Ny Stadion MÅ på plass snart!

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2318 times
Been thanked: 385 times

Post by liverglimt »

Glimtfan wrote:
liverglimt wrote:Det er en mine glimt har gått på med å si at de ønsker en ny stadion på rønvikjordene. Det er kun kort tid siden kommune og næringsliv måtte trå til med penger for å redde klubben.

Så lenge det ikke foreligger en helthetlig utbyggingsplan for jordene så vil det være tilnærmet hodeløst å starte med stadionbygging før noe som helst annet er på plass. Politikerne klarer helt sikkert å si ja til en stadion der for de har jo utvist særdeles liten helthetstankegang i planlegging av Bodø som helhet.
Igjen ser jeg ikke sammenhengen her? At kommunen støttet Glimt i forbindelse med svak drift, betyr jo ikke at man ikke kan bygge ut stadion. En del av de økonomiske problemene til Glimt skyldes jo nettopp problemene knyttet til Aspmyra. Driftsproblemene/spillerkjøp osv, er ikke det samme som stadionutbygging.
Jeg tror du skal grave litt mer i de gamle sakene og kjøpet av stadion den gang da.

Men dette tenker jeg Ecke kan redegjøre helt perfekt for. Glimt fikk en veldig god avtale når de overtok myra, og det er ikke ti år siden engang.

Poenget er at det er brukt en hel masse goodwill blandt politikere og befolkningen.
@liverglimt
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Post by Novi »

Glimt.
Last edited by Novi on Thu Nov 15, 2007 6:38 am, edited 1 time in total.
Una mas cerveza.
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Post by Novi »

Om det skulle bli ny stadion på Aspmyra; hvordan er muligheten for å grave den litt ned? Å gå inn på Lerkendal gir en helt spesiell følelse siden den ligger lavere enn inngangene til stadion. Nå ligger jo den i en naturlig dal, men likevel.
Una mas cerveza.
glimtrox
Posts: 477
Joined: Tue Apr 12, 2005 2:33 pm
Location: Glomfjord

Post by glimtrox »

En staion skal ikke greves ned. Det ser bare latterlig ut og er skikkelig stygt. Hamskam har vel en sånn stadion!? Haugesund også vel. Er så stygt. En stadion skal være stor og ruge utover. Molde stadion. Der har du stadion!
Go shave your wrists Gillett!
glimtrox
Posts: 477
Joined: Tue Apr 12, 2005 2:33 pm
Location: Glomfjord

Post by glimtrox »

Glimt e stor!
Go shave your wrists Gillett!
Begod
Posts: 3531
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:22 am
Location: Bodø

Post by Begod »

Litt om Rønvikjordene og sånt:

Det vil være full drift ved Bodin gård ut 2009.
At Bodin gård legger ned betyr ikke at landbruksdriften blir nedlagt på jordene. Forhåpentligvis så vil andre være klare til å overta driften når Bodin gård legger ned. Den sittende regjering har lagt stor vekt på å verne det lille som er igjen av matjord (ca 2% av landarealet er matjord)i dette landet. Bodø kommune vil(sannsynligvis) ikke tillate noen utbygging som ikke er en del av en større plan for området. Det er Fylket som eier det aller meste av Rønvikjordene, staten eier en del og noe er privat eid. Kommunen eier ikke noe av Rønvikjordene. Videre så tror jeg at spørsmålet om utbygging eller ikke vil bli avgjort på departement nivå.

Min konklusjon er at en eventuell utbygging vil ligge minst 10 år frem i tid.
I utgangspunktet så vil jeg gjerne verne jordene, men på sikt så tror jeg at de blir utbygd og det er enormt mye bedre at det blir bygd stadion enn at arealene skal gå til boliger.
I medgang og motgang
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2318 times
Been thanked: 385 times

Post by liverglimt »

Da er vel konklusjonen at det i overskuelig framtid blir stadion og utbygging på eksisterende område?
@liverglimt
Begod
Posts: 3531
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:22 am
Location: Bodø

Post by Begod »

ingen87 wrote:Har lurt på en sak. Blir Alberjordet på motsatt side av RV80 for lite til stadion? (Det ved siden av Esso). Her ser jeg fordelen med at det er ekstremt med parkeringsplasser i området, citynord og trekanten. Nesten samtlige busser går veldig nært, og det er ikke noe satsningsområde for grønn politikk i kommunen. Det har alltid vært Rønvikjordene som har vært hjertesaken! Jeg er mer opptimistisk til Albertjordet, selv om det heeelt sikkert ikke lar seg gjøre, siden det aldri har vært framme i media ol.
Albertjordet er en del av det som kalles Rønvikjordene, i hvertfall i mitt hodet. Jeg definerer Rønvikjordene som alt som blir drevet av Bodin gård i dag. Dvs alle jordene ned til Bodøsjøen camping.
I medgang og motgang
User avatar
Los-Loco
Posts: 7366
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Post by Los-Loco »

ingen87 wrote:Har lurt på en sak. Blir Alberjordet på motsatt side av RV80 for lite til stadion? (Det ved siden av Esso). Her ser jeg fordelen med at det er ekstremt med parkeringsplasser i området, citynord og trekanten. Nesten samtlige busser går veldig nært, og det er ikke noe satsningsområde for grønn politikk i kommunen. Det har alltid vært Rønvikjordene som har vært hjertesaken! Jeg er mer opptimistisk til Albertjordet, selv om det heeelt sikkert ikke lar seg gjøre, siden det aldri har vært framme i media ol.
Området er vel avsatt til gravlund, om jeg ikke tar helt feil...
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
OTH
Posts: 2272
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 153 times
Been thanked: 88 times

Post by OTH »

Los-Loco wrote:
ingen87 wrote:Har lurt på en sak. Blir Alberjordet på motsatt side av RV80 for lite til stadion? (Det ved siden av Esso). Her ser jeg fordelen med at det er ekstremt med parkeringsplasser i området, citynord og trekanten. Nesten samtlige busser går veldig nært, og det er ikke noe satsningsområde for grønn politikk i kommunen. Det har alltid vært Rønvikjordene som har vært hjertesaken! Jeg er mer opptimistisk til Albertjordet, selv om det heeelt sikkert ikke lar seg gjøre, siden det aldri har vært framme i media ol.
Området er vel avsatt til gravlund, om jeg ikke tar helt feil...
Passer fint med ny stadion da aalle som kommer dit blir slaktet av glimt
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
Bateman26
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 5248
Joined: Mon May 10, 2004 1:22 pm
Location: Bodø

Post by Bateman26 »

ingen87 wrote:Har lurt på en sak. Blir Alberjordet på motsatt side av RV80 for lite til stadion? (Det ved siden av Esso). Her ser jeg fordelen med at det er ekstremt med parkeringsplasser i området, citynord og trekanten. Nesten samtlige busser går veldig nært, og det er ikke noe satsningsområde for grønn politikk i kommunen. Det har alltid vært Rønvikjordene som har vært hjertesaken! Jeg er mer opptimistisk til Albertjordet, selv om det heeelt sikkert ikke lar seg gjøre, siden det aldri har vært framme i media ol.
Det er en annen ting som må taes med i ligningen det og det er innflygningen til Flyplassen. Tviler på at avinor blir så veldig glade for at alle flyerne blir blendet av stadionlysene. Stadionlysene er vel muligens det som er den største utfordringen når det gjelder en ny plassering av stadion
I have no idea to this day what those two Italian ladies were singing about.
Truth is, I dont want to know.
Some things are best left unsaid.

www.maja-blogg.no
Begod
Posts: 3531
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:22 am
Location: Bodø

Post by Begod »

Los-Loco wrote:
ingen87 wrote:Har lurt på en sak. Blir Alberjordet på motsatt side av RV80 for lite til stadion? (Det ved siden av Esso). Her ser jeg fordelen med at det er ekstremt med parkeringsplasser i området, citynord og trekanten. Nesten samtlige busser går veldig nært, og det er ikke noe satsningsområde for grønn politikk i kommunen. Det har alltid vært Rønvikjordene som har vært hjertesaken! Jeg er mer opptimistisk til Albertjordet, selv om det heeelt sikkert ikke lar seg gjøre, siden det aldri har vært framme i media ol.
Området er vel avsatt til gravlund, om jeg ikke tar helt feil...
Hvis Ingen 87 mener jordet mellom Esso og krematoriet så vil det være naturlig at det avsettes til gravlund. Dog ser det ut som at det på plan kartet er regulert til bolig *. Jeg vil uansett ikke ha et stadion rett ved krematoriet og kirkegården. Det jordet som jeg tenkte på ligger vest av Esso. Det området ser faktisk ut til å være regulert til næring*.

*Jeg har ikke oversikten over hva alle fargene på plankartet betyr, men fargen på jordet mellom Esso og krematoriet er ikke rødt som kirkegården(den er gul som vanligvis betyr bolig) og jordet på vest siden er lilla slik som nærliggende næringsarealer.
Videre er jeg litt usikker på om denne regulerings planen er gyldig. Det er litt merkelig at disse arealene ikke er ”tatt i bruk” allerede hvis dette er en gyldig reguleringsplan.
I medgang og motgang
talfh
Posts: 4055
Joined: Mon Jul 04, 2005 3:36 pm
Location: Bodø

Post by talfh »

http://www.an.no/glimt/article3129753.ece

Da må det beste alternative bli nytt! Selv om glimt kan kjøpe Aspmyra så må Nordmegler rives å bygges nytt. Men ikke får de bygge tak over Toyota og ikke får de gjort noe med det forferdelige rimibygget eller parkeringsmuligheter.... Tviler på at inntektsgrunnlaget blir i nærheten av hva et nybygg vil være. Viking brukte 3 år på å betale ned sin stadion... :roll:
You'll Never Walk Alone
Begod
Posts: 3531
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:22 am
Location: Bodø

Post by Begod »

talfh wrote:http://www.an.no/glimt/article3129753.ece

Da må det beste alternative bli nytt! Selv om glimt kan kjøpe Aspmyra så må Nordmegler rives å bygges nytt. Men ikke får de bygge tak over Toyota og ikke får de gjort noe med det forferdelige rimibygget eller parkeringsmuligheter.... Tviler på at inntektsgrunnlaget blir i nærheten av hva et nybygg vil være. Viking brukte 3 år på å betale ned sin stadion... :roll:
Jeg tror ikke vi kan forvente like kort nedbetalingstid her siden publikums potensialet er langt mindre. Jeg tipper at med ny stadion og tippeligaspill så vil snittet bli på litt over 6000 betalende tilskuere.

Jeg tror det er enklere å få bygd tak over Toyota enn å få på plass en god plassering av nytt stadion. Det er jo mulig for politikerne å snu og Glimt har masse goodwill akkurat nå så det er om å gjøre å smi mens jernet er varmt
I medgang og motgang
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Post by Vegard »

Glimtfan wrote:Generelt sett så er vel heller ikke frp kjent for å være noe "idrettsparti". Det er Høyre og Ap som pleier å stå i bresjen for støtte til idrettsarrangement (Sps OL-støtte er et unntak). Forøvrig holder det vel om AP og Høyre støtter Glimt.
Det er godt oppsummert.
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Post by Vegard »

Mr Bean wrote:Ja derfor blir det nede på rønvikleira.. :)
Å bygge et stadion ala Aker stadion med sjøen som nabo hadde vært en drøm... det er lov å drømme :wink:
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Post by Trapattoni »

Begod wrote:Jeg tror ikke vi kan forvente like kort nedbetalingstid her siden publikums potensialet er langt mindre.
Nei, men det vil helt sikkert ikke bli bygget et like stort/dyrt stadion her som i Stavanger.
Post Reply