Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

RaymondEngmark wrote:Hvorfor er Johansen interessert i å signere for Glimt men ikke TIL?.
Da må man se på det som skjedde på slutten av fjorårssesongen hvor Remi kun fikk noen få spille minutter som innbytter i kampene. Han uttalte klart at han ville bort fra TIL. Derfor er nok Glimt en mulighet. En glimrende spiller som ville passe fint til Glimts spillestil.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8312
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 155 times
Been thanked: 232 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Crazy horse »

Ser ikke bort i fra at Glimts salg av spillere/talenter kan være attraktivt for en del spillere som vil opp og fram. Bjørkan er vel også en hyggelig fyr å ha som trener? Og til sist: TIL er vel ikke helt i dytten for tiden?
Fotball er nesten alltid morsomt
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Abdoulaye Seck fortsatt arbeidsledig. Hent hent hent. Kan spille både stopper og anker. Bulldoser.
G-s-enz
Posts: 5434
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 212 times
Been thanked: 281 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Helt enig!
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Young Gun
Posts: 325
Joined: Sun May 18, 2008 6:41 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by Young Gun »

http://www.fvn.no/100Sport/fotball/fors ... 7732_1.snd

Kan kanskje være en av grunnene til at han enda står uten klubb. Men ser ut som han har fysikken i orden, og er han god i tillegg bør vi kanskje ta sjansen?
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Keeperjakten fortsetter står det på AN +.
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Og ingen Kristoffersen nå. Jeg har ikke tilgang til AN+, så veit itj meir.
Una mas cerveza.
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by Ville Lehtinen »

Kristoffersen: Har levert bra og gitt et godt inntrykk men er for lik spillerne som allerede er i stallen, sier Bjørkan. Vi har fortsatt mulighet til å hente et par tre spillere, sier han også.

Omenås: Fremdeles med i vurderingen, sammen med tre-fire andre målvakter, ifølge Jonas Kolstad. Glimt kommer til å konkludere her i god tid før La Manga.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Må vel bety at Åssa er relativt tilfreds med stallen han har. Lar man spillere "glippe" nå, så er oddsen god for at man ikke finner noen andre. Det har Glimt bevist i mangt et overgangsvindu. Men for all del, Silva overgangen beviste til gangs hvorfor det ikke er grunn nok til å signere noen. Førsteelveren er satt, trolig med unntak av sentral midtbane. Jeg tror kanskje det kunne vært klokt av Glimt å satse på et sikkert valg her, så får det heller koste noen kroner.

Er forresten Omenås en reell utfordrer til Thomas? Eller kan plassen fylles av et talent i tenårene? Hva driver forresten Alexander Wangen med om dagen? Prøvde å søke på altomfotball, men noe har skjedd med den siden ....
Kristatistisk
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Forsterke lagettråden

Post by Trapattoni »

Vangen er såvidt jeg vet tilbake i Ull/Kisa nå.
Ifølge en kjenning av meg i Hønefoss bør Omenås være en reell utfordrer til Thomas. Han mener dette er to jevngode og nokså like keepere. Han er også usikker på om de holder TL-nivå..
Last edited by Trapattoni on Tue Jan 19, 2016 3:38 pm, edited 1 time in total.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Vel nå har jo Jonas hatt Thomas under observasjon i lang tid i Strømmen. Jeg tror nok han og Bjørkan er i stand til å vurdere kvaliteten om han holder tippeliga nivå.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Forsterke lagettråden

Post by Trapattoni »

Selvsagt er Jonas og Åssa i stand til å vurdere dette. Men det er ingen garanti, og også erfarne fotballfolk vurderer sånt ulikt. Langt mer erfarne folk enn Jonas og Åssa har bomma på spillerkjøp før, for å si det sånn. Og mannen jeg refererer til i Hønefoss, som har rimelig god oversikt over tingenes tilstand i OBOS, utelukker selvsagt ikke at disse to kan bli gode TL-keepere. Svaret kommer jo før eller siden...
eltomtom
Posts: 24
Joined: Tue Mar 24, 2015 1:57 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by eltomtom »

Jeg lurer på...
På 90-tallet var det flere "voksne" lokale helter som spilte i lavere divisjoner og som kom til Glimt og tok nivået uten problemer.
Stig, Bent Inge, Cato og stort sett hele laget i 91.
Hva har skjedd siden da? Hvorfor virker dette umulig i dag? I dag er det kun unge spillere som får en sjans og de peiser vi inn på andrelaget.
Har tippeligaen blitt bedre slik at spranget er blitt større?
Har Nordland fotballkrets latt de lavere divisjoner forfalle?

PS: Ja jeg husker også Titten, Kyrre Nilsen og andre som IKKE tok nivået. Poenget er uansett at de fikk sjansen.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Forsterke lagettråden

Post by Trapattoni »

Godt spørsmål. Store deler av vårt store landslag fra 90-tallet bestod vel av spillere som utviklet seg til nesten fullblods TL-spillere i sine lokale klubber rundt om i landet, og ikke i strømlinjeformede "akademier" i toppklubbene?

Husker godt debutene til både Stig og Cato. De tok nivået rimelig kjapt ja. Cato ble vel kasta inn på midtbanen mot RBK. Det var ikke så lett å se at det var en debutant utpå der.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

De beste talentene blir ikke værende i lavere divisjoner like lenge som før. Hvorfor? Fordi det er mer penger i toppfotballen enn før, og spillerrekruttering er mer effektiv. Avstander har blitt mindre, og kommunikasjonen har utviklet seg veldig slik at klubber enkelt kan følge interessante spillere over hele landet. De beste spillerne blir konsentrert til de største regionale klubbene. Samtidig har det vel skjedd en del med norsk toppfotball siden da, og blitt langt mer proff enn det kanskje var for 20 år siden? Vi får vel neppe se noen i 20-åra komme rett fra Lofoten og levere i tippeligaen fra dag 1 igjen.
ingen87
Posts: 7117
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 128 times
Been thanked: 197 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

Jeg tror det også er jevnt over færre som spiller organisert fotball i voksen alder. Se på Fauske/Sprint feks. Der er det nesten rent jr. lag som spiller for A-laget. Fritid har blitt dyrbar for voksne menn og kvinner, man foretrekker å bruke den på noe annet enn å reise timesvis på bortekamper i 5 divisjon. Tror veldig mange legger opp når de blir yrkesaktive (påstand, ikke sikkert riktig)?

Så hva har det med spørsmålet til "eltomtom" å gjøre?

Jeg tror mye av årsaken til at man ikke ser spillere gå fra Lofoten og rett inn i Glimt er at det er betydelig færre voksne fotballspillere der ute. Ungdom idag blir matchet mot annen ungdom. Seniorlagene består i alt for stor grad juniorspillere. Når de da kommer opp på høyere nivå møter de et helt annet fysisk nivå enn hva de er vant med. Det er nok mange spillere der ute som kunne blitt god om de hadde blitt matchet lenge nok i Tippeligaen / 1. divisjon, men spranget blir enormt i forhold til å spille mot andre 16-20 åringer med samme fysiske forutsetninger. Derfor er det gull verdt å ha et lag i 2. divisjon der man fremdeles finner en del spillere i mellom 30-40 år, og da ser vi at det er mulig for en spiller å gå rett fra 2. div til Tippeligaen.

Dette er ei betraktning som jeg har gjort meg gjennom mine år som seniorspiller. Hatt mange gode "kolleger" som har fått sjansen i større klubber, feks Follo, men som ikke klarer å ta nivået når det blir mer fysikk i bildet.
Førr Evig!
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Cato var 23 når han debuterte for Glimt, Fitim var 22 - så det skjer enda. Men det 1993 laget var nok en freak accident hvor planetene sto på linje. Glimt hadde ikke hatt et topplag på evigheter og sulten var sikkert stor. Treneren var det skyhøyt nivå på. Vi fikk spillere fra RBK som slo til. To blad Berg utviklet seg relativt likt. Samtidig hadde Berstad erfaring fra KIL, Sollied fra RBK, Solli fra Moss og Nordmark fra Brann.

Anyway, tror de tre svarene over er rette alle sammen. Jeg spiller enda 5. div og de fleste lagene har få spillere som er noe særlig over 20 år. Tror verden er blitt litt sånn nå, man satser knallhardt til man finner på noe annet. Deler også inntrykket at klubbene i TL og OBOS er kjappe til å støvsuge opp talenter, det er gratis gode spillere som attpåtil kan førte til utdanningskompensasjon eller salgsinntekter. B-laget til Glimt på slutten av 90 tallet bestod stort sett bare av Bodøs B-spillere. B-laget i dag består jo av de beste talentene i regionen.

Så det vil nok fortsette å skje med ujevne mellomrom at spillere i 20 årene plutselig ramler inn i tippeligaen og tar nivået, men det blir skjeldent fordi det skal mye til for at et talent går under radaren særlig lenge. Kombiner det med at spilleren også må være vant til en treningsmengde ikke så langt unna tippeligaen og være over 20 år, det er få av dem.
Kristatistisk
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Apropos Lofoten: Et kjempetalent fra Leknes FK:
http://www.lofotposten.no/sport/fotball ... -29-162367
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2859
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 459 times
Been thanked: 159 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Gvandreassen »

+1 Raymond, akkurat hva jeg tenkte også! Interessant spørsmål uansett.

Mohamedi virker veldig spennende. Sto det hvilken posisjon han spilte?
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Forsterke lagettråden

Post by Trapattoni »

RaymondEngmark wrote:Cato var 23 når han debuterte for Glimt, Fitim var 22 - så det skjer enda.
Joda, men Fitim hadde vel erfaring fra Adeccoligaen før han kom til Glimt. En litt annen bakgrunn enn Cato hadde, vil jeg si.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

På samme måten som toppidretten har en tendens til å velge ut utøvere som er født i løpet av første halvdel av året, så har man vel en tendens til å velge bort utøvere som ikke er "unge nok". Som flere er inne på over her, man får ikke det utvalget av unge voksne utøvere som har brukt årene 15-22 på å bli både voksne og gode når de ikke nødvendigvis var noen av delene som 16-åring. Nettopp de spillerne som er "kanskje gode nok", og samtidig er voksne nok, både i kropp og sinn, til å kunne være verdt å ta en sjanse på.

Nettopp fordi toppidretten ikke ønsker disse utøverne, blir det mindre sosialt akseptert å fortsette -- man må nesten være super-idealist for å være 25 år og spille aktivt 5. divisjon -- samtidig som klubbene ser med skepsis på spillere som ikke har blitt plukka opp tidligere.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5434
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 212 times
Been thanked: 281 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Nå har jeg spilt i 5 og 6 divisjon de siste 6 årene i Troms. Kan skrive under på at jeg nok var en av få i den aldersgruppa(jeg er 28). Det var enten unge fra 16-20 eller gamle fra 30-65(!). Det har også vært en endring her oppe i antall lag,før hadde hver lille bygd lag,nå er det de sentrale plassene som har lag og de sliter mer rekruteringen. Flere spillere=høyere kvalitet lengre opp i divisjonene.

Ei historie som viser litt av spranget er når Finnsnes rykka opp til 2 div,ansatte Bummen og hentet ett helt nytt lag for å overleve der. Vi møtte andrelaget som da besto av spillere som vant 3 divisjon med 15 poeng. 21-1 og fullstendig knus. Og som mange nevner,det var i hovedsak menn mot pensjonister/juniorer. Stort spenn
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ingen87
Posts: 7117
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 128 times
Been thanked: 197 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

G-s-enz wrote:Det har også vært en endring her oppe i antall lag,før hadde hver lille bygd lag,nå er det de sentrale plassene som har lag og de sliter mer rekruteringen. Flere spillere=høyere kvalitet lengre opp i divisjonene.

Når pappa spilte fotball på 80-tallet var det tre lag i Saltdal. Saltdalskameratene (mulig med 2-lag og), Vinger og Wings. Idag er det såvidt Saltdalskameratene klarer å stille lag. De må nok rette en stor takk til asylmottaket for at de i det hele tatt klarer å rekruttere nok spillere. Det er mange i bygda som har mye fotball i seg, men man ofrer rett og slett alt for mye for å spille 4. divisjon. Lurer på om de har trekt laget for 2016. Med færre lag blir det også større geografiske avstander mellom lagene, noe som igjen fører til at man får mye reisetid og må være "super-idealistisk" for å delta. Dette blir en ond syklus.
Førr Evig!
G-s-enz
Posts: 5434
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 212 times
Been thanked: 281 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Jupp,før va det 40 min maks til samtlige motstandere. En sesong måtte vi til Skjervøy,7 timer,en vei
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Ingen tvil om at "breddefotballen" i voksen alder har blitt redusert. Skal ikke mimre mange årene tilbake for å se på HESA, som jo hadde veldig god dekning i avisa. Spillere som Titten Stensland, Jack Grimstad, Fure brødrene, Kristian Haubakk +++ var de som dominerte kampene, og alle dem var i sin beste fotballalder, i slutten av tyveårene.

Off topic for hele fotballdiskusjonen i seg selv, men helt vanlige folk har fått så mange baller i lufta og satt så mange krav til seg selv, at det å trene fotball 3 ganger i uka passer ikke inn i en effektiv hverdag.

Når det gjelder de yngre så syntes jeg å se en tendens. Ser når jeg kommer på trening i Nordlandshallen hvor mange unge som møter opp og er blodseriøse. Løpetreninger og balløvelser i "timesvis" før lagtreningen begynner. Det virker nesten som at dem kjører på alt dem har, og den dagen dem oppdager dem neppe blir den neste Ronaldo - gjerne samtidig som de får lov å kjøpe øl, kjører bil og skal studere til å bli ingeniør - så hopper dem helt og holdent av fotballen. Og for 10-15 år siden var jo fotball noe alle drev med, nå er det ekstremt mange nye idretter som konkurrerer om oppmerksomheten. F.eks "gaming" som jeg så en sak om i går :guns
Kristatistisk
Post Reply