Fotballfeber i Norge men ikke i Bodø..

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Post by Novi »

om BO! Dø! GLIMT! funker, og drar med publikum, er det da ingen grunn til å forkaste det, bare fordi RBK bruker det? Kan faktisk være mer intelligent å lære av andre enn å finne opp hjulet selv, noen ganger. Har forøvrig vært på Lerkendal som mer eller mindre passiv supporter rimelig mange ganger, og selv om det er bedre stemning når det spiller 1-1 mot Inter enn når man taper mot Start, har jeg stort respekt for det arbeidet Kjernen gjør. "Kjernen" av Kjernen er ikke så voldsomt stor, spesielt ikke ifht størrelse på stadion, men det har et virkelig bra sangrepportoar som drar med seg publikummere, om ikke med sang så hvertfall med klapping.
Una mas cerveza.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Post by liverglimt »

Sanghefter til folket er min konklusjon så langt. Jeg tar sterk og lang avstand fra delingsmodellen i navnet. Det grøsser nedover ryggen når jeg hører det. Men jeg er bare en og skal bøye meg for flertallet om de vil stå og dele ordene.
@liverglimt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Post by Kesseboy »

De som har vært på forumet en stund vil være kjent med at jeg og dalers har diskutert (til tider heftig) betydningen i supporterbegrepet. Jeg og ham er nok ikke enige om dets innhold. Likevel, føler jeg litt for å ta ham i forsvar nå, for jeg tror ikke tanken bak det som skrives er så elitistisk som det er lett å tenke.

Det er viktig å dra et skille mellom det vi kan kalle "tilskuere" og "supporterklubb" (for å bare unngå noen trette om supporterbegrepet igjen). Det har ikke noe å gjøre med kvaliteten av støtten, intensjoner, lidenskap eller engasjement å gjøre, men snarere hva man er der for å gjøre, og hva man er villig til å gjøre. Jeg tror det er heller tvilsomt at man noen gang kommer til å få samtlige mennesker på Aspmyra til å gå til verket med samme styrke som Horden gjør (selv synger jeg nokså sjelden, selv om jeg står med horden). Supporterklubben må gjerne iverksette tiltak for å få med seg flest mulig, men jeg tror det må komme litt etterhvert. DGH har hatt en rivende utvikling, men er fortsatt "ung" i organisasjons- og kultursammenheng, og da er det i denne omgang viktigere at man konsentrerer seg om det man holder på med her og nå.

Det betyr ikke at man skal fullstendig vrake BO!DØ!GLIMT!-liknende rop til fordel for supporter-estetiske C-momenter. Litt konkret -- det finnes flere supportersanger i DGH nå som er til dels avanserte i fotballsangsammenheng, i hvert fall sammenlikna med en del andre steder i landet. Få av dem er så vanskelige at ikke hvem-som-helst kan holde følge med dem, men samtidig er verdien av dem kanskje større for de som er i supporterklubben, mens for de øvrige på tribunen er det litt vel mye tant og fjas. Det er ikke noen grunn til å velge det ene eller det andre, man kan godt ta hensyn til både "supporterklubb" og "tilskuere". Det viktigste er, slik jeg ser det, at man velger en bevisst strategi for å utvikle praksis og kultur i supportergruppa først. Den strategien bør etter mitt syn være en åpen og inkluderende en -- og det er stort sett det man har valgt så langt, selv om enkelte utsagn kanskje ikke har virka sånn. Et klasseskille behøver ikke alltid være konfliktbasert.

I en liten by som Bodø er det nok neppe noen grunn til å innføre en ultras-kultur, med virkelig hardcore-supportere. Som jeg en gang sa, mer eller mindre treffsikkert, "det er for få arbeidsledige unge menn i Bodø til det". Samtidig er det ikke en så stor by at vi kan fylle stadion med engasjerte tilhengere mens de som bare kunne tenke seg å se en kamp "nå og da" lar være å komme. Man er nok nødt til å innfinne seg med at det vil være (minst) to grupperinger av mennesker som går på kampene, uten at det er noen grunn til å fortvile. Den fine og originale supporterkulturen som oppstod på 70-tallet må kunne brukes til en eller annen fordel.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Begod
Posts: 3531
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:22 am
Location: Bodø

Post by Begod »

Etter min mening så bør DGH ta ansvar for å få med seg flest mulige i sangene. Noe som er veldig enkelt er å hive seg på de få gangene Bodø/Glimt - Bodø/Glimt Startes av andre og at vi i tillegg kjører den og BO-DØ-Glimt mange nok ganger til at folk hiver seg med.

Jeg er litt overrasket at -list syns at Bodø/Glimt førr evig er for avansert, jeg trodde "alle" kunne den. Det er ikke for mye forlangt at vi i DGH gjør alt vi kan for å få med oss publikum 2-3 ganger i løpet av kampen.
Forøvrig så syns jeg noen fra sanggruppa kan ta jobben med å gå fremfor I -feltet og prøve å få dem med seg på slutten av kampene.

En ting som har irritert meg oppgjennom årene er at det bues når tilskuertallet leses opp. Jeg mener at vi bør gjøre det til en tradisjon at vi appiaudere for alle som er kommet på kamp og synger "venna" til alle som er på kamp.
I medgang og motgang
User avatar
Råket
Posts: 127
Joined: Wed Jun 29, 2005 1:15 pm
Location: Bodø

Post by Råket »

Meget godt forslag.. Å dele ut sanghefte av alle Gimt sangene før kamp er en glimrende ide! :D Dette vil nok hjelpe litt for supporterne som ikke er medlem av DGH til å synge :!: Nei her er det bare å kjøre på...
Bodø/Glimt Superlag
Johansen
Posts: 1336
Joined: Sat Oct 30, 2004 4:34 pm
Location: J-Felte på Aspmyra

Post by Johansen »

Den største forsjellen på Ros-en-borg og Bo-dø-Glimt er antallet som roper det, og måten det er delt på. I Trondheim er det ikke "kjærnen mot resten" men tribune mot tribune, har fått det forklart på 3 forskjellige måter hvordan hordemedlemmer mener det er delt inn på Aspmyra. Så for min del har ikke jeg (og flere med meg) anelse når og hva som skal ropes.
Begod
Posts: 3531
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:22 am
Location: Bodø

Post by Begod »

Råket wrote:Meget godt forslag.. Å dele ut sanghefte av alle Gimt sangene før kamp er en glimrende ide! :D Dette vil nok hjelpe litt for supporterne som ikke er medlem av DGH til å synge :!: Nei her er det bare å kjøre på...
Det hadde vært topp om DGH kunne fått trykkt opp skikkelig mange sanghefter og fått de delt ut til alle på Aspmyra. Det har vært prøvd før,men da i ganske små skala og sukseeen var så som så. Jeg skulle ønske at et par supportersanger var trykt i kampprogrammene til alle kampene for desverre så skjønner ikke folk at de må ta vare på sangheftet og ta det med seg på alle kampene.
I medgang og motgang
Begod
Posts: 3531
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:22 am
Location: Bodø

Post by Begod »

Johansen wrote:Den største forsjellen på Ros-en-borg og Bo-dø-Glimt er antallet som roper det, og måten det er delt på. I Trondheim er det ikke "kjærnen mot resten" men tribune mot tribune, har fått det forklart på 3 forskjellige måter hvordan hordemedlemmer mener det er delt inn på Aspmyra. Så for min del har ikke jeg (og flere med meg) anelse når og hva som skal ropes.
Fasiteen er å se på mr.røsten, de som han peker på med tannbørsten er de som skal synge. Det har vært prøvd flere varianter så det er ikke rart at dere er forvirret.
I medgang og motgang
EngSte-lig
Posts: 1110
Joined: Tue Mar 22, 2005 11:38 am

Post by EngSte-lig »

Før i tida blei det lagt til rett for at folk både i Bodø, og distriktet skulle komme seg på kamp.
Butikker stengte og folk som ønsket det fikk fri. Dessuten ble det satt opp egne busser til og fra kamp.
Litt fotballfeber er det i Bodø - DGH er i ferd med å bli større enn noen sinne.
EngSte-lig
Medlem av supporterklubben 1974-2022
Familie med medlemmer i 4 generasjoner!
Johansen
Posts: 1336
Joined: Sat Oct 30, 2004 4:34 pm
Location: J-Felte på Aspmyra

Post by Johansen »

Begod wrote:
Johansen wrote:Den største forsjellen på Ros-en-borg og Bo-dø-Glimt er antallet som roper det, og måten det er delt på. I Trondheim er det ikke "kjærnen mot resten" men tribune mot tribune, har fått det forklart på 3 forskjellige måter hvordan hordemedlemmer mener det er delt inn på Aspmyra. Så for min del har ikke jeg (og flere med meg) anelse når og hva som skal ropes.
Fasiteen er å se på mr.røsten, de som han peker på med tannbørsten er de som skal synge. Det har vært prøvd flere varianter så det er ikke rart at dere er forvirret.
Vel for å si det sånn, jeg ser heller på kampen enn å prøve å se en tannbørste. Vinkel synet mitt er for redusert til det
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Starte kamp med mimring fra barndommen? Hæ?

Post by dalers »

heltenjohn wrote:
-list wrote:Tror egentlig ikke du vet så mye om hvorfor / hvordan jeg er en sittende publikummer.

Det er en fin elitisk holdning du framviser her. Forakt for de som sitter på siden av dere. Og så lurer dere på hvorfor det ikke er 5000 på tribunene.
Enig at det arrogante svaret til Dalers er forkastelig. Men å ta oss andre under samme kammen, er ikke riktig ovenfor meg og antagelig de andre her inne som ikke er enig med det Dalers her sier. Mulig han prøver seg med en smule ironi, men misser isåfall.
hehe... Dette minner meg om alle de som følte seg så forferdelig støtt av meg i 2005...
Først forklarer "list" en grunn til at han ikke står på J. Han vil ha stemning, men vil ikke delta selv. Så når jeg kaller ham for en publikummer vi ikke kan ha håp om å få med på aktiv synging (slik HAN vil at vi skal prøve på) så blir han støtt.

DGH vokser, men fortsatt er det noen som sitter rundt omkring og kaller seg like gode supportere som de som står og synger gjennom 90 minutter. Mulig de er det. Men det er i deres egne øyne og ikke i mine. Så glad jeg er for at vi det er lov med ulike meninger her i landet :wink: Motbevis meg gjerne. Syng av full hals der du sitter/står på Myra. Men syng slik at jeg hører det. Da kan vi snakke om support slik jeg ser det.

For å fylle Myra så kunne en gjort mye. Men jeg tror at det gjør Glimt best sjøl - OG Horden. Ingen tvil om at Horden og DGH TIFO gjør kampen mer attraktiv.

Hilsen dalers, som endelig er tilbake som en arrogant jævel. :D
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Starte kamp med mimring fra barndommen? Hæ?

Post by dalers »

Ruuuubenmaaaaaiiinn....!!!!!!!!! :lol:
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
Begod
Posts: 3531
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:22 am
Location: Bodø

Re: Starte kamp med mimring fra barndommen? Hæ?

Post by Begod »

dalers wrote:
For å fylle Myra så kunne en gjort mye. Men jeg tror at det gjør Glimt best sjøl - OG Horden. Ingen tvil om at Horden og DGH TIFO gjør kampen mer attraktiv.
Det er bare trist at ikke Dalers ønsker å ta et ekstra ansvar for å få folk på kamp. All ære og honnør til dem som står på stand og kler seg i gult til hverdags. DGH,s medlemer er de som etter min mening kan gjøre mest for å dra mer folk på kamp og det vil både DGH og Glimt tjene på, uansett hvor disse publikumerne velger å sitte. Jeg håper at dagens DGH styre gjør det de kan for å hjelpe Glimt med å få folk på kamp. Jeg håper også at Glimt vil hjelpe DGH på alle mulige måter, slik at DGH kan bli større og at vi kan få flere publikumere på Aspmyra.

Siste del av quoten er jeg svært enig med Dalers i,men hvor for er det så viktig for Dalers å ikke gjøre mer?
I medgang og motgang
Mr Røsten
Posts: 1426
Joined: Tue Jun 14, 2005 8:57 pm
Location: Bodø

Re: Starte kamp med mimring fra barndommen? Hæ?

Post by Mr Røsten »

Begod wrote:Det er bare trist at ikke Dalers ønsker å ta et ekstra ansvar for å få folk på kamp. All ære og honnør til dem som står på stand og kler seg i gult til hverdags. DGH,s medlemer er de som etter min mening kan gjøre mest for å dra mer folk på kamp og det vil både DGH og Glimt tjene på, uansett hvor disse publikumerne velger å sitte. Jeg håper at dagens DGH styre gjør det de kan for å hjelpe Glimt med å få folk på kamp. Jeg håper også at Glimt vil hjelpe DGH på alle mulige måter, slik at DGH kan bli større og at vi kan få flere publikumere på Aspmyra.

Siste del av quoten er jeg svært enig med Dalers i,men hvor for er det så viktig for Dalers å ikke gjøre mer?
Dalers har vært en stor medvirkning til at DGH har vokst så mye. Terje har mao gjort en helt fabelaktig jobb for Glimt. Hadde ikke DGH vært så gode hadde neppe snittet på kamp vært over 3000 i fjor.

DGH er en organisasjon som er uavhengig og som først og fremst må jobbe for DGH og det DGH er best på. Å i det hele tatt insinuere at Dalers ikke er villig til å gjøre noe ekstra for å få folk til Myra er ikke bare frekt og respektløst, det er direkte feil.

Om du vil hjelpe Glimt har du en rekke muligheter. DGH er ikke Glimts frivillige eller Glimts samarbeidspartnere. DGH er en supporterklubb.

De som melder seg inn i DGH ønsker å være en del av et felleskap på Myra. Vi kan ikke kreve noe annet av våre medlemmer. Ønsker en å bidra økonomisk til Glimt eller med dugnad o.l. fins det rikelig med muligheter.

Du vet Begod at jeg har enorm respekt for deg og alt du har bidratt med, men jeg synes at du skal stoppe ditt "korstog" mot Dalers og hans holdning til supporterkultur. For at Glimt nok en gang skal få en god supporterkultur i ryggen, må DGH få holde på med nettopp supporterkulturen. Vi har enda LANGT igjen og god supporterkultur har lite med antall supportere å gjøre.

La de som ønsker å være supportere være det og de som ønsker å bidra med noe annet gjøre det.
FØRR EVIG
Begod
Posts: 3531
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:22 am
Location: Bodø

Re: Starte kamp med mimring fra barndommen? Hæ?

Post by Begod »

Mr Røsten wrote:
Begod wrote:Det er bare trist at ikke Dalers ønsker å ta et ekstra ansvar for å få folk på kamp. All ære og honnør til dem som står på stand og kler seg i gult til hverdags. DGH,s medlemer er de som etter min mening kan gjøre mest for å dra mer folk på kamp og det vil både DGH og Glimt tjene på, uansett hvor disse publikumerne velger å sitte. Jeg håper at dagens DGH styre gjør det de kan for å hjelpe Glimt med å få folk på kamp. Jeg håper også at Glimt vil hjelpe DGH på alle mulige måter, slik at DGH kan bli større og at vi kan få flere publikumere på Aspmyra.

Siste del av quoten er jeg svært enig med Dalers i,men hvor for er det så viktig for Dalers å ikke gjøre mer?
Dalers har vært en stor medvirkning til at DGH har vokst så mye. Terje har mao gjort en helt fabelaktig jobb for Glimt. Hadde ikke DGH vært så gode hadde neppe snittet på kamp vært over 3000 i fjor.

DGH er en organisasjon som er uavhengig og som først og fremst må jobbe for DGH og det DGH er best på. Å i det hele tatt insinuere at Dalers ikke er villig til å gjøre noe ekstra for å få folk til Myra er ikke bare frekt og respektløst, det er direkte feil.

Om du vil hjelpe Glimt har du en rekke muligheter. DGH er ikke Glimts frivillige eller Glimts samarbeidspartnere. DGH er en supporterklubb.

De som melder seg inn i DGH ønsker å være en del av et felleskap på Myra. Vi kan ikke kreve noe annet av våre medlemmer. Ønsker en å bidra økonomisk til Glimt eller med dugnad o.l. fins det rikelig med muligheter.

Du vet Begod at jeg har enorm respekt for deg og alt du har bidratt med, men jeg synes at du skal stoppe ditt "korstog" mot Dalers og hans holdning til supporterkultur. For at Glimt nok en gang skal få en god supporterkultur i ryggen, må DGH få holde på med nettopp supporterkulturen. Vi har enda LANGT igjen og god supporterkultur har lite med antall supportere å gjøre.

La de som ønsker å være supportere være det og de som ønsker å bidra med noe annet gjøre det.
Tja, mye av det du hevder her har jeg førstehåndskunskap om og vet at dine påstander er feil. Jeg hadde håpet at DGH kunne være noe mer enn en ordinær supporter klubb, men du har nok rett i at mange setter DGH foran Glimt . Jeg syns det er feil og hadde håpet DGH kunne vært noe mer.
I medgang og motgang
Knuta
Posts: 10049
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Post by Knuta »

Torrissen wrote:Nå er ikke jeg den som er oftest på aspmyra og som har stillt opp i all slags vær for å heie Glimt tilbake til tops igjen, men det forundrer meg at enkelte bare klager istedenfor å tenke positivt. Tror ikke det kommer flere folk på kamp hvis man går å syter over dårlig oppmøte. Tror glimt får flere og flere på tribunen jo lengre de fortsetter med storspillet sitt. Det er for lenge siden bevist at bodø folket er medgangssupportere hvis man ser bortifra de faste på tribunen. Stå på alle dere i DGH og Glimt, dere har i alle fall fått meg til å se positivt på tillværelsen i byen og jeg er nok å finne på aspmyra i nærmeste fremtid så lenge det er sol, Vindstille og :D over 14 grader ;) :D
Hvis en ser på folketallet i Bodø så har laget et veldig bra besøkstall. 4000 mennesker på Glimt kamp tilsvarer ca. 16000 på lerkendal og 20000 i Bergen. Tror verken Brann eller Rbk ville hatt over 16000 tilskuere i Adecco-ligaen. Glimt er det laget i adecco som har størst publikum-besøk hittil. Er enig la oss fokusere på det positive, surmulig og misnøye bare forverrer situasjonen. Folk kommer på Glimt kamp hvis de følelsen av noe positivt. Godt spill betyr enkelt og greit et større publikum. En helt enkel logikk.
OTH
Posts: 2271
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 153 times
Been thanked: 88 times

Post by OTH »

Mendi wrote:
eiv wrote: Trodde det var Molde?
Det må jo definitivt være Molde, også sett i forhold til antall innbyggere. Molde er en liten by.
Molde er ikke en by, det er en overbefolket fergekai
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
Nesta
Posts: 485
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:45 pm

Post by Nesta »

frenkongen wrote:
Mendi wrote: Det må jo definitivt være Molde, også sett i forhold til antall innbyggere. Molde er en liten by.
Molde er ikke en by, det er en overbefolket fergekai
Ja, men husk no at byen sitt fotball-lag ikkje berre er eit lag for byen. I Molde sitt omland bur det totalt 53 974 personar. Dette er fleire enn i Bodø-området, med Fauske, Gildeskål og Saltdal.
Nesta

"The game is about glory. It is about doing things in style, with a flourish, about going out and beating the other lot, not waiting for them to die of boredom" (Danny Blanchflower, Spurs & Northern Ireland)
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Re: Starte kamp med mimring fra barndommen? Hæ?

Post by liverglimt »

-list wrote: Men når jeg går på kamp er det først og fremst for å se fotball.

Ikke for å tilfredsstille minimumskravene til Dalers.
Veldig viktig holdning du presenterer -list. Det er ditt eget valg hvorfor og når du går på kamp!

Holdningen til Dalers synes jeg er veldig usmakelig. Alle supportere er supportere. At ikke alle går på kamp selv om de er supportere er også forståelig. MEN mitt største ønske er at Aspmyra til enhver tid skal være fullsatt. Da trenger Glimt både de som står og de som sitter, de som synger, de som ikke synger osv. :)
@liverglimt
Begod
Posts: 3531
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:22 am
Location: Bodø

Post by Begod »

Det er også midt ønske at Aspmyra til enhver tid skal være fullsatt, men å jobbe for det er kansje like dumt som å skyte fra midtbanen.
Vi har faktisk veldig godt oppmøte i forhold til folketall,men jeg vil så gjerne ha flere og håper at alle gjør sitt for at folk skal føle seg velkommne på Aspmyra om de er supportere eller ei.
I medgang og motgang
Post Reply