Tanker rundt hvorfor Glimt sliter big time

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
boarntze
Posts: 8
Joined: Tue Apr 13, 2004 3:21 pm
Location: Bodø

Tanker rundt hvorfor Glimt sliter big time

Post by boarntze »

Mange forsøker å forklare hva som har skjedd med topplaget Glimt fra 2003 som er blitt nesten et bunnlag i 2004. Her er mitt lille bidrag etter Viking-kampen 6. juni:

* Treningene i vinter holdt ikke samme nivå
Det er åpenbart at Glimts treninger i vinter ikke holdt samme høye standard som foran fjorårssesongen. Det igjen kan skyldes at spillerne ikke maktet å holde det samme trøkket som foran sølvsesongen - og at trenerteamet ikke klarte å gripe fatt i sakene.

* Spillerne er frustrerte fordi de får for lite å si
I fjor brukte trenerteamet spillergruppen aktivt i forbindelse med taktiske disposisjoner. I år har trenerne valgt en annen modell hvor de snakker mer med hver enkelt, og det har gitt spillergruppa grunn til å tro at de ikke lenger har så mye de skal ha sagt.

* Spillerne syter på hverandre
Se på Cato Hansen: Hver gang han er involvert i en feil - en feil som like gjerne kan være hans egen - skylder han på en eller flere medspillere i krasse ordelag.
Se på Runar på Viking stadion: Han skjelte ut flere medspillere flere ganger mens han i fjor ville løpt rævva av seg for å jobbe inn situasjonen.
Se Fredrik Kjølner i Avisa Nordland:
– Hva skjedde?
– Du får spørre han bakerste. Et innlegg han skal ta for å si det mildt, sa Kjølner tørt og siktet til Tor-Egil Horn.

Se Øystein Gåre samme sted:
– Hvorfor?
– Det får du spørre dem om, svarte Gåre og pekte på sine spillere.


Hvordan snu?
Selve premiespørsmålet...
Og premiesvaret må bli at Glimt må ta en skikkelig, ærlig runde på kammerset, snakke ut om alt som ligger der - og det er dessverre mye - og forsøke å finne tilbake gløden fra i fjor. Det er alles ansvar at situasjonen er så vanskelig som den er blitt, men vissheten om at de har prestert utrolig bra bare for kort tid siden må jo gi dem berettiget håp om at det går an å snu trenden.
:D
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Post by Masinga »

Meget bra innlegg!

Tydelig at du sitter inne med innsideinformasjon. De to første punktene dine vet i hvert fall jeg lite om.

Men nå må hele apparatet snakke sammen. Jeg synes å se tendenser til drittkasting. Mange toer sine hender og legger skylda på andre. Det er ikke bra og må stoppes.

Scoringen til Viking måtte nesten komme. Glimt la seg bakpå i hele 2. omgang. Byttene var defensive. Klareringene i forsvar gikk i hytt og pine. Mest til corner, ut over sidelinjen eller høyt fremover til spisser som ikke har vunnet en hodeduell i dette århundret.

Sannes hadde en dårlig dag på jobb. Han lå lavt og opphevet flere ganger offsiden. Han har minst like mye skyld i scoringen som Horn. Dessuten var forsvarsarbeidet i forkant av innlegget fra Danielsen slett. De fleste stod og så på.

Midtbanen var svak. Berg gjorde svært mye bra med ballen før pause. Men pasningene, Runar! Råstad er som alltid viktig som defensivt anker. Men både han og Andrè Hansen ble litt "trang i skjæret" fremover. Som oftest klarer de ikke å rykke seg løs (som Runar) og inntar heller horisontalen med å slenge frem en tå. Når det er sagt, blir Råstad et savn mot RBK.

Programmet fremover er tettere og hardere enn vanlig. Er det mulig å få snakket seg sammen før onsdag?
Masinga
Nesta
Posts: 485
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:45 pm

Post by Nesta »

Ansvar, ansvar, ansvar...
I eit moderne fotball-lag er det terpa sterkt på dette med kvar enkelt spelar sitt personlege ansvar. Det kan bety at ein skuldar på kompisen dersom det går dårleg, men så gjør ein det også dersom det går bra..

I fjor drog alle i same retning. I år er det litt mindre glød og guts. Mange ser ut til å vere under pari i kvar kamp, medan det i fjor var mange som var opp mot og over sitt beste i kvar kamp. I dei to siste kampane har f.eks. Runar vore for dårleg. Høgli er god, men Paulsen ga Glimt ein meir offensiv dimensjon i fjor. Stig Johansen var god i heile fjor, og er meir skadd i år. Andre Hanssen ser ut til å vere litt for mye opp og ned. I fjor var han mest opp. Han skal jo bort, og då er det vel variabelt korleis motivasjonen er. Råstad er grei og Kjølner heng med. Horn er under pari, og Ludde ser ut til å ville meir enn han får ut...

For å få dette til å gå trur eg det er lurt å terpe på at kvar enkelt har ansvaret for seg sjølv..
Nesta

"The game is about glory. It is about doing things in style, with a flourish, about going out and beating the other lot, not waiting for them to die of boredom" (Danny Blanchflower, Spurs & Northern Ireland)
User avatar
Merete
Posts: 371
Joined: Mon Feb 23, 2004 4:50 pm
Location: Lillestrøm

Post by Merete »

I går falt jo Glimt sammen etter Stigs exit! Laget ble satt under kraftig press av et hjemmelag uten seier på sin nye bane. (Dette skjer forøvrig de aller fleste lag som leder borte mot Viking.) I andre omgang var savnet av et oppspillspunkt påtagelig (les: Stig) I første omgang vant Stig dueller, skaffet laget gunstige dødballsituasjoner og skapte rom for raske vinger. I andre omgang forsvant disse dimensjonene i Glimts spill - og da ble det tungt på bortebane! Alle disse symtomene så vi også i fjor... Konklusjonen er klar: Glimt mangler et spissalternativ til Stig Johansen!! Ludvigsen, Olsen og Bjørkan blir for like som typer uten de duellferdighetene som god sentrall spiss bør ha.

Førøvrig er jeg langt mer skremt av det Glimt viser på Aspmyra!!! At man blir satt under press i Stavanger foran 10000 siddiser er langt mer naturlig. Dessuten viste Glimt svært gode tendenser i 1. omg. Ille at Stig er så skadeplaga... Ille for Glimt!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7357
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 475 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Post by Los-Loco »

Mye klokt fra Meretes munn (fingrer) igjen!

Men tror nok likevel boarntze kan ha et poeng når han skriver at det mangler litt på treningene.

Jeg stiller også litt spørsmålstegn ved Gåres disposisjoner. I går ble Bjørkan tatt av til fordel for Paulsen. Scheie sa med en gang at dette var et bytte for å styrke laget defensivt og få en forsvarer ekstra. Selv var jeg imidlertid skråsikker på at Paulsen skulle inn på venstreback hvor Sannes slet, og så skulle Sannes opp på vingen (og evt svitsjet plass mellom Paulsen og Høgli på backene). Det hadde etter min mening vært den mest fornuftige løsningen, og kunne gitt mer muligheter for fortsatt offensivt spill. I stedet legger de seg i en underlig 4-1-3-2 formasjon som ikke helt passer de typene vi har. Resultatet så vi jo; det ble ikke særlig tettere bakover etter det byttet!

Los-Loco har talt!
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1291
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 177 times

Post by Buster »

Når det går bra, og laget vinner kamper er vel de fleste mer fornøyd enn når laget taper. Det er vel naturlig at det blir litt murring når vil ligger ned mot nedrykk. Jeg tror ikke på noen enkle forklaringer på hvorfor vi sliter, men det er noen ting som går igjen i mange kamper.

Vi sliter med å sette sjansene, spesielt i første del av kampen. Kampen mot Viking i går var vel første seriekampen vi har ledet 1-0. Når man havner bakpå skal det mye til å snu kampen. Det har Glimt gjort tre ganger i år, og det står det respekt av.

Mot Vålerenga, Odd, Hamkam og Fredrikstad har vi sluppet inn det første baklengsmålet i andre omgang. Da har det blitt for tungt å hente inn det tapte. Mot Sogndal, Stabæk og TIL lå vi under 1-0 i første omgang. Da våknet laget og greide å vinne.

Kort oppsummert:
- Vi er for lite skjerpet i starten av kampene
- I andre omgang går spillerne tomme, og orker ikke mer enn å fullføre
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Post by Glimt-fan »

Tror Boarntze har mye rett her!
Han får en ball...
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Post by Vegard »

Ja, Glimt med Stig og Glimt uten Stig var jo to helt forskjellige lag i går. Må si jeg likte det jeg så før Stig forlot banen. Det lyste vinnervilje av spillerne og de lot seg ikke pirke på av Viking. Kronen på verket var det flotte målet.
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Post by Glimt-fan »

Mange ville ha skutt der, men Stig visste hva som var best og la inn!
Han får en ball...
Post Reply