Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by Shredd »

Kan forsikre deg om at jeg verken er din neste sjef, 14 år eller elev ved bankgata. Hvis du hadde hatt lyst til å vite hvem jeg er hadde en kjapp tur innom tråden Hvem er vi, Hva gjør vi? under Supporter siden vært det letteste. Har kanskje alias, men jeg gjemmer meg ikke bak det :)
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10719
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2223 times
Been thanked: 366 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by liverglimt »

Tilbake til emne, dette er Forsterke lagettråden! :D
@liverglimt
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Noen som leser papiravisen og kan gi en kort oppsummering over spillere som har vært nevnt som mulige forsterkninger i dette vinduet? Var vel snakk om et par unge lovende på prøvespill (Berglan og ...?), og ellers har Sane vært nevnt flere ganger. Hadde vært moro meg en nysignering som er nærmere førsteelever enn de unge uslepne - litt sånn for å gjøre det litt mer spennende å dra på kamp :)

En konkurrent på midtbana og en Ruben tilbake på venstreback hadde vært spennende og ha i høstsesongen!
Una mas cerveza.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Boombadila »

det eneste som har vært har vært en sak om Bjerke og alle juniorene som har fått spilt på a-laget.
Uten at jeg har lest avisa så nøye, da den ellers bare skriver om blomster.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Sett bort fra noen tenåringer fra distriktene, her er en komplett liste over forsterkningene det har vært snakk om i AN i sommer:
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by gavharr »

Ingen altså!?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Hva er det egentlig vi skal forsterke? Vissnok er det flere plasser som slår meg, som midtstopper men kanskje spesiellt defensiv midtbane. Men for eksempel på defensiv midtbane så må vi ha inn en mann som er bedre enn Christian Berg og Michael Haukås, og slike spillere er skjeldent gratis - som jo er vårt budsjett.

Det eneste er om det finnes en ny Martin Bjørnbak, men jeg har i grunn ikke hørt noe om talenter i den posisjonen som har vært aktuelle for Glimt, så ..
Kristatistisk
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Boombadila »

jeg antar at folk tenker på nordlandsglimt eller Ben, men de vil jo kun bruke penger på Stig så(tyder alt tilgjengelig empiriske bevis på per dags dato).... ;)
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Ja jeg vet utrolig lite om Nordlandsglimt, om noe. Så hva dem vil og tenker om investeringer, eller om det mere er et verktøy for å redde klubben tørr jeg ikke mene noe om. Men jeg antar at i så fall vil vel de posisjonene jeg nevnte være aktuelle. Men det er vanskelig å ta fra Berg eller PVR plassen uten å forvente at dem da vil forlate klubben - noe som kan være ok for meg om erstatteren holder et bra nivå.

Men jeg tror både PVR og CB regnes som veldig gode innad i Glimt?
Kristatistisk
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Jeg tviler på det kommer noen inn med mindre noen forsvinner ut, og per nå er vel ikke Gllimt så utrolig attraktive heller så lenge satsingen er uklar, fremtiden til godt over halve stallen er uklar, trenersituasjonen er uklar og at det sportslige også er høyt uklart der vi ligger midt på tabellen etter å ha tapt mot tabelljumbo.

Jeg forventer derimot store, store forandringer foran neste sesong..i alle ledd!
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Var vel 12(?) spillere som har kontrakter som går ut 31.12, så utskiftninger er vel garantert. Men det blir litt spennende. Ja til en ny Bjørnbak, Imingen eller Berntsen. Nei til en ny Sakk, Thomas Rønning eller Robert Vikestad.
Kristatistisk
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Det er vel en no-brainer. Ja til usedvanlig gode spillere, nei til mindre gode spillere ...?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Tore Andre Flo er klar for comeback med Sogndal, hva tror dere må til for å lokke Vegard Sannes ut av kunstgresskontoret? :D
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Kesse: Ja, man skulle i allefall tro det. Men talenter som har en kvalitet er vel ønsket mitt. F.eks dersom vi henter en erstatter for CB, så bør det være en spiller i alderen 18-24 år som kan gå inn i laget i løped av en halv sesong, maks. Noe annet er for mye å håpe på?
Kristatistisk
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Nå er det Jet-cup og kanskje "åpenbarer" det seg mulige nye spillere for Bodø/Glimt. Jeg håper at det snart kan finnes aktuelle og unge kandidater til keeper, sentral midtbane, midtspiss. Det ser jeg dessverre ikke på B-laget. Dersom PVR og Mounir gir seg, må det også ny midtstopper (det må det kanskje uansett) og høyreback bak Jack, også hentet utenfra. Det er utrolig gledelig at vi har Bjørnbak og Berntsen, og unge kantspillere i dagens stall.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glimtfan »

I forhold til å satse på f.eks vest-afrikanske spillere så er nok Molde en god modell. Diouf, Diouf og Thioune virker å trives på og utenfor banen og har prestert sportslig. Diouf og Diouf har også fått muligheten til utenlandspill når 2 gode bud har kommet på spillerne. Her har nok Glimt og flere andre norske klubber mye å lære, jeg tror Molde har vært gode "utenfor" banen i denne sammenheng.

http://fotball.adressa.no/eliteserien/article205083.ece
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

All ære til MFK her ja. Ville nok vært umulig uten den utømmelige pengesekken Røkke og den økonomiske stabiliteten den gir, men er nok flinke og langsiktig tenkende folk som jobber der.

Vil ikke dra noen sammenlikning til Glimt her da. Hele laget og organisasjonen forøvrig må opp flere nivå før vi kunne solgt en spiller til ManU for 40 mill, uansett hvor god han skulle være.
Una mas cerveza.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glimtfan »

Ser det faktisk som relativt logisk å sammenligne disse. De har ikke kostet store summer. Pape kom for 6siffret beløp i 2006. Mame tilsvarende i 07.
Molde var i adeccoligaen i 07....

Det er nok ikke pengene til Røkke som har sikret en god utvikling hos disse, men en fornuftig langsiktig satsning hvor man har kombinert fokuset på det sosiale og sportslige. Her ligger Molde milevis foran f.eks LSK som åpenbart har hatt større uro internt. Jeg tror Glimt og andre har mye å lære av Molde og er overbevist om at det er mulig å få til lignende ting i Glimt. Salg for 60 millioner er kanskje ikke veldig sannsynlig, men gode økonomiske og sportslige resultater som følge av en helhetlig satsning på vest-afrikanske spillere i forhold til det sportslige og sosiale, bør være fullt mulig også i Bodø.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Glimtfan, hvorfor absolutt vest-afrikanske spillere? Jeg vil anta at du ikke vil ha nettopp det, men kvalitetsspillere med en lav prislapp? I så fall er det mange andre muligheter, jeg syntes du har fått hakk i plata på dette med vest-afrikanske spillere.

Joda, pengene renner inn i både LSK og Molde om dagen, og dem har spillere som presterer fra vest-afrika. Men hva skal være førsteprioritet i fotball? Det som skjer på banen eller det som skjer på kontoen?

Veigar Pall Gunnarson og Daniel Nannskog er ikke kjent for å ha generert de enorme salgssummene i Stabæk. Det folk husker dem for er spillet over mange år. Og det er mye mere verdt for FOTBALLklubben, enn hva f.eks Ujah er for LSK.

Selv om Ujah genererte masse penger, så har jeg ingen tro på at dette vil merkes på LSK sin tabellplassering i hverken 2012, 13 eller 14.
Kristatistisk
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glimtfan »

Ujah har bidratt sterkt sportslig for LSK i 2 sesonger og gitt store summer på kontoen, noe som redder LSK økonomisk og gir en mulighet til å videreutvikle klubben.
Stabæk har i liten grad solgt sine spillere, men lønnet flere av dem med alt for store lønninger i forhold til økonomi, klubben er nær konkurs.

Molde har hatt Diouf og Diouf siden 2006 og 2007. De har vært med på å utvikle klubben sportslig og bidrar nå til at klubben får 50-60 millioner inn. Dette er penger som kan brukes til å videreutvikle klubben.

Fotballen er i dag markedsstyrt, det er ikke mulig å lykkes over tid uten penger. Du kan like det eller mislike det, men det er en realitet og det er en realitet som jeg tviler på vil endres. Økonomisk gevinst som følge av salg av spillere vil da tilrettelegge for sportslig utvikling om klubbene forvalter pengene på en god måte. Det sportslige og økonomiske henger sammen, men fordrer at klubbene gjør en god jobb.

Årsaken til at jeg er positiv til vestafrikanske spillere, er rett og slett fordi det er der man får mest valuta for pengene og der man finner kvalitet i forhold til spillere. Det kan man enkelt og greit se gjennom spillerne som har hatt suksess i tippeligaen i år og i fjor.

Pall Gunnarson og Nannskog har bidratt sportslig i noen sesonger for Stabæk, men har samtidig hevet en lønn som klubben egentlig ikke har hatt råd til. Begge burde høyst sannsynlig spilt for andre klubber enn Stabæk med tanke på økonomi. Ujah er en spiller som raskt ble for god for LSK og norsk fotball, ALT for god. Derfor ble han solgt. Pengene kan LSK bruke på å hente nye spillere, satse på utviklingen av egne juniorspillere, utvike stadion etc. Kort og godt utvikle FOTBALLklubben som du så fint skriver.
Hvilke tilfeller er best for FOTBALLklubben idet lange løp? Spillere som er for dyre i lønn og blir over mange sesonger for klubben og gir lite/ingenting i overgangssum, eller spillere som selges for et stort millionbeløp, men er i en kort periode?
Det er absolutt plusser og minuser i begge tilfeller, men jeg er ikke i tvil om at en supporter sett over et lengre perspektiv ville valgt LSK-modellen.

Stabæk er forøvrig et eksempel på en klubb som har hatt alt for store ambisjoner i forhold til ressursgrunnlag og som nå er svært nær konkurs som følge av en luftslottankegang.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Diouf hadde 1 mål i 2010 sesongen, 11 i 2009 sesongen og 4 mål i 2008 sesongen. Det er sesongen 2011 som peker seg ut som den store sesongen for Pape, "merkverdig" nok den sesongen en av verdens beste avsluttere blir trener.

Ujah har vært god helt siden han kom til tippeligaen. I 2010 endte Lillestrøm på plass 10/16 og nå ligger dem på plass 5/16 - også får vi se hvordan det ser ut i november.

Grunnen til at Stabæk sliter er ikke fordi Veigar og Daniel hevet for store lønninger - det er langt mere komplekst enn det. Og det at fotball = penger er ikke sant, men som alle andre ting i verden påvirkes det sterkt av økonomi. Det at LSK (og mange andre klubber i norsk fotball) har havnet i en situasjon som er avhengig av spillersalg, er et problem som kan og bør løses. Blandt annet fordi at de store klubbene blir stadig flinkere til å plukke opp talentene tidligere, og at klubbene dermed er godt gjent med spillere som har høy bruksverdi. Dersom klubben engasjerer mennesker, så fylles tribunene, trøyer selges og sponsorne kommer løpende med sjekkheftet.

Å selge spillere bør være en bonus, vi driver med fotball for FK Bodø/Glimt - vi driver ikke med spilleropdrett. Vi kjøpte Pavel Londak for småpenger, som har tjent klubben veldig bra. Og med spillere som Thomas Drage, Jim Johansen, Anders Konradsen, Daniel Berntsen og Daniel Bjørnbak så ser man at det er fint mulig å finne ekstremt gode norske talenter for en slikk og ingenting dersom man er virkelig gode på det.

Man tjener ikke de store summene alltid på salg av de spillerene, fordi dem har lavere potensiale - men spillerene med større potensiale forsvinner ofte før vi får nytt godt av det. Samtidig er Norsk fotball i utvikling hvor reglene krever større og større utvikling av lokale spillere - og med Semb som toppfotballsjef vil nok reglene blir strengere i fremtiden også, i all den tid landslaget tydeligvis lider under av en TL hvor satsningsspillerene ikke spiller i norsk landslagsdrakt.

Så om Sanè er god, så kan vi gjerne kjøpe ham. Men da må det være fordi vi ikke finner en "lokal" spiller som er i nærheten.
Kristatistisk
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

LSK har en ung utlending som er jevngod, om ikke bedre enn Ujah, nemlig Björn Bergmann Sigurðarson. Han scorer ikke like mye mål, men for en spiller! En langt mer skapende spiss/angrepsspiller enn Ujah med et stort ferdighetsregister og bare 20 år gammel. Etter min mening en av de mest spennende spillerne i tippeligaen nå. Han er U21-spiller med Island, men har dessverre vært mye plaget med skader de siste årene. LSK-supporterne jeg kjenner var ikke så bekymret for at Ujah dro når de allerede hadde erstatteren klar, og det er bare å se hvordan han har blomstret etterpå, fantastisk spiller.

Vi har ikke vært helt heldige med islendingene våre før, men kanskje det er verdt å ta en titt bortover dit hvis vi vil forsterke med unge spillere?
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Re bjornage:

Ja, jeg tenkte det samme, men kom ikke på navnene til de islandske spillerene - men det er mange av dem som har gjort det bra i Norge. Det er også noen fra Costa Rica og noen fra Estland. Men fremdeles bør dem begrenses i antall. Men det er absolutt et alternativ til vest-afrika.

Dersom Vosko hadde vært en afrikansk spiller, så er sjangsene langt større for at vi aldri hadde fått vite om problemene rundt han før det var for sent.
Kristatistisk
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glimtfan »

Det å skulle kjøpe islandske spillere ser jeg på som risikosport. Det er svært få gode islendinger, selv om det er mange gode islendinger hvis man ser på folketallet i landet. Markedet der borte er også veldig gjennomsiktig, slik at det er større konkurranse om talentene.

Sigurdarson er et stort talent ingen tvil om det, men ikke i nærheten av nivået til Ujah pdd. Han er ujevn, men absolutt spennende og et stort talent for alderen, er vel et år yngre enn Ujah. LSK har vært dyktige her, men jeg ser heller ingen konkurranse mellom det å ha en islandsk spiller og en vest-afrikansk. Det er nok uansett mye enklere å få tak i kvalitet om man gjør en skikkelig jobb i forhold til det afrikanske markedet, fordi det er ekstremt mange talenter.

Pape Diouf var mye skadet i 2010, han er vel heller ingen utpreget målscorer, men tilrettelegger.

Vi har hatt noen få gode islandske spillere i Norge, noen ok og mange dårlige. Fordelen er språk og integrering, ulempen er at de fleste har en begrenset teknikk og ferdighetsnivå tilsvarende den jevne norske spiller.

Hovedårsaken til at Stabæk sliter er nettopp at spillere som Gunnarson og Nannskog har hevet en alt for høy lønn i forhold til ressursgrunnlag. Andre årsaker er at man har hatt et sviktende inntektsgrunnlag og høye adminstrative kostnader. Alt er knyttet til en luftslottankegang hvor klubben ikke har innsett dens begrensninger i forhold til ressursgrunnlag. Istedenfor å selge spillere med tanke på en bærekraftig og langsiktig tankegang, så har de fulgt med på lønnsgallopen og beholdt stjernene sine, selv om lønningene har vært MILEVIS over det klubben egentlig tåler.

Hvis Glimt ikke skal drive med "spilleroppdrett", så kan vi legge ned klubben eller redusere langsiktig ambisjoner ekstremt. Vi er en liten klubb som vil være avhengig av å selge talenter med jevne mellomrom for å utvikle klubben. I dager fotball=penger, jeg forstår at du ikke liker det, men velkommen til virkeligheten. Uten penger til å lønne spillere, kjøpe spillere, treningsfasiliteter etc, så har man ikke livets rett som fotball klubb. Fotball Norge og fotballverden er profesjonalisert og det innebærer at penger er en sentral del av det som skjer. Jeg forstår at du ikke liker det, men det hjelper så lite.

Årsaken til at jeg ønsker at vi satser på Vest-Afrikanske spillere, er at man har MYE BEDRE spillere der, til en lavere pris. Utfordringene handler om integrering og tilpassing av spillestil. At noen vil bruke Bodø-Glimt som springbrett i forhold til karrieren sin, er fullstendig uinteressant i dagens fotball. Det har vi da sett at Trond Olsen, Anders Konradsen og Tom Høgli også har gjort. Men disse "tells" kanskje ikke?
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Glimtfan wrote:Hvis Glimt ikke skal drive med "spilleroppdrett", så kan vi legge ned klubben eller redusere langsiktig ambisjoner ekstremt.
Tatt i fra samlingen av "Glimtfans fakta"? Husker ikke helt sikkert, men mener at Glimt i år ikke har budsjettert med spillersalg, og at dette er ikke noe klubben vil gjøre i fremtiden. Spillersalg skal være bonuser. Dessuten selges det ikke flust av 10+ millionersspillere ut av Norge, og i allefall ikke fra norges største landsby, Bodø.
Glimtfan wrote:Det å skulle kjøpe islandske spillere ser jeg på som risikosport.
Siste islending med suksess i Bodø/Glimt var Birkir Bjarnarson. Når var siste afrikanske spiller med hell i Bodø/Glimt? Og selv om du har rett i at det er et større antall gode spillere i Vest Afrika, så har du også rett at dem er vanskeligere og integrere, samt at muligheten for å finne en ny Alo Bärengrub (virket så bra, men akk nei) er enorm når spilleren befinner seg på den andre siden av jorden.

Da kommer du sikkert med disse morsomme teoriene dine om at vi kan ansette folk til å integrere spillere i Bodø, ansette eller samarbeide med speidere, arbeide mot agenter og betale penger for å prøve ut spillere. Samtidig leser vi i en annen tråd at Glimt ikke har nok folk til å sikre at det blir solgt supportereffekter på kampdag, og at spillerene må vaske draktene sine selv.
Glimtfan wrote:Pape Diouf var mye skadet i 2010, han er vel heller ingen utpreget målscorer, men tilrettelegger.
I allefall må det være sant dersom dine teorier, unnskyld fakta, skal holde vann. Til å være en ikke utpreget målscorer så gjør han det jammen godt med 12 mål på 14 kamper i 2011.
Glimtfan wrote:Hovedårsaken til at Stabæk sliter er nettopp at spillere som Gunnarson og Nannskog har hevet en alt for høy lønn i forhold til ressursgrunnlag.
Hva? Det må være den mest selektive måten å lese en økonomisk situasjon på jeg noen gang har sett. At Stabæk generellt sett har vært et luftslott er vel ingen hemmelighet, men det er fordi dem har satset hardt med høye ambisjoner - som ikke har slått til. Dem håpet på RBK inntekter, enkelt og greit. Og med noen justeringer kunne dem ha blitt det nye RBK, for noen år siden.
Glimtfan wrote:Årsaken til at jeg ønsker at vi satser på Vest-Afrikanske spillere, er at man har MYE BEDRE spillere der, til en lavere pris.
Nok en gang fra Glimtfans faktabok. Tar VGs spillerbørs fra 1 t.o.m. 33 plass finner vi følgende nasjoner:

Norge: 19
Nigeria: 3
Sverige: 2
Island: 2
Costa Rica: 2
Canada: 1
Senegal: 1
Serbia: 1
Uruguay: 1
Jamaica: 1

Så med andre ord 5 spillere fra Vest-Afrika. To små land som Sverige og Island har 4, altså bare en spiller mindre. Derimot er ingen av de spillerene solgt.

Jeg ønsker ikke et bunnskrapt Glimt skal drive risiko-oppdrett med vest-Afrikanske spillere. Og siden du ikke mener det er risiko; 4. nederst på børsen er en spiller fra Elfenbenskysten. Nummer 10 fra Sierra Leone. Nummer 13 fra Nigeria. Nummer 15 fra Elfenbenskysten. Dem koster penger å ha lønnet, som Norske spillere. Forskjellen er at muligheten for å bli lurt er større, samtidig som man må lønne et helt støtteapparat.
Kristatistisk
Post Reply