Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by jonsnow »

Spilte Lode mot Celtic, AZ og Roma i vinter/vår i år?
Nei det var Høybråten og Moe som var midtstopper parrer i vinter vår så ikke kom med feilinformasjon Chris! Han dro til Tyskland etter endt sesong og var til og med å så på bortekamp for oss i Alkmaar som tillskuer! Hans spilte i mot Zalgiris, Zorya Luhansk, CSKA sofia og roma før Jul

Lode har fart og er god 1 mot 1 og kan å plassere seg og glemmer seg litt av til tider, men han er ræva på hodet deffansivt og og offansivt fikk han ikke en gang prøve seg! Under pari i feltet det er hans store svakheter samt disse hodemistene han gjør litt for ofte og en del helt på tryne passninger sånn ut over sidelinja lang bak eller foran den han prøvde å treffe. Hadde han vært bedre på hodet og det å forvarer boksen så hadde jeg 100% klar for st vi skulle hente han, men det er han ikke!
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Lode en forsterkning av stallen så klart, men ikke enig at han er så klar i førsteeleveren. Å si at Moe er flere hakk bak Lode er for meg litt merkelig. Lode har mer fart, men ellers er Moe noen knepp foran imo. Frisk, vel og merke.

Per d.d. er det ikke gitt at Lode ville tatt plassen til IHA eller Høibråten. Serry Larsen er en mann for fremtiden, og tror at med noen justeringer så banker han på døren. Med Moe frisk så har vi allerede 4 svært kapable stoppere.

Finner man en løsning og etablerer felles forventninger med Lode er det bare og kjøre på.
Una mas cerveza.
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Chris »

Jeg husker ikke eksakt hvilke kamper han spilte. Så beklager om jeg trakk fram noen feil. Skrev noen navn i forbifarta.

At en midtstopper har fart og er god 1 mot 1. Og i tillegg god offensivt. Det er helt avgjørende for hvordan Glimt spiller, bl.a. med at Glimt ofte står svært høyt. Fart, hos minst en midtstopper det er utrolig viktig. Hadde RBK hatt det under storhetstida til Eggen, så ville de gjort det enda bedre.

Har ikke sett at Lode er så svak på hodet og til å forsvare boksen.

Men kanskje du har sett mer enn Knudsen og Co, Landsen, Schalke og alle klubbene som ønsket ham?
Det er ingen tvil for meg: Lode i den formen han var, er bedre enn alle andre stoppere Glimt har. Og en soleklar forsterkning.
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Chris »

Til det generelle.

Det er rart å se at mange undres over at mange Glimt spillere får trøbbel når de går til andre klubber. Jeg synes ikke det er så rart. Det skyldes at spillere i Glimt-systemet i sin rolle ser bedre ut enn de er som individualister. Når de tas ut av systemet og enda verre ofte får en annen rolle, så forsvinner plusset de får i Glimt-laget og det blir til et minus når de settes til en annen rolle. Glimt har ikke solgt spillere med ekstreme individuelle ferdigheter og fysikk. De har solgt gode lagsspillere.

En kan også snu dette. Spillere som i dag spiller i klubber og roller hvor de ikke får fram potensialet, kan ha langt større potensiale i Glimt. Det handler om at Glimt får potensielle spillere til å skjønne det, tro på det, satse på det og kommer til Glimt. Også for et springbrett til en videre karriere. Lista begynner å bli lang av Vrakgods som kom til Glimt og ble til Gull. Verre er det motsatt.

Det er dette som er Glimts, trenernes og spillernes fortjeneste. Laget Glimt med dårligere spillere kan matche lag med bedre spillere men dårligere lagspill.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by jonsnow »

@Chris Hvorfor tror du at Lode altids lå som en av de ute for 16 meter på offansive dødballer? Fordi han var så sinssykt god på hodet eller fordi han ikke er god?

Boks spilet hans er ikke bra og der var enten Moe eller Høibråten som redda han gang på gang.

Men offansivt er han bra på å gå av ledd men mangler passningsfoten som både Moe og Amundsen har der er han og Høibråten likere. Duellkraften har han lite av. Altså en ok stopper som jeg tror hadde vært bedre som sideback pga. farten og 1 mot 1 deffansivt og drt qt han mangler hodespillet som en skikkelig god stopper har.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

La oss bruke sultne spillere som Sery Larsen og Amundsen, framfor spillere som er på vei ned som Lode og som valgte selv etter advarsler fra KK å gå til Tyskland kun for å fylle opp lommeboka.
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Chris »

Det vet jeg ikke, men hva tror jeg:

1) Lode er rask, og da er det veldig fornuftig at han "dekker" hjemover også på offensiv dødball. Høybråten, Saltnes etc. har ikke samme farta. Det at han i tillegg er god 1 vs. 1 gjør han enda viktigere i en slik rolle. At han er så dårlig hodespiller, kjøper jeg ikke.

2) Duellkraft kan være så mangt. F.eks. Bratseth var en utmerket stopper. Han gikk ikke så hardt til i mange dueller, men vant "duellen". Så det finnes mange andre måter enn å stupe inn i en duell fysisk på for en stopper. Det å stupe inn innebærer også en lang rekke typer risiko. Så ofte kan det være viktigere å "plassere" kroppen rett mht. stenge vinkler for skudd og pasninger.

Mener at Lode er langt bedre offensivt enn Moe, og også bedre defensivt. IHA har vist gode tegn offensivt. I dag og kanskje i enda større grad neste uke skal han opp til eksamen. Lode har allerede bevist kvalitetene.

Stol på Knudsen og Co. Ønsker de Lode, så er det til beste for klubben.
Ingen regel uten unntak: Knudsen og Co må se og hente: Sam----en NÅ!!!
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Litt unødvendig og diskutere hodestyrken til en spiller som vi selv så spille fast i 3 sesonger. Greit og ha forskjellige oppfatninger, men akkurat DEN bør være grei skuring og se objektivt på :D

Selvsagt stoler vi på at KK og teamet tar rett avgjørelser her. KK setter type og personlighet svært høyt, og lar det være opp til den om Lode er typen som passer inn i dag eller om det blir krasj og komme tilbake etter noen mnd.
Una mas cerveza.
metamorph
Posts: 73
Joined: Mon Nov 29, 2021 12:11 am
Has thanked: 2 times
Been thanked: 27 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by metamorph »

Diskuter i vei styrker og svakheter, men dere har totalt mistet det om dere mener at en spiller som ikke er god nok for Schalke når de var i 2 bundesliga skal komme til Glimt å være forran Amundsen, Brede Moe eller Høibråten.

Ville det vært greit å fått Lode inn? Ja.
Men er det noe lurt å hente noen som mener seg klar for landslag og utenlandseventyr til Glimt, for å ødelegge rytmen vi har i våre 3 stoppere, når bare 2 av de kan spille uansett? Ville bare blitt kaos for alle parter.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Vil Lode være ok med å sitte på benken? Nei, selvsagt ikke.

Synes vi dette er tidspunktet for å benke Amundsen (og Moe og/eller Høybråten)?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Nordlys
Posts: 3512
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 605 times
Been thanked: 663 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Nordlys »

Lode dreit seg ut med å gå. Litt greit at noen slike bosmanoverganger går feile veien også så noen kanskje tenker seg om en gang ekstra før de gjør samme valg selv. Tipper det svir greit for Marius å ikke få være med på disse kampene med Glimt.

Man forlater ikke hva som helst når man drar fra Bodø.
Forumets mest middelmådige ekspert.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by MhepA »

Mulig det har vært nevnt. Men kunne det vært aktuelt å låne Mathias Normann fram til sommeren?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by Vegard »

Hva skal han bidra med som vi ikke har?
JHA
Posts: 952
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 105 times
Been thanked: 141 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by JHA »

Nå må dere huske at det var bare et halvt år siden Lode dro. Det var et stort tap for klubben og en skuffelse for KK at han ikke valgte å forlenge. Ja vi kan være småbitter for valget han gjorde, men det var hans sjanse. Han prøvde og feilet, hadde han ikke prøvd så hadde han angret resten av livet.
På tide å komme tilbake for å levere slik at han fortsatt er landslagsstopper.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
User avatar
Nordlys
Posts: 3512
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 605 times
Been thanked: 663 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Nordlys »

Vegard wrote: Thu Aug 18, 2022 8:31 pm Hva skal han bidra med som vi ikke har?
Ehh. Dette? https://www.youtube.com/watch?v=kYnn_wC6qWQ

Jeg er ikke helt sikker på om han passer inn. Har aldri syntes at han er særlig fotballsmart. Hadde han vært det hadde han spilt i en topp 20-klubb i Europa. Men får vi han til å spille etter Glimts prinsipper så hersker det jo ingen tvil om at Normann går både to og tre ganger utenpå Hagen. Han har bedre teknikk, fysikk, pasningsfot, spenst you name it.
Forumets mest middelmådige ekspert.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by jonsnow »

Spilleren Mathias Nordmann er meget bra, men personen er et klyse ut av dimensjoner og kombinert med faren sin så er det en kombo jeg ikke vill ha i nærheten av B/G noen sinne igjenn!

Han hadde sikkert kunne storspilt for oss, men han hadde også fint kunne være en av dem som ødelegger kulturen klubben har bygget opp. Så det blir et stort: NEI, NJET, NO, NEIN! Fra meg!
User avatar
Nordlys
Posts: 3512
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 605 times
Been thanked: 663 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Nordlys »

Jepp, det er noen dilemmaer her. Med maks uttelling på et sånt lån kan han gi oss et internasjonalt snitt på midtbana som gir oss det lille ekstra som kan bikke jevne Europa-kamper i vår favør. Normann på sitt beste matcher de beste midtbanespillerne i verden. Worst case så greier han ikke å tilpasse seg spillemønsteret og KK velger Hagen i stedet. Havner Normann på benken i Glimt som blodfersk PL-proff så skjønner alle at det blir komplisert og destruktivt.

Jeg tror jeg ville tatt sjansen. Funker han ikke sentralt kan han jo spille indreløper også. Der er det litt mer frihet.
Forumets mest middelmådige ekspert.
tjongs
Posts: 2583
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 99 times
Been thanked: 184 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by tjongs »

Skjønner hvordan "Hvor ble dem av"-tråden har kommet opp i 3815 innlegg.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Dersom han aldri hadde vært Glimt-spiller ville jeg tenkt at det er en knall mulighet til og forsterke laget før en høst med Europakamper. Hagen mangler tyngde og defensiv kraft som ofte kommer svært godt med i tøffe og tette kamper hvor han får lite rom.

Men Normann har vært her og har en historie. Og jeg tror fort vi får se en midtbanekonstellasjon fremover som er lik den vi så siste 25 mot DZl; Grønbæk - Saltnes - Vetlesen. Der er det ikke rom for en Normann som ønsker garantert spilletid.
Una mas cerveza.
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Chris »

Merkelige "vurderinger" av og holdninger til tidligere Glimt-spillere.

Flere av dem synes å tilsi at dersom spillere går til andre klubber, så skal en sitte bitre igjen og ikke ønske dem tilbake. Også om de har levert enorm innsats over flere år, blitt ut kontrakten, og oppfyller kontrakten til siste dag. Som Lode.

Glimt bør "unne" spillere å dra på utenlandseventyr. Det gjør klubben attraktiv for spillere som vil noe og vil legge ned innsatsen som trengs for å bli proff.

Om spillere ikke lykkes ute, men var en stor suksess i Glimt, så kan det være mange grunner til det. En grunn kan være at de kom fra et Glimt-lag hvor de spilte en rolle i et samspilt lag. Og så gikk til en klubb hvor rollen var en helt annen og samspillet ikke funket. Dette skjer igjen og igjen. Glimt-spillerne ser gullegode ut i Glimt nå. Men det er ofte pga. systemet, ikke pga. individuelle ferdigheter. Det kommer derfor til å komme flere salg hvor spillere ikke lykkes ute. Glimt bør derfor være klar til å ta tilbake spillere som var gode og som kan bli gode, igjen, i Glimt. Dette er helt elementært. Og det er noe også supportere bør skjønne og ikke ha masse bitterhet overfor spillere som drar, men så kan komme tilbake med gode erfaringer.

Så til spillerne:
- Lode kan heve Glimt. Han har nok ikke blitt så mye dårligere i Tyskland på kort tid. I rett rolle med rett tillit kommer han nok tilbake. Og blir igjen landslagsstopper kaliber.
- Normann er en veldig god spiller. Det er ingen tvil om det. Han er på et høyere nivå enn noe annet anker i Glimt per nå. Kanskje litt under P. Berg. Han kan 4-3-3. Og har viktige ferdigheter i anker-rollen. Det store aberet er skader. Tror Knudsen og Co vil fortelle ham hvor skapet står før ev. gjeninntreden i Glimt.

Det merkelige oppi dette er at noen er veldig skeptisk til Normann og Lode, men veldig positive til Tounekti. Sistnevnte har ikke vist mye, har veldig mye å bevise, også innsats.

Så der Lode og Normann er klasse, så er Tounekti i beste fall et talent, som må bevise god innsats. Vetlesen bør være et eksempel. Han hadde gode ferdigheter, men har jobbet hardt og er i dag enormt mye bedre som fotballspiller og lagspiller. En tekniker med stor motor og arbeidsmoral. Han har gjort som Knudsen sa, og det har gitt enorme resultater.

Savner fortsatt en god ving. Han finnes i Haugesund.
G-s-enz
Posts: 5434
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 212 times
Been thanked: 281 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Samuelsen har skrevet ny kontrakt i Haugesund så han kan du slutte å messe om nå,kommer ikke til å skje.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
mortsto
Posts: 7430
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

@Chris: Det er mulig du har glemt av omstendighetene rund Normanns exit. Det er en grunn til at folk gjerne ser Lode tilbake men ikke Normann.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Selvfølgelig kan vi hente både Lode, Bjørkan, Berg, JPH, Evjen og Normann. Men skal vi sende 4-5 spillere på dør og bryte kontraktene?. Det er ikke den standarden Glimt har, og takk og pris for det. PÅ midtbanen i dag har vi 8 aktuelle spillere, fra nyttår 9 når Fet er tilbake. Glimt har fått den spilleren de har søkt etter i et år, og som Sulliken skrev takk og pris for at vi ikke signerte Eriksen. Det jeg ser er at dersom Samstedt forsvinner så må vi ha inn en venstreback og at Brice tar høyresiden.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by tomath »

Men litt av forutsetningen for i det hele tatt å være for eller i mot Normann må jo være om det overhodet er realistisk. Nå var han nettopp klar for Serie A, og da blir det et veldig stort steg ned til Eliteserien. Tipper han har langt bedre alternativer. Og hvis han mot formodning skal til Eliteserien så tror jeg Molde er langt er et langt mer aktuelt alternativ.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Pondus »

Kan ikke se at det er så mye bitterhet rundt spillere som går til utlandet blant glimtsupporterne. Heller det motsatte. Vi unner alle suksess videre I sine karrierer. Som du sier så er det mange faktorer for at enkelte ikke lykkes. Mener også at denne konklusjonen om at det er systemet i Glimt som gjør spillerne gode og ikke individuelle ferdigheter er tragisk lettvint. Tror ikke et hvilket som helst publag hadde opplevd at spillerne hadde blitt så enormt mye bedre om de la om til 4-3-3.
Uansett så må det være lov å være kritisk til spillere som returnerer. Det ville jeg være uansett hvem det måtte være. Flere faktorer ville jeg vurdert, som kostnad(lønn), motivasjon etc. Kontra eventuell nytte. Samtidig må dette ses opp mot den strategien Glimt har valgt. Det å utvikle spillere, ja jeg vet vi kan ha begge deler.
Last edited by liverglimt on Fri Aug 19, 2022 10:38 pm, edited 1 time in total.
Reason: Unødig sitering
Post Reply