Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Begod
Posts: 3531
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:22 am
Location: Bodø

Re: Forsterke lagettråden

Post by Begod »

Noe av det viktigste blir å beholde Badou og Sane. Hvis vi i tilegg greier å beholde/kjøpe Valentin og Richards så trenger vi bare tre nye forsterkninger. Imingen trenger konkuranse, en enda bedre spiss og Trond Olsen :D

Jeg er egentlig ikke så veldig bekymret og er sikker på at JHH greier å hente noen fantastisk gode spillere som vi aldri har hørt om.Det er artig å se at vi nå henter gode spillere fra hele verden.
Knuta
Posts: 10043
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Som sagt får vi Dane og Valentin i 2014 så har Glimt 22-23 spillere på kontrakt i 2014. Før eventuelle nye forsterkninger må man 'si opp' noen først og det er vel noe Glimt ikke skal eller bør gjøre. Glimt har en strengt lønnsbudsjett(og takk og pris for det) og det må man forholde seg til. Nå har vi i høst fått 3 nye gode spillere inn, samt en fjerde spiller fra Harstad hvis jeg ikke husker feil.
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Fornyelse av kontrakter med CBerg og Valentin er tydelig det som står først på listen for JHH. Keeperplassen forsøkte klubben å få et alternativ på allerede før sesongstart, og det vil overraske dersom ikke Noring eller annen keeper kommer før neste sesong. Richards er vel ønsket også fra klubbens side, men uten han, blir det en annen høyre kant. Slik er det vel også med Godwin. Dersom han ikke lykkes, eller man ikke blir enige om kontrakt, da kommer det en ny midtstopper. Dette er nok til å vinne Adecco med klar margin, men hvor mange må det i tillegg for å sikre plassen i Tippeligaen?

Jeg tror det trengs styrking med 3-5 spillere utover dagens lag. Det må selvsagt også være økonomisk forsvarlig. Knarvik og Johansen kjenner mye (kanskje for mye) slitasje i beina, og dermed kan disse to forsvinne (jfr Nordberg). Braaten og Saltnes sliter med prestasjonene i Adecco, og trolig er spilletid i andre klubber det beste for begge. Mulighetene for utleie i 2014 burde absolutt bli vurdert. Jeg tror at ny backup venstre back er ren "sikringskost" for JHH, men jeg tror også at ekstra spiss og en rask kant er ønskelig og nødvendig utover de som er der i dag. Jeg håper ellers at Pedersens fysiske tilstand ikke ødelegger for han, og at fire midtstoppere med Pedersen (dagens landslagsspiller, U-18), er nok.
Knuta
Posts: 10043
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Det er vel ikke alle spillerne som vil leies ut. Hvis man ikke vil har Glimt et problem. Da kan de løses fra kontrakten og det kan bli veldig dyrt for klubben. I utgangspunktet må man regne med at de som er på lønnslisten i 2013 blir der også i 2014, unntatt Knarvik.
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Nilzo »

AN melder at Glimt har fått et konkret bud på Sane, som ble blankt avslått. I tillegg til flere henvendelser på spillere, derav 3 eliteserielag som har forført seg om Vegard Braaten.

Bekymrer meg at Sane har kontrakt kun ut 2014. Blir vi tvunget til å selge for småpenger i sommerpausen neste år?
Knuta
Posts: 10043
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Gi Sane og Badou ny kontrakt med solid lønn. De vil bli solgt uansett i løpet av 2 år til minimum 10 mill. Så dette vil være direkte lønnsomt.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Håper at Sane forlenger kontrakten med ett år og vi klarer å holde på han og Badou så lenge som mulig, likevel mener jeg det er rett å selge hvis vi mottar et veldig bra tilbud. Vi kan ikke ende opp med to spillere på utgående kontrakter som selges for småpenger. Klarer Sane og Badou å spille oss til opprykk samt sørge for noen ferske millioner i kassen skal både Glimt, vi supportere og ikke minst de to spillere selv være strålende fornøyd med innsatsen sin i Bodø.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Lurer på hvem som har bydd på Sane, og hvor mye. Alle er til salgs, men verken Badou eller Sane blir billige. Håper Sane skriver ny kontrakt med bedre lønn. Han er jo rett og slett dritgod. Bra at ledelsen i Glimt prater om 'oppbygging av lag', vi må slutte å selge de beste spillerne våre ved første anledning.
User avatar
youron
Posts: 1601
Joined: Wed Mar 03, 2010 10:24 am
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 55 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by youron »

hva tror dere oddsen er for at RÆVbk er en som er ute etter Sanè?
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Forsterke lagettråden

Post by eiriksin »

Sannsynligheten er ganske høy for at det er en av de større klubbene: Rbk eller Vålerenga :-)
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

Tromsø måtte gi 25% av overgangssummen til Ciss til Diambars, finnes det en slik avtale for Sanè, eller ble den klausulen fjernet etter hans opphold i Tromsø?
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2855
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 456 times
Been thanked: 159 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Gvandreassen »

Sané trives godt i Bodø, og ønsker ikke dra med det første.

http://www.an.no/glimt/article6826034.ece
Glenn P
Posts: 2834
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glenn P »

Jeg mener nå at en klausul for Sané er kansellert. Diambars skal vel fortsatt ha noe for en evt overgang, men ikke i nærheten av 25%.
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Det er vel ingen grunn til å tro at TILs lån av Sane, skal ha noe å si for kjøpet og avtalen mellom Diambars og Glimt.
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Børre Arntzen sier i Aspmyra-magasinet at vi ikke må være naive å tro at B/G klarer seg med dagens stall i Tippeligaen. Samtidig som han maner til økonomisk edruelighet, tror han at klubben trenger 2,3 eller 4 spillere som styrker førsteoppstillingen utover dagens spillere. Hvem disse spillerne skulle være blant aktuelle norske, er ikke lett å se, og trolig heller ikke lett å få tak på uten å bruke penger. Tapet av Björck, Kara og Yttergård Jensen forandret TIL fra et topplag til en kamp faretruende langt nede på tabellen.
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Nilzo »

Dog er det naturlig å tro at Diambars forhandler frem videresalgsklausuler når de selger spillere, Glimt kjøpte jo Sane direkte fra Diambars.
Glenn P
Posts: 2834
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glenn P »

Ja det stemmer. Sané ble jo kjøpt fra Diambars. Da er det vel god grunn for å tro at det ligger en klausul i kontrakten.
Knuta
Posts: 10043
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Uenig med Børre A. Å snakke hele tiden om såkalte 'forsterkninger' viser seg ofte å virke negativt i stedet for positivt. Masse eksempler på dette, spesiellt for RBK og VIF de siste årene uten at det har vært til noen hjelp for de klubbene. Molde kjøpte jo i sommer nesten det som var av spillere for å styrke laget i E-cup osv. Det har kostet mye og foreløpig virker det ikke unntatt frustasjon i spilletroppen. Når man ser på Glimt's stall nå med en herlig blanding av erfaring og unge fremadstormende spillere, så opplever jeg Glimt faktist veldig likt det som Godset startet med for 3 år siden. Edruelig, god økonomi, fin balanse i laget slik jeg ser det. Vi har to gode keepere, tre gode backer, tre gode midtstoppere, 5 gode midtbanespillere og 4 gode i front. I tillegg Saltnes, Konradsen, Pedersen, Patrick Berg osv.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

Hvem står for Tippeliga-erfaringen? Berg og Jacobsen er vel de eneste som har spilt for mer enn Glimt i Tippeligaen, og Imingen og Londak har vært med i to sesonger. Jeg mener i likhet med Børre at det må inn noen som vet hva som må til for å lykkes i Tippeligaen, men jeg mener ikke nødvendigvis at man må ha 3-4 i første11ern slik han sa i Studio Aspmyra. Jeg tror Sanè og Badou tar nivået i Tippeligaen uten problem, men en forsvarsspiller og en angrepsspiller som kan bidra med rutine er greit å ha med.
Knuta
Posts: 10043
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Tror det med tippligaerfaring er overdrevet. Start rykket opp med en haug med spillere med tippeligaerfaring, i moltsetning til Sandnes med nesten ingen. Det går jo veldig bra med Sandnes som i to år har blitt dømt nord og ned. Da Glimt rykket opp sist var det heller ikke så mange med tippeligaerfaring unntatt Runar Berg og et par andre. Vi endte tross alt på 4.plass. Det er kvaliteten i troppen som er viktigst, og det spiller ingen rolle om du kommer fra svensk serie, dansk serie, afrika, Usa eller er toppspillere i adecco, eller om du har tippeligaerfaring som f.eks Start har.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

Det er selvsagt flere andre faktorer som avgjør om man rykker ned eller ikke, men Børre påpeker jo at man må ha ambisjoner om mer enn å ligge i nedrykksstriden år etter år slik som Sandnes Ulf gjør. De har en trener som makter å få ut 100% av spillerne hele tiden, men de overlevde ifjor med små marginer og det ser ut til at de klarer det i år også. For Glimt håper jeg at fokuset er på å etablere seg som et stabilt godt Tippeliga-lag, og da trenger man noen som ikke får panikk hvis man ligger under 1-0 mot Hønefoss, eller leder tilsvarende mot Rosenborg. Det er godt mulig at dagens lag er istand til det, men hvis det ikke koster skjorta syns jeg rutine må inn.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Forsterke litt, et par kvalitetspillere inn. Men ledelsen må ikke gå bananas - viktig å forbli i grønn sone.

Vi har et godt lag, vi bør ikke tukle FOR mye med det. Og vi må for all del ikke finne på å kvitte oss med Jim.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5648
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 183 times
Been thanked: 354 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by poteten »

Skal hive inn en liten fakkel;

Laget er mer enn godt nok til å ta topp 5 i Tippeligaen så lenge vi beholder alle vi har i dag.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5648
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 183 times
Been thanked: 354 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by poteten »

Det er virkelig bare tull og tøys å mene at man til enhver pris må forsterke et lag bare fordi man rykker opp til TL.

Virkelig. TL i år er virkelig av lav kvalitet. Selv Kongsvinger kunne ha vært nummer 11 i årets liga.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Det er slettes ikke umulig det, topp 5.

Vi bør heller spare penger til den vanskelige andre-sesongen :) og det mener jeg seriøst.
Post Reply