Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Og signere hvem? Unge talentfulle spillere vokser ikke på trær. Per d.d. produserer vi ikke talenter i større grad enn andre klubber, og vi er ikke en attraktiv utviklingsarena. Så at vi plutselig skal signere en 5-6 stk som skal ta oss opp i TL, samtidig som at de unge vi har tar steget opp, er ren ønsketenkning.
Una mas cerveza.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by Mendi »

Jo, det er faktisk slik nå for tiden at gode spillere vokser på trær. Virkeligheten er en helt annen i norsk og internasjonal fotball enn for bare noen få år siden, det er ikke lengre så lett for spillere å få seg ny jobb. Det er også feil at ikke Glimt er en attraktiv utviklingsarena, det viser jo f.eks. signeringene av Khalili og Bjørnbakk. Ting tyder vel på at Glimt er en ganske så attraktiv utviklingsarena; hovedsakelig av to årsaker: Unge spillere får spille og attraktive spillere blir solgt.
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

Mendi wrote:Jeg for min del har nå store problemer med å se hvordan noen av disse har gjort seg fortjent til å få tilbudt ny kontrakt med Glimt, da med unntak av Kolstad som er en utmerket stallspiller/ reservekeeper. Det er jo en ypperlig anledning for Glimt til å fornye stallen ytterligere, og ikke minst bli kvitt spillere som er lønnsledende.
Jippi, enda mer nedbygging av Fotballklubben Bodø/Glimt.. Spennende dersom man hadde visst at taltentene sto klar, men (!) det er jaggu langt mellom dem! Bare se hvor elendig Nordland er representert i ligasystemet så skjønner du poenget mitt. Det er vel bare Mjølner og Glimt i de to øverste divisjonene, og når resten av talentene matches i 3. div får jeg bange anelser om hvor smart det kan være å slippe PVR, Hamoud, Karlsen, Eek.. resten blir neppe noe savn..
Førr Evig!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Sånn som Hamoud og PVR har spilt den siste tiden er det ikke akkurat et enormt tap om de drar. Eller at noen andre vil ha dem. Det er jo åpenbart at de kan bedre, men det begynner å bli en stund siden Hamoud var god og PVR har også mistet mye av gnisten.

Det er derimot synd at vi mister spillere vi vet kan spille bra, så kan man bare undre seg om det er dem eller treneren som har skylda i at de har stagnert så voldsomt...men det har vi jo en annen tråd for :p

Økonomisk er det surt hvis PVR forsvinner gratis, han var særdeles dyr da han først kom og det blir mange tapte penger om han drar uten at vi får et øre tilbake foruten at vi sparer noen lønnskroner.
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Bjornage: Hadde det vært kun PVR og MH som hadde stagnert, så hadde jeg også lurt litt på det, men jeg ser ikke noen utenom Anders Konradsen, som hadde en positiv utvikling etter 2008-sesongen.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by Mendi »

Dere må gjerne være uenige, men hvorfor i helvette skal vi tilby kontrakt til spillere som er så til de grader unna å levere?? Det er helt ok at vi skal diskutere treneren, det kan godt være at det hadde vært riktig å bytte han ut nå, men det som overrasker meg med debatten rundt Glimt nå for tiden er det nærmest totale fraværet av diskusjon rundt spillernes opptreden.

Vi kan faktisk tillate oss å kreve svært mye av folk som har betalt for å spille for Glimt på heltid. Hvor mye trener de? Hvor mye ofrer de? Hvordan lever de? Hvordan oppfører de seg? Jeg er redd det er mye å ta tak i, uten at jeg følger dem på nært hold. Det er selvsagt treneren og støtteapparatets oppgave å ta tak i dette, men spillerne har et stort ansvar. Det blir for enkelt å klage på at en mann i klubben ikke gjør jobben sin godt nok.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Jeg er helt enig, det er på høy tid at de begynner å vise selv at de fremdeles vil jobbe som fotballspillere. Om ikke for oss så ihvertfall for å vise seg frem for en eventuell ny klubb. For min del er det mange av de 9 som jeg overhodet ikke kommer til å savne om de forsvinner siden de ikke er i nærheten av å levere.
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by Ville Lehtinen »

Skal vi begynne å tenke på å få hentet Trond Olsen tilbake nå som alle de gamle heltene kommer tilbake? :)
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by MhepA »

Det heteste overgangsobjektet i sommer burde være Trond Olsen. Vi mangler totalt kompetanse på vingen og Jim Johansen var nok en stor bom (litt tidlig å si det, men) fra Ingebrigtsen. Håper en ny trener klarer å trene disse gutta i form og at vi anskaffer BEDRE spillere på de plan som man TYDELIG mangler kompetanse.

Tenker Thomas Rønning har lite tid igjen i klubben for å være ærlig. Haukås og Berntsen er noe å samle på. Anders Karlsen har lite å gjøre på et høyere nivå. Når Ludvigsen og Sakk forhåpentligvis er ferdig snart er det tre-fire spillere som er på veg ut, og forhåpentligvis får vi nye GODE spillere inn. Styret har påstått ambisjoner om noe annet enn bunnen av Adecco og da må man forsterke.

Noen som har en kontraktsoversikt over spillerne i Glimt?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Mjh
Posts: 1229
Joined: Wed Dec 01, 2010 9:10 pm
Location: Horten
Has thanked: 1 time

Re: Forsterke lagettråden

Post by Mjh »

Jeg fant tilbake til denne saken som NRK lagde i januar.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7449418

Anders Konradsen 2011
Per Verner Rønning 2011
Mounir Hamoud 2011
Alo Barengrub 2011
Anders Karlsen 2011
Thomas Rønning 2011
Trond Fredrik Ludvigsen 2011
Jonas Kolstad 2011
Karl Morten Eek 2011
Håvard Sakariassen 2011
Pavel Londak 2012
Daniel Stensland 2012
Ruben Imingen 2012
Christian Berg 2012
Johan Lædre Bjørdal 2012
Morten Bjørnskau Johannesen 2012
Michael Haukås 2012

I tillegg har vi signeringen av Ivar Forn, Jim Johansen og Aram Khalili. Tror begge de nye har 3-års kontrakt, men er usikker på Forn.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Damn! Men på en annen side så åpner det mange dører også for å bytte ut deler av stallen.
Kristatistisk
User avatar
Mjh
Posts: 1229
Joined: Wed Dec 01, 2010 9:10 pm
Location: Horten
Has thanked: 1 time

Re: Forsterke lagettråden

Post by Mjh »

Kolstad henger seg vell på så lenge han får lov.

Er skeptisk på om Per Verner, Mounir, Karlsen, Thomas, og Pavel ønsker ny kontrakt. De andre tror jeg ønsker et år til..
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glimtfan »

Mjh wrote:Jeg fant tilbake til denne saken som NRK lagde i januar.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7449418

Anders Konradsen 2011
Per Verner Rønning 2011
Mounir Hamoud 2011
Alo Barengrub 2011
Anders Karlsen 2011
Thomas Rønning 2011
Trond Fredrik Ludvigsen 2011
Jonas Kolstad 2011
Karl Morten Eek 2011
Håvard Sakariassen 2011
Pavel Londak 2012
Daniel Stensland 2012
Ruben Imingen 2012
Christian Berg 2012
Johan Lædre Bjørdal 2012
Morten Bjørnskau Johannesen 2012
Michael Haukås 2012

I tillegg har vi signeringen av Ivar Forn, Jim Johansen og Aram Khalili. Tror begge de nye har 3-års kontrakt, men er usikker på Forn.
Er overhodet ikke bekymret for den lista. Har vi økonomien så bør vi få Londak tilbake når det er aktuelt, Kolstad bør da erstattes av en bedre keeper etter årets sesong. Sakk bør ikke få forlengelse, ei heller Ludde og T-Rønning. Tror heller ikke det er krise om PVR og Hamoud forsvinner, ingen av de har imponert de 2 siste sesongene. Av disse er det kun de to siste som er i 11ern pdd. Om Eek forbedrer seg noe, så tror jeg det er fint å forlenge med han. Av de som har kontrakt ut 2012 på denne lista, så blir nok CB for gammel og med skadeplagene, så bør klubben satse så hardt de kan på et solid defensivt anker, det er her vi sliter mest. Imingen bør vurderes løpende, det samme gjelder Stensland som fortsatt har til gode å imponere. Haukås bør få forlengelse, mens Johannesen bør vurderes. Londak tipper jeg blir solgt og må da erstattes av en skikkelig keeper, Kolstad/Forn holder ikke mål.
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Ut med Sakk og Rønning. Ludde fortjener vel ikke forlengelse, men jeg ønsker å se ham helt skadefri og med mer spilletid før jeg gir ham opp. Kolstad kan få et nytt år med den rollen han har i klubben fra før. Såvidt jeg ve hever han vel ikke noe særlig lønn?
Eek og Karlsen bør vurderes etter sesongen. Jeg begynner å tvile på potensialet til sistnevnte.
PVR og Hamoud har ikke overbevist, men vi har sett potensialet tidligere, og de er de emst rutinerte spillerne vi har. Jeg mener vi bør forlenge om de er interesserte. Tror det siste avhenger at vi har en klar oppadgående kurve utover i sesongen. Skulle dog ikke forundre meg om de går som bosmanspillere til tippeligaklubber på nedre halvdel av tabellen.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Woah, ser folk vil ut med PVR og Hamoud? Omtrent de to eneste spillerne som vi VET har et toppnivå som er mer enn godt nok for TL? Nå har vi kvittet oss med et av elementene som har vært grunnen til dårlige prestasjon over hele linja - hva med å la det gro litt med nytt lederskap, og se hvem som stikker hue frem?

Merk at det er langt vanskeligere å skaffe seg nye, gode spillere enn å beholde de man har. Om noen tror at Glimt skal kunne hente ny midtstopper av PVRs kaliber, høyreback som Hamoud, midtbanetalent som Karlsen osv., så lever man i en drømmeverden. Man overgår kostnadene ved å sparke Kåre mange ganger, og det er på langt nær en like sikker "investering". Vi blir nødt til å hente lokale, gode spillere som resten av landet ikke vet om. Dersom det er en spiller der ute som vi ønsker fordi vi VET de presterer godt nok for TL, ja da er de for dyre med en gang.
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

De følgende vurderingene er gjort kun på bakgrunn av spillerprestasjoner i kamper jeg har sett de siste par åra, og ikke basert på sosiale, psykologiske og treningsbaserte observasjoner.

Sakk må vel finne seg i å legge opp, eller i det minste spille deltid dersom han ikke finner storformen. Mye av det samme vil vel dessverre gjelde Ludde.

Hamoud og Rønning er vel, på tross av litt varierende prestasjoner, de to etablerte spillerne i laget som har høyest toppnivå. Det kan bli vanskelig å erstatte disse, så jeg synes de bør få tilbud om forlengelse dersom de ønsker det sjøl.

Karlsen vet vi har potensiale, men virker å ha stagnert i forhold til dette. Kan han ta nye steg vil han være verdifull å beholde. Jeg er heller ikke like skeptisk til Thomas Rønning som alle andre. Han har de fysiske forutsetningene til stede, men trenger å forbedre seg markant på teknikken. Da kan han bli verdifull.

Eek synes jeg må være verdt å ha med videre. God sesong i fjor, litt varierende i år, men potensialet ser da ut til å være der.

Men, det er klart, dersom alle disse spillerne fortsetter den generelle utviklinga laget har hatt over det siste halvannet året, så er nok ingen av dem verdt å signere.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2857
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 459 times
Been thanked: 159 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Gvandreassen »

Helt enig med Novi. Hamoud og P.V Rønning er stabilitet vi trenger. Karlsen mener jeg gjør en god jobb, og utgjør en balansert, god midtbane med Haukås og Berntsen.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Jeg vil nok være kynisk med spillere som har vært her over en periode, og fortsatt ikke er aktuell for førstelaget (selvsagt bortsatt fra talenter). Derfor er både Thomas Rønning og Karl Morten Eek ute av "min" stall. B/G må ha inn en erstatter for CBerg, og da er CBerg også en aktuell spiller som indreløper og enda mindre plass til TRønning. En ung urutinert midstopper, Bjørnbak, tok umiddelbart plassen fra Eek, og da tror jeg det finnes flere mulige Bjørnbak der ute. Eek har fått mange sjanser og tid til å utvikle seg. Det tok Bjørnbak 14 dager.

Keepere: Londak, Kolstad
Forsvar: Hamoud, Jacobsen, Bjørnbak, PVRønning, Imingen, Johannesen
Midtbane: Haukås, Karlsen, CBerg, Berntsen (ny spiller: Vieux Sane)
Angrep: Stensland. JJohansen, Nordberg, Khalili, Robertsen

Her er det plass for et par nye midstoppere og en midtspiss. Nå må man bygge et lag for opprykk, og da må det inn med nye nasjonale talenter!
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by Taskeladdn »

Jeg vil faktisk heller ha Jack på høyreback enn Hamoud.. ( Når Imingen er back )
Og jeg trur Bjørnbak-Eek vil være et godt midtstopperpar fremover så om man mister PVR så er det ikke krise ( selv om jeg helst vil ha han med vidre )

Hvis Hamoud får forlenga kontrakt, så må han nok godta et kraftig lønnskutt.

T.Rønning trur jeg forsvinner til trondhjem, Sakk er nok desverre ferdig, Ludde forsvinner garantert hvis han ikke plutselig begynner å prestere noe vanvittig ( Han har vist startet å ta ting seriøst så det kan faktisk skje ) Kolstad forsvinner nok siden jeg Londak-Forn blir keeper paret, Eek for nok forlenga kontrakt, PVR trur jeg og får forlenga ( spørs hvordan interessen er fra andre klubber, og jeg trur ikke glimtspillere bortsett fra Berntsen står så høyt i kurs for tia ) Karlsen har vist potensiale iår ( spes i treningskampene ) og jeg trur at han blir å heve seg kraftig med resten av laget fremover og får en ny 1 års kontrakt.

Dem som ikke står på lista der er Berntsen, Robertsen og Want. Jeg forstår det slik at dem har kontrakt ut sesongen, her bør man få ut fingeren å komme med noen langtids kontrakter så fort som faen til Berntsen og Robertsen.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glimtfan »

Hamoud er til tider en klassespiller fremover fra back, men gjør horrible minst 1-2 ganger i løpet av en kamp, ofte skaper det farligheter i mot.
PVR er god nok for laget, ingen tvil om det og kan være greit å beholde, men han holder ikke et uvurderlig nivå og jeg mener faktisk at Bjørnbak pdd holder et minst like høyt nivå.
TJ tror jeg er et tryggere defensivgt valg enn Hamoud på høyreback og med Imingen inn på venstre etter hvert, vil i alle fall ikke backene være svekket, kanskje tvert i mot.

Vårt klart svakeste kort er defensiv midtbane eller et anker på midten om man vil. Her holder ikke Haukås, Rønning eller Karlsen mål og vi lider kamp etter kamp p.g.a dette. Det svekker oss defensiv og offensivt, da denne rolle på mange måter er "limet" mellom lagdelene. Khalili bør kanskje få noe mer tid, men når Sakk er på vei ut, bør vi uansett få inn en midtspiss.

Min ønskedrøm er en vestafrikansk spiller a Annan, Kara eller Nosa på midten, en sterk midtspiss, gjerne en vestafrikaner det også. Bakover på banen, så kan vi trenge en ung back som backup og en ung midtstopper som backup. Keepersituasjonen må ses an i forhold til hva som skjer med Londak. Men pr i dag er det sentralt på midten hovedproblemet ligger.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Jøss, lenge siden sist jeg har vært så enig med så mange innlegg :)

PVR: Har flørtet med Ranheim tidligere og ryktene går om hjemlengsel.
Hamoud: Har ønsket seg bort i 2 år. Kommer til å forlate klubben. Jack tar plassen.
Karlsen: Potsenialet som aldri får utløp. Men ett år av gangen?
T.Rønning: Har vel en avtale med Nardo har jeg hørt etter Glimt?
Ludde: Er tross alt bare 28 år og med litt seriøsitet kan han være verdifull.
Kolstad: Få tilbake Londak! Og Kolstad som andrekeeper - det er perfekt.
Eek: Virker å passe med Bjørnen. Spent på tiden som kommer.
Sakk: Har bare halvprestert over lang tid. På tide med en unggutt i stedet. Want?
Pavel: Savnet er STORT!! Han har vunnet mange kamper for Glimt, det har ikke Kolstad.
Stensland: Er enda ung. Er han seriøs på treningene, gi han 1 år til.
Imingen: Ikke "lettskadd" men jævlig uheldig. Men står på. Gi han tid så blir det bra!
Berg: Er lettskadd! Begynn letingen nå etter alternativet fra 2013. Men følge utviklingen?
Johannesen: Er litt spennende. Spent på utviklingen!
Haukås: Håper han blir i Glimt i mange år. En blanding av Perra/T.Hansen/A.Hansen.

Men det er viktig å huske at mange ting kan skje under ny ledelse, og jeg tror vi får et i allefall et par spillere som får en ny vår - så det blir litt spennende. Men de fleste som "ønsker seg bort" har vi back up for - og de har høy lønn. La dem gå og hold knallhardt fokus på talentutviklingen på B-laget!

Edit: Forn, få han bort. Ingen vits å "nurse" frem en keeper som er såpass gammel og enda ikke har bevist en dritt.
Kristatistisk
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Dere har vel ikke glemt Vieux Sane som var her før seriestart og som skulle prøvespille mot Ranheim, men måtte sendes til RBK som nesten signet han, til tross for at de hadde bare ei uke på seg. Han var aktuell både som sentral midtbane og midtstopper. Han er billig og klar for å komme tilbake hører jeg.
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by Taskeladdn »

Sane var vel nevnt som den spilleren man ville hente inn hvis man ikke fikk stablet Berg på beina igjen..
(Et par uker siden jeg trur jeg skreiv om det)

Ellers når det gjelder Kolstad-Forn så synes jeg den virker enkel, en av dem har en kontrakt som går ut snart.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8383
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Boombadila »

Det var vel noe med penger, og så lenge sponsorene/inverstorer er mer villig til å bruke penger på Stig enn en ny gutt, så kan vi vel se langt etter Sane...
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by Taskeladdn »

Boombadila wrote:Det var vel noe med penger, og så lenge sponsorene/inverstorer er mer villig til å bruke penger på Stig enn en ny gutt, så kan vi vel se langt etter Sane...
Stig er såvidt jeg vet ikke finansiert av Nordlandsglimt..
Er Benn + 4-5 til som går privat inn og dekker lønna..

NordlandsGlimt vil eventuellt dekke et kjøp av Sane.
Post Reply