Fotballfeber i Norge men ikke i Bodø..

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Post by Masinga »

Nesta wrote:Ja, men husk no at byen sitt fotball-lag ikkje berre er eit lag for byen. I Molde sitt omland bur det totalt 53 974 personar. Dette er fleire enn i Bodø-området, med Fauske, Gildeskål og Saltdal.
Kan ikke la dette stå uimotsagt. Her er innbyggertallene fra Statistisk Sentralbyrå pr. 1. januar 2007:

Bodø: 45 575
Fauske: 9 465
Gildeskål: 2 081
Saltdal: 4 688

Summert blir dette 61 809 innbyggere.

Jeg ser at noen trekker frem min gamle hjemkommune Meløy også. Her bodde 6 663 sjeler pr. 1. jan.

http://www.ssb.no/emner/02/01/10/folkem ... 08-19.html
Masinga
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Post by brutus »

Betryggende å se at Tromsø fortsatt er desidert storebror i nord med 64 492 innbyggere. Legg merke til at jeg overhodet ikke nevner URBANITETSFAKTOREN. Der ligger Tromsø så skyhøyt over Bodø at det ikke er morsomt å mobbe dere for det engang. :wink:
DIXI
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Post by Kesseboy »

brutus wrote:Betryggende å se at Tromsø fortsatt er desidert storebror i nord med 64 492 innbyggere. Legg merke til at jeg overhodet ikke nevner URBANITETSFAKTOREN. Der ligger Tromsø så skyhøyt over Bodø at det ikke er morsomt å mobbe dere for det engang. :wink:
Det er mat for en annen tråd, men fortell oss gjerne der om denne urbanitetsfaktoren som gjør fantastiske Tromsø til et så uendelig vakkert sted å leve, sammenliknet med det rurale sjetthållet Bodø. Ellers sitter vel dere i storbyen på moderne kunnskaper om den store vide verden som dere i ærbødighet kan vise godhet og dele med oss enkle bønder?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Post by brutus »

Kesseboy wrote:
brutus wrote:Betryggende å se at Tromsø fortsatt er desidert storebror i nord med 64 492 innbyggere. Legg merke til at jeg overhodet ikke nevner URBANITETSFAKTOREN. Der ligger Tromsø så skyhøyt over Bodø at det ikke er morsomt å mobbe dere for det engang. :wink:
Det er mat for en annen tråd, men fortell oss gjerne der om denne urbanitetsfaktoren som gjør fantastiske Tromsø til et så uendelig vakkert sted å leve, sammenliknet med det rurale sjetthållet Bodø. Ellers sitter vel dere i storbyen på moderne kunnskaper om den store vide verden som dere i ærbødighet kan vise godhet og dele med oss enkle bønder?
Jeg forteller ingenting! Dette må dere finne ut av selv. Men ta dere gjerne en studietur nordover ved en passende anledning. Forøvrig har jeg merket meg at utrolig mange aktive glimtsupportere har flyttet til større byer, deriblant Tromsø. Meget forståelig! :wink:
DIXI
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Post by Masinga »

Jeg kan trøste både Brutus og Kesseboy med at verken Tromsø eller Bodø er størst. Nord-Norges største by heter Oslo. Innbyggertall 548 617. Bare Vårherre vet hvor mange av disse som er nordlendinger. Som en lærer sa det da jeg gikk høyskole her sørpå: Er det noe det er mange av her i verden, så er det kinesere og nordlendinger!
Masinga
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Post by Kesseboy »

*mumle noe om off-topic og Trondheim og at polferder er kjølige saker*
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Post by brutus »

Masinga wrote: Som en lærer sa det da jeg gikk høyskole her sørpå: Er det noe det er mange av her i verden, så er det kinesere og nordlendinger!
Det er dessverre alt for få nordnorskinger her i verden. Og altfor mange østlendinger. Obsobs: Nordlendinger er folk fra Nordland. Jeg er fra Finnmark, og overhodet ingen nordlending! :evil:
DIXI
Nesta
Posts: 485
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:45 pm

Post by Nesta »

ole wrote:
Nesta wrote: I Molde sitt omland bur det totalt 53 974 personar.
Hvilke kommuner er inkludert i dette tallet? Bare lurte.
Dei som ligg innafor ein times radius frå byen i reisetid:
Gjemnes, Eide, Fræna, Molde, Vestnes, Midsund, Aukra, Nesset.

Kunne sikkert tatt med andre kommunar som er Romsdalskommunar (Rauma), men gjorde det ikkje.
Nesta

"The game is about glory. It is about doing things in style, with a flourish, about going out and beating the other lot, not waiting for them to die of boredom" (Danny Blanchflower, Spurs & Northern Ireland)
Nesta
Posts: 485
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:45 pm

Post by Nesta »

PM wrote:Problemet her som jeg ser det er at det ikke er "in" å holde med Glimt i Bodø.
"Folkelig" er muligens stikkordet til ledelsen i klubben.
Er glimt som dere kjenner den idag det?
jeg elsker klubben men hvorfor er vi "bare" 300 som virkelig gjør noe for å vise at vi gjør det.
Hvorfor elsker HELE Aalesund, Bergen, Kristiansand osv. sin klubb...?
Det er egentlig dette jeg vil fram til.
Overdriv no for all del ikkje dette. Har skrive om dette i lang tid. I Østfold er det eitt eliteserielag og ein masse folk i omlandet. Minst dobbelt så mange som i Bodø-området.
Det bur omlag 90 000 menneske på Sunnmøre, mot omlag 50 000 i Salten. Derfor har Ålesund så stort publikumstal.

Det som derimot er interessant er kor lojale desse sunnmøringane er. Trass i råtten fotball og manglande resultat kjem dei igjen, og igjen, og igjen..
Det er det einaste eg er imponert over.

I Bodø er vi vant med å stille krav til våre. Det må faktisk gje oss noko å gå på Aspmyra og sjå på kamp. Det må vere ein fest..
I år er det det, og det vil gje høgare tilskuartal enn i fjor. Garantert.
Nesta

"The game is about glory. It is about doing things in style, with a flourish, about going out and beating the other lot, not waiting for them to die of boredom" (Danny Blanchflower, Spurs & Northern Ireland)
Nesta
Posts: 485
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:45 pm

Post by Nesta »

Masinga wrote:
Nesta wrote:Ja, men husk no at byen sitt fotball-lag ikkje berre er eit lag for byen. I Molde sitt omland bur det totalt 53 974 personar. Dette er fleire enn i Bodø-området, med Fauske, Gildeskål og Saltdal.
Kan ikke la dette stå uimotsagt. Her er innbyggertallene fra Statistisk Sentralbyrå pr. 1. januar 2007:

Bodø: 45 575
Fauske: 9 465
Gildeskål: 2 081
Saltdal: 4 688

Summert blir dette 61 809 innbyggere.




Jeg ser at noen trekker frem min gamle hjemkommune Meløy også. Her bodde 6 663 sjeler pr. 1. jan.

http://www.ssb.no/emner/02/01/10/folkem ... 08-19.html
Vi veit at Fauskeværingane ikkje reiser til byen for å støtte Glimt. Vi veit at folk i Saltdal og Gildeskål må reise minst ein time kvar veg for å sjå kamp.
Då står vi att med 45 000 Bodøværingar, som stort sett er i Gildeskål eller Saltdal når kampane går..

Alle kommunane rundt Molde er under ein time kjøring unna..
Nesta

"The game is about glory. It is about doing things in style, with a flourish, about going out and beating the other lot, not waiting for them to die of boredom" (Danny Blanchflower, Spurs & Northern Ireland)
OTH
Posts: 2272
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 153 times
Been thanked: 88 times

Post by OTH »

Det er mange rundt om i kommunene rundt molde som også ikke støtter Molde.

Molde er ikke en by det er en overbefolket fergekai
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
Glimt1916
Posts: 5660
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 443 times
Been thanked: 447 times

Post by Glimt1916 »

PM wrote: Hvorfor elsker HELE Aalesund, Bergen, Kristiansand osv. sin klubb...?
Det er egentlig dette jeg vil fram til.
Mye pga. nye stadiona og sportslig medgang. Som æ nevnte tidligere i denne tråden hadde Aafk rundt 1000 tilskuera på kampan sine før de begynte å få sportslig suksess. Morsomt for dem at det har forandra sæ, så får man se kor lenge det vara om de får en sportslig nedtur de nærmeste åran.

Når det gjeld Start e det ikke så mange år sida publikum svikta dem totalt når de rykka ned fra TL. De siste åran har de hatt stor sportslig medgang, og mange profilerte spillera som også har spella på landslaget. Og nu har de også ny stadion. Ingen av disse tingan har vi i Bodø.
User avatar
milla
Posts: 896
Joined: Tue Jul 20, 2004 9:38 pm
Location: Bartebyen

Post by milla »

Vil med dette trekk inn kommentaren på glimt.no i diskusjonen:

http://www.glimt.no/wips/189056497/modu ... 0artikkel/

E så enig med han Fredric i det han sir om at uansett, så e d en del av Bodøs befolkning som aldri blir fornøyd. En gammel gubbe æ jobba sammen me i fjor sommer sa til mæ dagen etter Glimt hadde slått Tromsø ut av cupen: "Du kan ikke mein at Glimt lissom e god i år?!" Å dette e en mann som aldri i sitt liv har satt sine bein på Aspmyra, og hvert fall ikke så kampen dagen i forveien. Han hadde meininga til tusen om Glimt, men nekta å ta del i det sjøl. Janteloven e et spøkelse vi ska pass oss førr.
Glimt - i medgang og motgang
DGHmedlem nr 19, drakt nr 5 :D
Medlem av Musketøsene
User avatar
Los-Loco
Posts: 7366
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Post by Los-Loco »

milla wrote:En gammel gubbe æ jobba sammen me i fjor sommer sa til mæ dagen etter Glimt hadde slått Tromsø ut av cupen: "Du kan ikke mein at Glimt lissom e god i år?!"
Tja, han gubben var vel kanskje mer på nett enn de fleste av oss her inne. Kampen mot Tromsø var vel og bra, men én svale gjør ingen sommer. Og det blir bare latterlig å påstå at vi var gode i fjor. Vi gjorde vår dårligste sesong i "moderne tid", og endte på en tilnærmet latterlig 5. plass. I Adecco! Thats the fact, og Gubben hadde nok rett han.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

Orker ikke å sitere så mye, men jeg vil jo gjerne krangle videre :lol:

Supportere. Jeg ser ikke på alle som er på Myra som supportere. Slik er jeg oppdratt. Andre må gjerne ha ulike meninger. Og andre må gjerne synes at mitt syn er usmakelig. Fair.

En supporter må vise sitt engasjement på annet vis enn å sitte på en stol på Myra. Billetten har han kanskje fått gjennom sitt firma? Å sitte på en stol på Myra beviser ingenting for meg - personlig. Hvis 3000 sitter taus under en kamp så føler ikke Glimt støtte. Tenk på det. Det er greit å sitte å se kamp så lenge Horden likevel er der og lager liv. Men det er ikke å være en supporter!!!. For cryin' out loud... :shock:


Og kjære Begod, vi har alltid vært uenige hva DGH bør være og ikke være og vi blir ikke enige på denne siden av graven :lol: Jeg liker deg, men jeg er ENORMT uenig med deg. :wink: Jeg håper ledelsen i DGH tenker på å utvikle DGH videre og at de ikke stresses opp av den kortsiktige hjelp Glimt trenger. Dette kan synes vanskelig å se er den beste måten å hjelpe Glimt på, men tro meg - det er det. Å arbeide for et knallsterkt DGH er den aller beste måten en supporter kan hjelpe Glimt på. Det arbeidet vil ene og alene bidra til bedre økonomi for Glimt.

At du, Begod, ønsker at DGH skal være noe mer, så er det et flott ønske. Men jeg håper du ser at vi er på vei dit. Vi skal være noe mer for våre supportere. Bare slik holder vi medlemsantallet vårt stabilt høyt. Og gjett om vi er på vei dit med alle åre undergrupper!!!

Å holde DGH uavhengig er også ufattelig viktig. Men det er en annen debatt...
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2318 times
Been thanked: 385 times

Post by liverglimt »

Dalers, jeg vil anbefale deg å lese Nick Hornbys "Tribunefeber". Der debatterer han akkurat det med supportere på en bra måte.
@liverglimt
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

liverglimt wrote:Dalers, jeg vil anbefale deg å lese Nick Hornbys "Tribunefeber". Der debatterer han akkurat det med supportere på en bra måte.
Synd at boken inneholder så mye Arse-referanser :?
Men å gå på kamp i Bodø og i Nord-London mener jeg er to helt forskjellige ting. Hadde Hornby tatt turen til Bodø en vårdag uten Horden til stede, så er jeg sikker på at han hadde lurt på om det var en fotballkamp som var på gang. 8)

Men gjerne legg fram et kort sammendrag av Hornbys syn på temaet? Har bare lest to bøker av Hornby ("High Fidelity" og "A long way down" ikke ferdig akkurat :oops: )
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2318 times
Been thanked: 385 times

Post by liverglimt »

At det er Arse ref. i boka er ikke noe argument for å ikke lese den, selv for en Spurs tilhenger. Du vet mine ref i england og jeg har lest den to ganger. :)

Kort resymé:
Han starter selv på nordbredden, men står i utkanten fordi det er litt lettere og ikke så mye knuffing. Han er en av gutta, men synger nesten aldri. Ser nesten alle hjemmekamper, men er sjelden på bortekamper. Etter mange år på nordbredden så flytter han seg over på ett annet område fordi han har fått noen å gå med. Så de kjøper kort ved siden av hverandre. Fremdeles så synger han lite.

Men essensen er som følger: Når Arse vinner ett etterlengtet seriemesterksap etter x-antall år uten. Så begynner han å debattere med seg selv om han har mer rett til å juble siden han har vært på nesten alle kamper i y-antall år, enn alle de andre som er sporadisk på kamp. Ironisk nok draes det inn en stebror som blir med på kamper og lider sammen med han. For kamper er lidelse ifølge Hornby. Den første sesongen de står sammen så vinner Arse en tittel og det er da denne debatten starter. Konklusjonen er løselig at alle som har en klubb i sitt hjerte (som selvfølgelig er verdens beste for dem) har sin rett til å juble og være med. De er en like stor del av klubben som alle andre, selv om de ikke kler seg i klubbfargene fra topp til tå. :)

Dette var veldig kort og litt rotete, men jeg har ikke tid til mer ;)

Les boka og glem at det er Arse. Du får deg garantert en del latterkuler pga gjenkjenning. Vi lider alle mann. :skål
@liverglimt
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

liverglimt wrote:Konklusjonen er løselig at alle som har en klubb i sitt hjerte (som selvfølgelig er verdens beste for dem) har sin rett til å juble og være med. De er en like stor del av klubben som alle andre, selv om de ikke kler seg i klubbfargene fra topp til tå. :)
Der er jeg faktisk enig :) Alle har rett til å juble, men noen støtter gutta litt mer enn andre :wink: Jeg tendenserer til sort/hvitt meninger. Det støter mange. Men jeg har svært sterke meninger om hvem som kan kalle seg Glimtsupportere. Og selvfølgelig finnes det Glimtsupportere utenfor DGH, men de er ikke i flertall og overfor meg skal de slite veldig med å overbevise meg. Men så lenge de selv er overbevist om at DE er Glimtsupportere så bør de ikke bli støtt av meg. Men det blir mange. Og ofte er det de som blir mest støtt de som føler spikerens hode truffet hardest.
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2318 times
Been thanked: 385 times

Post by liverglimt »

dalers wrote:
liverglimt wrote:Konklusjonen er løselig at alle som har en klubb i sitt hjerte (som selvfølgelig er verdens beste for dem) har sin rett til å juble og være med. De er en like stor del av klubben som alle andre, selv om de ikke kler seg i klubbfargene fra topp til tå. :)
Der er jeg faktisk enig :) Alle har rett til å juble, men noen støtter gutta litt mer enn andre :wink: Jeg tendenserer til sort/hvitt meninger. Det støter mange. Men jeg har svært sterke meninger om hvem som kan kalle seg Glimtsupportere. Og selvfølgelig finnes det Glimtsupportere utenfor DGH, men de er ikke i flertall og overfor meg skal de slite veldig med å overbevise meg. Men så lenge de selv er overbevist om at DE er Glimtsupportere så bør de ikke bli støtt av meg. Men det blir mange. Og ofte er det de som blir mest støtt de som føler spikerens hode truffet hardest.
Hehe, her er vi helt uenig. Jeg mener at det er tifoldig så mange glimt-supportere utenfor dgh som det er medlemmer. Ja for ikke å si hundrefold. ;)

Edit: Hvis vi skulle brukt ditt barometer så er jeg ikke en fullverdig glimt-supporter.
@liverglimt
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 306 times
Been thanked: 168 times

Post by Sven-Rune »

Til kranglefanten som føler spikerens hode truffet hardest:

En supporter må vise sitt engasjement på annet vis enn å sitte på en stol på Myra. En supporter må støtte opp om klubben sin i tykt og tynt (bevisst én n) f.eks. ved å ta i et tak der klubben har behov!

Jeg mener at jeg klarer å tolke, og å forstå dine synspunkter på hva en god supporter er. Begod (og jeg ) er vel neppe uenig med deg i det, men hvorfor enten eller, når det kan være både og?

DGH har under din hårde hånd vokst, og det er flott. Håper de fortsetter med det!

Kanskje..... det i DGH finnes noen som kan tenke seg å jobbe dugnad for Glimt. Kanskje? Jeg tror de finnes og at de bør få opprette en dugnadsgruppe. Jeg tror også at alle de "trege" Bodøværingene kan få større sympati både for DGH og Glimt ved at de ser at supportere ikke bare fester og drikker øl, men faktisk bryr seg om klubben sin!

Personlig syns jeg jo også at det blir litt pinlig når Calle Manøver ber om dugnadshjelp (mot TIL i fjor sommer), ja da stiller broren hans, Snupi og undertegnede opp! Ingen av oss bosatt i Bodø på det tidspunktet! Sier det noe om "trege" Bodøværinger?

Jeg vil ikke dømme noen, men oppfordre DGH til å være noe mer enn andre supporterklubber, noe mer enn trege Bodøværinger. Ingen skal gjøre "alt" og brenne opp kruttet, me hvis alle gjør noe, da blir det gjort mye! ( dæææven, den er jeg fornøyd med!)
Å jobbe dugnad kan faktisk være ganske morsomt! Tro det eller ei!

Gøy å være Glimt-supporter for tiden!
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

Glimt-Notodden 18.00 på søndag!!
Last edited by dalers on Wed May 09, 2007 12:08 pm, edited 1 time in total.
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

Sven-Rune wrote:Jeg vil ikke dømme noen, men oppfordre DGH til å være noe mer enn andre supporterklubber, noe mer enn trege Bodøværinger.
Enig! :wink: Vi skal være noe mer. Vi skal være anderledes. Vi skal rett og slett bli best - på vår koselige måte.
liverglimt wrote:Jeg mener at det er tifoldig så mange glimt-supportere utenfor dgh som det er medlemmer. Ja for ikke å si hundrefold. ;)
Det er det kanskje? Og disse må snart flagge seg på et tidspunkt. Tenk hvis jeg kunne hørt/sett skikkelig støtte under kamp fra annet hold enn J-feltet under kamp. Det hadde vært intet annet enn gledelig!

Nå er det på tide for den jevne mann i gata i Bodø å gå litt ut av eget skinn!!! Det jeg opplever blant de jeg kaller supportere er at de TØR å rope, de tør å skrike, de tør å utvise enorm glede og å klemme hverandre!!! La bildet av Bodøværingen, slik vi i de siste årene har kjent han, bli historie.

La oss være hakke steike tuillatt!!!!!! :D Kun et enormt engasjement både på banen og på tribuna vil føre til et utsolgt Aspmyra!!!

PS! Skjønner også de som vil sitte stille og se på kamp uten å engasjere seg. Men la meg slippe å kalle disse for supportere :wink:
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
Post Reply