Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by JHA »

Til førstelaget er det vel kun en venstreback vi trenger. ellers har vi allerede de som tar over i laget.
Jeg tror vi mister Nikita, Lode, Bjørkan, Berg, Solbakken og Botheim og vi håver inn nærmere 200 millioner i spillersalg.
Her er laget jeg tror vi ser spille mest neste år:

Richardo (Den naturlige erstatter for Nikita)
Alfons - Moe - MariusH- X (Sørli? Axel?)
Vetlesen - Hagen - Saltnes
Koomson - Boniface - Mvuka


Med dette laget så har vi forstatt en sterk benk:
Smits
Johnsplass - Kvile - Amundsen - X(Sørli? Axel?)
Fet - Ask - Konradsen
Sørli - Nordås - Melkersen - Hauge

Slik jeg ser det, så vil en spiller til førstelaget bli alt for dyrt, så jeg håper vi fortsetter med å heller hente talenter og så sende våre neste beste på utlån.
Blir i allefall skuffet om bi begynner å handle spillere til 10 talls millioner.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Det kommer nok noen bud på Botheim ja. Til tross for at han nok har en forståelse av at han er der han er minst like mye pga laget rundt, så vil jeg tro det frister hvis rette tilbud kommer. Både for ham og klubben.
Da har vi Boniface, Melkersen og Nordås på spissplass i 2022. Det store spørsmålet er jo hvor skarp Boniface er etter nok en langtidsskade. Å ha samme skade i kneet flere ganger er vel også noe som gjør ham usikker på sikt. En frisk Boniface som førstevalg, Melkersen som backup og Nordås på utlån synes jeg høres bra ut.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

JHA wrote: Fri Nov 05, 2021 1:42 pm Jeg tror vi mister Nikita, Lode, Bjørkan, Berg, Solbakken og Botheim og vi håver inn nærmere 200 millioner i spillersalg.
Lode og Bjørkan går gratis. Du mener Nikita, Berg, Solbakken og Botheim selges for nærmere 200 millioner? :skål
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by gavharr »

Jeg tenker de selges for 70-80 millioner til sammen. Og da er det relativt godt betalt.
Ikke fordi de ikke er verdt det, men fordi det Norske markedet fortsatt er "billig" sammenlignet med våre naboer i sør f.eks.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by JHA »

mortsto wrote: Fri Nov 05, 2021 1:48 pm Lode og Bjørkan går gratis. Du mener Nikita, Berg, Solbakken og Botheim selges for nærmere 200 millioner? :skål
Så het som Sol, Berg og Bot er i utlandet nå, så ja. Er slutt med tullesummer etter det vi har prestert mot Roma.
Du har det norske markedet som tilsier 70-80 for dem, så har du det markedet som har oppstått etter Glimts prestasjoner i det siste ( Som er det dobbelte )
Hvis de 4 selges i vinter, så skal vi ha minst 150, ingen vits å være naive å godta småsummer bare fordi en skallet svenske mener vi må vite vår plass i systemet.
Vi har spillere som gjentatte ganger presterer mot topplag i Europa = høy verdi.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Siden Evjen og Hauge gikk for 40-50 mill så har jo Glimts markedsverdi på spillerne økt kraftig siden da. Vil tro at både Botheim og Ola(landslagspiller) begge går for 60-70 mill hver. Haikin blir nok. Så kan vi ikke vente å få mer enn 30 mill for Patrick. Men det skal mye til om Glimt selger Botheim og Solbakken. Glimt sitter med de beste kortene. De trenger ikke å selge.
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by JHA »

Milan spyttet i 50 fordi det var en no brainer, de visste at de fikk mye mere tilbake hvis dem solgte. Good for business!
Nå vet hele verden det samme om Sol, Bot og Berg.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Knuta wrote: Fri Nov 05, 2021 1:07 pmVi trenger en ny midtstopper i tillegg til Høibråten.
Kanskje Kvile er den spilleren, og vi trenger backup til ham? For et par mnd siden trudde jeg Solbakken skulle bli benket så snart Komsoon er i kampform. Nå er han den heteste spilleren vi har. Og så har vi alle andre spillerne som ikke har fått det til her eller i andre klubber, men som får et lite år i KKs tropp og så blomstrer. Normalt sett ville jeg sagt at vi må legge pengene på bordet for en solid midtstopper dersom Lode drar, men er jammen ikke sikker lengre.

MEN, vi skulle vi miste Bjørkan/Lode/Berg/Solbakken/Botheim/Pellegrino før neste sesong så trenger vi se at det fortsatt satses i Glimt. Så noen større spillerkjøp håper jeg vi ser.
Una mas cerveza.
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glimterfrem »

Folk er vel litt vel optimistiske på at Boniface bare kan gå inn å ta spissplassen dersom Botheim drar? Mannen har ikke spilt fotball på 1 år og er ikke sikkert han er den samme. Håper selvfølgelig han blir den spilleren vi håper.

Av alle nøkkelspillerne vi nå har, der det ryktes salg, så er det Bjørkan som er den "umulige" å erstatte. Vi har god bredde på kantene. Jeg regner med klubben over tid nå har grundig evaluert potensielle erstattere for Bjørkan. Det er særdeles viktig at vi finner riktig type.

Enig i at vi ikke må bli stormannsgale når millionene renner inn, men håper vi gjør minst én signering med litt krydder i. Føler vi mangler en spiller som kan gjøre det lille ekstra, som Zinckernagel kunne. Som klubb bør vi være attraktive nok nå til at vi kan lokke en liten storfisk.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Knuta wrote: Fri Nov 05, 2021 2:09 pm Siden Evjen og Hauge gikk for 40-50 mill så har jo Glimts markedsverdi på spillerne økt kraftig siden da. Vil tro at både Botheim og Ola(landslagspiller) begge går for 60-70 mill hver. Haikin blir nok. Så kan vi ikke vente å få mer enn 30 mill for Patrick. Men det skal mye til om Glimt selger Botheim og Solbakken. Glimt sitter med de beste kortene. De trenger ikke å selge.

Botheim og Ola for 60-70 hver?? Det kan du da ikke mene. Får maks 40 for begge to tenker jeg.
Galnasen
Posts: 334
Joined: Tue Jan 19, 2021 9:33 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 35 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Galnasen »

Problemet i alle tilfellene er jo korte kontrakter. Kort kontrakt med Botheim, kort kontrakt med Ola og kort kontrakt med Patrick. Cash blir det, men noe redusert blir det nok også...
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by gavharr »

Ola: 30 mill
Berg: 25 mill
Haikin 10 mill
Botheim : 20 mill

75 mill. på det anslaget. Jeg sa vel at 80 mill. tidligere i tråden, ville være godt betalt.
Men den som venter får se.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Garantert russiske klubber som vil ha Haikin nå (spesielt etter landslagsuttak).
Jeg mener erstatteren finnes i Mjällby. Finske Carljohan Eriksson har en fantomsesong og kontrakt som utløper nå. Vært den beste keeperen i Allsvenskan. Var naturligvis svært delaktig i at Mjällby gikk 9 kamper på rad uten å slippe inn et eneste mål (!!)

Ligger en smakebit på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=iHttTqz ... ballTalent
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by MhepA »

Med/uten Saltnes er liten forskjell. Med/uten Berg er litt forskjell. Med/uten Bjørkan er stor forskjell. Venstresiden blir rimelig svak med Bjørkans fravær. Vi må investere i en skikkelig venstreback som tørr å satse fremover slik Bjørkan gjør, om ikke like mye, så litt. Jeg skal i alle fall gi cred om han forsøker.

Kjenner jeg blir svett av tanken på at man igjen skal ut på markedet å dekke hull etter de beste spillerne. Nå hører jeg fortsatt lite fra Lode-fronten, så man må vel bare regne med at Lode, Bjørkan og Berg er tapt etter sesongen. Berg får man i alle fall penger for. Også vil jeg si at kjøpene ikke har vært stor suksess i år. Sondre Sørli ble riktignok skadet, men følte ikke han var noen unik og nevneverdig god spiller i de kampene han spilte. Botheim, ja, der traff man greit omsider, men noen Junker er han ikke (selv om det blir litt urettferdig sammenligning). Axel Lindahl ble en liten flopp, han slapp i alle fall aldri ordentlig til.

2021 er ikke over, men jeg tør påstå at dette var Solbakkens år. Jeg har vært lenge kritisk til Solbakken, men det var helt til han ble flyttet over på høyresiden. Framsto som en helt annen spiller fra dag 1. Andre som virkelig har stått frem er Bjørkan, Berg og litt Botheim. De to første hadde jo et bra år i fjor også da riktignok, men kom kanskje litt i skyggen av Zinckernagel, JPH og Junker.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Pondus »

Mener dommen over enkelte spillere her er rimelig hard. Botheim mener jeg på mange måter er bedre enn junker. Mener botheim er ekstremt mye bedre til å jobbe hjemover og flink til å skape muligheter for sine medspillere. En spiss resultater er ofte et resultat av de vedkommende spiller med. Zinck og JPH var ekstreme på flere vis. Pelle, Ola etc. Har ikke de relasjonene inne med Botheim. Samtidig er han en helt annen type enn Junker, gir av seg selv, positiv i media og media elsker han. Skaper mye positivitet til klubben. Fantastisk ambassadør. Sørli hadde før ham ble skadet 7 målpoeng på 11 kamper. Til å være ny med nye relasjoner som skulle spilles inn Mener jeg det er meget bra. Med tanke på at samhandling tar tid tør jeg ikke tenke på hvilken spiller vi kunne hatt nå i sesongen. Synes det er en spiller vi faktisk kan savne i dagens situasjon.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Botheim er mye bedre oppspillspunkt enn Junker. Junker mer klinisk avslutter. Botheim bedre på hodet. Enig Pondus. Vanskelig å sette spillere opp mot hverandre.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Botheim og Junker har veldig forskjellige styrker ja, og Botheim i starten av sesongen kontra nå er enorm. I starten gjorde han veeeeeldig lite bortsett fra å putte ballen i mål. Nå er han mer bevegelig, er enormt mye bedre relasjonelt og skjønner i større grad hvordan han skal stenge rom.

Junker kvikkere til beins og mer direkte i stilen,flinkere til å dra i bakrom noe som igjen førte til større mellomrom for indreløperne.

Anyways,Botheim ble fulgt av klubber på nedre halvdel av Serie A i sommer,den interessen har neppe stillnet.

Angående forsterkninger så tror jeg vi ikke skal nøle ett sekund dersom det dukker opp en mulig spiller som forsterker laget 100% uansett posisjon. Dog enig i mange her som peker på venstre back,midtstopper og muligens anker som mest prekært slik det ser ut pdd.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by JHA »

Sebastian Fjose Berg er tilbake i Norge. En spiller Lecce skrøt av å få signere selv om Glimt var interessert. Trener nå med Odd.

Botheim > Junker
Når Botheim drar i vinter, så er det som en helt.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Venstre back er så prekært for Glimt av to grunner.

1. Bjørkan er en av hoved-igangsetterne for Glimts spill i tillegg til å være en problemløser. Han kan snu en trengt situasjon, der motstanderen har pressa Glimt djupt, ved å dra seg forbi presset med en imponerende grad av trygghet.
2. Bjørkan er så god på alt i backspillet kanskje unntatt det defensive boksspillet, at jeg ikke tror det er noen backer i Norge som engang er sammenliknbare (ikke Pereira heller). Tenk f.eks. på førstemålet i Molde der han parkerer fem smurfer med to touch.

Skal vi handle en spiller på samme nivå snakker vi fort tosifra antall millioner, og han må fortsatt spilles inn i systemet. Tør hevde at Bjørkan pr. nå er en helt unik spiller i Norsk sammenheng, og den beste sammenlikninga er kanskje John Arne Riise i sine velmaktsdager.

Så, her må Glimt enten være smarte, og hente inn noen som ikke er et åpenbart valg for posisjonen, og omskolere. Sørli har vært nevnt, og hvis han vil sjøl, har jeg litt trua på det. Eller, så må man være gode og heldige med utviklinga av en spiller man kan få for en rimelig penge — evt. få Lindahl tilbake og få ham til å skinne.

PS! Høybråten viser seg jo å være en glimrende venstreback, men langt mer tradisjonell i stilen enn Bjørkan. Utrolig undervurdert bidragsyter i dagens stall.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by jonsnow »

Sitter egentlig å håper at noen ungutter får sjangsen neste sesong, slik at man får opp noen nye lokalegutter for akkurat det begynner det å bli tynt av og etter denne sesongen vill det vel bare være MÅK og Saltnes igjen som kommer til å få spille.

Pri 1 for min del er Venstreback per dags dato. Så får en se hvor mange som selges i løpet av vintervinduet hvor noe nytt trengs, men med KK som trener så trengs ikke den største troppen i verden da han ikke bruker så alt for mange spillere, om gud forby spillere blir skadet
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glimterfrem »

Playmaker wrote: Fri Nov 05, 2021 7:08 pm Garantert russiske klubber som vil ha Haikin nå (spesielt etter landslagsuttak).
Jeg mener erstatteren finnes i Mjällby. Finske Carljohan Eriksson har en fantomsesong og kontrakt som utløper nå. Vært den beste keeperen i Allsvenskan. Var naturligvis svært delaktig i at Mjällby gikk 9 kamper på rad uten å slippe inn et eneste mål (!!)

Ligger en smakebit på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=iHttTqz ... ballTalent
Wow, han her ser jo faktisk veldig imponerende ut. Med utgående kontrakt bør Glimt være på ball her! Noen som kan tips dem? :roll:
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

B/G ønsker å forbli en toppklubb, sier de. Jeg tror de sikrer seg høy kvalitet og erfaring som erstatning for de som går, dvs også bruke penger, og helt sikkert trangere for klubbens talenter (Andersen, Johnsplass, Amundsen, Ask, Hauge, Melkersen, Nordås). De forsøkte seg med 10 millioner på danske Magnus Warming før sesongen, og det tror jeg gjentar seg foran neste års sesong dersom Botheim forsvinner. Lars Jørgen Salvesen, Godset, blir trolig igjen aktuell etter skaden. "Berg"-erstatter Vetti, S08, var også tenkt i sommervinduet for 7 mill,

Jeg har alltid vært tilhenger av å hente noe ekstra til førstelaget. FCK låner denne høsten midtstopper Gabrielsen fra Toulouse, og kanskje kan B/G gjøre noe slikt (Glesnes, Philadelphia). Ogbu, LSK, synes jeg også er verd mellom 5-10 millioner i det norske markedet. Midtbanespillerne Bolkan Nordli, Aafk og Markus Kaasa, Odd, var vel også priset i sommer til 5+ mill. For å leke litt med RBK og irritere synes jeg godt B/G kan by litt ekstra på Ceide Konradsen..
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Hva med Markus Solbakken ? Så han var veldig negativ til kunstgress, men når faren hans elsker Glimt og Stabæk rykker ned er han kanskje ikke like kritisk?
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by J I P »

Edit: Overså at Sulliken allerede hadde postet en link til denne artikkelen i Håkon Evjen sin gamle spillertråd.
--------------

I Aftenposten(+) så er det en helsides artikkel (i papiravisa) om Håkon Evjen.

På 2 år så har han kun fått to starter for AZ. Det igjen har medført at han mangler flyt og rytme.

Håkon sier:
– Det er en annen tilstand. Det handler mer om å ta poeng og vinne fotballkamper enn å utvikle seg, føler jeg, sier han om livet i Nederland.

– Det kommer en tid der treningshverdag ikke er nok, og du må ha litt kamphverdag og.
Det er kanskje på tide med et låneopphold i Glimt nå, Håkon?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Enig. Nå er gutten nødt til å gjøre noe. Var det for mye penger AZ forlangte som hindret låneavtale i sommer?.
Post Reply