Glimt er et bunnlag!

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Merete
Posts: 371
Joined: Mon Feb 23, 2004 4:50 pm
Location: Lillestrøm

Glimt er et bunnlag!

Post by Merete »

Jeg tror det viktig å innse tallenes klare tale. Et Glimt-lag så skrekkelig dårlig på Aspmyra som det Glimt har vært i år, har jeg i farten problemer med å huske. Laget scorer jo overhodet ikke mål :shock: Kampen mot TIL, lederlaget i TL, fortoner seg nå som unntaket som bekrefter regelen. Glimt har gått målløse av banen i fire av fem hjemmekamper!! Utrolig svakt :cry:

Jeg mener dette er såpass alarmerende statistikk at både klubb og tilhengere bør anse Bodø/Glimt for å være et bunnlag, og lagets primærmål må være å berge plassen i tippeligaen. Runden i går viste at Glimt per i dag er tippeligaens desidert svakeste lag.

Neste kamp er ikke mot Viking, men mot Lofoten. Slik Glimt har spilt i serien, blir cupen viktig; og Glimt må kjempe for å komme seg videre i cupen!
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Post by Masinga »

Enig i det meste her. Glimt er nå i "the deep shit" og må betraktes som et bunnlag selv om det bare er tre poeng opp til RBK. Her nytter det ikke å unnskylde seg med at Cato Hansen og Stig Johansen mangler. Hjemmestatistikken er elendig. 1-1-3 og 2-8 i målforskjell sier det meste.

Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er som svikter. Jeg tror mye ligger på det mentale plan. Man går fort sure og spiller ikke hverandre gode. Da må man bare godta at Horn omsider gjør noen blemmer også. Jeg savner killerinstinktet ute på banen. Det har også med fysikk å gjøre. Man kan komme langt med helhjertet innsats, slik vi så det mot Tromsø.

Jeg ønsker også at "lederne i gjengen" også står fram som ledere på banen, i medgang som i motgang. Da må man brette opp ermene og vise vei! Og det hjelper lite å la Horn sitte igjen alene på banen etter matchen.

Og hva mener egentlig Gåre om tingenes tilstand?
Masinga
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1292
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 184 times

Post by Buster »

AN wrote:På benken satt en ikke fullt kne-restituert Jan Egil Brekke, en Ville Lehtinen uten tillit, juniorspiller David Torvik, samt Per-Ivar Steinbakk og Jonas Ueland Kolstad.
Dette sier vel det meste om situasjonen akkurat nå. Når sentrale spillere ikke har dagen er det ikke lett å finne erstattere på benken.
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Post by Glimt-fan »

Buster wrote:
AN wrote:På benken satt en ikke fullt kne-restituert Jan Egil Brekke, en Ville Lehtinen uten tillit, juniorspiller David Torvik, samt Per-Ivar Steinbakk og Jonas Ueland Kolstad.
Dette sier vel det meste om situasjonen akkurat nå. Når sentrale spillere ikke har dagen er det ikke lett å finne erstattere på benken.
Det er den dårligste benken jeg har sett noen gang i Glimt :!: :(
Han får en ball...
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1292
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 184 times

Post by Buster »

Masinga wrote:Og hva mener egentlig Gåre om tingenes tilstand?
Og hva mener Gåre ja? Han skulle vel ønske seg en skadefri stall og et par nye klassespillere tenker jeg :D
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Post by Glimt-fan »

Buster wrote:
Masinga wrote:Og hva mener egentlig Gåre om tingenes tilstand?
Og hva mener Gåre ja? Han skulle vel ønske seg en skadefri stall og et par nye klassespillere tenker jeg :D
Vi får Stian Theting til sommeren fra Skeid, men Glimts økonomi er for dårlig til ytterligere spillere
Han får en ball...
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Post by Masinga »

Dessuten vet vi at Andrè Hansen forsvinner til Heerenveen etter sesongslutt. Håper han ikke forsvinner mentalt i mellomtiden. Ludde har bare en måned igjen av kontrakten i Glimt og vet ikke hva han gjør etter dette. Pluss at Chr. Berg er ute med skade i 5-6 uker og heller ikke vet hva fremtiden bringer mht. kontrakt.

Det er mer prekært for Glimt å hente inn nye spillere i sommer enn det er for RBK.
Masinga
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Post by Glimt-fan »

Ja, Ludde ja. Håper bare så inderlig at Tromsø ikke får tak i han :!: :!:
Han får en ball...
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 622 times
Been thanked: 824 times

Post by Novi »

Og enn hvor dårlig benken er, skal den absolutt ikke fornyes! Skrev 3-4 innlegg på forumet etter kampen i går om at Glimt trenger en spiss, og ba en stille bønn om at i dag i avisen skulle det stå at Carlsen har 3-4 navn på blokka. Og hva får jeg servert? Jo, et kraftig NEI, og en bekreftelse på at denne måltørka blir ikke å forsvinne førr mørketiden inntreffer igjen! Jeg er så møkka lei av å lese at Glimt ikke har penger og heller ikke trenger nye spillere. Men det er jo bare å se på benken...når Glimt ikke greide å score mot FFK i går, så måtte vi bytte inn Steinbakk og Bjerke. En midtbanefighter og en venstreback?? Vi har én spiss i dag (Stig), og han har ikke funnet scoringsformen siden han kom tilbake igjen. Alle vi på forumet vet at vi trenger en spiss. Gåre vet at vi trenger en spiss. Ledelsen må da også vite at vi trenger en spiss. Så hvorfor o svarte svingene har de ikke skaffet en?? Jeg nekter å tro at de ikke finnes penger til en ny spiss i Glimt! Det fantes ikke penger før Runar kom heller, men HEY, der var han gitt! Olivier Occean kunne kommet, men var visst ikke god nok?! Kan ikke fatte og begripe at spillere som Clayton Zane, Olofinjana, Occean, Russel, West, til tider Ben Wright osv osv, er helt usynlige for Glimt. Tror i denne stund hvor vi er et bunnlag at det er lov å kritisere ledelsen. Det er selvsagt lett å si for en enslig supporter, men jeg mener nå at Glimt skulle gått ut og sagt de trenger en spiss. Trukket noen tråder og fårr noen tilbud på spisser. Man er ikke nødt til å hente inn en 17-åring for å få en billig spiss. Trenger heller ikke hente inn Ronaldo når man først skal hente en. Bare hent en spiss...kan da ikke være så vanskelig?
Una mas cerveza.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

Novi wrote:. Man er ikke nødt til å hente inn en 17-åring for å få en billig spiss. Trenger heller ikke hente inn Ronaldo når man først skal hente en. Bare hent en spiss...kan da ikke være så vanskelig?
Og vips kom tvillingbroren til Ville Lethinen inn.

Tror ikke at det er så enkelt at en spiss vil løse Glimt sine problemer. En ny spiller må kunne tilpasse seg laget. Og det er ikke gjort i en håndvending.

Hvis Glimt begynner å sette sjansene sine, så vil ting bedre seg.
Glimt har i snitt 5,6 sjanser pr. kamp. Det er 7 best i tippeligaen.
Effektiviteten er derimot på kun 20%. Det er årsaken til Glimt sine problemer.

Å få en spiss som ikke kjenner spillemønsteret er bortkastet. Men, Martin Wiig som kjenner 4-3-3 systemet fra Odd kan være løsningen.
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Post by Glimt-fan »

Der er jeg helt enig med deg, Martin Wiig. Som erstatter for Andre Hanssen kunne jeg kanskje tenkt meg Arve Walde fra Brann. Kan bli meget god om noen år
Han får en ball...
User avatar
Merete
Posts: 371
Joined: Mon Feb 23, 2004 4:50 pm
Location: Lillestrøm

Post by Merete »

J I P wrote:Og vips kom tvillingbroren til Ville Lethinen inn.
Har sans for denne tankegangen, men etter min mening gamblet Glimt, da de kun planla sesongen med en brukanes spiss (Stig). Særlig med tanke på mannens skadeproblemer. Hvorfor "luktet" man ikke spissproblemet bak Glimt suksessesong i fjor. Laget tok sølv tross en toppscorer med kun åtte mål. Dette er uvanlig, og lar seg vanskelig kopiere. Jeg er klar over etterpåklokskapens slør i dette reonnementet, men likevel...: Hvorfor Stian Theting, og ikke en spiss! Uforklarlig for meg :?: Vi har jo absolutt ingen dekning bak Stig på den plassen. Det er vanskelig nå, men jeg mener faktisk klubben bør prøve å skaffe seg et alternativ i løpet av sommeren, man har ikke råd til å la være å prøve!
Johnny
Posts: 246
Joined: Mon Apr 19, 2004 9:37 am

Post by Johnny »

Glimt har ikke penger til å kjøpe spillere. Så enkelt er det, i tillegg er det vanskelig å få bosmanspillere til bodø, lave lønninger og en by som ikke er veldig attraktiv
Avedis
Posts: 348
Joined: Thu Mar 25, 2004 8:22 am
Location: København

Post by Avedis »

Likevel har vi, som Merete sier ikke rå til å la være. Tenk så god økonomi vi får ved et eventuelt nedrykk(det skjer selvsagt ikke, men likevel...)
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

Merete wrote: Har sans for denne tankegangen, men etter min mening gamblet Glimt, da de kun planla sesongen med en brukanes spiss (Stig). Særlig med tanke på mannens skadeproblemer. Hvorfor "luktet" man ikke spissproblemet bak Glimt suksessesong i fjor.
Never Change a winning team er jo et populært uttrykk som Glimt kanskje har tatt inn over seg.

Det er også mulig at Ludde og Ville ble ansett som backup god nok på denne plassen?

Aldersmessig så mente de kanskje at det var fornuftig å fornye i de bakre rekker først. Tror ikke at de kommer til å hente inn noen ny spiss før Ville blir løst fra kontrakten.

Men, kanskje på tide å be Kjølner om å gå ut i avisa igjen - før vi kommer så langt som 8 kamper på rad uten tap:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=74168
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Post by Masinga »

For alt jeg vet kan det være at Glimt går i seg selv etter tapet i forgårs. Kjølners ord den gang i 2002 kom i alle fall i rette tid. Her er den direkte linken: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=74168

I dagens An.no er Cato Hansen ute og ber alle i troppen bidra.

http://www.an.no/glimt/article1135342.ece

Det samme gjør Gåre:

– Og det blir viktig å holde humøret oppe?

– Uhyre viktig. Der trenger jeg hjelp mer enn noen gang av de rutinerte til å dra lasset. Men også fra de yngre som har vært med lenge, sier Gåre og ramser opp André Hanssen, Trond F. Ludvigsen og Kristoffer Paulsen.

http://www.an.no/glimt/article1135340.ece
Masinga
- COYS -
Posts: 617
Joined: Sat Feb 21, 2004 3:31 pm
Location: Myre

Post by - COYS - »

Fra dagens AN:

Kommentar:

Glimt må hente forsterkninger
Glem medaljer og skandinavisk vinterserie. Nå handler det om å unngå en langvarig bunnstrid. Trøsten er at det bare er fire poeng opp til 4. plass.

Sesongen har vist at Bodø/Glimt bør forsterkes på minst to plasser. Det kan tidligst skje når overgangsvinduet åpner 1. juli. Fire dager senere møter Glimt VIF i Bodø i 14. serieomgang.

Glimt har spilt godt mot TIL, Sogndal og Stabæk, bra mot Lyn og Brann. Tapene mot VIF, Odd, Hamkam og Fredrikstad var alt annet enn bra med en negativ målforskjell på 0-8.

I minst tre av de sistnevnte kampene skapte imidlertid Glimt himmelvide målsjanser. Her finner vi hovedproblemet; Glimt mangler en spiller som «garantert» scorer 12-15 mål per sesong.

Stig Johansen var en slik spiller på 90-tallet. Men ikke nå. Siden han kom hjem, har han gått småskadet inn og ut av laget uten å kunne trene normalt i lange perioder.

En toppidrettsutøver som ikke kan trene som en toppidrettsmann, klarer ikke i lengden å utøve toppidrett. Så enkelt er ikke toppidrett med mindre man er et så spesielt talent som Arild Berg som faktisk maktet det.

Kantspillerne og midtbanespillerne scorer også få mål, men Glimt kan ikke skifte ut alle sammen. Følgelig må man skaffe en stype som enten kan erstatte Stig Johansen eller presse han til å prestere bedre.

Bodø/Glimt mener de ikke har økonomisk handlefrihet. Det er sikkert rett, og jeg er enig med klubblederen om at det er bedre å kjempe bunnstrid enn å få lisensen inndratt neste år for dårlig drift.

Men hvis alle som investerte i stadionanlegget og klubben for øvrig (22-gruppen) ikke skal risikere å sitte tomhendt tilbake i 1. divisjon, tror jeg noen snarest må aksjonere.

Hønefoss og Raufoss kunne like godt ha spilt på gamle Aspmyra mot Perra Steinbakk og Jan Egil Brekke.

Hører dere, Nils Aga, Kjell Lorentsen, Ove Andreassen, Morten Støver eller hvem det skal være? Toget går de nærmeste 28 dagene.

Tor Egil Horn har i likhet med Stig Johansen ikke kunnet trene som en toppidrettsmann de siste to årene. Det er derfor naturlig at han varierer mye og ikke er en matchvinner i år. Unntaket fra regelen og det unaturlige var det som skjedde i fjor da Horn var så god. Jeg tror nemlig fortsatt at en keeper blir best av å trene som keeper, ikke av å sykle, løpe tredemølle eller svømme.

Derfor trenger også Horn en reell utfordrer og kanskje en erstatter.

Og den saken er enklere å løse. Saltens trolig beste målvakt spiller i Fauske/Sprint og trener sporadisk med Glimt. 1. juli bør Glimt overta lønna som Sprint og Cola betaler Ole Arvid Langnes.

For å høyne treningsnivået hvor tre-fire utspillere til enhver tid er ute, bør Langnes få ta med seg klubbløse Tom Kåre Staurvik. De praktiske og følelsesmessige sidene bør kunne ryddes av veien slik at Glimt kanskje får en forsterkning til høsten for et beløp man ikke trenger ekstern hjelp til.

Men muligens trengs det ekstern hjelp for å løse forholdet til Staurvik.

Oppsummert overraskes jeg ikke over at Glimt sliter med en så sårbar stall. Men jeg overraskes over at ingen gjør noe – verken i eller utenfor klubben.

Det lukter det bunnstrid av, ikke lukrativ medaljehøst i cup og serie, E-cup og skandinavisk cup. Kanskje er det for sent i serien, men Glimt er fortsatt med i to cuper.


Link: http://www.an.no/glimt/article1135343.ece
Bodø Glimt, Norges stolthet. Image
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Post by Masinga »

Det bør være konkurranse på alle plasser i et lag. Ingen skal føle at de har klippekort på laget. Blir det slik, daler prestasjonene. Her skal man ikke være snille! Derfor er det utrolig viktig å forsterke laget i sommer, i alle posisjoner.
Masinga
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Post by Glimt-fan »

Avedis wrote:Likevel har vi, som Merete sier ikke rå til å la være. Tenk så god økonomi vi får ved et eventuelt nedrykk(det skjer selvsagt ikke, men likevel...)
THANK You! Desverre er Bodø en av de minst akkrative byene i Tippeligaen, får jo bare middelmådige spillere fra Nordland! Dessuten er lønnskravene for høy! Glimt har ikke økonomi til å henge med!
Han får en ball...
Post Reply