VIF, Tromsø eller Brann, ja da er det noe galt....
Det er klart at et opprykk for b-laget ville føre til bedre matching for spillerene, men hva mener du med at svært mange på b-laget er i en alder at de ville være klassifisert som oppfostret av Glimt?
De fleste der er da nettopp oppflasket i Glimtsystemet er de ikke?
Unntakene jeg vet om er Imingen og Glenn Pedersen som begge trenger minst 2 år til i Glimt for å bli regnet som oppfostret her.

Har forresten de andre klubbene kapasitet til å ta inn alle spillerene om Glimt plutselig skulle bestemme seg for å legge ned U-avdelingen?
Risikerer man ikke at fotballtilbudet i byen forringes om byens lokomotiv legger ned u-avdelingen?

En nedleggelse av U-avdelingen vil kanskje bety slutten for f.eks Notar Cup:
http://www.notarcup.no/bodo.html

Eller stopp volden Cup:
http://www.glimt.no/index.php?&lang=nor&ID=67

eller Spektrum Beach fotball:
http://www.glimt.no/index.php?&lang=nor&ID=340

Alle tre har Glimts U-avdeling involvert.

Når det gjelder fotballskolen så har jeg da aldri hørt at noen har dratt derfra med avsmak for Glimt eller spillerene, det betyr naturligvis ikke at det ikke har skjedd men det hørtes da merkelig ut?

Liker unger i Bodø Vif,Tromsø og Brann?
Da ville jeg bli noe bekymret ja, men jeg mistenker at det er langt flere som sverger til Liverpool, ManU osv...

At Glimts U-lag er for gode er definitivt ikke bra, nå skal det sies at jeg ikke er 100 % sikker på om dette stemmer lenger, poenget er uansett at jeg ikke tror at løsningen nødvendigvis må være å legge ned U-avdelingen.

Huff, dette ble rotete og usammenhengende, er rimelig trøtt og sliten nå.
Håper jeg klarer å gjøre meg noenlunde forstått her :wink:

Brukeravatar
Larsen
Site Admin
Site Admin

Legg inn av Larsen » ons sep 07, 2005 12:21 am

Kan forøvrig nevne at utdanningskompensasjon kommer inn som en faktor her, her er bestemmelsene:

* En spillers trening og utdanning foregår mellom 12 og 21 års alder. Kompensasjonen skal reflektere nødvendige kostnader i de klubbene som har trent spilleren i alderen mellom 12 til 21 år.

* Kompensasjon for trening og utdanning skal betales når: spiller under 23 år inngår sin første profesjonelle kontrakt; hver gang profesjonell spiller under 23 år melder overgang til ny klubb, og spilleren opprettholder status som profesjonell.

* Spiller vil normalt være å anse som ferdig utdannet etter den sesongen vedkommende har vært på banen i et visst antall kamper i Tippeligaen/Toppserien, dette antallet er 15, ifølge en dom i Den internasjonale domstolen CAS (Court of Arbitration for Sport).

* Dersom det er mindre enn tre måneder til utløp av kontrakten for en spiller under 23 år, og spilleren ikke har mottatt skriftlig tilbud fra nåværende klubb om ny kontrakt med tilnærmet samme lønnsvilkår, skal ny klubb ikke betale kompensasjon for trening og utdanning til avgivende klubb etter en overgang.

Dette ga seg f.eks utslag i at Ruben Imingen kostet Glimt 250.000 kroner.
Imingen spillte i Steigen til guttenivå, så dro han videre til Fauske/Sprint.
Steigen fikk 140.000 mens Fauske/Sprint fikk de resterende 110.000.

Nå er det ikke alle som vil falle under denne kategorien, men det er likefullt en faktor som burde tas med.
En spiller som Karsteinsen ville kanskje spillt for Fauske/Sprint om Glimt ikke hadde hatt U-avdelingen, da ville han etter det jeg forstår også kostet penger skulle Glimt ha hentet ham.

Stibern

Legg inn av Stibern » ons sep 07, 2005 12:28 am

Heia Glimt
L.U*H.G

Stjerna
Sted: Vestbyen - så klart...

Legg inn av Stjerna » tor sep 08, 2005 12:49 am

Vel vel vel.. Har lenge ventet på at noen skulle komme inn på dette poenget.

For det første. Hvordan en på best mulig måte skaper en eliteseriespiller kan være individuelt fra spiller til spiller. Men en ting er sikkert, hvis en spiller skal bli god må han være i en treningsgruppe og ha en kamparena som gjør at han får utfordringer, uavhengig av alder. Her har ofte gode spillere fra distriktene (les skjervøy osv) en fordel i at de tidlig får føle på voksenfotballen ex Glenn fra Dønna.

I Glimt er ungdomsavdelingen organisert slik at når spillerne blir småguttespillere, altså begynner å spille på storbane, får de som på det tidspunktet ligger forran de andre på sitt alderstrinn, på utvalgte ferdigheter, mulighet til være i en treningsgruppe med spillere på sitt ferdighetsnivå, og har noen eldre og bedre å strekke seg etter. På manges lepper kalt topping og siling osv.. Videre vil en spiller som f.eks ikke får utfordringer nok på småguttelaget, av forskjellige årsaker, bli flyttet opp til lignende organiserte lag alderstrinnet over-gutte. Denne/disse spillerne følger denne gruppen i trening og i kamp. Det betyr at småguttelaget blir dårligere, men spilleren er i fokus, så det som er best for han, er best for klubben. Denne ordningen fungerer på samme måte fra gutte til junior/b-lag.

I år kan en ta en kjapp titt på resultatene for Glimt sitt lag i smågutteserien og i gutteserien så ser en fort at de ikke er så overlegne som enkelte på forumet hevder. Likevel vil det oppstå kamper der en rett og slett har bedre spillere enn motstanderen uansett hva en gjør, fordi de ikke driver med fotball, men med andre ting. Og da kan en ikke bare stoppe kampen fordi man er gode/gjør en god jobb på trening.

I årets sesong kan det f.eks nevnes at guttelaget til Glimt spilte i juniorserien før sommeren og vant JUNIORSERIEN! Og spiller junior HESA i høst. Er da Glimt for gode eller er det slik at de andre lagene, farlig å skjære alle over en kam, gjør en for dårlig jobb? Er det trener ressursene som er for dårlig? Rammefaktorer? Jeg har sett noen treninger fra en del av byens klubblag, på alle aldere, og det er av og til skremmende hva som bedrives! Greit nok at ambisjonsnivåene mellom klubbene i byen er vidt forskjellige, men det er nå en gang slik at driver en med fotball så må en være villig til å lære noe, ikke bare være fysisk tilstede..

Resultatene av denne jobben viser seg i antallet spillere som Glimt har på aldersbestemte landslag. Andreas Aakre G 16 og Anders Karlsen G 15, har i følge mine beregninger vært i Glimt siden begynte å spille. De andre har kommet til klubben på et senere tidspunkt. Men er det rart at andre spillere som er 15/16 kommer til Glimt? De har, i mange tilfeller, de beste rammefaktorene og den beste muligheten for å videreutvikle seg som fotballspiller. At ikke alle kommer på noen landslag eller blir A-lags spillere får så være. Ikke alle som bor i Bodø blir det. Som nevnt i et annet innlegg så er det ikke mange tippeligaspillere som har gått gradene i egen klubb. Det betyr ikke at Glimt burde legge ned u-avdelingen, men jobbe ennå hardere med de beste spillerne og matche dem på deres nivå! Dagens aldersbestemte landslagspillere kommer til å banke på døra til a-laget ila kort tid.

Ble langt, men dette er en interessant diskusjon.
2006 blir året for fotballspilling!

Vær grei å la meg slippe disse usaklige en og tolinjers innleggene! Kompisprat og avsporinger hører ikke hjemme her!

Brukeravatar
Larsen
Site Admin
Site Admin

Legg inn av Larsen » tor sep 08, 2005 3:21 pm

Vel vel vel, du brukte sannelig lang tid før du kastet deg inn i diskusjonen, har ventet på innspill fra deg en stund nå :wink:

Om deg var meg du siktet til når det gjelder resultatene til U-avdelingen så spesifiserte jeg at jeg ikke viste om dette stemte, begynner å bli litt tid siden akkurat den infoen kom meg for øret.

Registrerer i alle fall at vi har kommet frem til samme konklusjon.

Svar