Hvor ble dem av?

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Glenn P
Posts: 2836
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Hvor ble dem av?

Post by Glenn P »

Hauge danser videre i Serie-A! Herlig playmaking til 2-0!
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Hvor ble dem av?

Post by MhepA »

Noen som husker om vi fikk i land en videresalgsklausul på JPH?

Fortsetter han i samme driv kan det fort bli samme sum i videresalg om storklubber kommer på banen. Han er jo rålekker å se på. Makan til ballkontroll, har gått opp i nivå etter overgangen også, utrolig nok.

Han er nok den heteste norske spilleren utenom Haaland selvfølgelig.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Knuta
Posts: 10047
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Hvor ble dem av?

Post by Knuta »

Ja vi fikk videresalgsklausul. Men det spiller liten rolle da Milan nesten aldri selger spillere. De betrakter seg selv som en storklubb på høyde med topplag i Europa og nå leder de ligaen i Italia og satser på å vinne CL neste år. De selger kun spillere som gjør det dårlig og ikke passer inn i klubben. Tror Hauge blir i Milan i mange år fremover.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Hvor ble dem av?

Post by MhepA »

Ikke utenkelig, men man skal aldri si aldri. Kan være potensielt fine summer som kommer inn til Glimt bare mtp. et salg om han ikke skulle slå til heller.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Hvor ble dem av?

Post by gavharr »

"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Knuta
Posts: 10047
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Hvor ble dem av?

Post by Knuta »

Bardomsvenner fra Solør. Begge spilte i sine unge år for Grue. En fordel for gode glimtspillere da Kenta vet hva som rører seg i Nord-Norge. Hverken Drillo, Semb eller Hareide hadde noen sans for nordnorske spillere og svensken hadde ikke sans for spillere i eliteserien all over. Verst var vel Semb da Ørjan i den perioden var norges beste midtbanespiller men ble nesten aldri brukt på landslaget. Semb var mest opptatt i hva som rørte seg i LSK og østlandsklubber og Hareide og Drillo var RBK frelst. Det var vel nesten slik at dersom nordnorske spillere skulle bli tatt med i uttak var en forutsetning at de først måtte gå til RBK.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Hvor ble dem av?

Post by Novi »

Hauge matchvinner med fin-fin scoring borte mot Sparta Praha. Bare synd han ikke kom fra RBK - da hadde han vel scoret 2 ;-)
Una mas cerveza.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2857
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 459 times
Been thanked: 159 times

Re: Hvor ble dem av?

Post by Gvandreassen »

:lol: :lol: :lol:
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Hvor ble dem av?

Post by Los-Loco »

Kjenner jeg er usikker på om jeg er sur eller fornøyd med å få bekreftet at jeg fikk rett: Vi solgte Hauge alt for billig!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Knuta
Posts: 10047
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Hvor ble dem av?

Post by Knuta »

Vel Milan mente KK var den perfekte klubb for JPH. Det fikk han rett i. Jeg tror også Milan hadde kjøpt Hauge for 60-70 mill da flere italienske lag var på banen. 60 mill for Milan er smårusk. Men tror både Hauge og KK og apparatet rundt ville at Hauge skulle gå til Milan og jeg tror at Glimt gjorde det de kunne der og da. Men en annen sak p.g.a Glimt uheldige trekning og Moldes superheldige så fosser 100 talls millioner inn på Moldes konto. Nærmer seg vel nå 200 mill når de når sluttspillet i EL. Men neste år er Glimt i førersetet også i Europa.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5651
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 355 times

Re: Hvor ble dem av?

Post by poteten »

Altså. 50 millioner for en norsk spiller fra Glimt til en toppklubb i Europa?

Det er uansett hvordan du snur og vender på det, solide kroner. Dessuten er det en fjær i hatten for alle som driver utvikling i Bodø.

Dette innebærer primært at Glimt blir sett til for gode kjøp. Og om Milan føler at de gjorde et kupp på 50 mill for JPH, samtidig som at Glimt fikk satt en norsk spiller i riktig overgang, så tenker jeg at det er vinn-vinn over lang tid.

Hvor mange norske spillere som er eksportert siden 2018 har gått direkte inn på et topplag i europa og skåret 4 mål på 8 forsøk?

Haaland? Flere?
Kritisk
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2857
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 459 times
Been thanked: 159 times

Re: Hvor ble dem av?

Post by Gvandreassen »

Vi får mer ut av CL neste år enn Molde har gjort på lenge. Merk mine ord.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Hvor ble dem av?

Post by mortsto »

Knuta wrote: Fri Dec 11, 2020 10:52 am Men en annen sak p.g.a Glimt uheldige trekning og Moldes superheldige så fosser 100 talls millioner inn på Moldes konto.
Allerede nevnt, men jeg gjentar det gjerne. Molde har tatt masse seedingpoeng pga solid innsats de siste årene, og er ikke bare "heldige".
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Hvor ble dem av?

Post by Los-Loco »

poteten wrote: Fri Dec 11, 2020 11:01 am Altså. 50 millioner for en norsk spiller fra Glimt til en toppklubb i Europa?

Det er uansett hvordan du snur og vender på det, solide kroner. Dessuten er det en fjær i hatten for alle som driver utvikling i Bodø.

Dette innebærer primært at Glimt blir sett til for gode kjøp. Og om Milan føler at de gjorde et kupp på 50 mill for JPH, samtidig som at Glimt fikk satt en norsk spiller i riktig overgang, så tenker jeg at det er vinn-vinn over lang tid.

Hvor mange norske spillere som er eksportert siden 2018 har gått direkte inn på et topplag i europa og skåret 4 mål på 8 forsøk?

Haaland? Flere?
Det viste seg vel å være 40 mill, ikke 50. Og sammenlikningen med Haaland er absolutt relevant; han gikk for 50 millioner til en mye mindre klubb enn Milan. Det innebærer at en videresalgsklausul er mye mer verdt i Haalands tilfelle enn i Hauges. I en overgang til en toppklubb som Milan ville det antakelig være bedre med en klausul om ekstra betaling hvis han viser seg å slå til (spilte kamper, scorede mål osv). Og: Hauge hadde MYE bedre statistikk å vise til fra Eliteserien enn Haaland hadde på det tidspunktet han forlot Norge.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5651
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 355 times

Re: Hvor ble dem av?

Post by poteten »

Ja, joda. Men det er altså ikke lenge siden man satt og drømte om 20 millioner som maks utbytte i et spillersalg.

Vil tro det er noen videresalgsklausuler involvert?
Kritisk
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Hvor ble dem av?

Post by Kesseboy »

Veldig lett å snakke om at Milan fikk Hauge billig -- nå i ettertid. Men om vi hadde gått ut og krevd one hundred million dollars, hadde vi blitt tatt på alvor da?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Hvor ble dem av?

Post by Los-Loco »

poteten wrote: Fri Dec 11, 2020 1:40 pm Ja, joda. Men det er altså ikke lenge siden man satt og drømte om 20 millioner som maks utbytte i et spillersalg.
Det er heller ikke lenge siden vi ville sett på uavgjort borte mot Haugesund som et godt resultat. Times have changed!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Hvor ble dem av?

Post by Los-Loco »

Kesseboy wrote: Fri Dec 11, 2020 1:43 pm Veldig lett å snakke om at Milan fikk Hauge billig -- nå i ettertid. Men om vi hadde gått ut og krevd one hundred million dollars, hadde vi blitt tatt på alvor da?
Tja. 100 mill dollar er 82 mill Euro. Det ville vært i overkant. Men som et forhandlingsutgangspunkt kanskje ikke så galt. "Riktig" pris på salgstidspunkten ville (etter min mening) vært 55-65 mill euro, litt avhengig av hva man fikk inn av klausuler om potensiell ekstra oppside.

Det er gått noen få uker, og Milan verdsetter nå Hauge til tregangen av det de betalte.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5651
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 355 times

Re: Hvor ble dem av?

Post by poteten »

Vel, jeg synes ikke vi skal være historieløse fordi vi har en til to gode sesonger. Vi skal være lykkelige over at det er som det er nå, men jeg har ingen illusjoner på at spillere fra Norge, skal gå for 50 millioner Euro.
Ikke med det første.
Kritisk
Knuta
Posts: 10047
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Hvor ble dem av?

Post by Knuta »

Forskjell på 50 mill euro og 4 mill vi fikk Hauge. Enig ned Los-Loco. 5-6 mill euro mer riktig pris. Er nå verdsatt til 15 mill euro av Milan etter 2 måneder i klubben.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Hvor ble dem av?

Post by Los-Loco »

Bra presisering, ser jeg rotet med valutaene i det jeg skrev over: mente selvsagt at 5-6 mill euro og (50-60 millioner kroner) ville vært riktig pris.

(Prøvde å multitaske med Glimtforum og Teams på øret. Blir bare rot av sånt!)
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Hvor ble dem av?

Post by Novi »

Knuta wrote: Fri Dec 11, 2020 2:21 pm Forskjell på 50 mill euro og 4 mill vi fikk Hauge. Enig ned Los-Loco. 5-6 mill euro mer riktig pris. Er nå verdsatt til 15 mill euro av Milan etter 2 måneder i klubben.
Er vel en journalist som sier at han nå er verdt 3 ganger mer, så en journalist sier verdien er 12 mill euro. Noe som er litt meningsløst, all den tid han er svært langt unna noen transferliste for Milan. Ser jo ut til at de bygger klubb, og fortsetter JPH og utvikle seg så kan han bli fast inventar på et Milan i vekst. Det er rimelig sykt mtp hvor han var for bare 2 år siden. Spilte ikke engang fast på Glimt året før han gikk til Milan. Tror ikke det er noen som feller tårer fordi prisen kunne vært noe annet enn det den er. Dette var vinn-vinn for alle parter, og er nok kun stolthet i hele klubben for at JPH har fått en så fin start.

Tårer kan vi felle for at vi ikke fikk videresalgsprosenter på Badou. Det var utilgivelig.
Una mas cerveza.
G-s-enz
Posts: 5431
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Hvor ble dem av?

Post by G-s-enz »

Såvidt jeg har skjønt fikk vi 40 mill rett i kassa også er det resten av summen prestasjonsbasert :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvor ble dem av?

Post by jonsnow »

Tja om PSG, Real Madrid, Barcelona eller lignende begynner å hive fram Euro så kan JPH fort bli solgt fra Milan han også, men tvilsomt er det. Håper han blir tidenes Norske spiller i Italia og fast innvetar på landslaget i mange år framover så lenge han spiller som nå eller enda bedre. Greit at han får mye oppmerksomhet for arbeidet framover på banen, men han jobber som en tørk bakover også og man ser at det lagspillet han har blitt vant med i B/G sitter i ryggmargen. Bare så synd at han ikke blir mere brukt av medspillerne når de har sjangse for overganger, men det kommer seg etter hvert.
User avatar
Vix
Posts: 765
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 126 times
Been thanked: 123 times

Re: Hvor ble dem av?

Post by Vix »

Jeg synes som andre har nevnt at dette er vinn - vinn - vinn og en solskinnshistorie. Vi skjønte det da Kjetil Knutsen landet på Bodø Lufthavn etter den kampen og uttalte at feks Milan kunne være et riktig "steg" for JP. Kjetil har det med å skjønne hvor spillere passer. Men å passe i Milan! Ikke Groningen eller Trabzonspor. Milan. Så da kan jeg være såpass folkelig å si at jeg driter i om vi fikk 4 eller 6 millioner for JP. Eller sju. Det kan ha noe (men bare litt) å gjøre med at jeg bor her nede men jeg synes det er faen så artig å følge med på ham nå. Heller 4 millioner til Milan enn 7 til RB Salzburg. (og som noen var inne på så nok de involverte også sånn på det. Dette var noe alle ville) Og jeg kan ikke tenke meg til at ringvirkningene på sikt ikke vil være verdt mer enn et par millioner euro. Springbrett etc. #SempreMilan
Post Reply