Grubstad i "Meninger om Glimt"

Moderators: Sulliken, Larsen

BørreA
Posts: 557
Joined: Fri Dec 03, 2004 9:43 am
Location: Bodø

Grubstad i "Meninger om Glimt"

Post by BørreA »

Den kvikke Randall Brenes fikk nesten ikke spilletid i fjor. ”Han måtte formes til Glimtstilen”. Bullshit. Hva slags stil? Den som nå har brakt oss ned i 1.divisjon, og til et opphold som kan bli lengre enn vi ønsker å tenke på?
Les mer fra Torgeir Grubstad kommentar på Glimt.no - på nettopp Glimt.no

Mvh BørreA :)
yellow
Posts: 2023
Joined: Sun May 15, 2005 9:21 am
Location: Hamar
Contact:

Post by yellow »

Torgeir Grubstad kommenterer Glimt slik han ser det pr. dags dato. Og jeg er fullstendig enig med Grubstad i så og si alt han skriver.
Slik Glimt fremstår i dag, kan vi bare glemme opprykk. Spillet fungerer svært sjelden, lagdelene henger sjelden sammen, deffensivt holder det sjelden mål, offensivt har vi mye igjen.
Alle vet jo at Marit Bjørgen er istand til å vinne ethvert skirenn hun deltar i. Men hun vinner ikke hvis det klabber under skiene.
Det er det det gjør for Glimt. Det klabber! Og trenerne gir aldri laget ro til å spille seg inn.
BODØ/GLIMT FOR EVIG! - EVIG TRO!

COME ON GLIMT, PRIDE OF THE NORTH!
Begod
Posts: 3531
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:22 am
Location: Bodø

Post by Begod »

Glimt har alltid vært et lag som fungerer best i angrep. De kan ikke ligge bak, og forsvare seg. De har de aldri fått til.
Har alle glemt hvordan vi spilte i 2003. Å ligge bakpå og kontre motstanderen i senk var sukseoppskriften dengang og vil bli det igjen.
I medgang og motgang
Kakemonsteret
Posts: 533
Joined: Sat Feb 21, 2004 2:00 am
Location: Mørkved

Post by Kakemonsteret »

Mange gode poenger her, og må si meg enig i det han sier om "disposisjonene fra laglederbenken". Hoftun/Kenta følger i Haldorsen sitt spor med elendige laguttak og bytter til tider, er det noe som skjer på trening som jeg ikke får med meg? Nei, oppskriften til opprykk er enkel; la de 11 beste starte hver kamp! For vi har nemlig bra nok stall til å vinne hele adecco.
-<@Arte Et Labore@>-
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Post by Trapattoni »

Kakemonsteret wrote:er det noe som skjer på trening som jeg ikke får med meg?
Såfremt du ikke er på alle treningene, så får vi da håpe det skjer ting du ikke får med deg! :wink:
talfh
Posts: 4055
Joined: Mon Jul 04, 2005 3:36 pm
Location: Bodø

Post by talfh »

Begod wrote:
Glimt har alltid vært et lag som fungerer best i angrep. De kan ikke ligge bak, og forsvare seg. De har de aldri fått til.
Har alle glemt hvordan vi spilte i 2003. Å ligge bakpå og kontre motstanderen i senk var sukseoppskriften dengang og vil bli det igjen.
vell, vi stjal ballen fra motstanderan for å satt fart med en gang.. tengen e hurtighet, nå som glimt alltid har hatt... uten at dæ e så masse hurtighet i dagens 11`er... dessuten e dæ ikkje nå fast 11`er... Å snart må dæ jo en folkeaksjon te før å få brenes på banen.
Dæ bør heller ikkje tukkles så inn i f... med spellestil å greier.. dæ e rbk et godt eksempel på. Hoftun bør bygg vidre på rbk og glimt stilen som han kjenn utrulig godt. Rbk og glimt va tufta på samme suksess formel, nemmelig en fast 11`er og masse fart! Vi e langt fra på tur opp ennu, vi har ikkje vist at vi e gode nåkk vi har vunne 2 på rad, den siste må som sådan kalles "arbeids seier". Dæ e i det hele en masse å jobb med i ferien, og den må brukes godt. Å resultatet bør jo bli om man ska spell 4-4-1-1, å få inn brenes bak sakk. han e hurtig og har teknikk. kan ta dæ som sakk vinn å som dett ned.
You'll Never Walk Alone
Hågen
Polemikonstabel
Posts: 2792
Joined: Sun Jul 03, 2005 7:05 pm

Post by Hågen »

Torgeir Grubstad er en meget fornuftig skribent, og jeg tar ofte meg selv i å være enig med han. Når det gjelder denne lille meningsutvekslingen om Glimt og trenerduoens disponering av spillerne tenderer jeg også til å nikke til hva han har å fortelle, men jeg er imidlertid ikke helt enig med Hr. Grubstad.

Det er jo i grunn rimelig innlysende, både Grubstad og jeg deler samme syn når det kommer til våre to kjære Costa Ricanere. Begge bør få sjansen. Helt siden de kom til klubben i fjor har supporternes krav om mer tillit til dem blitt elegant feid under teppet med argumentet om at de trengte høsten og vinteren for å bli kjent med Glimtsystemet. Som Grubstad så riktig påpeker – og her tar jeg meg friheten til å sitere han;
Den kvikke Randall Brenes fikk nesten ikke spilletid i fjor. ”Han måtte formes til Glimtstilen”. Bullshit. Hva slags stil? Den som nå har brakt oss ned i 1.divisjon, og til et opphold som kan bli lengre enn vi ønsker å tenke på?
Jeg konstaterer rimelig oppgitt at det kun har blitt sporadiske opptredener for våre to venner, selv om begge har bidratt nevneverdig i form av scoringer. Og dette etter den mye omtalte ”nødvendige vinteren”. Forstå det den som kan.

Grubstad oppsummerer det hele ganske så flott og enkelt: Men tusen ganger heller en spiller som tør ta sjanser og utfordre, enn en som i nitti minutter agerer evig støttepasning. De har vi alt for mange av. Så enkelt, dog så effektivt kan det sies! Her er vi helt på stasjon.

En annen relevant problemstilling han tar opp er kontinuitet, eller rettere sagt; mangel på sådan. Er det rart spillet vårt virkelig kladder, og vi er så forbaska ujevne fra kamp til kamp, når vi så å si aldri får spilt inn en fast ellever? Personlig skjønner jeg ikke denne trangen til disse stadige utskiftningene. Selvfølgelig skal skader ta sin del av skylden for at vi til nå i år har skiftet utrolig mye fra kamp til kamp, men nå er det sannelig snart på tide at vi finner ut av dette systemet og hvem som skal spille i de forskjellige rollene. Det er bare å se til divisjonskollega Aalesund, hvor spissrekka nesten uten unntak er den samme og spillerne vet hvor de har hverandre. Dette kan vel neppe sies å ha vært tilfelle hos Glimt denne våren. Dog er jeg sikker på at Hoftun og Kenta selv skjønner dette utmerket godt, og har sannsynligvis dannet seg et bilde etter hvert på hvem som passer inn i de forskjellige rollene.

Nå skal det imidlertid nevnes at ikke alt Grubstad skriver her appellerer like mye til meg. Å påstå at Glimt bare kan glemme opprykk allerede nå er skivebom, og jeg går ut i fra at Grubstad setter situasjonen noe på spissen her. Samtidig er jeg slettes ikke enig i at Glimt ikke makter å ligge bakpå, det er jo nettopp disse kontringene vi har hatt så stor suksess med og er kjent for i fotballnorge. Jeg skal dog være enig i en ting, Glimt er et lag som fungerer best når vi får angripe, og det bør og skal vi fortsette med. Rapportene fra andreomgangen mot Pors i går tyder på at det nesten gikk galt når vi åpenbart tenkte litt mer defensivt enn vi burde.

Avslutningsvis vil jeg bare påpeke at dette slettes ikke er ment som noen surmaget kritikk, den typen er jeg ikke. Dette er bare noen kjapt sammenraskede tanker som dukket opp i hodet mitt da jeg leste gjennom Torgeir Grubstads, som alltid like spennende, tanker. Jeg vil også gi honnør til trenerduoen, all den tid det tross alt har vært mange positive innvolveringer både før og under kamp. I tillegg har de våget å satse på unggutter som Imingen og Jakobsen. Jeg har full tiltro til sjefene, det skulle bare mangle!

For øvrig et meget flott tiltak på Glimt.no, dette er virkelig noe vi trenger :)
yellow
Posts: 2023
Joined: Sun May 15, 2005 9:21 am
Location: Hamar
Contact:

Post by yellow »

Hågen wrote: Å påstå at Glimt bare kan glemme opprykk allerede nå er skivebom, og jeg går ut i fra at Grubstad setter situasjonen noe på spissen her.
Det jeg tror Grubstad mener er at vi kan glemme opprykk hvis ikke ting og tang faller mer på plass enn de har gjort til nå. Og der er jeg helt enig.
Fortsetter det slik det har gjort til nå etter ferien, kan vi bare glemme opprykk!
Hågen wrote:For øvrig et meget flott tiltak på Glimt.no, dette er virkelig noe vi trenger :)
Enig!
BODØ/GLIMT FOR EVIG! - EVIG TRO!

COME ON GLIMT, PRIDE OF THE NORTH!
Pekri10
Moderator
Moderator
Posts: 2265
Joined: Sat May 08, 2004 4:27 pm
Location: Spikkestad

Post by Pekri10 »

Jeg synes Grubstad treffer spikeren på hodet med denne meget velskrevne kommentaren. Det virker ganske sammenfallende med synspunktene mange her på forumet har gitt uttrykk for en stund. Positivt at trenerne tør å satse på de lokale ungguttene på backene, men jeg må si at jeg virkelig savner at våre costaricanske venner får tillit. Jeg kan ikke fatte at de ikke skal være god nok for Glimt. Jeg mener jo også de har vist at de duger. Spørs hvor lett det er å få eksterne investorer til å hjelpe Glimt i framtiden når investeringen ganske tydelig blir motarbeidet. Disse to gutta har neppe steget i verdi den tiden de har vært i klubben for å si det sånn.

Også er det dette med alle endringene i lagoppstillingen. Jeg må innrømme at det har skapt noen frustrasjoner hos undertegnede, mest fordi jeg ikke skjønner at det kan være det beste laget som er tatt ut. Av og til funderer jeg på om trenerne praktiserer et slags rotasjonssystem for å holde alle spillerne på tå hev og for at ikke noen skal være veldig misfornøyde. Jeg kan se at det kan være noen fordeler med det, særlig når kampprogrammet er tett og når skader og suspensasjoner kommer på løpende bånd. For enkelte lag i den engelske serien f.eks. er det en nødvendighet å ha et B-lag som er nesten på høyde med A-laget. Man kan jo håpe at trenerteamet vet hva det gjør og at vi vil høste fruktene av rotasjonen når det strammer seg til med skader/suspensjoner.

Jeg er imidlertid ikke enig i at vi skal glemme opprykk. Det må fremdeles være et mål for denne sesongen. Jeg er imidlertid enig i at man i det daglige arbeidet ikke trenger å fokusere så himla mye på hvordan tabellsituasjonen blir etter siste fløyteblås 5. november. Fokuserer man på prestasjoner, bør resultatene komme av seg selv. Hvis det er det Grubstad mener med at vi skal glemme opprykk er jeg enig.
Noe resignert medlem av DGH don´t wannabes (Glimt i sør) http://www.glimtsupporter.com og
Scandinavian Hammers http://www.westham.no
User avatar
Merete
Posts: 371
Joined: Mon Feb 23, 2004 4:50 pm
Location: Lillestrøm

Post by Merete »

For å skape noen som helst debatt med utgangspunkt i kronikkene på glimt.no:

Jeg erklærer meg uenig med Grubstad. Dette er ikke jo ikke noe "spiker på hodet", men tvert i mot "høyt over mål" - eller til og med "selvmål", når han hevder ar Glimt ikke har noen sjanse til å rykke opp. Men Grubstad lever jo selv i en drømmeverden der en ressurssvak klubb som Glimt kan rulle over enhver motstander (også på bortebane) uten tanke på forsvarorganisering og defensiv kraft. Kanskje kan de det, men da snakker vi HESA. Denne stadige messinga om å satse offensivt kommer jo også i et underlig lys når man studerer tabellen. Glimt har scora nest mest, 25 mål bare Aafk er bedre. Derimot har laget sluppet inn 16, mer enn FKH på nedrykksplass.

Man kan jo lure på Hvor Grubstad har vært hen de siste 13 årene, hvis han ikke har fått med seg hvordan Glimt har skaffet seg de nødvendige poengene for å overleve så lenge i eliteserien som de gjorde, - På bortebane med kynisk forsvarsspill og dertil giftige kontringer. Ofte "tapt" sjansestatistikken, men vunnet i målprotokollen.

Jeg kan ikke se noen lag i de to øverste divisjoner som ikke spiller til dels gjerrig og kynisk på bortebane, og "jukses" det blir det tap (M/S-Aafk, L-H-Aafk, Høne-B/G). Men oppskrifta til Grubstad & Co er vel å satse mer offensivt borte (?), og tre mål i snitt hjemme holder visst heller ikke mål i følge denne tankegangen - det kan ikke bli opprykk!

Denne ramsalte kritikken av trenernes prioriteringer er jo også svært spekulativt og tendensiøst framsatt av denne eminente Bodø-journalisten. Det har jo blitt satset på unggutter og Costaricanere, Grubstad! Miller var fast på venstre back til han fant det for godt å klikke mot Hønefoss. Pur unge Imingen fra Steigen tok utfordringa på strak arm og har forbarmet seg over backplassen. Miller er tilbake, nå lengre fram på banen. Imingen får tillit. På motsatt side herjer Jakobsen. Er dette "uvilje"?

Brenes fikk ikke sjansen i fjor. I følge han selv ikke rart, da han ikke trente seriøst og godt nok. Dette har de nye trenerne bekreftet, og da får det også være måte på å idioterklære folk. Brenes kom tilbake, og gjorde sine ting godt i Runars skadefravær, men jeg tror ingen trener i Norge ville latt Runar sitte ubrukt - og da måtte noen ut. Hvem kunne man alltids diskutere, og om man kan bruke begge, kan man også alltids diskutere - men det blir en mer marginal diskusjon enn den Grubstad legger opp til her. Det samme kan sies om disponeringa av Stig. Men resultater har det gitt. Heldigvis har Glimt meldt seg på i krigen om bortepoengene, og det er innsats, kløkt og en god porsjon kynismse som skal til, ikke håpløse romantiske svermerier om en verden der Glimt vinner 6-3 og 8-5 på grunn av helt outstanding angrepsfotball, og der motstanderen bare er en abstrakt størrelse man i grunn ikke behøver å ta helt på alvor.
User avatar
Nokia
Posts: 3759
Joined: Sun Feb 22, 2004 2:54 pm
Location: Bodø

Post by Nokia »

Takk og Lov at det finnes "supportere" med hjertet i Glimt som tør å sette søkelyset på de problemene som klubben faktisk har.

Først den dagen man innser at man har problemer kan man starte behandlingen.

I den anledning gir jeg stor honnør til både "Dalers" og vår venn fra Bodø Nu!!
Begod
Posts: 3531
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:22 am
Location: Bodø

Post by Begod »

Merete :hedre
I medgang og motgang
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Post by Kesseboy »

Tja. Mer og mindre gode poenger i øst og vest her nå. Engasjementet er i det minste stort.

Jeg oppfatter dog ikke Grubstads synspunkt som at Glimt ikke har kunnet spille forsvar; som det påpekes så har Glimt brukt kombinasjonen av forsvarsspill og overganger ganske bra ved en hel del anledninger. Jeg lurer kanskje på om han mer sikter til at Glimt ikke har kunnet legge seg bakpå og ri i land en seier. Hadde vært interessant med ei presisering der.

Jeg har imidlertid litt lyst til å gripe tak i én sak her:
Mendi wrote:Har vi kommet til et punkt der vi tar det positive for gitt og kun skal ta tak i det negative? Det finnes ord for sånt. Destruktivt.
Jeg vil vel påstå at noe annet som er virkelig destruktivt, er å ikke sette fokus på forhold man anser som negative. Når det gjelder å ta det positive for gitt -- det har ikke vært så fryktelig mye positivt å ta for gitt i klubben de tre siste sesongene, denne medregnet. Så langt i år har vi gjort det greit i serien, synes jeg, men med utgangspunkt i budsjett, erfaring og uttalelser før sesongen (med forbehold om at de var mer enn forsøk på å skape selvoppfyllende profetier) så kan man jo spørre seg om det er godt nok. Jeg tror ikke det er mange som ønsker å lukke øynene for det som er positivt. Det er mange som virkelig vil ha Glimt opp i Tippeligaen igjen, og blant tingene folk gjerne mener bør gjøres, er gjerne forlengelsen av forhold man mener å ha observert tidligere, siden disse ikke synes løst. Blant disse finner man for eksempel taktiske disposisjoner underveis i kamper, spilleopplegg og uttak av enkeltspillere. Det er altså ikke småtterier vi snakker om.

For eksempel, som det nevnes, har vi skåra mange mål, hvilket er positivt. Det har dog kommet mange mål på få kamper. Gjennomsnittlig 2.27 mål pr. kamp for alle kampene, men bare 1.67 dersom vi ser bort fra målfestene mot Hødd og Kongsvinger. Tilsvarende tall for baklengsmålene blir 1.45 og 1.11 (dersom vi tar vekk to av kampene der vi har sluppet inn tre mål). Det er kanskje litt håpløst å begynne å se på statistikkene for et såpass lite tallgrunnlag, og det er jo fint at vi skårer en del mål. Ikke så fint at vi slipper inn mål, sånn er jo fotballen. Nå har ikke jeg noen statistikk på det, men jeg lurer på om kanskje forklaringa på at noen ser litt svart på situasjonen er kvalitetsinntrykket man sitter igjen med. Jeg har ingen statistikk for hånden over antall sjanser vi har spilt oss til, men jeg mistenker at den statistikken vil gi et litt dårlig inntrykk av antall skårede mål. Og flere av baklengsmålene har kommet på det som har virket nærmest symptomatisk for Glimt de siste par sesongene -- passivitet og tilfeldigheter. Det bidrar ikke til at kvalitetsinntrykket styrkes, og kan bidra til at frustrasjoner som har bygd seg opp siden 2004 forsterkes ytterligere.

Jeg vil kanskje være litt forsiktig med å direkte omtale noens synspunkter som destruktive. Det er vel neppe mange her inne som helst vil se Glimt ikke rykke opp, til og med blant TILhengerne her har Glimt sympatisører. Saklig uenighet er utvilsomt et gode.

EDIT: For å følge opp statistikken litt:

Man må huske at det er snakk om over få kamper, men et målsnitt på 2.27 er oppsiktsvekkende høyt. På sesongene 1993-2005 hadde Glimt 2.5 i 1995, 2.32 i 1993 og 1.71 totalt over de tretten årene. Offensivt kan vi i så måte argumentere for at Glimt så langt har gjort sin tredje beste offensive sesong siden 1993. Når det gjelder baklengsmål er 1.45 heller ikke spesielt høyt: bare i tre av sesongene har Glimt vært under dette snittet for en hel sesong (93, 97, 03), snittet for hele perioden er 1.68. Dersom vi skal tvære ut statistikkene litt til, så kan vi se på differansen mellom snittet for skårede mål og snittet for innslupne mål. Der er årets på 0.82 så langt, bare overgått av 93- og 95-sesongene. Glimt hadde positiv målforskjell kun fem av sesongene fra 1993 til 2005. Så langt i år har vi 1.82 poeng pr. kamp, 1993-sesongen er der best med 2.05 poeng pr. kamp, mens 2003-sesongen, med sine 1.81, er marginalt slått av årets.

Til Glimt å være, i seriesammenheng, er disse tallene for årets sesong ikke så verst. Men hvis vi tenker på at snittplasseringen til Glimt de siste 13 årene er omtrent en 8. plass, så ser vi jo at tallene ikke nødvendigvis er godt nok sammenlikningsgrunnlag for et skjema for direkte opprykk. Målsnittene er kanskje ikke så veldig interessante, og gir kanskje ikke noen særlig gode indikasjoner på lagets kvalitet, men siden antallet skårede mål ble et tema syntes jeg det var greit å ta det opp. Et annet moment som kan diskuteres vedrører forskjellen i kvalitet på Tippeligaen og Adeccoligaen, og hvordan dette spiller inn for gyldigheten i observasjonene.

Bare for sammenlikningens del: Forrige gang Glimt spilte på nest øverste nivå var i 1992. Tallene fra da, mot årets sesong:
Snitt mål pr. kamp: 3.14 - 2.27 (diff -0.87)
Snitt innslupne mål pr. kamp: 0.95 - 1.45 (diff -0.5)
Differanse i snitt: 2.18 - 0.82 (diff -1.36)
Snitt poeng pr. kamp: 2.36 - 1.82 (diff -0.54)
Last edited by Kesseboy on Wed Jun 07, 2006 3:19 am, edited 2 times in total.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1292
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 183 times

Post by Buster »

Merete dette var et bra innlegg av deg :D Hvis det er noen som treffer spikeren på hodet er det du.

Det er deilig og befriende å lese det du skriver. Dersom man skal beholde et positivt engasjement om Glimt må man for tiden lese glimtforum.net i små porsjoner - og helst natterstid for ikke å ødelegge en ellers god dag.

Glimt har vunnet to kamper på rad, får stadig spillere tilbake fra skade, og den optimismen som år etter år har fått sin bekreftelse av en seiersrik sensommer og høst kommer snikende. Jeg gleder meg stort til vi får laget i form.

Grubstad har tydeligvis rikelig med anledninger til å få sine meninger offentliggjort siden han bruker denne til et surmaget oppgulp fra 70-tallet.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
Bateman26
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 5248
Joined: Mon May 10, 2004 1:22 pm
Location: Bodø

Post by Bateman26 »

Buster wrote:Grubstad har tydeligvis rikelig med anledninger til å få sine meninger offentliggjort siden han bruker denne til et surmaget oppgulp fra 70-tallet.
Jeg er ikke enig i at det er surmaget oppgulp som Grubstad kommer med. Ja Han er ikke overvettes positiv men det han setter fingeren på er ting som vi har brukt attskillige timer her inne på og komme fram tilog repetere til det kjedsommelige. Men jeg er enig i at nu har det snudd og det er snart høst og høsten er som kjent Gul
I have no idea to this day what those two Italian ladies were singing about.
Truth is, I dont want to know.
Some things are best left unsaid.

www.maja-blogg.no
Pekri10
Moderator
Moderator
Posts: 2265
Joined: Sat May 08, 2004 4:27 pm
Location: Spikkestad

Post by Pekri10 »

Merete wrote:Jeg erklærer meg uenig med Grubstad. Dette er ikke jo ikke noe "spiker på hodet", men tvert i mot "høyt over mål" - eller til og med "selvmål", når han hevder ar Glimt ikke har noen sjanse til å rykke opp. Men Grubstad lever jo selv i en drømmeverden der en ressurssvak klubb som Glimt kan rulle over enhver motstander (også på bortebane) uten tanke på forsvarorganisering og defensiv kraft. Kanskje kan de det, men da snakker vi HESA. Denne stadige messinga om å satse offensivt kommer jo også i et underlig lys når man studerer tabellen. Glimt har scora nest mest, 25 mål bare Aafk er bedre. Derimot har laget sluppet inn 16, mer enn FKH på nedrykksplass.

Man kan jo lure på Hvor Grubstad har vært hen de siste 13 årene, hvis han ikke har fått med seg hvordan Glimt har skaffet seg de nødvendige poengene for å overleve så lenge i eliteserien som de gjorde, - På bortebane med kynisk forsvarsspill og dertil giftige kontringer. Ofte "tapt" sjansestatistikken, men vunnet i målprotokollen.
Vel, det Grubstad snakker om er at Glimt ikke takler å ligge bakpå, noe som oftest viser seg når vi leder en kamp og liksom skal cruise inn en grei seier. Akkurat det har vi sett i flertallet av de kampene som vi har vunnet pluss to av de som vi har tapt.
Merete wrote:Jeg kan ikke se noen lag i de to øverste divisjoner som ikke spiller til dels gjerrig og kynisk på bortebane, og "jukses" det blir det tap (M/S-Aafk, L-H-Aafk, Høne-B/G). Men oppskrifta til Grubstad & Co er vel å satse mer offensivt borte (?), og tre mål i snitt hjemme holder visst heller ikke mål i følge denne tankegangen - det kan ikke bli opprykk!.
Jeg er heller ikke enig i at vi skal slå fra oss målsetningen om opprykk, men jeg er enig i at spillerne må tenke prestasjoner fremfor tabellposisjon hvis det er det Grubstad mener.
Merete wrote:Denne ramsalte kritikken av trenernes prioriteringer er jo også svært spekulativt og tendensiøst framsatt av denne eminente Bodø-journalisten. Det har jo blitt satset på unggutter og Costaricanere, Grubstad! Miller var fast på venstre back til han fant det for godt å klikke mot Hønefoss. Pur unge Imingen fra Steigen tok utfordringa på strak arm og har forbarmet seg over backplassen. Miller er tilbake, nå lengre fram på banen. Imingen får tillit. På motsatt side herjer Jakobsen. Er dette "uvilje"?
Men så ble også Miller vraket i de 3 påfølgende kampene etter karantenen, mens den som fikk tillit på venstrekanten var Råket. Forstå det den som kan. Jeg forstår også Grubstads omtale av de unge backene våre som positiv.
Merete wrote:Brenes fikk ikke sjansen i fjor. I følge han selv ikke rart, da han ikke trente seriøst og godt nok. Dette har de nye trenerne bekreftet, og da får det også være måte på å idioterklære folk. Brenes kom tilbake, og gjorde sine ting godt i Runars skadefravær, men jeg tror ingen trener i Norge ville latt Runar sitte ubrukt - og da måtte noen ut. Hvem kunne man alltids diskutere, og om man kan bruke begge, kan man også alltids diskutere - men det blir en mer marginal diskusjon enn den Grubstad legger opp til her.
Ja den Runar-diskusjonen har jo versert her på forumet til det kjedsommelige. Jeg er fremdeles ikke overbevist om at Runar skal spille som "hengende" spiss i stedet for Brenes. For meg er det fremdeles et mysterium at han kommer direkte inn på laget etter 2 måneders skadeavbrekk og dytter ut vår nest mest skårende spiller.
Noe resignert medlem av DGH don´t wannabes (Glimt i sør) http://www.glimtsupporter.com og
Scandinavian Hammers http://www.westham.no
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Post by Trapattoni »

Pekri10 wrote:Men så ble også Miller vraket i de 3 påfølgende kampene etter karantenen, mens den som fikk tillit på venstrekanten var Råket. Forstå det den som kan
Miller var spilleklar igjen mot Strømsgodset, men det var ikke Råket som tok "hans plass". Det var Imingen, etter manges mening vår bestemann i den kampen. Venstrekant på midtbanen mot Godset var Tani. Så møtte vi Bryne, fortsatt uten Råket på banen... :wink:

MEN, Miller uttalte etter VM-vrakinga like før Godset-kampen at at følte seg nokså tom og ikke kampklar. Litt småsyk har han også vært i etterkant. Dette sammen med at Imingen har gjort en rimelig bra innsats der Miller normalt spiller gjør at det ikke bør være så oppsiktsvekkende at han fikk noen kamper på benken. Det merkelige er at mange reagerer når Råket har spilt etter at han selv visstnok har uttalt at han ikke er i toppslag. Når Miller uttaler noe i samme retning, så teller liksom ikke det....

Runar kom heller ikke "rett inn på laget". Han trente, spilte B-kamp og satt på benken på førstelaget før han kom inn på laget. Så kan man selvsagt diskutere Runar opp og i mente. Jeg konstaterer bare at han i alle våre tre siste bortekamper har vært involvert avgjørende situasjoner som har sikret oss svært viktige bortepoeng.
Last edited by Trapattoni on Wed Jun 07, 2006 11:55 am, edited 2 times in total.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2317 times
Been thanked: 385 times

Post by liverglimt »

Buster wrote:Merete dette var et bra innlegg av deg :D Hvis det er noen som treffer spikeren på hodet er det du.

Det er deilig og befriende å lese det du skriver. Dersom man skal beholde et positivt engasjement om Glimt må man for tiden lese glimtforum.net i små porsjoner - og helst natterstid for ikke å ødelegge en ellers god dag.
Merete får stående applaus. Buster tar jeg en real skål med (ref. uthevet i fet skrift).

Det er så alt for mange rundt Glimt (les. på glimtforumet) som skal sette søkelyset sitt på alt det negative. Greit nok at man skal ha fokus der også. Jeg gleder meg stort over at Glimt i det hele tatt klarte å ro i land den seieren mot Pors. Jeg har fartet rundt på østlandet i ett drøyt tiår og sett de bortekampene som har vært. Det har ikke alltid vært like lystig å beskue.

Som en liten anekdote så kan jeg nevne at alle som var å så de gule "banke" ODD 5-0 for noen sesonger siden de stod med hjertet i halsen for vi trodde nesten ikke det kunne holde. Ja vi var sikkert litt negativ, men med mange års erfaring i bakhodet så var det erfaringen vi hadde, Glimt holder ikke alltid inn selv om de leder stort.

Tilbake til det positive. I år er det noen regler som gjelder i mitt hode:
1 Glimt rykker opp, alt annet er utenkelig.
2. Glimt skaffer de pengene som trengs til drift. (skal endelig bidra selv)
3. Glimt kommer min. til semifinale i Cupen. (en bragd for et 1. div lag)
4. Glimt trekker min 4000 tilskuere etter ferien i hver eneste hjemmekamp og jeg bidrar med å få 1-2 bekjente med å møte opp.
5. Glimt spiller Tippeliga i 2007!

Ett tips til alle, spillere og supportere, heng opp følgende lapp på kjøleksapet:
Vi skal gjøre det som står i vår makt for at Bodø/Glimt skal nå sine mål i år!
@liverglimt
Pekri10
Moderator
Moderator
Posts: 2265
Joined: Sat May 08, 2004 4:27 pm
Location: Spikkestad

Post by Pekri10 »

Trapattoni wrote:
Pekri10 wrote:Men så ble også Miller vraket i de 3 påfølgende kampene etter karantenen, mens den som fikk tillit på venstrekanten var Råket. Forstå det den som kan
Miller var spilleklar igjen mot Strømsgodset, men det var ikke Råket som tok "hans plass". Det var Imingen, etter manges mening vår bestemann i den kampen. Venstrekant på midtbanen mot Godset var Tani. Så møtte vi Bryne, fortsatt uten Råket på banen... :wink:
At Miller ikke spilte mot Godset var på en måte greit nok. At han ikke fikk ett eneste spilleminutt mot Bryne var et mysterium for meg. Mot Haugesund og KIL spilte Råket fra start.
Trapattoni wrote:MEN, Miller uttalte etter VM-vrakinga like før Godset-kampen at at følte seg nokså tom og ikke kampklar. Litt småsyk har han også vært i etterkant. Dette sammen med at Imingen har gjort en rimelig bra innsats der Miller normalt spiller gjør at det ikke bør være så oppsiktsvekkende at han fikk noen kamper på benken. Det merkelige er at mange reagerer når Råket har spilt etter at han selv visstnok har uttalt at han ikke er i toppslag. Når Miller uttaler noe i samme retning, så teller liksom ikke det....
Jeg har ikke fått med meg at Miller selv har gitt uttrykk for å ha følt seg tom. Har det stått noe om det i media noe sted? Jeg vet at noen her på forumet har uttrykt bekymring for Millers mulige VM-depresjon. Men det må da være grenser for hvor lenge den skal vare. Selv ba han vel bare om noen få dager, så skulle han bli 100 % prosent klar for fotball for Glimt. Dersom det er slik at han har vært syk stiller jo saken seg noe anderledes. Det har ikke jeg fått med meg i alle fall.
Trapattoni wrote:Runar kom heller ikke "rett inn på laget". Han trente, spilte B-kamp og satt på benken på førstelaget før han kom inn på laget. Så kan man selvsagt diskutere Runar opp og i mente. Jeg konstaterer bare at han i alle våre tre siste bortekamper har vært involvert avgjørende situasjoner som har sikret oss svært viktige poeng i alle de nevnte kampene.


Faktum er at Runar hadde kun noen få spilleminutter på A-laget før han fikk plass i startelleveren. Det anser jeg i praksis som å gå rett inn på laget. Jeg mener fremdeles at Runar burde tatt utfordrerveien via innhopp fra benken. Jeg stiller også spørsmålstegn ved signaleffekten i at Hoftun relativt kort tid før Runar slipper til på A-laget uttrykker misnøye med Runars treningsarbeid. At runar har vært involvert i noen avgjørende situasjoner etter at han kom tilbake er jo udiskutabelt. Runar er en glimrende spiller og glimter til selv når han ikke er i form. Det merkelige er at tilhengerene av klippekort til Runar trekker fram skåringene til Runar når de argumenterer, mens skåringene til Brenes liksom ikke teller... :wink:
Noe resignert medlem av DGH don´t wannabes (Glimt i sør) http://www.glimtsupporter.com og
Scandinavian Hammers http://www.westham.no
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

liverglimt wrote:Merete får stående applaus. Buster tar jeg en real skål med (ref. uthevet i fet skrift).

Det er så alt for mange rundt Glimt (les. på glimtforumet) som skal sette søkelyset sitt på alt det negative.
Det postive opp i denne diskusjonen er jo at Merete plutselig er blitt en talsperson for optimismen rundt Glimt. DET er noe å skåle for.

Skål, Merete! :skål

:wink:
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Post by Trapattoni »

Pekri10 wrote:Jeg har ikke fått med meg at Miller selv har gitt uttrykk for å ha følt seg tom. Har det stått noe om det i media noe sted? Jeg vet at noen her på forumet har uttrykt bekymring for Millers mulige VM-depresjon. Men det må da være grenser for hvor lenge den skal vare. Selv ba han vel bare om noen få dager, så skulle han bli 100 % prosent klar for fotball for Glimt. Dersom det er slik at han har vært syk stiller jo saken seg noe anderledes. Det har ikke jeg fått med meg i alle fall.

Det kom vel til uttrykk i et intervju med glimt.no og AN. Hvor lenge dette stod på, vet ikke jeg. Jeg tror hovedgrunnen til at han fikk flere kamper på benken var at hans erstatter gjorde det bra. En meget god grunn, spør du meg.
Pekri10 wrote: Faktum er at Runar hadde kun noen få spilleminutter på A-laget før han fikk plass i startelleveren. Det anser jeg i praksis som å gå rett inn på laget. Jeg mener fremdeles at Runar burde tatt utfordrerveien via innhopp fra benken.

Finnes det egentlig noen mal på hvor mange innhopp man bør ha før man kommer inn på laget igjen? 2, 3, 4..? Trenerne må vel vurdere hvor "fit" spilleren er, ikke telle antall innhopp?
Pekri10 wrote: Det merkelige er at tilhengerene av klippekort til Runar trekker fram skåringene til Runar når de argumenterer, mens skåringene til Brenes liksom ikke teller... :wink:
Dersom man er tilhenger av klippekort til Runar fordi man mener han er sportslig kvalifisert, så får det så være. Den "argumentasjonen" biter ikke på meg. Jeg mener han er en betydelig bedre spiller enn Brenes. Rett og slett. Er et såkalt klippekort til Runar verre enn et kort av samme type til Randall?

Hadde Runar kommet inn på et lag i en voldsom flyt, så hadde jeg forstått reaksjonene. Nå var det slik at laget knapt nok hanglet avgårde selv med Brenes på laget. Da synes jeg mildt sagt ikke det er noen problemer med den såkalte signaleffekten om han kom inn på laget igjen. Jeg synes INGEN av spillerne i vårsesongen hadde noen grunn til å klage på at de ble benket. Det gjelder i og for seg fortsatt, til tross for at vi har tatt 8 av 12 mulige poeng i en periode med én hjemmekamp og tre bortekamper.

Så er det bare opp til Randall å fighte seg inn på laget igjen. Det har han alle muligheter til, tror jeg. Presterer ikke Runar, så ryker han.
Pekri10
Moderator
Moderator
Posts: 2265
Joined: Sat May 08, 2004 4:27 pm
Location: Spikkestad

Post by Pekri10 »

Jeg er tilhenger av at gode prestasjoner skal belønnes med spilletid, og finner det dermed ikke urimelig at Imingen spiller venstreback etter hans fine opptredener på den plassen. Men rapportene fra kampene før Hønefoss-kampen gikk ut på at Miller var blant de beste Glimt-spillerne, han var i alle fall det i Hønefoss fram til han pådro seg utvisningen. Miller har ikke spilt seg ut, og det burde være plass til ham, slik det var nå sist mot Pors. I alle fall så lenge ingen har spilt seg ordentlig inn på venstrekantplassen

Noen hevder også at Runar må spille fordi han ikke har spilt seg ut, for han har jo spilt så bra før han ble skadet, men rapportene fra vinterkampene gikk vel etter hva jeg kan huske ut på at Runar virket noe utilpass i rollen som hengende spiss. Brenes har så vidt jeg kan bedømme gjort sine saker bra som hengende spiss, har vist seg som en spiller som kan gjøre uventede og spektakulære ting. Så hvis en skal følge analogien Imingen/Miller på venstrebackplass, så bør vel Brenes premieres med fortsatt tillit som hengende spiss? Jeg mener uansett at Runar må spille mer rettvendt enn han gjør som hengende spiss, enten sentralt lenger bak på midtbanen eller på høyrekanten. Det bør være plass til både Brenes og Berg.

Hvis alt koker ned til at trenerne vet best, kan jo vi som ikke har tid og anledning å følge alle treninger bare holde kjeft. Kanskje ikke vits med et diskusjonsforum en gang?
Noe resignert medlem av DGH don´t wannabes (Glimt i sør) http://www.glimtsupporter.com og
Scandinavian Hammers http://www.westham.no
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Post by Trapattoni »

Pekri10 wrote:Brenes har så vidt jeg kan bedømme gjort sine saker bra som hengende spiss, har vist seg som en spiller som kan gjøre uventede og spektakulære ting. Så hvis en skal følge analogien Imingen/Miller på venstrebackplass, så bør vel Brenes premieres med fortsatt tillit som hengende spiss?
Hadde Brenes vært like bra i sin rolle som det Imingen har vært i sin, så ja. Det synes ikke jeg han har vært. Jeg synes mange overvurderer Brenes voldsomt. Ikke helt ulikt det jeg mener om Trond Olsen. Håper det viser seg at jeg undervurderer Brenes. Intet hadde vært bedre.
Pekri10 wrote: Hvis alt koker ned til at trenerne vet best, kan jo vi som ikke har tid og anledning å følge alle treninger bare holde kjeft. Kanskje ikke vits med et diskusjonsforum en gang?
I alle dager, er det noen her som har bedt deg om å holde kjeft? Tror ikke det, gitt. Jeg ser ikke alle kampene, og er nesten aldri på treninger. Jeg har heller ikke planer om å holde kjeft. Eller kanskje jeg bør det siden jeg ikke følger den nærmest vedtatte sannhet om at Brenes må på laget?
Post Reply