Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by gavharr »

oj wrote: Tue Aug 18, 2020 4:16 pm
Ville Lehtinen wrote: Tue Aug 18, 2020 2:41 pm

Rangen? Er han ikke rangert høyt nok blant spillerne inne i feltet? :tenk
Rangen: Engelsk for hvor mye av feltet han vanligvis dekker på feks. innlegg og corner. Fornorsket engelsk dog, da det heter range. Men det brukes svært mye blant folk jeg diskuterer fotball eller annen sport med :) Er nok latskap å ikke skrive rekkevidde sikkert, men ordet har som sagt blitt ganske normalisert blant folk jeg snakker med.
Tror Ville tøyset....
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
oj
Posts: 106
Joined: Thu Jul 14, 2005 4:50 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 16 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by oj »

gavharr wrote: Tue Aug 18, 2020 9:44 pm
oj wrote: Tue Aug 18, 2020 4:16 pm

Rangen: Engelsk for hvor mye av feltet han vanligvis dekker på feks. innlegg og corner. Fornorsket engelsk dog, da det heter range. Men det brukes svært mye blant folk jeg diskuterer fotball eller annen sport med :) Er nok latskap å ikke skrive rekkevidde sikkert, men ordet har som sagt blitt ganske normalisert blant folk jeg snakker med.
Tror Ville tøyset....
Det kan godt hende :p Men her jeg bor i sør er jeg vant til at folk har null sans for humor eller forståelse av ironi. Så du må unnskylde meg at radaren min ikke er helt påskrudd.
Glimt e lage
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by gavharr »

Joda, jeg kjenner jo Ville, så det kan jo være grunnen til at jeg tror det var en fleip ;)
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

ecke wrote: Mon Aug 17, 2020 6:42 am Vi trenger ikke tenke på framtida, vi klarer oss med nuet, 2020!
Ofte enig med deg Ecke, men ikke helt denne gang. Mener KK sa i 2018 at 2019 og 2020 skulle være oppbyggningsår og at Glimt skulle være på topp i 2021. Før sesongstart i 2019 ble Brann erklært som vinnere på overgangsmarkedet og Glimt som taperne. Dette p.g.a kun kjente navn og meritter. Glimt valgte den riktige vei med å hente spillere som passer inn i et system man skulle utvikle. Parallelt så utviklet man spillesystemet og spillerne. Aldeles vellykket. Tror det er feil på nåværende tidspunkt bare å hente inn mange forsterkninger når man allerede har en god stall på 28 spillere. Flere av disse vil bli bedre utover høsten som Boniface, Sveen, Solbakken og andre. Hvis vi skal forsterke så må det bli der vi sliter med skader i midtforsvaret. Vi kan heller ikke på nåværende tidspunkt begynne å kjøpe spillere fordi om noen kanskje kan bli solgt. Det er ikke sånn man driver en god klubb. Glimt har en stor framtid foran seg også i 2021 og 2022. Et lite tillegg på høsten i fjor var det nesten enstemming at det var dette året Glimt hadde sjansen til å bli seriemestere. Det var nesten bare KK som sa at laget ville utvikle seg enda mer i 2020, Adressa i Trondheim tippet Glimt på 11 plass i 2020.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by J I P »

I år skal vi klare oss med nuet. Selv Glimt vil etterhvert få problemer med å tette hullene som årets sesong vil etterlate seg.
I høst betyr "å forsterke laget" i praksis å ikke slippe noen av spillerne som trenerteamet vil beholde.
Det kan fort bety at spillere selges i høst men at de spiller ut sesongen.
Det kan også bety at bosmanspillere signerer kontrakter med nye klubber men blir sesongen ut.
Vi har så løst på gull igjen som i 93 og i 75.

Selv gode spillere vil like å ha et gull på CV-en sin når veien går videre.
Ikke minst Patrick og Jens Petter når de om mange år sitter ved seniorbordet på Aspmyra og mimrer.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5650
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 355 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by poteten »

Jeg tenker "forsterke" på det samme som fremtidig lag. Og da bør vi se til unge spillere som er i skorpen til å slå gjennom. Jeg har nevnt to av norsk fotballs unge profiler i Hancke-Olsen og Udahl som bør satses på. De forsterker Glimt på kort sikt og på lang sikt er det glitrende erstattere for de vi selger.
Kritisk
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Knuta wrote: Wed Aug 19, 2020 8:05 am
ecke wrote: Mon Aug 17, 2020 6:42 am Vi trenger ikke tenke på framtida, vi klarer oss med nuet, 2020!
Ofte enig med deg Ecke, men ikke helt denne gang.
Bakgrunnen for mitt resonnement om spillerkjøp er basert på at Haikin, Moe og Zinckernagel om noen måneder er ute av kontrakt. Da må disse erstattes. Hvorfor ikke nå? I tillegg ser man at skadesituasjonen skaper usikkerhet for forsvaret, og da er det naturlig å skaffe seg tilleggsforsikring (Bjørkan må hvile seg til kamp, Konradsen og Moe er ennå ikke klar, RHauge strever etter oppholdet i Grorud, og Lode er periodevis usikker). Jeg vil mene at det er naivt å ikke gjøre noe.
Last edited by ecke on Wed Aug 19, 2020 9:06 am, edited 1 time in total.
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Blir også spennende å følge Elias Kristoffer Hagen som er på plass 31.august. Ellers så la jeg merke til Solbakken sitt enorme rykk i siste kamp. Ekstreme egenskaper når han overtar for JPH i 2021. Enig ecke med en ny midtstopper og dersom Philip og Haikin forsvinner må disse erstattes . Selvsagt men fortsatt er dette uklart. Litt av mitt poeng var også det unisone skrik da Layouni og Evjen forsvant i fjor at Glimt ville falle sammen som et korthus, kanskje ikke på dette forumet med i sportsmedia. Da var det forløsende å høre KK i fjor høst at Glimt ville utvikle spillet enda mer i 2020. Forresten så tror jeg ikke Glimt sitt trenerteam er naive, de vet nok akkurat hva som er nødvendig fremover.
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Det er en fantastisk tanke at dette bare er et oppbyggingsår, og at laget skal bli bedre i 2021. Så er det også noe med at denne oppbyggingen en så for seg, har gått fortere enn vi har drømt om. Og jeg føler meg ganske sikker på at vi ved halvspilt serie 2021 ikke har 7 (potensielt 10) poengs forsprang til Molde og 14 til RBK. Så jeg er helt enig i at klare forsterkninger bør inn i vinduet nå. Det er tre-fire måneder ekstra lønnskostnader vs om de signeres etter sesongslutt. Egil Selvik, Brice Wembangomo, og mulig Ulrik Yttergård Jensen. Kanskje har sistnevnte ikledt seg polkagrisfarger såpass få ganger at han synes et Glimtgull er stas?
Glimt1916
Posts: 5638
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glimt1916 »

ecke wrote: Wed Aug 19, 2020 8:59 am Bakgrunnen for mitt resonnement om spillerkjøp er basert på at Haikin, Moe og Zinckernagel om noen måneder er ute av kontrakt.
Haikin har kontrakt ut 2021

https://www.glimt.no/nyheter/forlenger- ... tNPvD2XbII
Larsson
Posts: 1634
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 234 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Knuta wrote: Wed Aug 19, 2020 8:05 am Vi kan heller ikke på nåværende tidspunkt begynne å kjøpe spillere fordi om noen kanskje kan bli solgt. Det er ikke sånn man driver en god klubb.
Helt uenig. Det er akkurat det god spillerlogistikk (blant annet) handler om: å være i forkant. Det var derfor Foosnæs ble hentet i vinter. Fordi man anser et salg av Bjørkan i nær framtid som meget sannsynlig. Solbakken er klar til å ta over for JPH slik JPH var klar da Layouni ble solgt. Ved å være i forkant får man rimeligere forhandlinger når selgende klubb ikke vet at JPH akkurat ble solgt for 30 millioner. Ved å være i forkant får spillerne også tid til å akklimatisere seg til spillestil og treningshverdag (og gudene skal vite at det har vist seg nødvendig i Glimts harde treningsregime de siste par årene).
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Vi kan regne med at det er 95 prosent sjanse for at både Hauge og Philip drar etter sesongen. Solbakken kan brukes og vil også bli brukt. Med å hente en til ving allerede nå får vi forsikring mot skader/karantener når det røyner på utover høsten og vi får bedre tid på å få den nye spilleren inn i systemet inn mot neste sesong. Hvis vi henter spillere nå som eventuelt får tilstrekkelig med spilletid i høst vil disse potensielt også bli seriemestere? Å ha mulighet til et eventuelt seriemesterskap bør jo vær forlokkende på mulige prospekter?

På stopper trenger vi en til, det er ikke usannsynlig at både Lode og Moe blir skadet samtidig og da må Høibråten og ferske Amundsen spille. Det kan gå bra det, men da har vi kun Saltnes som reserve for dem igjen, og da blir kanskje midtbanen svekket.

På keeper - har keeperne våre nivået som kreves? Hvis de har det, da er det greit. Jeg er ikke overbevist, men jeg er heller ingen keeperekspert.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Fosnæs og Solbakken ble kjøpt i vinter fordi Glimt skal ha dobbel dekning på de fleste plassene. Hva som skjer i overgangsvinduet i Jan/feb er en helt annen diskusjon enn at vi midt i sesongen snakket om at noen kanskje forsvinner. Det vet vi ikke. Det er spekulasjoner. Jeg regner med at i 2021 er JPH, Philip og Bjørkan i nye klubber. Ja da henter vi inn de vi trenger i Jan/feb . Vi har økonomi da til å få de spillerne Glimt ønsker. Nå trenger vi en ny midtstopper på grunn av skadesituasjonen. Det vet jeg at det jobbes med.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2857
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 459 times
Been thanked: 159 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Gvandreassen »

Larsson wrote: Wed Aug 19, 2020 12:36 pm Helt uenig. Det er akkurat det god spillerlogistikk (blant annet) handler om: å være i forkant. Det var derfor Foosnæs ble hentet i vinter. Fordi man anser et salg av Bjørkan i nær framtid som meget sannsynlig. Solbakken er klar til å ta over for JPH slik JPH var klar da Layouni ble solgt. Ved å være i forkant får man rimeligere forhandlinger når selgende klubb ikke vet at JPH akkurat ble solgt for 30 millioner. Ved å være i forkant får spillerne også tid til å akklimatisere seg til spillestil og treningshverdag (og gudene skal vite at det har vist seg nødvendig i Glimts harde treningsregime de siste par årene).

Helt enig med deg her, Larsson. Å være i forkant gjør at en ny spiller er drillet inn når en i førsteelleveren forlater.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Knuta wrote: Wed Aug 19, 2020 12:57 pm Fosnæs og Solbakken ble kjøpt i vinter fordi Glimt skal ha dobbel dekning på de fleste plassene. Hva som skjer i overgangsvinduet i Jan/feb er en helt annen diskusjon enn at vi midt i sesongen snakket om at noen kanskje forsvinner. Det vet vi ikke. Det er spekulasjoner. Jeg regner med at i 2021 er JPH, Philip og Bjørkan i nye klubber. Ja da henter vi inn de vi trenger i Jan/feb . Vi har økonomi da til å få de spillerne Glimt ønsker. Nå trenger vi en ny midtstopper på grunn av skadesituasjonen. Det vet jeg at det jobbes med.
Ja de tre er det stor sannsynlighet for drar. Jeg har en følelse for at det også kommer en eller flere klubber med bud på Patrick Berg. Og det kan bli et høyt bud.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Jeg har stor tro på at B/G nå er i forkant på hvilke spillere de kan se for seg. Kjøpepresset har jo vært her en stund. Da finnes det også penger for å hente de spillerne de har sett for seg, tror jeg.
Larsson
Posts: 1634
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 234 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Godt å høre. Min eneste bekymring er at Glimt slutter å se etter spillertypene de har lyktes med å hente fordi de har fått kapital til å hente dyrere løsninger. Som Godset mot slutten av Deila-perioden mex Kovacs, Brenne, Storbæk, etc. Eller S08 de siste to årene hvor man i langt større grad hentet dyrere, etablerte løsninger. Den eneste grunnen til at man skifter strategi er at man har kapital til å gjøre det. De nevnte klubbene er gode eksempler på hvorfor man bør fortsette i samme sporet. Unge, gjerne norske, spillere som tåler en tøff treningshverdag og har de riktige holdningene med en sterk iboende vilje til å bli bedre hver dag. Gjerne like ambisiøs som Kasper Junker som kommer til Bodø for å bli solgt raskest mulig.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Tror ikke nåværende sportslig og administrativ ledelse går i den fellen. De snakker jo hele tiden om «de rette spillertypene» så jeg tviler på de går fra det prinsippet. De har vel også lært av Godsets feilvurderinger.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

B/G bekrefter at de ser etter nye spillere, og har penger til det, men strategien står fortsatt fast. (www.an.no/glimt-er-pa-utkikk-etter-nye- ... -4-1250150). "Som alle andre leter også vi etter spillere, men alt skjer med tanke på å bygge kontinuitet. I tillegg ønsker vi å ta vare på vår nordnorske identitet og videre utvikle egne spillere, redegjør Thomassen."

Sarpsborg er i ferd med å hente Tobias Heintz tilbake og Zekhnini trener med VIF, og det er åpenbart mulig å tenke "stort". Med Elias Hagen på vei inn, og ellers en solid midtbane med Skytte og Sveen i bakhånd, er det neppe der noe vil skje. Bekymringen for Knutsen er selvsagt at poengvinnerne Hauge og Zinckernagel skal forsvinne, iallefall etter sesongen, om ikke før. Derfor er Zekhnini veldig aktuell allerede nå, synes jeg, men hvorfor ikke "stjele" Kasper Lunding fra Odd foran neste sesong.

"Problemet" er at B/G er et flott lag og det skal gode spillere til for å løfte laget. Runar Hauge trener for fullt igjen, men Konradsen løper sine meter på sidelinjen. Kanskje er alternativene for Alfons snart på plass. i midtforsvaret er Hancke-Olsen, Leo Østigård eller nord-norske Ulrik Yttergård Jenssen, eller kanskje unge Daland, Start, nivået de må sikte seg inn på. Vanskelig, veldig vanskelig.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

VIF har forhørt seg om Östersunds norske stopper Eirik Haugan (97). Sett lite til han de siste årene, men spennende og gjør det visstnok godt for et svakt lag.

En annen 97-modell som visstnok er åpen for andre muligheter er godeste Mathias Rasmussen i Nordsjælland. Venstreback/indreløper/kant. Potet. Hadde vært en fantastisk erstatter for Bjørkan.
Larsson
Posts: 1634
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 234 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Joel Nilsson?
G-s-enz
Posts: 5430
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Ser det ryktes at vi har fått avslått ett bud på han ja. Hadde vært klasse om vi klarte å lande den.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2857
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 459 times
Been thanked: 159 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Gvandreassen »

Her må man inn på FM og sjekke stats :)
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Litt av problemer er å hente klasse spillere for å overta dersom ‘kanskje’ Philip, Bjørkan og Hauge forsvinner. Forventer vi at disse klasse spillerne skal sitte på reservebenken inntil salgene er gjort og spillerne overført til andre klubber?. Det kan bli ut sesongen og kanskje vårsesongen 2021. Tror nok Glimt har mer is i magen enn vi på dette forumet. Vi er en klubb som ikke kan lokke spillere med høy lønn. Glimt kan lokke klasse spillere med spilletid men da må det være rett inn i laget.
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Tenker det er opp til KK/Bjørkan å kommunisere planer om både tilpasning til stil/treningsmengde samt hvilken rolle nye spillere skal ha ut sesongen og på lengre sikt.
Post Reply