Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
delfagro
Posts: 154
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:05 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by delfagro »

Ang Diambars-akademiet: er dette som klubb å regne mtp overgangsregler? Forsår det slik at Tromsø ikke fikk Kara og Ciss gratis, og at det er grunn til å tro at dersom denne unge mannen innehar kvalitet, så vil han koste deretter. Det er vel ikke en klubbløs spiller som reiser rundt på jakt etter kontrakt, men heller en del av Diambars-systemet at man reiser på prøvespill?

Uansett, dersom han er 70% Kara er han et funn! Husker jeg satt på Alfheim rett etter at Kara var kommet til TIL. Etter to involveringer sa jeg til sidemannen "han der e for god for tippeligaen".
Alltid gul!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Diambars er såvidt jeg har forstått det hovedsaklig et fotballakademi som også har en klubb på 2. nivå i senegalesisk klubbfotball og ble stiftet og er styrt av Patrick Vieira.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glimtfan »

bjornage wrote:I dagens AN står det mer om denne karen. Som Frodo sa har han vært innom Tromsø, der imponerte han såpass at de ville kjøpe han men siden de visstnok har brukt opp utenlandskvoten var det ikke plass tl han i stallen. Ellers står det lite om hvilken spillertype han er, men han har klart seg godt så langt i løpet av oppholdet.
Nå er det mulig det er jeg som roter, men jeg trodde regelen var maksimalt 9 utlendinger i kamptroppen, TIL har vel bare 6-7 utlendinger totalt. Kan ikke forstå at de er i noen fare sånn sett? Det er vel forøvrig ingen begrensninger på antall utlendinger et lag kan ha i stallen, men i forhold til kamptropp.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Usikker på reglene selv, men det er sitert Cato Hansen, forhåpentligvis vet han hva han snakker om også får vi håpe dette ikke er en konspirasjon satt i regi av TIL for å få oss til å hente en dårlig spiller :D
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Boombadila »

Nei, da hadde det vært en italiener!
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Cheese Smirnoff wrote:Nå er det vel fest i stua til glimtfan! En afrikansk midtbanespiller... har Glimt-styret endelig gitt etter for presset? Jeg håper at glimtfan kan si "det var jo det jeg sa" etter tre knallsesonger som ender med et 50-millioners-salg.
hehe :D

Snodig at klubben som ikke hadde plass til den gutten nå har signert Sane..?
Kristatistisk
User avatar
Bastard
Posts: 71
Joined: Wed Jan 16, 2008 5:34 pm
Location: boooodøøøø

Re: Forsterke lagettråden

Post by Bastard »

Glimtfan wrote:
bjornage wrote:I dagens AN står det mer om denne karen. Som Frodo sa har han vært innom Tromsø, der imponerte han såpass at de ville kjøpe han men siden de visstnok har brukt opp utenlandskvoten var det ikke plass tl han i stallen. Ellers står det lite om hvilken spillertype han er, men han har klart seg godt så langt i løpet av oppholdet.
Nå er det mulig det er jeg som roter, men jeg trodde regelen var maksimalt 9 utlendinger i kamptroppen, TIL har vel bare 6-7 utlendinger totalt. Kan ikke forstå at de er i noen fare sånn sett? Det er vel forøvrig ingen begrensninger på antall utlendinger et lag kan ha i stallen, men i forhold til kamptropp.



Mener man kan ha 11 utlanske spillere i troppen. Men bare 3 som er utenfor Europa
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Nilzo »

Det med ikke-EU spillere har vell ikke noe å si lengre, og bra er det! Skal ikke ha noe å si om han er fra Afrika eller Sverige
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by Frodo Baggins »

Bastard wrote: Mener man kan ha 11 utlanske spillere i troppen. Men bare 3 som er utenfor Europa
TIL har da vitterlig 4 spillere fra Afrika i troppen, så det er nok feil: Kara, Ciss, Sane og Sega
Men det er korrekt at til hadde for mange utleninger i stallen, og Thomas Holm regnes som utenlandsk siden han spilte ungdomsfotball i Nederland.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Elling
Posts: 300
Joined: Sun Apr 03, 2005 6:20 pm
Location: Bodø

Re: Forsterke lagettråden

Post by Elling »

Frodo Baggins wrote:Ser at dette er samme karen som var på prøvespill i Tromsø, sammen med Sane.
Hvordan han gjorde det under prøvespillet her, kan jeg ikke huske å ha lest noe som helst om. Men spilleren selv mener han er en Kara kopi.

Dette er ikke den karen som sa han var en kopi av kara, det var Sané som også sa dette når han var på prøve i Glimt. Men han kom sammen med Sané til Tromsø og gjorde det greit.

Han er en annerledes spillertype enn Kara, han er en sterk ballvinner, men ikke like sterk duellspiller i luften ( misforstå meg rett, for det er det vel kanskje ingen i norsk fotball som er). Etter hva jeg har forstått skal han være litt mer kreativ, og en god ballfordeler. Men det gjenstår å se. Kan også fortelle at Diambarsprosjektet sitt A-lag nå har rykket opp til 1. div. Og det er spillere fra dette laget som nå begynner å komme til Norge. Blandt annet 2 i Molde også nå i tilleg til de 3 i Tromsø.
Og nei de er ikke gratis-spillere. Diambars skal ha utdanningskompansasjon, og det er dette som skal drive det veldedige prosjektet som jo Diambars egentlig er.
Ellingsen
User avatar
Elling
Posts: 300
Joined: Sun Apr 03, 2005 6:20 pm
Location: Bodø

Re: Forsterke lagettråden

Post by Elling »

Frodo Baggins wrote:
Bastard wrote: Mener man kan ha 11 utlanske spillere i troppen. Men bare 3 som er utenfor Europa
TIL har da vitterlig 4 spillere fra Afrika i troppen, så det er nok feil: Kara, Ciss, Sane og Sega
Men det er korrekt at til hadde for mange utleninger i stallen, og Thomas Holm regnes som utenlandsk siden han spilte ungdomsfotball i Nederland.

jeg teller til 9 utenlandske spillere i Tromsø. stemmer dette? Er det da det som er kvoten?
Ellingsen
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Boombadila »

Såvidt jeg har forstått det, er kvoten om utlendinger hevet. Men man er nødt til å ha så så mange egenproduserte spillere i stallen.

Edit: ba har svaret: http://www.ba.no/sport/rixsport/article1553650.ece
Last edited by Boombadila on Wed Sep 21, 2011 10:25 pm, edited 1 time in total.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by Frodo Baggins »

Teller 9 jeg og med Thomas Holm.. og aner ikke hva som er kvoten. Men RBK startet med 9 utenlanske her om dagen, så er kanskje det som er kvoten..
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

9? Jepp det er "kvoten" sin.
Kristatistisk
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glimtfan »

Det er 9 spillere i kamptropp, ikke i stallen.

Rbk kan f.eks kjøpe en spiller til, men må da utelate en "utenlandsk" spiller fra troppen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Kjørte ut av sentrum i morges da jeg la merke til Sakk og denne karen satt i bilen ved siden av meg og kjørte inn til Aspmyra. Det virket som stemningen var på topp ihvertfall. Håper han slår til!
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Crazy horse »

Hvilken kar? Prøvespilleren?
Fotball er nesten alltid morsomt
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Jepp.
User avatar
Thomas Andersen
Posts: 456
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:31 pm
Location: Oslo
Has thanked: 36 times
Been thanked: 23 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Thomas Andersen »

Leste i Aftenposten at Start har 12 spillere hvor kontraktene utløper ved sesongslutt. Laget rykker trolig ned også. Er det noe å hente blandt disse spillerne?

Er det forøvrig noen som har oversikt over Bosman eller andre "åpenbare" muligheter for forsterkninger - med nivå som forsterker oss nødvendig om vi rykker opp?
Gult er kult!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Avisene bruker i kjent stil å publisere lister om hvilke spillere som er tilgjengelige på bosman, ellers regner jeg med BTH & co. har kontroll på det feltet siden de tidligere har sagt de har flere navn på blokka med tanke på neste sesong.
User avatar
Thomas Andersen
Posts: 456
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:31 pm
Location: Oslo
Has thanked: 36 times
Been thanked: 23 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Thomas Andersen »

Yesss!! Men jeg spurte etter det her - for å skape diskusjon rundt spillere og spillertyper vi trenger...
Gult er kult!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Boombadila »

Det er vel sånn nogenlunde etablert at det størte problemet for glimt er å finne en spiller som kan bekle den defensive midtbanerollen.

Litt av spørsmålet her er om man vi ha inn et rent anker, eller om man vil ha en person som også innehar offensive kapasiteter.

Men om vi finner en god spiller der, så er mye gjort, siden da midtbanen blir bedre.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by Ville Lehtinen »

En kjapp venstreføtt bakromsving til å bekle venstrekanten som et alternativ til Jim Johansen kunne vært greit, men jeg tror faktisk at Ruben kan gjøre en kanonjobb der. Men når Mounir Hamoud drar, spørs det om ikke han blir foretrukket på venstrebacken. Ellers tror jeg på generell basis at det kan lønne seg å styrke alle lagdeler med minst en spiller med tippeligaerfaring, og da spesielt spissplassen. Hva med Ole Martin Børst når Start rykker ned? :)
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Fornuftig stort sett alt som blir sagt. Prio en er midtbanen siden vi trenger et anker samtidig som vi må ha inn kreativitet. Umiddelbart savner jeg vel et anker mest for å erstatte Berg som alltid er skadet, men igjen - tross alt har vi om ikke annet en spiller i den posisjonen. Når Berntsen forsvinner er vi rensket for kreativ kraft på midten. Haukås, Rønning og Karlsen er for like, og minst en av dem bør vi forsøke å bli kvitt etter sesongen - jeg stemmer for en Karlsen som har slitt med spilletid og tidvis ønsker å studere fremfor toppfotball.

Dersom det er penger til overs bør vi styrke hver lagdel. Pavel forsvinner vel 1. Aug neste år, Mounir forsvinner til nyttår og jeg har ikke helt troen på at Dahle blir med videre. Dersom vi havner i TL, så trenger man ikke å være noen ekspert for å forstå at det går dårlig dersom man kommer opp med et svekket lag fra sesongen før.
Kristatistisk
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glimtfan »

Mener vi trenger en defensiv midtbane og en erstatter for Berntsen.

I tillegg bør vi ha minst 1 ny back og et alternativ til Khalili. Dahle har ikke akkurat imponert.
Post Reply