Den besværlige skråstreken

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply

Hva foretrekker du?

Bodø/Glimt
85
75%
Bodø Glimt
7
6%
Bodø-Glimt
6
5%
Bodøglimt
1
1%
Gråholten Sanitetsforening
14
12%
 
Total votes: 113

User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Den besværlige skråstreken

Post by Kesseboy »

Jeg har i det siste blitt gjort oppmerksom på, og derfor i økende grad lagt merke til, at det ser ut til å ha blitt innført en ny rettskrivingsnorm på glimt.no; fra "Bodø/Glimt" til "Bodø Glimt". Siden dette tydeligvis blir konsekvent gjennomført, er det grunn til å spørre seg om dette er et bevisst trekk, og om man har tenkt gjennom følgene.

Først et par forbehold. Nå er dette et legmannsinnlegg, og jeg ser på ingen måte bort fra at jeg har tatt direkte feil i noe. Dersom noen har utfyllende informasjon, sterke innvendinger eller rett og slett vet bedre, er jeg takknemlig for innspill og rettinger.

For å ta litt bakgrunnsinfo: hovedproblemet her er det vi kaller særskriving. Hvordan man skriver en kombinasjon av ord, påvirker både uttale og betydning. Standardeksempelet her er "lammelår" i forhold til "lamme lår". Førstnevnte uttales i ett, mens sistnevnte skal ha en markert pause mellom "lamme" og "lår". Betydningsendringa er for de flest åpenbar. I tilfellet "lammelår" blir "lamme-" delen en typebetegnelse ("lår, type lam"), mens i tilfellet "lamme lår" blir "lamme" stående som et adjektiv ("lår, type lamme [paralyserte]).

I tilfellet "Bodø Glimt" er det ikke slik at man har noen "gale" ordklasser som matcher stedsnavnet Bodø, men det betyr ikke at alt er uproblematisk. Der det sammenskrevne "Bodø/Glimt" har den uttalen vi kjenner, "bodøglimt", har det også hele navnet som et identifiserende egennavn -- det angir opprinnelse samtidig som delnavnet "glimt" bidrar til å skille fotballklubben fra f.eks. Bodøsangen eller Bodøsalven.

Det særskrevne "Bodø Glimt" forholder seg nokså annerledes. Når det gjelder uttalen, vil det uttales med markert pause; altså, "Bodø [...] Glimt", på linje med "Nordland [...] Rør" eller "Pizza [...] Grandiosa".

Når det gjelder betydninga kan man se det på to måter:

På den ene siden kan man se "Bodø" som det typebetegnende, slik som "Harstad Vikings". Underforstått at "Glimt" er noe man kan ha hvor som helst (generisk substantiv), og at det ikke nødvendigvis er noe unikt for Bodø. Det eneste som skiller "Bodø Glimt" fra "Sørøy Glimt" er da den geografiske tilhørigheten. På samme måte som Kristiansand Pirates og Orlando Pirates kan antas å dele tegn og symboler (de er jo begge pirates), bidrar særskrivinga av Bodø/Glimt til å redusere egenartetheten i navnet.

På den andre siden kan man se "Glimt" som det typebetegnende, mens "Bodø" angir opprinnelsen (adjektivisk). Det vi da kan se, er at "Bodø Glimt" blir en slags spakt "Glimt fra Bodø", med litt det samme problemet som i det andre tilfellet (litt syrlig: jamfør med "salven fra Bodø"), eller sammenlikna med de hundreogørti "fotballklubb"-er, "idrettslag" og "ballklubber" rundtomkring i landet. Sett på denne måten er det imidlertid mindre problemer med symbolene, og mye av unikheten i "Glimt" bevares.

Det verste er imidlertid, slik jeg kan se det, det lydmessige. For eksempel vil vi ikke kunne synge "bodøglimt førr evi'" lenger, dersom vi skal følge uttalen klubben sjøl legger opp til. Da blir det "bodø [...] glimt førr evi'". Dernest kan det bli et problem at media og andre begynner å omtale klubben som "Bodø". Det er praksis i forbindelse med f.eks. TIL (Tromsø), AaFK (Ålesund), en del engelske klubbnavn som Newcastle United (Newcastle), i motsetning til Manchester United (United) eller Lyn Oslo (Lyn). Jeg tror de fleste ønsker klubben omtalt som "Glimt".

Rettskrivingsmessig er ikke bruken av skråstreken uproblematisk. Normalt sett bruker man den for å markere sammenføyninger av kombinasjoner eller alternativer ("og-eller-funksjon"), og i tilfellet "Bodø/Glimt" er det vel få andre slike forhold å peke på, ut over historien om hvorfor klubben fikk navnet sitt.

Så, hva vil jeg egentlig fram til? Ikke så mye annet enn at jeg foretrekker at man enten holder seg til det vante "Bodø/Glimt", erstatter skråstreken med en bindestrek ("Bodø-Glimt"), eller rendyrker "Glimt". Jeg vil for alt i verden unngå "Bodø Glimt".

EDIT: En annen ting jeg jo helt glemte å ta hensyn til, er at vi faktisk har en FK stående foran der -- Fotballklubben Bodø*Glimt. Jeg kan gå med på "Fotballklubben Bodø," "Fotballklubben Bodø og Omegn," "Fotballklubben Bodø, også kjent som Glimt", men "Fotballklubben Bodø Glimt"? Hva er nå det for noe? Fotballklubben Bodø Ostekake? Fotballklubben Bodø en stor pose gulerøtter takk?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
madbertha
Posts: 377
Joined: Sun Apr 24, 2005 5:26 pm
Location: Stavanger
Been thanked: 2 times

Post by madbertha »

:?: :?: :?:
madbertha
Posts: 377
Joined: Sun Apr 24, 2005 5:26 pm
Location: Stavanger
Been thanked: 2 times

Post by madbertha »

madbertha wrote::?: :?: :?:
Selv foretrekker jeg at at det burde være Bodø/Glimt eller Bodø-Glimt. Så lenge Bodø kommer med i navnet. Detaljene kan noen andre bestemme
Christoph
Posts: 869
Joined: Mon Mar 29, 2004 2:21 pm
Location: Oslo

Post by Christoph »

Nå er det jo ganske vanlig at man kan ha orddeling mellom to egennavn, som Bodø og Glimt er. Det er imidlertid aldri greit å skrive lamme lår.

Når det er sagt, ser tomrommet mellom de to ordene Bodø og Glimt, særdeles grimt ut.

Da velger jeg heller Bodø-Glimt.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Post by FSHelgeland »

Det skal må og bør være Bodø/Glimt
Tippeliga 2015
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Post by tomath »

Bodø/Glimt helt klart! Bodø-Glimt kunne jeg kanskje leve med, men Bodø Glimt ser helt forferdelig ut.
EngSte-lig
Posts: 1110
Joined: Tue Mar 22, 2005 11:38 am

Post by EngSte-lig »

Før i tida skreiv man Bodø-Glimt. Av en eller anna grunn blei det forandra tell Bodø/Glimt. Så skal det forandres må det bli tilbake til originalen.
EngSte-lig
Medlem av supporterklubben 1974-2022
Familie med medlemmer i 4 generasjoner!
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Post by Trapattoni »

EngSte-lig wrote:Før i tida skreiv man Bodø-Glimt. Av en eller anna grunn blei det forandra tell Bodø/Glimt. Så skal det forandres må det bli tilbake til originalen.
Orginalen fra 1916 er Fotballklubben Glimt.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Post by Kesseboy »

Trapattoni wrote:
EngSte-lig wrote:Før i tida skreiv man Bodø-Glimt. Av en eller anna grunn blei det forandra tell Bodø/Glimt. Så skal det forandres må det bli tilbake til originalen.
Orginalen fra 1916 er Fotballklubben Glimt.
Det hadde vært den omtrent optimale løsninga, spør du meg. Å sløyfe "Bodø" i det store og hele hadde vært litt som en drøm. Det ble imidlertid siste alternativ blant mine foretrukkede, på grunn av at jeg anser det som lite realistisk.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Post by eidurgud »

Damn, Kesseboy! Jeg gadd ikke lese gjennom boka du kom med i det første innlegget, bare legger til at vi (den såkalte "web-redaskjonen") har fått beskjed om å kutte ut /'et. Hvorfor? Aner ikke!
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Post by Mariasha »

Fått beskjed om å kutte ut / i kun Bodø/Glimt eller i all tekst?

Om sistnevnte, så kan det ha noe med koden bak systemet å gjøre.

Er tilhenger av å beholde skråstreken, til nøds bindestreken, men i alle fall ikke Bodø Glimt som to enkeltstående ord. Fotballklubben Glimt høres jo forsåvidt også bra ut, men U & IL Glimt eksisterer vel enda i Orkdal (http://www.uilglimt.no/), så det er vel heller usannsynlig?
Last edited by Mariasha on Thu Apr 15, 2010 9:05 pm, edited 3 times in total.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Post by eidurgud »

Kun i klubbnavnet.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Post by Trapattoni »

Mariasha wrote:Fått beskjed om å kutte ut / i kun Bodø/Glimt eller i all tekst?

Om sistnevnte, så kan det ha noe med koden bak systemet å gjøre.
Dette dreier seg nok ikke om noe koding, men en endring av navnet. Vi vet nok mer etter klubbens årsmøte.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Post by tomath »

Hmmm...kan dette bli en liten konflikt mellom klubb og supportere slik som de har i Lyn angående FC-delen av navnet?
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Post by eidurgud »

Det kan jeg ikke tenke meg!
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Post by brutus »

Kesseboy wrote:Å sløyfe Bodø i det store og hele hadde vært litt som en drøm.
Du kan regne med støtte fra alle TIL-supportere for det synspunktet! :wink:
DIXI
SH
Posts: 1864
Joined: Thu Jul 07, 2005 9:56 am
Location: Tromsø

Post by SH »

Jeg er enig med Kesseboy, bare Glimt hadde vært perfekt. Er utrolig lei av "oslo-pressen" som omtaler oss som "Bodø". Vi er Glimt, og det vil vi alltid være. Å hete bare Glimt ville vært fantastisk.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Post by Frodo Baggins »

Savner et alternativ i avstemningen, nemlig FK Nordlandsbanken. Det hadde vært den beste beskrivelsen av laget. :-)
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Post by Taskeladdn »

Frodo Baggins wrote:Savner et alternativ i avstemningen, nemlig FK Nordlandsbanken. Det hadde vært den beste beskrivelsen av laget. :-)
Må nesten ta med FK MACK i samme slengen da ?
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Post by Frodo Baggins »

Taskeladdn wrote:
Frodo Baggins wrote:Savner et alternativ i avstemningen, nemlig FK Nordlandsbanken. Det hadde vært den beste beskrivelsen av laget. :-)
Må nesten ta med FK MACK i samme slengen da ?
Nå har vel Nordlandsbanken berget Glimt XX antall ganger de siste 5 årene, og direktørene i Glimt har vel vært mere på kontoret til adm.dir i Nordlandsbanken og bedt om penger til lønninger etc. enn på sitt eget kontor i denne perioden. Derfor ville det vel være naturlig at banken også fikk navnet sitt på laget og ikke bare som generalsponsor..
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Post by eidurgud »

Skal idrettslaget ditt omdøpes til RBK2 da, siden RBK var så behjelpelig med å ikke spille fotball siste serierunde for noen år siden?
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Post by brutus »

En virkelig saklig diskusjon! :mrgreen:
DIXI
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Post by eidurgud »

Ja, de siste innleggene oser det saklighet av :lol:
Post Reply