Ny Stadion MÅ på plass snart!

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10790
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2306 times
Been thanked: 383 times

Post by liverglimt »

ecke wrote:En interessant løsning, men dersom man skal bygge så nytt, ville jeg prøvd å få tak i området mellom dagens anlegg og Olav Vsgt, og utnyttet dette området i NS-retning slik du har foreslått. Det ville blitt billigere.

Da kampen om Aspmyra stod i 1997, ble det i møte mellom Bodø/Glimt og ordfører Olavsen faktisk foreslått fra klubbens side å gjøre dette, dvs la gamle Aspmyra bestå med friidrettsanlegg mm, og bygge et nytt stadion på denne måten.
Da kan vel du som har førstehånds kunnskap fortelle oss andre hvorfor det ikke ble gjort? Det ville jo vært en drøm istedet for det marerittet som stadion nesten er i dag.
@liverglimt
Kenneth
Posts: 2634
Joined: Sat Feb 28, 2004 12:17 pm
Location: Bodø

Post by Kenneth »

ecke wrote:a) Ny tribune i Nord
b) Tak over Toyota
c) Ny "Toyota" i Vest med tak
d) Tett hjørnene i NV, NØ, og SØ

Da blir dette en arena som vil stå seg i mange år, og visuelt ikke være noe dårligere enn Fredrikstad og Åråsen f.eks.
Veldig enig i det du her sier. Tror dette ville blitt bra! :) (oh, no! Der var jeg positiv igjen...) ;)
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that."

-Bill Shankly-
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10790
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2306 times
Been thanked: 383 times

Post by liverglimt »

ecke wrote:
liverglimt wrote: Da kan vel du som har førstehånds kunnskap fortelle oss andre hvorfor det ikke ble gjort? Det ville jo vært en drøm istedet for det marerittet som stadion nesten er i dag.
Hvorfor ikke, vet vel bare Olavsen. Vi fikk ikke noen positiv respons på forslaget.

Jeg er nok svært uenig om dagens stadion som "mareritt".

a) Ny tribune i Nord
b) Tak over Toyota
c) Ny "Toyota" i Vest med tak
d) Tett hjørnene i NV, NØ, og SØ

Da blir dette en arena som vil stå seg i mange år, og visuelt ikke være noe dårligere enn Fredrikstad og Åråsen f.eks.
Det ble nok litt feil formulering å si "mareritt". Men som flere har påpekt så er det mangler i området, adkomst og parkering. Nå er jeg av den oppfatning at slike ting alltid kan gjøres noe med. Det jeg anser som det værste er Rimibygget, det er bare tragisk. Der må det fikses en tribune raskt så det ser og fungerer mye bedre enn i dag.

Jeg liker de tankene dine, er du grei og formidler det til årsmøtet at vi er opptil flere som synes det høres greit ut? Jeg er litt forhindret fra å møte av naturlige og geografiske årsaker. ;)
@liverglimt
Stibern
Posts: 1590
Joined: Wed Mar 24, 2004 11:00 am
Location: Bodø

Post by Stibern »

Er det i det hele tatt mulig å sette opp en tribune i vest? Både med tanke på plass og de ny leilighetene som skal bygges der.
L.U*H.G
User avatar
Novi
Posts: 11499
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 619 times
Been thanked: 822 times

Post by Novi »

Glimtfan wrote:Det er jeg ikke helt sikker på. Vi snakker ikke om en plutselig utvidelse. Vi snakker om en gradvis utvidelse.

Både Viking og RBK har så og si utsolgt hver eneste uke. Interessen øker for hvert eneste år. Viking har solgt ca 11000 sesongbilletter om jeg ikke husker feil? (kapasiteten er rundt 16 000). De kunne glatt solgt 5-6000 sesongbilletter til, det finnes både interesser, penger og mennesker i stavanger-området. En gradvis økning til snitt opp mot 30 000 innen f.eks 2014 er ikke usannsynlig.

RBK har et snitt på rundt 20 000. 40 000 i snitt er nok kanskje i drøyeste laget, da det ikke er like stort befolkningsgrunnlag her, men tror ikke 30 000 i snitt er umulig her heller.
En liten justering: RBK har svært mange sesongkortinnehavere som ikke går så ofte på kamp, men har det for å få forkjøpsrett på CL-billetter. Lerkendal fylles godt opp på "storkamper", men det blir fort glissent om laget er i en nedgangsperiode og motstanderen er HamKam.

Er et par år siden jeg var på Lerkendal nå, så mulig dette har endret seg ettersom flere og flere kamper er "storkamper" (Molde, VIF, LSK, Brann). Men uansett vil nok ikke stadion fylles hver gang og om de kun bygger ut får ikke det samme effekt som en ny stadion. Så det vil nok føles ganske tomt der en del kamper om stadion har kapasitet til 40.000.
Una mas cerveza.
Joakim
Posts: 189
Joined: Fri Aug 27, 2004 3:09 pm
Location: Trondheim
Contact:

Post by Joakim »

Det er riktig at tilskuertallet på Lerkendal har steget jevnt og trutt de siste årene. Og oppmøtet i 06 var veldig bra, til tross for at det så ut til å være en heller dårlig sesong. Men ja, mange kjøper nok sesongkort for å ha forkjøpsrett på CL, og for å være "sikret" plass til de store kampene, og som ikke alltid gidder å være tilstede hvis det er litt småruskete vær, hvis HamKam er motstander eller hvis RBK sliter i motgang. Men RBK får samtidig flere og flere ordentlige supportere. Kjernens medlemstall øker vel ganske jevnt og trutt også, tror jeg. Nå er det selvfølgelig også de som blir medlem av Kjernen bare for å ha visse fordeler, og som ikke er de mest høylytte supporterne på kamp.

Men fjorårets snitt på Lerkendal var nesten 20 000. Og selv om det i forhold til antall mennesker som faktisk møtte opp kanskje er nærmere 18-19000, så gjør ikke det saken noe dårligere. Så langt har Viking og RBK solgt klart flest sesongkort, og det er all grunn til å tro at RBK by far har det beste tilskuersnittet når sesongen er over i november.

Hadde RBK møtt Everton hadde det nok sikkert vært noen tusen flere tilskuere på Lerkendal enn det var mot Fiorentina. Interessen for italiensk fotball i Norge er ikke den helt store. Og den jevne bebartede trønder, som har sikret seg sesongkort bare for å være sikret plass på de "store" kampene, blir ikke nevneverdig imponert av at motstanderen stiller med Adrian Mutu som sin største stjerne. Den jevne sofasupporter i Trøndelag blir ikke lett imponert. Det skal litt til for å lokke dem ut av sofaen.

Det å høre Erik Solér drite seg loddrett ut ved å skjelle ut RBK uten det minste grunnlag og uten et eneste godt argument, er liksom litt enklere enn å fryse ræva av seg på Lerkendal, og samtidig være vitne til bedriten februar-fotball fra RBK. Man skal ikke legge for mye i tilskuertallet mot Fiorentina.
Trofast i kvitt og svart
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Post by tjongs »

ingen87 wrote:Rosenborg kommer ikke til å ha et snitt på 30 000, når de såvidt har 10 000 innenfor dørene mot Fiorentina! Folk sikrer seg sesongkort for å få forkjøpsrett på Champions League kampene.
Og så? De betaler like mye for sesongkortet uansett om de er på en kamp eller 20. Det mest interessante med et publikumssnitt er i første rekke antall solgte billetter, dernest hvor mange folk som er til stede.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
chrisean
Posts: 1
Joined: Wed Feb 27, 2008 10:51 pm
Location: Halden

Bortesupporter!

Post by chrisean »

Skulle så gjerne ønske glimt var i adecco ligaen (av egene grunner).
Da kunne jeg sett dem mot sparta, moss etc.. nå må jeg til møkka.. err plankebyen for å se dem..
Mitt hjerte har alltid vært Gult.. selv om jeg emigrerte fra Bodø og sørover ung, så debuterte jeg lett på glimt sitt miniputt, lillegutt og guttelag..

Men gleder meg STORT til å stå i svingen på fredrikstadstadion sammens med "alle" utflytta nordlendingene, samt de som tar turen fra bodø.. All respekt til de..

Tipper 7 plass kommende sesong..
God gave boxing suckerpunches, we gave god Bodø/glimt
User avatar
Vassvik
Posts: 1407
Joined: Fri Jan 28, 2005 12:16 pm
Location: Narvik

Re: Bortesupporter!

Post by Vassvik »

chrisean wrote:Skulle så gjerne ønske glimt var i adecco ligaen (av egene grunner).
Da kunne jeg sett dem mot sparta, moss etc.. nå må jeg til møkka.. err plankebyen for å se dem..
Mitt hjerte har alltid vært Gult.. selv om jeg emigrerte fra Bodø og sørover ung, så debuterte jeg lett på glimt sitt miniputt, lillegutt og guttelag..

Men gleder meg STORT til å stå i svingen på fredrikstadstadion sammens med "alle" utflytta nordlendingene, samt de som tar turen fra bodø.. All respekt til de..

Tipper 7 plass kommende sesong..

Velkommen skal du være, til en ensom glimt-ulv i plankebyen! Håper vi får noe å feire på tannpirker-arenaen. :wink:
Andres meninger støter meg.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10477
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Post by MhepA »

Jeg er egentlig spent på hva de finner ut av denne saken.
De må jo heller ikke bruke så alt for lang tid.
Jeg håper på splitter ny stadion.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Så lenge man ikke ender opp som Sogndal så.....
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Poenget mitt var ikke tilskuertallet i de respektive byene men at Sogndal tilsynelatende har bommet på inntektspotensiale i den nye stadion. Det er fullt mulig at samme feilen gjøres her helt uavhengig av potensialet.

Ellers er det vel ingen her på forumet som har hevdet at Glimt bør livnære seg på sikt av spillersalg.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Angående publikummstall og hva som trekker folk på kamp så er det ikke noe tvil om at stemmningen er utrolig viktig. Bortsett fra sportslig suksess så er stemmningen på stadion den absolutt viktigste grunnen til at publikummere kjøper billett kamp etter kamp.

Dersom Glimt bygger ny stadion blir det utrolig viktig at de tar med DGH i betrakningene. Plassering av supporterklubben samt tilretteleggning for at supporterklubben skal bli så stor som mulig bør stå rimelig høyt på listen. Også helt uavhengig av stadionbygging naturligvis.

Et rent konkret eksempel er dersom Glimt ved et eventuelt nytt stadion presterer å plasserere DGH utenfor TV-kameraenes søkelys, det ville være en alvorlig feilvurdering. Videre bør de sørge for å bygge et intimt annlegg hvor man bevarer så mye stemmning som mulig og supporterklubben er plassert slik at de faktisk har en påvirkning på den generelle stemmning på stadion.
Stemmningen på Aspmyra utenom DGH vet vi jo alle at ikke er noe å skryte av.

Med dette i bakhodet fremstår jo sesongkort-utspillet til Glimt i et særdeles merkelig lys.


EDIT:

Samt at supporterne får ståplasser, fatter ikke at jeg kunne glemme det :oops:
User avatar
Novi
Posts: 11499
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 619 times
Been thanked: 822 times

Post by Novi »

Larsen wrote:Med dette i bakhodet fremstår jo sesongkort-utspillet til Glimt i et særdeles merkelig lys.
Jeg setter også et kritisk lys mot DGH, all den tid det ikke er gitt noen informasjon om hva DGH gjør/har gjort for å påvirke den beslutningen. Det skrives jo skråstreker mot alt annet i klubben, så da bør vel det også nevnes en plass?
Una mas cerveza.
EngSte-lig
Posts: 1110
Joined: Tue Mar 22, 2005 11:38 am

Post by EngSte-lig »

Novi wrote:
Larsen wrote:Med dette i bakhodet fremstår jo sesongkort-utspillet til Glimt i et særdeles merkelig lys.
Jeg setter også et kritisk lys mot DGH, all den tid det ikke er gitt noen informasjon om hva DGH gjør/har gjort for å påvirke den beslutningen. Det skrives jo skråstreker mot alt annet i klubben, så da bør vel det også nevnes en plass?
Årsmøtet er en grei plass å få info :?
EngSte-lig
Medlem av supporterklubben 1974-2022
Familie med medlemmer i 4 generasjoner!
Post Reply