Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Alexkid
Posts: 417
Joined: Mon Feb 25, 2019 12:41 am
Has thanked: 9 times
Been thanked: 12 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Alexkid »

Overgangsvinduet er stengt for denne gang. Er det noen som vet om Glimt kanskje ser på noen kontraktsløse spillere som er mulige å signere? Kan være noen gode spillere her?
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Litt sånn drosjekø kl 3 om natta over de signeringene der, er det ikke det da?
Una mas cerveza.
JHA
Posts: 952
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 105 times
Been thanked: 141 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by JHA »

Er vel kun Forren igjen fra den drosjekøen :skål
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
geirminator
Posts: 230
Joined: Sat Oct 17, 2020 10:47 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 48 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by geirminator »

J I P wrote: Wed Sep 01, 2021 10:34 am
– Bodø/Glimt er nummer én, men ingen vil flytte til Bodø. Du må true spillere dit
VG.NO: LIVERØDS KNUSENDE DOM OVER TOPPFOTBALLEN I NORGE.
Han melder hardt og setter ting på spissen, men han har mange gode poeng, og jeg oppfatter ikke noe av det han skriver som kritikk mot klubber som Glimt og Molde.
En del andre klubber bør derimot føle seg truffet; at Brann, som har fasiliteter og publikumstallpotensiale som de fleste klubbene i f.eks toppdivisjonene i Belgia og Nederland, ligger an til sitt andre nedrykk på under 10 år sier vel sitt.
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by Vegard »

Liverød: Gufs fra en fjern tid i fotballnorge. Han dukker opp hvert sjette år med det samme våset.
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Artig når han innleda samarbeid med Sandefjord som han mente naturlig burde være like gode som Rosenborg. Så havna han i krangel med alle i klubben tre mnd etter fordi han blanda seg borti treningene.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Crazy horse »

Det er vel ingen som nekter de norske "storlagene" å lykkes. Tipper det er RBK, VIF og Brann som er storlag her, fra kraftsentre. Det meste roter de til selv. Glimt har jo kun bevist at det går an å lykkes med få midler, men med mye kunnskap, hardt arbeid og smarthet.
Fotball er nesten alltid morsomt
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Ja som lille Villareal i Spania en by på 50.000 som vant EL siste år. Slo som kjent ManU i finalen. Det går an. Alt handler om smartness og fornuftig ledelse.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Er vel derfor vi ser på fotball, og derfor Super League ble mottatt med demonstrasjoner.
Disclaimer: Gidder ikke lese kommentaren hans, kommenterer kun på basis av det som kommer frem i denne tråden :D
Una mas cerveza.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by MhepA »

La oss analysere overgangene fra de siste fem sesongene (2017/18-2021/22), for å se hvordan det har gått der dagens team i Bjørkan og Knutsen (m/flere) har hentet spillere sammen. Jeg gir terningkast 1-6 utfra hvordan spillerne har prestert totalt sett i perioden de har vært i klubben. Lånespillere er ikke tatt med (selv om det selvfølgelig også er en del av overgangsmarkedet). Spillere som har kommet opp av klubbens akademi (som Håkon Evjen) er heller ikke tatt med.

1 = Fjasko
2 = Dårlig
3 = Mindre god
4 = God
5 = Veldig god
6 = Perfekt

I parantesen legger jeg inn (Klubb hentet fra / Karakter)


2017:
Vegard Leikvoll Moberg (Sogndal /4)
Ricardo Friedrich (Rovaniemen /5)
Jose Angel (Almeria /4)
Oliver Sigurjonsson - (Breidablik /2)
Thomas Drage (Falkenberg /3)
Marius Lode (Bryne /6)
Nemanja Mladenovic (FK Metalac /3)
Kristian Fardahl Opseth - (Sogndal / 5)
Joacim Osvold (Rot-Weiss Essen /3)
Amor Layouni (Elverum /5)
Snitt: 4,0

Denne sesongen henter vi spillere som skal hjelpe oss opp til Eliteserien. Moberg, Friedrich, Jose Angel og Fardahl Opseth blir veldig sentrale i opprykkssesongen. Marius Lode vet vi godt hvor mye han har betydd for Glimt siden han kom inn, en klar sekser. Amor Layouni kommer også inn på sommeren, og setter sitt virkelige preg på laget senere i karrieren.

2018:
Isidoro (Almeria /3)
Zoran Popovic - (Vozdovac / 4)
Eirik Wollen Steen (Åsane /3)
Endre Kupen - (Florø /3)
Geir Andrè Herrem - (Åsane /4)
Philip Zinckernagel - (SønderjyskE /6)
Morten Konradsen - (Rosenborg /4)
Snitt: 3,9

En sesong der vi henter Zinckernagel må jo nesten kvalifisere seg om vellykket. Det forekommer ingen direkte flopper i dette overgangsvinduet etter min mening. Kupen har vært svært uheldig med inngangen til sin første sesong der han mister hele sesongen grunnet skade, kommer seg aldri opp på nivået for å spille fast for Glimt, noe som er veldig synd.


2019:
Amadou Konate - (Boulogne /1)
Vegard Bergan - (Odd /3)
Victor Boniface - (Real Sapphire /4)
Nikita Haikin - (Hapoel Kfar Saba /5)
Ole Amund Sveen - (Sogndal /3)
Snitt: 3,2

En sesong med få overganger, og tydelig at Glimt ikke var i toppen av Eliteserien enda. Ingen av nykommerne ble noen stor hit første sesongen. Men selv om det var en mindre god sesong på overgangsmarkedet så skulle det være spillerne vi hadde hentet inn og tatt opp tidligere som skulle blomstre i denne sesongen. Herrem satte endelig sitt preg på laget i vårsesongen, Håkon Evjen ble en klassespiller over natta, Amor Layouni viste seg fram fra en ny side, Ricardo Friedrich ble vår nye boss etter at Bjørnbak dro og Patrick Berg begynte å blomstre etter at Jose Angel dro. Samme sesong solgte vi Martin Bjørnbak til Molde for 5 millioner kroner, andre overganger ut (uten at det står noen overgangssummer på Transfermarkt) som er verdt å nevne er JP Hauge på lån til Aalesund, Jose Angel dro til FC Sheriff, Trond Olsen dro til Sogndal, Emil Jonassen dro også videre til BATE Borisov (wtf).

2020:
Sammy Skytte - (Midtjylland /2)
Kasper Junker - (Horsens /6)
Ola Solbakken - (Ranheim /5)
Aleksander Foosnæs - (Ranheim /3)
Marius Høibråten - (Sandefjord /4)
Joshua Smits - (Almere City /3)
Alfons Sampsted - (Norrköping /5)
Sebastian Tounekti - (Tromsdalen /4)
Kent Malic Swaleh - (Tromsdalen /2)
Sondre Brunstad Fet - (Aalesund /5)
Hugo Vetlesen - (Stabæk/5)
Snitt: 4

En enorm sesong med mange nye tilskudd til troppen etter sølvsesongen året før. Spillere fra våre egne rekker tok enorme steg, derav Berg, Hauge og Bjørkan i tillegg til spillere vi allerede hadde tok enorme steg, som Zinckernagel, Lode, Moe og Haikin. Savnet etter Layouni og Evjen som dro var ikke-eksisterende.

2021:
Erik Botheim
Vegard Kongsro
Sigurd Kvile
Sondre Sørli
Pernambuco
Lasse Nordås
Tomas Rataj
Joel Mvuka Mugisha
Amahl Pellegrino
Gilbert Koomson

Også dette et stort overgangsvindu, og den får ingen karakterer før sesongen er ferdig, men den ser god ut på sikt vil jeg si.

Spillere jeg ikke husker nok av eller har nok info om: Tagabajumi, Krysiak,
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Fin oppsummering! Du glemte Amor, og syns vel Ricardo var en 6'er. Kunne også vært interessant og sett på overgangssummer, for og se om karakter samsvarer med pris.

Så langt i år er det blandet drops. Sørli kan vi jo ikke vite pga skade, men ellers er det Botheim og Pelle jeg tror vil få høyest score - 2 spillere som nærmest falt ned i fanget vårt. Blir Komsoon suksess så har vi en overgang pga god scouting, men dersom ikke er det verdt og registrere at de scoutede overgangene i 2021 enten har uteblitt eller ikke vært umiddelbare suksess/forsterkning.
Una mas cerveza.
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

@Mhepa: Litt korreksjon? Bergan kom i 2019. Reitan ble også hentet tilbake i 2019. Hagen 2020. Jeg tar også med Swaleh i 2020. Lindahl 2021.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by MhepA »

Regnet med jeg kom til å glemme noen, så det blir litt korrigering etterhvert. Hadde Amor der, satte han på feil år og så ble han visst borte midt i redigeringen i går. Trodde han ble hentet før 2018-sesongen, men han ble visst hentet sommeren før.

Reitan har aldri vært Glimt-spiller utenom på lån. Swaleh kan vi godt ha med, men han var vel aldri ment som en A-lagsspiller.

Begynte forresten å ta med overgangssummer, men det ble litt vel mye styr og tok lang tid. Føler ikke det helt stemmer heller heletiden, det som står på Transfermarkt. Får lage et større excel-dokument med alle spillere de siste ti sesongene, føler Glimt gjerne kunne hatt en slik oversikt selv. :) Når vi får inn priser kan vi få inn den totale overgangssummen brukt for å se om det samsvarer med karakteren som dere sier. Hjelp meg gjerne med å finne overgangssummene på spillerne vi har hentet.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Pondus »

Glimt går en spennende tid i møte, ikke noe tvil om det. En ting er hvordan de proaktivt forholder seg til at Bjørkan og Berg etter all sannsynlighet forsvinner etter sesongen. Er det Hagen som er ment i rollen til Berg siden han etter mitt syn har fått mer og mer spilletid? Hvem erstatter Bjørkan? Om vi har noen I egne rekker/utlån, greit. Uansett så er det 2 ekstremt viktige roller som må besettes og håper de har en langsiktig scouting her.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by J I P »

Burde ikke @Mhepa og @ Novi kunne samarbeide i et dokument?

Det er jo en del overlappende data her mellom Mhepa sitt oppsett og Novi sin kontraktslengdeoversikt.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by MhepA »

Dersom dokumentet til Novi er delbart, kan jeg godt legge inn der om han ønsker.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Oscar Aga som har putta 31 mål i Obos for svake Grorud i fjor og i år går til Elfsborg. Rart ingen norske lag var på ballen. 16 av Groruds 22 mål i år.
G-s-enz
Posts: 5431
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Aga er enormt effektiv, scorer høyt på sjanser skapt også. Men avskrekkende at veldig mange på er på straffe. Tror han blir en suksess i Sverige.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by jonsnow »

Meget rart at norske klubber som ikke har scorende spisser har prøvd på han
Glimt1916
Posts: 5639
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glimt1916 »

Flere norske klubber ville ha Aga, men han valgte Elfsborg. Grorud fortsetter å produsere unge gode spillere, og tre millioner er en god deal for en liten klubb. Veldig bra at de får beholde han ut sesongen også, det kan være med på å berge plassen i Obos.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by MhepA »

Etter at Lyn gikk konkurs føler jeg det aldri har vært noen skikkelige Oslo-klubber utenom VIF. Hadde vært fint å få Grorud opp blant Eliteklubbene (om noen år riktignok). Strømmen har aldri vært der føler jeg, og Lyn har brukt litt for lang tid på å komme tilbake.

Det var et sidespor.

Men ja, jeg tror vi har gjort lurt i å følge ekstra godt med på Grorud og Åsane de siste årene. Vi har fått mye bra derfra.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Anders Konradsen?

Post by ecke »

Nå er Konradsen snart ledig. 31 år, skadeplaget, men fortsatt en god fotballspiller. Gratis. Jeg tror at jeg hadde sagt ja takk til Konradsen på ettårskontrakt.
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Nei takk. 31, skadeplaget og ikke prestert nevneverdig siden 2019. Skal sannsynligvis ha solid lønn og blir med merittene og status, en spiller klubben ikke så lett kan plassere på benken. Glimt er ikke der nå at vi skriker etter rutine for rutinens skyld. Anser dette som en VIF-signering.
Skulle han mot formodning sette kursen nordover håper jeg det blir med kort kontrakt, edruelig lønn, og med status som stallspiller. En Moberg for 2022.
Wendigo
Posts: 1503
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 238 times
Been thanked: 115 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Wendigo »

Skeptisk. Selv med edruelig lønn og gratis overgang.

Hvis man tenker det er greit hvis det er kort kontratkt så blir det feil. Jeg mener grunnforutsetningen må være at kontrakter skal være lange. Det handler mest om lagbygging og grupperelasjoner, ikke primært på banen men ellers. Korttidskontrakter fragmenterer lagbygging, da skal det være noe helt spesielt som taler for, f.x. Pelle (eller Moberg som var en del av gjenget fra før).
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by J I P »

Det brødreparet har jo vært særdeles skadeplaget og vi behøver jo 2 stk. Konradsen for å få utnyttet 1 stk. Konradsen med tanke på tilgjengelighet.

Er Anders den som kan sette standarden på trening i en Mobergrolle?

Utelukker ikke at han kan bidra men ønsker han ikke inn til en for dyr pris. Ser ikke for meg at kroppen hans vil spille fotball like lenge som for eksempel Morten Gamst Pedersen.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Post Reply