1.seriekamp; VIF-Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Fra Oslo
Posts: 815
Joined: Wed Mar 31, 2004 4:04 pm
Location: Mørkved (Oslo)

1.seriekamp; VIF-Glimt

Post by Fra Oslo »

Ja, så var første seriekamp over. Det endte med en skuffende 1-0 seier til VIF. Kort oppsummert var en temmelig tam kamp, uten de store sjansene.
Hva gikk galt?

Jeg var til stede og hadde det flott, til tross for en ikke så altfor engasjert supportergjeng. Jeg oppfordrer alle bodøværinger og glimt-supportere til å stille opp på alle hjemmekampene!!!
El Cid
Posts: 1094
Joined: Tue Mar 02, 2004 7:49 pm
Location: Oslo, Bjølsen Valsemølle

Post by El Cid »

Madre... nå er jeg skikkelig syk... var jo mildt sagt kaldt i Osloi ikveld...

http://folk.uio.no/torkp/tasnedikveld/
Bor du på Østlandet? Bli medlem du også!
http://www.glimtsupporter.com
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Post by Glimt-fan »

Ååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå så nære Trond Fredrik var å score :!:
Han får en ball...
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Post by Masinga »

Det ble en forferdelig dårlig fotballkamp. Ingen av lagene imponerte. For en nøytral tilskuer måtte det være en lidelse å bivåne det hele og Canal+ fikk sikkert ingen nye kunder i kveld. Jeg betalte 150 kroner i VG-svingen og synes ikke jeg fikk valuta for pengene. Men bevares, kampen hadde nerve og for suporterne var det jo en viss spenning i hvor poengene ville havne.

Glimt løp ut på gressmatta i kortermede trøyer (med unntak av Ludde), mens VIF valgte langermede. Det ga meg et visst håp! Her skulle tøffingene fra nord krige! Glimt åpnet 1. omgangen klart best. Midtforsvaret var potte tett. Ludde hadde dette skuddet i tverrliggeren. Synd at den ikke gikk inn! Jeg trodde virkelig at Glimt hadde noe på gang. Men nei. Etter hvert kom VIF mer og mer. Ikke minst skyldes dette at de vant luftduellene ute på banen. Bak tok Kjølner og Hansen det som kom. Men det passer definitivt Glimt dårlig å krige i luften. Til det er spillerne for småvokste. Ellers var Glimtspillerne tunge i kroppen og pasningsspillet stemte dårlig. Venstresiden var mest utsatt. Sannes var ved flere anledninger feilplassert, synes jeg. Chr. Berg var nærmest usynlig, i alle fall med ball. Ludde er langt fra gammel form. Og da tenker jeg tilbake til tiden før han forlot Glimt i retning Berlin.

2. omgangen var nesten identisk med 1. omgangen. Glimt åpner bra, men overlot initiativet til VIF sånn etter et kvarter. Noe forskjeller var der dog. Midtforsvaret begynte å rote litt mer. Og hva skjedde med Kristoffer Paulsen? Han virket jo helt apatisk til tider. Han ble skadet på et visst tidspunkt. Men han spilte vel ikke såååå lenge med skade før han ble byttet? På slutten av omgangen hadde Glimt noen tilløp, men VIFs gode keeper hadde full kontroll.

Nei, i dag gikk alt tungt. I og for seg er det greit at Glimt ikke er i form. Men jeg hadde håpet på et poeng eller tre, jeg hadde det. Dette Oslolaget er ikke skremmende godt, selv om de har prestert bra i treningskampene. Jeg hadde på forhånd litt ambivalente følelser. Jeg håpet ikke å se et Glimtlag i kalasform. Å vinne 4-0 på denne tiden av året ville gitt meg bekymringer! Jeg hadde håpet å se Glimt slite seg til en 1-0 seier uten å imponere. Slik gikk det dessverre ikke.

På plussiden: Andrè Hansen!

Jeg er ganske sikker på at Glimt har mye inne og at spillet vil bedre seg etter hvert som løvet spretter på trærne. Husk, vi tapte åpningskampen i fjor også! Men det er en fare for at RBK stikker avgårde allerede nå. Dette er forskjellen: RBK sliter i banespillet, er tunge og trege og langt unna formen, men vinner likevel slike kamper 1-0.
Masinga
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Post by Glimt-fan »

Nok en gang er det Andre Hanssen som viser styrke
Han får en ball...
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Post by Buster »

Innsatsen til Fredrik og Cato i midtforsvaret lover godt for resten av sesongen. Målet kom jo på en corner, men der ble hele Glimt rundlurt av VIF, og den må alle dele skyld på.

Kommentatorene på Canal+ sa at det var en dårlig bane, og det bar "spillet" preg av. Dette var en skikkelig god gammeldags møkkakamp med få sjanser hvor begge lag kunne ha vunnet. VIF hadde hjemmekamp, kjempet mest, hadde ballen mest. Det er vel egentlig rettferdig at de vant - Men dersom Trond Fredrik hadde satt sin kjempesjanse i 1. omgang tror jeg vi hadde vunnet. Shit happens!
Christoph
Posts: 869
Joined: Mon Mar 29, 2004 2:21 pm
Location: Oslo

Post by Christoph »

Greit nok at Håvard Halvorsen og Runar Berg manglet, men herregud for ei tam forestilling Glimt leverte... Glimt vant faktisk de fleste kampene i fjor hvor R.Berg manglet... Det er fortsatt en gåte for meg hvorfor Vegar Sannes får spilletid på eliteserienivå... han har ikke teknikk, og defensivt var han en katastrofe i 1.omgang.. Det bedret seg dog litt i andre omgang, men syns egentlig han har fått nok sjanser nå... Vet at Gåre ikke hadde særlig mange andre alternativ på venstre back, men håper inderlig at den mannen ikke får særlig mer spilletid....

Ellers ble spillet for krampaktig, og overgangene var nærmest ikke-eksisterende....
K.Paulsen hadde heller ingen god dag på høyrebacken, hans hasardiøse spillestil minnet litt om K.Paulsen anno 2002..

Håper dette var et arbeidsuhell, men spillet må nok bedre seg kraftig, skal Glimt ha noen mulighet til å oppnå en respektabel plassering...


:guns Sannes,Paulsen
:? Andre Hanssen, C.Hansen, Kjølner
User avatar
pidea
Posts: 17
Joined: Fri Mar 12, 2004 11:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 8 times

Post by pidea »

Er enig med Buster i at midtforsvaret til Glimt var bra. Men begge sidebackene var heller rustne, og Sannes ble lurt helt ut i pølsebua av A. Gashi et par ganger. Men akkurat det er han neppe den siste som blir, denne Gashi er en eminent tekniker.
Synes imidlertid det var midtbanen som var det svakeste leddet til Glimt i går. I slike knokkelkamper på halvdårlige baner er det meget viktig at midtbanen fungerer. I går gjorde den ikke det tilstrekkelig bra nok.
Stig jobbet og slet brukbart på topp, mens vingene var litt lite med i spillet. Som jo naturlig er når motstanderen hadde ballen mest.
Trond Fredrik hadde dog noen gode initiativ.
Forøvrig var det kaldt på Ullevål igår kveld, brrr...

Mvh Pidea.
User avatar
pidea
Posts: 17
Joined: Fri Mar 12, 2004 11:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 8 times

Post by pidea »

Er enig med Buster i at midtforsvaret til Glimt var bra. Men begge sidebackene var heller rustne, og Sannes ble lurt helt ut i pølsebua av A. Gashi et par ganger. Men akkurat det er han neppe den siste som blir, denne Gashi er en eminent tekniker.
Synes imidlertid det var midtbanen som var det svakeste leddet til Glimt i går. I slike knokkelkamper på halvdårlige baner er det meget viktig at midtbanen fungerer. I går gjorde den ikke det tilstrekkelig bra nok.
Stig jobbet og slet brukbart på topp, mens vingene var litt lite med i spillet. Som jo naturlig er når motstanderen hadde ballen mest.
Trond Fredrik hadde dog noen gode initiativ.
Forøvrig var det kaldt på Ullevål igår kveld, brrr...

Mvh Pidea.
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Post by Buster »

Syns det blir litt feil å trekke fram enkeltpersoner som gjorde det dårlig på en dag hvor svært lite fungerer for hele Glimt. Jeg kan godt strekke meg til å si at også Andre og Olav gjorde en brukbar jobb i perioder i tillegg til midtstopperne, men for de andre 6 spillerne virket de kollektivt paralysert. De hadde noen lyspunkt som viser at de er gode fotballspillere, men i lange perioder var de enten usynlige eller svært så synlige med feilpasninger eller mislykkede skudd, driblinger og taklinger.
Christoph
Posts: 869
Joined: Mon Mar 29, 2004 2:21 pm
Location: Oslo

Post by Christoph »

[quote="Buster"]Syns det blir litt feil å trekke fram enkeltpersoner som gjorde det dårlig på en dag hvor svært lite fungerer for hele Glimt.

Hvorfor blir det feil? Hvis de skilte seg ut i negativ forstand i forhold til resten av laget, må man jo få lov til å nevne det? Finnes forskjellige grader av "dårlig"... eks.. "råtten" "udugelig"...

Men man må bare se framover, og glemme denne kampen så fort som mulig... Tror nok Glimt kommer sterkere tilbake! 8)
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Post by Buster »

Christoph det blir feil av mange grunner:

- For det første skal supporterne støtte laget i motgang og medgang, og ikke rakke ned på spillerne, og slett ikke etter en kamp hvor så mange av spillerne føler at de gjorde en dårlig innsats.

- For det andre blir gjerne passningen dårlig når løpet er feil, og forsvareren dårlig når midtbanen ikke er i riktig posisjon. Det kan da være vanskelig å si hvem det er som spiller dårlig.

- For det tredje var det en dårlig bane, og Glimt har en spillestil som krever jevnt gress. Mange av de dårlige prestasjonene når det gjelder passninger etc. må banen ta skylden for. Det florerte med feilpasninger på VIF også.
User avatar
Merete
Posts: 371
Joined: Mon Feb 23, 2004 4:50 pm
Location: Lillestrøm

Post by Merete »

Buster wrote: - For det tredje var det en dårlig bane, og Glimt har en spillestil som krever jevnt gress. Mange av de dårlige prestasjonene når det gjelder passninger etc. må banen ta skylden for. Det florerte med feilpasninger på VIF også.
Enig, men VIF kjempet Glimt ut av stilen; de vant de fleste duellene, og var helt klart det laget som ville mest i denne kampen. Svært fortjent seier :oops:

Etter det folk sier er vel Ullevål rene stuegulvet sammenlignet med Aspmyra per dags dato. Så innta skyttergravene :guns Skal man unngå bunnplassering når mai er ferdig, må krigerinstinktet vekkes til liv igjen :twisted:
Christoph
Posts: 869
Joined: Mon Mar 29, 2004 2:21 pm
Location: Oslo

Post by Christoph »

Hvis en venstreback blir rundlurt, gang på gang, kan man ikke skylde på venstre midtbanespiller... Da må man nok gå i seg selv...

Når det gjelder gressmattas forfatning i går, er det en syltynn unnskyldning... De fleste mattene i Norge er heller skrale på denne tiden av året... VIF klarte jo fint å spille langs bakken i går.

Er heller ikke snakk om å ikke støtte laget, jeg bryr meg om Glimt... Jeg har bare en litt annen tilnærming enn det du har, sitter ikke å gliser og sier "pytt,pytt" når spilleren ikke presterer. Det er heller ikke snakk om å henge ut enkeltspillere, når man spiller på så høyt nivå skal man tåle kritikk... Tilfellet Vegar Sannes mener jeg er håpløst, jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor han får spilletid.. Det baserer jeg ikke kun på gårdagens kamp, men på prestasjoner over to-tre sesonger...
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Post by Buster »

Jeg er helt enig i det du skriver Merete, og jeg vet ikke hvordan Aspmyra vil være til helga. Uansett om vi skal unngå bunnplass eller ta medalje. For å vinne fotballkamper må man brette opp armene, og klinke til i duellene. Det så vi i fjor i kamp etter kamp, og det tror jeg er tema på dagens trening.
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Post by Glimt-fan »

Man har jo lov å skylde på spillerne, men jeg syns Kristoffer var dårligere enn Vegard da
Han får en ball...
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Post by Buster »

Joda, du har lov til å skylde på Kristoffer. Du har lov til å tenke at det var Kristoffer som spilte dårlig, og du har lov til å skrive på forumet at det var Kristoffer som spilte dårlig. Akkurat som jeg har lov til å tenke at du er en dårlig Glimt-supporter, og jeg har lov til å skrive på forumet at du er en dårlig Glimt-supporter. Men siden jeg ikke tror å rakke ned på enkeltpersoner er veien å gå, skriver jeg ikke på forumet at du er en dårlig Glimt-supporter som bare støtter lag og spillere i medgang når det går bra og de vinner, og at du bør la Øystein ta ut laget siden han følger dem hver dag og vet hvem som best spiller høyreback. Men jeg hadde faen så lyst!
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Post by Glimt-fan »

Det var ikke jeg som skrev det i stad :guns Jeg er like god Glimt-supporter i medgang såm motgang :guns
Han får en ball...
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Post by Buster »

Dersom det ikke var du som skrev det må jeg anbefale deg å skifte passord!
Christoph
Posts: 869
Joined: Mon Mar 29, 2004 2:21 pm
Location: Oslo

Post by Christoph »

Buster, jeg regner med at ditt innlegg var rettet mot meg..

Hva du måtte tenke,føle,tro, ja til og med skrive om meg Glimt-supporter er for meg REVNENDE likegyldig...

Jeg synes, som sagt, det er på sin plass å kritisere enkeltspillere dersom de ikke har spilt godt. Avisene gjør jo dette hver uke ved å gi terningkast til samtlige spillere.

Jeg er supporter, på godt og vondt... jeg applauderer når Paulsen(ex) spiller bra, og jeg skjenner når han spiller dårlig...

Vi kan ikke alle stå i svingen å glise hele tiden..
Guest

Post by Guest »

User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Post by Buster »

Christoph - at du tar deg bryderiet med å legge inn et nytt innlegg tyder jo ikke på at det er helt revnende likegyldig hva jeg skriver.

Det er en viktig forskjell mellom en Glimt supporter og avisene. Avisene gjør så godt de kan for å være objektive, og gi en nøytral karrakter til hver av spillerne. De fokuser gjerne på de som gjør det bra, med å belønne dem med plass på rundens eller årets lag. En supporter skal ikke være objektiv, men stå ved laget sitt i tykt og tynnt. Her er dagbladets poenggiving for Glimt:

Tor Egil Horn 4
Kristoffer Paulsen 3
Cato Hansen 6
Fredrik Kjølner 5
Vegard Sannes 5
André Hanssen 4
Olav Råstad 5
Christian Berg 4
Aasmund Bjørkan 3
( Per Ivar Steinbakk i 35 min. ) 4
Stig Johansen 4
Trond Fredrik Ludvigsen 3

Av de 12 spillerne som har fått karrakter er det bare 1 spiller som har fått bedre karrakter enn Vegard. Nå skal ikke betydningen av en karrakter i Dagbladet overdrives, men du er helt på jordet når du framhever Vegard som
Det er fortsatt en gåte for meg hvorfor Vegar Sannes får spilletid på eliteserienivå... han har ikke teknikk, og defensivt var han en katastrofe i 1.omgang
Jeg påstår ikke at supporterne skal stå å glise hele tiden, nei tvert imot. Det vil være en drøm å få engasjement og Glimt-supportere som støtter laget sitt. Jeg avskyr supportere som bruker enhver anledning, også under selve kampen, til å slenge ut dritt mot egne spillere. Dersom det er det beste de greier på tribunen får de heller stå og glise.
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Post by Glimt-fan »

Er du dum eller Buster? Jeg mente jo selfølgelig Christoph :!:
Han får en ball...
Lars Hasvoll Bakke
Polemikonstabel
Posts: 946
Joined: Fri Feb 20, 2004 10:33 pm
Location: Oslo

Post by Lars Hasvoll Bakke »

Greit nok å kritisere spillere, så lenge du gjør det noenlunde saklig og objektivt. De jeg reagerer på er at det virker som endel folk kategorisk bestemmer seg for å klage på spillere som ikke presterer, uansett hva de gjør. Det er ikke snakk om saklig kritikk, det er snakk om stønning og sutring så snart en av disse spillerne settes inn på banen, når de berører ballen o.s.v. Dette har de siste årene rammet Mike Peltola, Karim Essidiri, Hans Jørgen Andersen og særlig hardt Vegard Sannes. Samme for Olav Råstad og Kristoffer Paulsen, men det forsvant stort sett etter 2003-sessongen.

Poenget er at selv om de ikke spiller noe bra akkurat nå, betyr ikke det at de er tvers gjennom dårlige fotballspillere, noe f.eks Olav Råstad viser. Hvis du vil at Glimt skal bli et bra/bedre lag (det vil de fleste her regner jeg med) vil du også at spillerne skal bli bedre. Da hjelper det ikke å skrike ut hvor dårlig du syns en spiller som kommer inn på banen er, slik "kritik" kan umulig være motiverende for en spiller.

For min del kan jeg si at hverken Vegard Sannes eller Kristoffer Paulsen spilte særlig bra i går, men det gjorde heller ikke resten av laget. Midstopperne var noe bedre, men de var ikke helt patent de heller. En forferdelig kjedelig kamp som stort sett besto av feilpasninger og sleivskudd, veldig få skikkelige sjanser, der VIF klarte å benytte seg av en av sine mens Glimt ikke klarte det.
Stibern
Posts: 1590
Joined: Wed Mar 24, 2004 11:00 am
Location: Bodø

Post by Stibern »

Jeg var på Ullevaal og der var det kaldt. derfor håpet jeg glimtspillet skulle varme. det gjorde det slett ikke. Da jeg så spillet fikke jeg gamle minner fra da oppjordsmoen var trener.. Laget manglet gnist og fasong på spillet. De gjorde akkurat sånn som jeg har sett lage spille før når vi ble rundt 10 plass i serien. Da spillerne hadde ballen blei det mest lemping ut på kantene eller i midten i håp om at ludde eller bjørkan skulle løpe fra forsvaret. Det er selvsagt oppskriften på kontringer, men ikke mot etablert forsvar.. Da motstanderne hadde ballen, hadde vi et alt for dårlig press.. Da kan vi ikke vinne ballen å kjøre kontringer sånn som vi er gode på.. I fjor tapte vi også 1-0 i serieåpninga. Da var jeg på åråsen og det var en helt annen kamp. Lsk spiller rimelig likt Vif. I den kampen jobba gutta våre virkelig hardt. Jeg husker at jeg gikk hjem nesten med et smil om munnen. Den innsatsen jeg så da, var det jeg hadde savnet hos glimt i 10 år. I går var det altså tilbake til gamle synder. Jeg håper virkelig gutta skjerper seg.. Det er i år vi har muligheten. Tenk hvilken fordel det er å få være med i Royal league. Det vil hjelpe stort på økonomien. Vi må nemlig snart forynge laget på en del plasser. Penger er kjekt å ha... Skal jeg trekke fram en som sto fram mot Vif, så var det Andre Hanssen. I han har tydeligvis ikke gnisten fra i fjor slukket.. GO GLIMT
L.U*H.G
Post Reply