Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by jonsnow »

Kjenner det er veldig greit at man henter inn enda en offansiv spiller slik at man har noen å ta av, Plestil virker til å være meget rask og med en fin teknikk, så noen måneder med hardtrening hos oss så får man håpe man har en meget god avløser til Solbakken.
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glimterfrem »

Mulig jeg tar feil, men siden Jablonec har vært med i Conference gruppespillet så kan vel ikke Plestil spille for to klubber i denne turneringen? Dermed kan vi ikke bruke han mot Celtic?
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

The UEFA Champions League, UEFA Europa League and UEFA Europa Conference League knockout hopefuls are allowed to register a maximum of three new eligible players during the winter. Since 2018/19, it no longer matters whether those players have already played in the competition for another club, even for another club still in the competition.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Nilzo wrote: Tue Jan 18, 2022 12:05 pm På tide at noen overtar etter Per Verner Rønning som Glimt sin dyreste spiller gjennom tidene.
Både Skytte, Junker og Vetlesen har etter mine notater vært dyrere enn PVR.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

JHA wrote: Tue Jan 18, 2022 12:11 pm Spørsmålet er om dette åpner opp for et Solbakken salg eller om dette er en signering for 2023.
Dersom det er høyrekant han er tenkt på, så er det godt dekt opp der, ja. Ola vet vi jo ikke blir veldig lenge, og strengt tatt et veldig sannsynlig salg til sommeren (eller ila neste to uker). Glimt har sett på ham lenge, og han ønsker seg hit. Bra start det!
Una mas cerveza.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5565
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by poteten »

Tipper det er derfor de kjøper han - for å slippe Ola for skarve 50-60 mill
Kritisk
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Og stikker man fingern i jorda så er ikke det så gæli. Blir vi helt tannløse fremover mot Celtic så er det selvsagt surt, men alt i alt bør vi klare og bite fra oss både med og uten Ola.
Una mas cerveza.
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glimterfrem »

Tipper standpunktet på Ola er det samme. At de setter skyhøy pris. Dersom Ola blir, så kan Plestil få kommet inn i gruppen, bli vant til spillestil og tempo osv, så selges Ola til sommeren for en fortsatt god pris. Da slipper vi å risikere å være litt på bar bakke på høyrekanten med et Ola salg nå.
ecke
Posts: 2620
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 140 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

På høyre kant kan altså både Sørli, Koomson og den nye Plestil spille. Plestil er midt i sesong for Jablonec. Sørli kostet 5,5 mill, Koomson var sommerens storsigneringen, og Plesti koster antatt 7 mill. Det er vel den plassen B/G står aller best rustet :-)
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by J I P »

Larsson wrote: Tue Jan 18, 2022 12:54 pm
Nilzo wrote: Tue Jan 18, 2022 12:05 pm På tide at noen overtar etter Per Verner Rønning som Glimt sin dyreste spiller gjennom tidene.
Både Skytte, Junker og Vetlesen har etter mine notater vært dyrere enn PVR.
Hvordan ser Topp 10-lista på innkjøpssiden ut?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Enig ecke. Tenker Plestil omskoleres. Og er nok tenkt som en ressurs i 2023.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Og så leter vi etter venstreback, så Sørli er enn så lenge ikke primært tenkt omskolert. Det skal jo være trangt om plassene på et topplag, men 4 høyrekanter av det kaliberet tror jeg ikke Glimt har tenkt og operere med. Plestil kan kanskje bekle andre plasser da.
Una mas cerveza.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7272
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 434 times
Been thanked: 872 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by Los-Loco »

Klart det er viktig med lokal forankring. Men helt realistisk er det ikke. Bodø er ikke en større by enn at ca én spiller pr årgang i snitt klarer å ta eliteserienivået. Med litt flaks. Og hvis Glimt skal fortsette å ligge i toppen, blir det enda færre lokale som holder nivået som trengs.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1278
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Buster »

jonsnow wrote: Tue Jan 18, 2022 1:29 am Feil tråd Buster
Tjaa, kanskje det. Jeg mener at det henger sammen. Hvis vi fyller opp spillerstallen med bare innkjøpte spillere utenfra blir det vanskeligere å slippe til unge talenter som er i klubben.

Det er vel heller ikke slik at "lokale spillere" bare må komme fra Bodø by. For meg er både Normann, Bjørnbak, Evjen, Saltnes og Amundsen langt innenfor området som er vårt. Det betyr mye for Bodø/Glimt som klubb at spillere fra alle områder som heier på laget slipper til og får muligheten. Trond Olsen og Stig Johansen er to eksempler på at spillere fra områder langt fra Bodø blir klubblegender.

At Bodø/Glimt nå er en toppklubb gjør oss attraktive for spillere også fra andre områder, og det er bra. Vi har muligheter som vi ikke ville hatt tidligere. Vi må bare ikke glemme hvor vi kommer fra, men sørge for at lokale talenter faktisk får muligheten når de velger oss. Da kan det ikke være slik at vi har 2-3 alternativer på hver plass på laget, som alle kommer fra dyre innkjøp som kjemper om den samme plassen.

Jeg ser i avisa at Kongsro vil vekk fra oss, og klager på at han ikke får tillit. Han har jo hatt en vanskelig vei inn på laget siden Bjørkan har eid denne plassen, og når Bjørkan har vært skadet har andre vært prioritert foran. Nå er jo ikke Kongsro et lokalt talent, men han har ikke fått prøvd seg på laget i Eliteserien. JP trengte noen kamper under beltet, ganske mange faktisk, før han ble helt utrolig i 2020. Det jeg er redd for er at vi ikke lenger er en klubb hvor det er mulig for lokale talenter å komme seg inn.

Alle her roper på at vi skal kjøpe spillere i øst og vest. Selvsagt må vi det, men vi trenger kanskje ikke en drøss med innkjøpte alternativ på hver plass. Hvis Plestil blir signert på høyre kant kjemper han mot Solbakken, Sørli, Koomson, med backup fra Vetlesen og Moberg. Hvis jeg var en ung høyre ving, som jeg ikke har vært på 35 år, ville jeg tenkt at det var best å finne seg en klubb som hadde noe kortere vei fram til laget.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by jonsnow »

Med Kongsro på vei ut så er det i hvertfall godt at man leiter etter en ny venstrebacken. Håper den man går for kommer denne uken før man drar til Spania eller kommer ned dit en av de første dagene. Blir det dansken som man har prøvd på eller en annen? Æ e i hvertfall spent.
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

@Buster. Kongsro er ikke noe lokalt talent. Mannen er fra Telemark og like gammel som Bjørkan. Jeg er enig i at han har fått få muligheter, men de få mulighetene han har fått har ikke vist at han er den venstrebacken vi ønsker. Når også både Marius H og Konradsen foretrekkes, så tenker jeg trenerne som ser han hver dag, har konkludert med at han ikke er god nok.
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1278
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Buster »

Ok jeg kan bruke et annet eksempel som kanskje belyser det jeg mener bedre.

På sentral midtbane har vi Elias Hagen, backet opp med et lokalt talent Ask Tjærandsen-Skau (når Patrick er solgt)
Så kjøper vi inn Gaute Vetti og Fredrik Sjøvold.
Hvis jeg var Tjærandsen-Skau ville jeg tenkt at nå ble veien lang, og at jeg ikke var vurdert som god nok til å kjempe med Elias Hagen om en plass på laget i 2022.
I tillegg ville jeg tenkt mitt når klubben henter inn enda et ungt talent (Sjøvold) på denne plassen har ikke klubben tro på meg videre heller.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Enig Buster. Et hvert kjøp må ta hensyn til eksisterende spillerstall.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7272
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 434 times
Been thanked: 872 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by Los-Loco »

Kongsro sin frustrasjon er i alle fall lett forståelig. Han er venstreback, men ble ikke prioritert når Fredrik var skadet. Da brukte vi heller en stopper eller en midtbanespiller. Og når KK snakker om å omskolere en ving til venstreback når han blir spurt om utfordringene med at Fredrik forsvinner, så er vel det et signal så tydelig det kan få blitt.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Signalet er så tydelig at Glimt burde vært ærlig nok og kanselert kontrakten og spilleren kunne forlate klubben vederlagsfritt allerede i høst.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by Sulliken »

Nok om Kongsro her nå :-) Se egnet tråd.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glimterfrem »

Buster wrote: Wed Jan 19, 2022 3:01 pm Ok jeg kan bruke et annet eksempel som kanskje belyser det jeg mener bedre.

På sentral midtbane har vi Elias Hagen, backet opp med et lokalt talent Ask Tjærandsen-Skau (når Patrick er solgt)
Så kjøper vi inn Gaute Vetti og Fredrik Sjøvold.
Hvis jeg var Tjærandsen-Skau ville jeg tenkt at nå ble veien lang, og at jeg ikke var vurdert som god nok til å kjempe med Elias Hagen om en plass på laget i 2022.
I tillegg ville jeg tenkt mitt når klubben henter inn enda et ungt talent (Sjøvold) på denne plassen har ikke klubben tro på meg videre heller.
Forsåvidt enig i mye, men man må kanskje også tenke over at klubben muligens HAR vurdert f.eks Tjærandsen Skau som et alternativ bak Hagen, men at han blir veid for lett for det som for øyeblikket er Norges beste lag?

Ellers er jeg veldig enig i at det bør være mer fokus på at Nordland er vårt område. Håper klubben bruker en del av inntjente penger på å utvikle Nordland som fotballfylke.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Tror det brukes mye penger på akademi, men at det også der trappes opp forsvarlig.

Leser KKs kommentar i AN som at det vil komme flere spillere inn. Plestil er kanskje en av de, Sørensen var kanskje en annen han tenkte på. Lode var i planen, så da ser vi kanskje på erfaren stopper eller utfordrer til Høibråten?
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

De beste forsterkingene er de som allerede er der. Denne sesongen vil vise om Glimt er i stand til å lage et fungerende samlebånd for spillerutvikling.

Jeg ønsker meg mer bruk av de vi allerede har, og vil nok være godt fornøyd om det kun kommer inn en venstreback nå.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Galnasen
Posts: 333
Joined: Tue Jan 19, 2021 9:33 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 34 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Galnasen »

Seks islendinger skal trene med Bodö/Glimt i Spania de neste dagene. En av dem er spiller i klubbens hovedlag, landslagsbacken Alfons Sampsted.

Alfons' bror, Dagur (2004), er spiller i ungdomslaget og skal trene med klubbens U19/reservelag. Kjartan Kári Halldórsson (2003), Gróttas spiller, skal gjøre det samme men han trener med Bodö for andre gang, det gjorde han også i fjor høst.

De tre andre er gutter som er født i 2005 og kommer fra Hafnarfjörður-klubbene FH og Haukur. De skal trene med klubbens U17-lag.

Ólafur Darri Sigurjónsson er Hauks spiller og Arngrímur Bjartur Guðmundsson og Baldur Kári Helgason er FH-spillere.

Hovedlaget trener i Alicante og de andre lagene trener i Marbella.


Google Translate :lol:
Post Reply