Fotballfeber i Norge men ikke i Bodø..

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5661
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 361 times

Post by poteten »

Larsen wrote:
poteten wrote:
Nei, det er absolutt ikke uvesentlig. Absolutt ikke. Dere i DGH betaler jo mindre enn oss "publikummere" for å heie på laget deres. Det er fakta.
For det første vil jeg bare påpeke at jeg ikke er dalers ref ditt innlegg litt lenger opp :wink:

For det andre så er det vel liten tvil om at det er de som sitter i losjene som har betalt mest for å se kamp, supportere? Nope.
Larsen, da. :lol:

Selv de som sitter i losjen er supportere. Kort og godt. Jeg er Glimts supporter. Og det var jeg lenge, lenge, lenge, lenge, lenge før DGH kom dit de er i dag. :)
Kritisk
Bateman26
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 5248
Joined: Mon May 10, 2004 1:22 pm
Location: Bodø

Post by Bateman26 »

DGH har IKKE de billigste på aspmyra
I have no idea to this day what those two Italian ladies were singing about.
Truth is, I dont want to know.
Some things are best left unsaid.

www.maja-blogg.no
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5661
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 361 times

Post by poteten »

nei, pensjonister og barn, har vel bedre. Jeg vet ikke hva dere betaler, men tviler på at det er så mye mer enn 100-lappen per kamp?
Kritisk
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

poteten wrote: Selv de som sitter i losjen er supportere.
Jeg ser at du mener det, og det er vel forbløffende klart for de fleste at jeg er rimelig uenig i det :)

Jeg antar det vi diskuterer ikke er så langt unna det fotballsosiolig Arve Hjelseth skriver om der:
Selv om stjerner som Beckham gir fotballinteressen næring, er supporternes engasjement av en helt annen karakter. De er ikke der for å beundre stjerner, men for å bidra til seier for sitt lag. Ut fra dette premisset iscenesettes et ritual som både vedlikeholder og fornyer eldgamle tradisjoner. Supporterne bidrar til at en fotballkamp blir noe mer enn selve kampen; det er spontanitet, sang, flagg og farger. På supporternes egne premisser, i den grad de får lov.

Tradisjonene de bygger på utfordres nemlig av fotballens egen utvikling. Det er her konflikten oppstår: Supporternes verbale uttrykksform er aggressiv, spontan og i utgangspunktet uregjerlig. Dette kan fremstå som en trussel for en arrangør som også skal ivareta arrangementet som familieunderholdning og som arena for utvikling av gode kunderelasjoner i næringslivet. Når fotball er blant våre viktigste populærkulturelle utrykk blir spennet i publikums forventninger voldsomt. Noen vil slappe av i rolige omgivelser, noen vil følge stjernene med beundrende blikk, noen vil sitte i sin egen verden og drømme om en scoring, og atter andre vil uttrykke høylydt og aggressiv støtte til laget sitt.

Beckham-fenomenet, som vi kan bruke som betegnelse på fremveksten av fotballspillere som også er populærkulturelle ikoner, har vært en viktig drivkraft i fotballens økende popularitet. Men utviklingen av en spontan og uavhengig norsk supporterkultur har også gitt arrangementene farge og gjort dem attraktive for den jevne tilskuer. En av norsk fotballs viktigste utfordringer er derfor å balansere disse gruppenes behov mot hverandre. Så langt har det stort sett gått bra. Norsk fotball bør imidlertid tenke over hvem som blir igjen på arenaen om den dagen skulle komme at Beckham-fenomenet forflytter seg til en annen idrett.
Link:
http://www.adressa.no/meninger/kronikke ... 589320.ece
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5661
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 361 times

Post by poteten »

Larsen wrote:
poteten wrote: Selv de som sitter i losjen er supportere.
Jeg ser at du mener det, og det er vel forbløffende klart for de fleste at jeg er rimelig uenig i det :)

Jeg antar det vi diskuterer ikke er så langt unna det fotballsosiolig Arve Hjelseth skriver om der:
Selv om stjerner som Beckham gir fotballinteressen næring, er supporternes engasjement av en helt annen karakter. De er ikke der for å beundre stjerner, men for å bidra til seier for sitt lag. Ut fra dette premisset iscenesettes et ritual som både vedlikeholder og fornyer eldgamle tradisjoner. Supporterne bidrar til at en fotballkamp blir noe mer enn selve kampen; det er spontanitet, sang, flagg og farger. På supporternes egne premisser, i den grad de får lov.

Tradisjonene de bygger på utfordres nemlig av fotballens egen utvikling. Det er her konflikten oppstår: Supporternes verbale uttrykksform er aggressiv, spontan og i utgangspunktet uregjerlig. Dette kan fremstå som en trussel for en arrangør som også skal ivareta arrangementet som familieunderholdning og som arena for utvikling av gode kunderelasjoner i næringslivet. Når fotball er blant våre viktigste populærkulturelle utrykk blir spennet i publikums forventninger voldsomt. Noen vil slappe av i rolige omgivelser, noen vil følge stjernene med beundrende blikk, noen vil sitte i sin egen verden og drømme om en scoring, og atter andre vil uttrykke høylydt og aggressiv støtte til laget sitt.

Beckham-fenomenet, som vi kan bruke som betegnelse på fremveksten av fotballspillere som også er populærkulturelle ikoner, har vært en viktig drivkraft i fotballens økende popularitet. Men utviklingen av en spontan og uavhengig norsk supporterkultur har også gitt arrangementene farge og gjort dem attraktive for den jevne tilskuer. En av norsk fotballs viktigste utfordringer er derfor å balansere disse gruppenes behov mot hverandre. Så langt har det stort sett gått bra. Norsk fotball bør imidlertid tenke over hvem som blir igjen på arenaen om den dagen skulle komme at Beckham-fenomenet forflytter seg til en annen idrett.
Link:
http://www.adressa.no/meninger/kronikke ... 589320.ece
Hehe, det er jo en subjektiv mening, men fortfarende er jeg like mye supporter som deg. Du må gjerne tro at du er mer supporter enn de som ikke er med i en supporterklubb. Men det er du altså ikke. (Ref. ordboka)

Og jeg kan jo glede deg med at Supporterklubben Børge ble startet i sinne i dag og den teller to ett medlem. Supporterklubben Børge (SB) har som formål å heie på glimt.

Nå er jeg altså supporter. ;)
Kritisk
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5661
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 361 times

Post by poteten »

heltenjohn wrote: Men JA! det er forskjell på engasjert supporter og uengasjert! Sytpeiser eller forståsegpåere som de fleste her inne (:twisted:)
Se der ja. Det har du fullstendig rett i. :)
Kritisk
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Post by Glimt1916 »

heltenjohn wrote: Vi alle må få mene hva vi vil om definisjon av ordet supporter, men ut ifra ordets betydning, så finnes det INGEN dekning for å si at det er kun medlemmer av en supporter-klubb og rope/synge under kamp.
Det e det ingen tvil om. Men så må jo enkeltpersona få lov til å ha egne definisjona av ordet. Personlig har æ ingen problema med det, men æ kan skjønn at enkelte reager på at persona så sentralt i DGH fronta si personlige meining så hardt.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

poteten wrote:
Hehe, det er jo en subjektiv mening, men fortfarende er jeg like mye supporter som deg. Du må gjerne tro at du er mer supporter enn de som ikke er med i en supporterklubb. Men det er du altså ikke. (Ref. ordboka)

Og jeg kan jo glede deg med at Supporterklubben Børge ble startet i sinne i dag og den teller to ett medlem. Supporterklubben Børge (SB) har som formål å heie på glimt.

Nå er jeg altså supporter. ;)
Eehh..ja? Min mening er da også i høyeste grad subjektiv, det trodde jeg at jeg hadde gjort klart for lenge siden?

Men det var jo flott at du har startet supporterklubb, men siden du nå plutselig fant ut at du skulle lage supporterklubb, hvorfor meldte du deg ikke inn i DGH tidligere?

Til heltenjohn:

Denne diskusjonen har blitt en årlig tradisjon her inne og har definitivt ikke blitt mer meningsfyllt med årene :lol:
Mr Røsten
Posts: 1426
Joined: Tue Jun 14, 2005 8:57 pm
Location: Bodø

Post by Mr Røsten »

poteten wrote: men fortfarende er jeg like mye supporter som deg. Du må gjerne tro at du er mer supporter enn de som ikke er med i en supporterklubb. Men det er du altså ikke. (Ref. ordboka)
Og her er sakens kjerne for min del. Du forsøker å gjøre det til et poeng at de som utelukkende kaller DGHere for supportere, mener at de er bedre eller mer glad i sin klubb enn andre. Det har fortsatt ingenting med saken å gjøre. Du kan sitte på NordlandsBank-tribunen og heie deg blå, rope og synge. Elske Glimt over alt på denne jord. Selge alt du eier og har for Glimts del, men jeg vil fortsatt ikke bruke ordet supporter på deg. Du er en likeverdig Glimtpatriot. Og jeg er superglad for hvert eneste menneske menneske som støtter Glimt. Du er likeverdig Larsen, Hågen og meg, men du er ikke en del av Glimtsupporterne på Aspmyra, etter min mening.
FØRR EVIG
Christoph
Posts: 869
Joined: Mon Mar 29, 2004 2:21 pm
Location: Oslo

Post by Christoph »

Forslag til kompromiss:

Medlemmer av DGH = supporter.
Den jevne publikummer = fans.

Voila! :)
Mr Røsten
Posts: 1426
Joined: Tue Jun 14, 2005 8:57 pm
Location: Bodø

Post by Mr Røsten »

Huff...

At jeg gidder. :lol:

Til Glimt1916:
Seriøst: Jeg beklager om du føler deg støtt av min definisjon av ordet supporter. Det er bare et ord og har ingenting med verdisyn eller gradering av hvem som er de viktigste støttespillerne for Glimt. Alle er viktig og alle har sin funksjon.
FØRR EVIG
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5661
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 361 times

Post by poteten »

Mr Røsten wrote:Du er likeverdig Larsen, Hågen og meg, men du er ikke en del av Glimtsupporterne på Aspmyra, etter min mening.
Jo, det er jeg. Men jeg må innrømme at jeg mistet mye av respekten for DGH nå.
Kritisk
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5661
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 361 times

Post by poteten »

Larsen wrote: Men det var jo flott at du har startet supporterklubb, men siden du nå plutselig fant ut at du skulle lage supporterklubb, hvorfor meldte du deg ikke inn i DGH tidligere?
Hehe, du skjønte virkelig ikke poenget? ;)

Jeg spør igjen; er jeg supporter om jeg er medlem av en supporterklubb som jeg har startet i og er alene i? Er jeg da like mye supporter som det du er, som er med i DGH?

Både du og Røsten har nektet å svart klart ja eller nei på det.
Kritisk
Mr Røsten
Posts: 1426
Joined: Tue Jun 14, 2005 8:57 pm
Location: Bodø

Post by Mr Røsten »

Yakuza wrote:hva kaller man en som sitter på nordlands banken tribunen ? :roll:
Et menneske
FØRR EVIG
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Post by MhepA »

En Glimtfan
En Glimtpatriot
En Glimt-tilhenger
En Tilskuer
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Mr Røsten
Posts: 1426
Joined: Tue Jun 14, 2005 8:57 pm
Location: Bodø

Post by Mr Røsten »

Mr Røsten wrote:
poteten wrote:Det er omtrent like viktig for meg som det er for deg å "statusgjøre" ordet supporter til noe bare medlemmer av supporterklubber kan kalle seg.
Hehehe Og her strander det.

Som sagt: kall deg hva du vil.

Prøver bare å si hva jeg og veldig mange andre forbinder med ordet supporter.

Lag en klubb og kall deg supporter. Ikke lag en klubb og kall deg supporter. Lag deg en klubb og kall deg poteten. Ikke lag deg en klubb og kall deg poteten. Samme for meg :D
poteten wrote: Jeg spør igjen; er jeg supporter om jeg er medlem av en supporterklubb som jeg har startet i og er alene i? Er jeg da like mye supporter som det du er, som er med i DGH?

Både du og Røsten har nektet å svart klart ja eller nei på det.
Like mye supporter. Jeg er kjempemasse supporter. Du er kjempemasse supporter.
FØRR EVIG
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Post by MhepA »

Noen av kameratene mine sier av og til at jeg er en dårlig supporter som ikke drar på flere enn 1 bortekamp hvert år.
Da må jeg rett og slett bare le. :roll:
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Post by Glimt1916 »

Mr Røsten wrote:Huff...

At jeg gidder. :lol:

Til Glimt1916:
Seriøst: Jeg beklager om du føler deg støtt av min definisjon av ordet supporter. Det er bare et ord og har ingenting med verdisyn eller gradering av hvem som er de viktigste støttespillerne for Glimt. Alle er viktig og alle har sin funksjon.
Ingen problema, æ føl mæ på ingen måte snytt. Æ synes heile diskusjonen e ganske komisk for å vær heilt ærlig :lol: Æ skjønna at dette e dokkers personlige meining, men samtidig skjønna æ også de som har ett problem med det, særlig sida dokker bli sett på som representanta for DGH, urettferdig eller ikke. Personlig bryr æ mæ overhodet ikke om kordan andre oppfatta mæ eller kordan merkelapp noen sett på mæ. Når æ ser på bildan av J-feltet ser æ mange (de fleste?) som æ ikke så på sida av mæ på begynnelsen av 90-tallet når æ sjøl sto å syngte, og æ e sikker på at når æ fortsatt følg Glimt med like stor interesse om 5, 10 eller 20 år så vil mange av de som e med på bildan ha forsvunnet for lenge sida. Æ definer ikke begrepet supporter etter ett medlemskort, men æ har ingen problema med at andre gjør det.
Calle Manøver
Posts: 832
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:24 am
Location: Midt i Bodø, midt i verden!

Post by Calle Manøver »

Ufattelig trasig diskusjon det her.

Jeg er fullstendig enig med bl.a. Mr. Røsten når det gjelder at det ikke er graderinger av verdi å skulle mene at de som IKKE står på kamp, synger seg hese på kamp, synger det lungene tåler, kler seg i klubbens farger, hopper og danser på tribunene og bruker MYE av sin fritid på å pynte opp Aspmyra, ikke kan kalle seg supportere. Enhver person kan selvfølgelig bruke det begrepet han vil på seg selv, men man må selvfølgelig også godta andres definisjon av ordet supporter. Glimtfan, Glimttilhenger, Glimtsupporter, Glimtaktivist, kall deg det du vil :)

Jeg tviler sterkt på at Arne Scheie mente Poteten, De ansatte i ANs og de andre sponsorenes losje, den jevne tribunesliter på dagens NB-tribune, når han sa at "det var Bodø/Glimt og Haugesund som brakte supporterkulturen til Norge".

Til dere som sitter og roper, skriker og heier på NB-tribunen: Ta det helt med ro. Dere er supportere dere også. Dere har bare ikke funnet veien hjem ennå :D
"Sakariassen for President!"
Mr Røsten
Posts: 1426
Joined: Tue Jun 14, 2005 8:57 pm
Location: Bodø

Post by Mr Røsten »

MhepA wrote:Noen av kameratene mine sier av og til at jeg er en dårlig supporter som ikke drar på flere enn 1 bortekamp hvert år.
Da må jeg rett og slett bare le. :roll:
Ja, for min del synes jeg det blir vanskelig å gradere det å være supporter. Det er litt sånn enten eller. Uten sammenligning for øvrig er det der en vanlig problemstillig når det kommer til religion. Folk spør: hvor kristen er du? For meg er det enkelt. Enten tror du eller så tror du ikke.
Det finnes muligens dårlig supporter kultur dog... At supporterklubben i Bodø forsøker å ivareta mye av det som ble skapt på 70 tallet er bevisst. At vi også ønsker å framstå positive og kreative på kamp er et ledd i det vi mener er god supporterkultur. Så i den grad kan en kanskje definere folk inn i dårlige og gode supportere. Men ikke på hvor mye penger en bruker eller hvor mange bortekamper en drar på.
FØRR EVIG
Mr Røsten
Posts: 1426
Joined: Tue Jun 14, 2005 8:57 pm
Location: Bodø

Post by Mr Røsten »

Calle Manøver wrote:Ufattelig trasig diskusjon det her.

Jeg er fullstendig enig med bl.a. Mr. Røsten når det gjelder at det ikke er graderinger av verdi å skulle mene at de som IKKE står på kamp, synger seg hese på kamp, synger det lungene tåler, kler seg i klubbens farger, hopper og danser på tribunene og bruker MYE av sin fritid på å pynte opp Aspmyra, ikke kan kalle seg supportere. Enhver person kan selvfølgelig bruke det begrepet han vil på seg selv, men man må selvfølgelig også godta andres definisjon av ordet supporter. Glimtfan, Glimttilhenger, Glimtsupporter, Glimtaktivist, kall deg det du vil :)

Jeg tviler sterkt på at Arne Scheie mente Poteten, De ansatte i ANs og de andre sponsorenes losje, den jevne tribunesliter på dagens NB-tribune, når han sa at "det var Bodø/Glimt og Haugesund som brakte supporterkulturen til Norge".

Til dere som sitter og roper, skriker og heier på NB-tribunen: Ta det helt med ro. Dere er supportere dere også. Dere har bare ikke funnet veien hjem ennå :D
Enig med du Calle. Alle kan kalle seg det de vil og alle må få lov å hevde sin forståelse av et ord.

Vi har vel et felles mål. Har vi ikke?
FØRR EVIG
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Post by Glimt1916 »

Mr Røsten wrote:
Vi har vel et felles mål. Har vi ikke?
Definitivt. Og det lar sæ forhåpentligvis ikke påvirk av uenighet om definisjonen av et ord :) Skulle ønsk Glimt hadde en like bra organisert og målretta supporteklubb når æ bodde i Bodø.
EngSte-lig
Posts: 1110
Joined: Tue Mar 22, 2005 11:38 am

Post by EngSte-lig »

En supporter er en som holder med og støtter klubben i sitt hjerte - i medgang og MOTGANG.
Når kompisen smiler og ler av klubben din i motgangstider - da er du en supporter når du står på barrikaden og støtter klubben likevel.
Når kompisen din ikke lenger vil være med i DGH og sier at laget er så dårlig at det stinker - og du står last og brast, da er du supporter.
De tusener som kommer tilbake til Aspmyra for å støtte Glimt uansett resultater - de er supportere.
Mange av Glimttilhengerne rundt banen skulle vi gjerne hatt med i DGH, men det hadde da vært litt trist dersom resten av Aspmyra stod tom.
Så får vi heller bære over med at noen sitter og klapper i stedet for å stå og synge.
Vi vet at når det kommer til Cupfinale - da kommer de fleste ut av skapet og synger med.
Men det er i Oslo, og man behøver ikke ta hensyn til hva naboen tenker :roll:
EngSte-lig
Medlem av supporterklubben 1974-2022
Familie med medlemmer i 4 generasjoner!
Post Reply