Har Glimt et kondisjonsproblem?

Moderators: Sulliken, Larsen

Lillegutt
Posts: 154
Joined: Mon Jun 05, 2006 7:22 pm

Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by Lillegutt »

I kampene mot Stabæk og Fredrikstad var Glimt på høyde eller bedre enn dem i første omgang. Etter pause virket det som at de ikke maktet noe lenger. Har vi et stort problem?
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by ecke »

Åpenbart!
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by poteten »

Tror det ikke går bare på kondis - tror det går på naturgress/kunstgress-skillet.
Kritisk
delfagro
Posts: 154
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:05 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by delfagro »

Problemet ligger vel ikke bare i O2 opptaket, men også i ballsikkerhet. Hvis vi ikke klarer å trille ball i midtbaneleddet må vi løpe etter motstanderne med alt det innebærer.
Alltid gul!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by liverglimt »

Jeg tror poteten har ett poeng. Det er forskjell på underlag. Hvis de hadde hatt problemer så ville det vært avslørt av testene. Men en annen ting, trente de i går?
@liverglimt
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by ingen87 »

Glemte Lynkampen, der vi henger med et lite stykke! Er enig med poteten, vi har vell ikke en eneste trening på naturgress siden vi var på treningsleir?? Da sliter vi med tempo og krefter når dette møtes oss mot Lyn og FFK.. Mot Stabæk skal det sies at vi bruker mange bytter tidlig i kampen, og har lite å varte opp mot når det nærmer seg 90 minutter.
Førr Evig!
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by poteten »

En annen ting er at jeg synes Glimt i de siste matchene har gått ut litt vel aggressive. Å løpe som de aldri har gjort i 35 minutter er ikke nok. De må begynne å balansere det..
Kritisk
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by Glimtfan »

Lillegutt wrote:I kampene mot Stabæk og Fredrikstad var Glimt på høyde eller bedre enn dem i første omgang. Etter pause virket det som at de ikke maktet noe lenger. Har vi et stort problem?
Tror ikke laget totalt sett har det, men en del spillere mangler kondisjon/utholdenhet/løpskraft (kall det hva du vil). I dag vises det tydelig gjennom Jan Derek, Trond Olsen og Runar Berg. Begge kantene jobber alt for lite tilbake og det skapes MANGE problemer for backene, spesielt for Forko som i tillegg til å spille dårlig, knapt fikk hjelp fra Trond Olsen eller noen andre. Runar var helt usynlig i andre omgang, akkurat som mot Lyn og det var store rom på midten. Jeg tror ikke det skyldes at spillerne er dårlig trent, men at Jan Derek og Runar er for gamle til å holde 90 minutter, samt at Trond Olsen er en spiller som ikke har kondisjon som sin styrke (han er en mer eksplosiv type). Runar holder maks i 60 minutter, det har han vist i flere kamper i år, skjønner i grunn ikke hvorfor han spiller hele kampen.
User avatar
Frikk
Posts: 14
Joined: Sun Apr 06, 2008 6:39 pm

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by Frikk »

delfagro wrote:Problemet ligger vel ikke bare i O2 opptaket, men også i ballsikkerhet. Hvis vi ikke klarer å trille ball i midtbaneleddet må vi løpe etter motstanderne med alt det innebærer.
enig her ! sliter midtbanen , sliter resten av laget. sørensen var usynlig idag , r-berg "forsvant i 2. omgang ,,c-berg så man knapt skyggen av.
men synes også spillerne virket slitne allerede tidlig i 2 omgang... :?
I medgang og motgang....
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by ecke »

Bodø/Glimts spillere henger ikke med i det hele tatt og det har ikke noe med baneforholdene, kun forskjellen i løpskapasitetsforskjellen mellom Bodø/Glimt og de lagene man har møtt. Kapasitetsforskjellen har nå vist seg i 3 kamper på rad.

Dessverre kan det bli verre og verre når de eldste spillerne må hvile seg mer på grunn av skader og slitasje utover i sesongen, og trener mindre slik Christian Berg allerede er i ferd med å gjøre.
User avatar
Nokia
Posts: 3759
Joined: Sun Feb 22, 2004 2:54 pm
Location: Bodø

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by Nokia »

Runar og CB holder ikke i bortekamper desverre. CB takler og er svært god i 60 min, etter dette ramler han av lasset. Runar er ikke bedre på bortebane og har vist dette gjennom flere sesonger. Derfor skjønner jeg at Birkir blir sinna når han, som har spilt bra, løpt mye og holder koken, blir byttet ut istedet for Runar!!! Jeg tror trenerene nå snart må innse at vi har spillere som av mange årsaker er gode å ha hjemme, men som ikke duger borte og tar konsekvensen av dette faktum.
Når så er sagt er det lyspunkter, vi kunne vunnet med litt flaks. Martins skal ha mål idag og både Rønning og olsen kunne puttet!! Kommende søndag skal vi ta Aafk som er høyt oppe etter brakseier over HamKam. Mitt tips. B/G-aafk= 3-1 :skål

Dagens :hedre går til vår eminente keeper fra Estland, Londak var stor gjennom store deler av kampen.
User avatar
jimmy
Posts: 14
Joined: Fri May 06, 2005 2:41 pm
Location: Oslo

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by jimmy »

tror Glimt mangler litt "klokskap" i å bruke kreftene sine. De kjører knallhardt i 1 omgang og bruker mye krutt der... Men kan man stille spørsmålstegn med sesongoppkjøringen? ikke mange i Glimt som holder 2*45 min
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by MhepA »

Som du så mot Stabæk, Lyn og Fredrikstad så åpner Glimt bra. Men i samtlige kamper de siste 25 minuttene, så er det total overkjøring omtrent.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
talfh
Posts: 4055
Joined: Mon Jul 04, 2005 3:36 pm
Location: Bodø

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by talfh »

I Lyn kampen hang vi med i første omgang, deretter var vi elendige! Mot stabæk var vi gode helt til slutten, der vi rota bort 3 poeng...
I dag henger vi med i 1 omgang og er dårlige i 2 omgang! vi spilte ingen stor 1 omgang, men en godkjent omgang på bortebane.
Det som slår meg er at vi totalt mister tempoet utover i 2 omgang og midtbanen faller totalt sammen slik den gjorde mot lyn! Underlag skal ikke være noen unskyldning, klarer vi ikke være like gode på gress som kunstgress så har vi allerede tapt nesten halvparten av alle kampene i år!
Noe er galt når vi kommer utover i kampene, og det må det settes fokus på å finne ut hva er! det er fort gjort å havne helt nederst på tabellen dersom vi ikke finner ut av det og får fart og presisjon i laget. Presisjonen er en annen ting som slår meg, vi gjør ufattelig mange feil pasninger. 2-3 trekk å så gir vi den bort
You'll Never Walk Alone
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by ingen87 »

talfh wrote:Presisjonen er en annen ting som slår meg, vi gjør ufattelig mange feil pasninger. 2-3 trekk å så gir vi den bort
Noe som gjør at man blir HELT tappet for krefter! Vi er elendige til å holde på ballen, og det blir MYE løping, spesielt for midtbanen! Jeg satt hos en kompis å så kampen, den ene gangen i andre omgang vi faktisk trilla litt ball, så endte det faktisk med en nesten sjanse, TO som er litt uheldig.. Kompisen min var helt enig med meg, å lurte på hvorfor de ikke holdt mer på ballen hele tida.. Akkurat i andre omgang idag virker det helt umulig, når laget er på tur fram ender ballen hos en av backa, og ender med ei horibel pasning inn sentralt til FFK som bryter, eller med innkast til FFK. Da er det vanskelig å skylde midtbanen som allerede er på tur fremover, å si at de ikke tok defensive løpene! Huff, slik var det mot Lyn også.. Vi må tørre å spille fotball!!! :glimt
Førr Evig!
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by MhepA »

1-5 etter to kamper på bortebane, er ikke bra.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Nokia
Posts: 3759
Joined: Sun Feb 22, 2004 2:54 pm
Location: Bodø

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by Nokia »

Kjipt iallefall. Men folkens... i ærlighetens navn så er vi etter mitt syn bare 1 poeng etter skjema. 3 mot Ham kam som forventet, 1 som forventet mot Stabæk, 0 som forventet mot Lyn borte og -1 mot FFK. banker vi kjepphøye Aafk så er vi der vi skal være. Når det er sagt så MÅ Bruttern snarest ta grep på bortebane. Runar burde ikke spille bortekamper på dårlig underlag. CB må vurderes!
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by MhepA »

Enig. Vi må få fram det som er bra i laget.
Kjappe kontringer, hurtige vinger og presise pasninger (som oftest av Runar). Det var tendenser, men ikke mye av det mot Fredrikstad.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by liverglimt »

Kanskje det er mulig å holde seg til tema? Vi har kamptråd til å diskutere dagens kamp. Her var det kondisjonsproblemspørsmålet som skulle diskuteres. SKJERPINGS folkens!
@liverglimt
User avatar
Pudde
Posts: 131
Joined: Mon Aug 15, 2005 11:02 pm
Location: Rognan

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by Pudde »

Kanskje det er et kondisproblem. Tror nok overgangen fra Stuegulvet på Aspmyra til gress er stor. Tyngre å løpe på gress. Begge bortekampene har vært på gress.
DET ER BEDRE Å KOMME I ANDRE ENN Å GÅ I SEG SELV
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by Buster »

Nakne fakta:

Etter 4 førsteomganger har vi 3-0 i målforskjell og ville hatt 8 poeng på pausetabellen. Det er 4 strålende førsteomganger.

Tilsvarende i 4 andreomganger har vi 1-6 i målforskjell, og har mistet halvparten av poengene vi hadde til halvtid.

Følelsen:
De siste 20 minuttene har vi hatt enorme problemer med å henge med på tempo, returløp, offensivt spill. Vi har rett og slett blitt fullstendig overkjørt på slutten. Bytte med nye spillere har ikke hjulpet, og det tyder på at det ikke bare er enkeltspillere, men at hele laget får problemer. I kampen mot FFK byttet vi da det gjensto omtrent 20 minutter. CB gikk ut, og det var helt riktig. Birkir ble byttet ut. Det var etter min mening feil, da han var en av de få som fortsatt virket som om han hadde noe å gi. På dette tidspunkt virket det som om Birkir var den eneste spilleren foran forsvarsrekka som hadde mer krefter igjen. Hele resten av laget virket sluttkjørt. Dette er også etter 25 minutter i andre omgang hvor vi lar FFK kjøre kampen fullstendig.

Hvorfor slipper vi oss ned?
Dersom FFK, Stabæk, Lyn og HamKam tvinger oss ned er det greit, og da har vi et kondisjonsproblem. Dersom vi slipper oss ned bevisst bør det endres på. Det er mer kraftkrevende å springe etter ballen i mer eller mindre hele andre omgang. Da kan vi spare krefter ved å være mer offensive, og føre ballen selv.

Jeg tror kanskje vi ubevisst slipper intensiteten et par hakk etter pause. Når motstanderen da får mer kontroll på ballen blir vi slitne av å springe etter ballen. Hvis vi virkelig er dårlig trent, ja da er det sent å rette på det nå. Vi kan ikke fotsette med å spille bare førsteomganger.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
talfh
Posts: 4055
Joined: Mon Jul 04, 2005 3:36 pm
Location: Bodø

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by talfh »

Kanskje har vi ikke dårlig kondis, det kan fort henge sammen med at vi blir upresisse og gir bort ballen hele tiden og dermed blir springende i mellom hele tiden. Det er klart at slik tapper krefter! Når vi ikke klarer mer enn 2 maks 3 trekk før vi skussler bort ballen til motstanderen, ja da blir det fryktelig tungt!
Jeg har faktisk trodd at samhandling og presisjon var et hett tema hos Bjørn og Kåre. Dersom samhandlingen og presisjonen hadde fungert så ville vi neppe bli i nerheten av så kjørte som vi blir utover i 2 omgang.
Neste test er hjemme mot Aafk, som er et lag vi skal slå hjemme dersom vi i det hele tatt skal overleve i tippeligaen
You'll Never Walk Alone
Rodriques2
Posts: 540
Joined: Tue Mar 09, 2004 3:19 pm
Location: Leiden, Nederland

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by Rodriques2 »

Det er helt vanlig at lag som blir løpende imellom over lengre perioder blir slitne. Glimt fikk aldri etablert noen som helst form for pasningsspill i andreomgang, og jeg synes spesielt avstanden, spesielt mellom de to fremste leddene ble for stor. Etter min mening kom også byttene våre for sent. Brenes -> Sørensen , Råstad -> Berg burde kommet omtrent samtidig som FFKs bytter. Det var helt tydelig at friske ben var avgjørende i sluttfasen av kampen. Ellers vil jeg gi cred til Olsen som jeg synes jobber fint igjennom hele kampen. Martins er litt av og på etter min mening, men står alltid frem som et godt eksempel med sin innsats ved å presse stopperne og keeperene til hver anledning. Skal ikke alt for mye Off topic, men ser iallefall frem til å gjøre min debut som DGH'er under Aalesundkampen!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by Knuta »

talfh wrote:Kanskje har vi ikke dårlig kondis, det kan fort henge sammen med at vi blir upresisse og gir bort ballen hele tiden og dermed blir springende i mellom hele tiden. Det er klart at slik tapper krefter! Når vi ikke klarer mer enn 2 maks 3 trekk før vi skussler bort ballen til motstanderen, ja da blir det fryktelig tungt!
Jeg har faktisk trodd at samhandling og presisjon var et hett tema hos Bjørn og Kåre. Dersom samhandlingen og presisjonen hadde fungert så ville vi neppe bli i nerheten av så kjørte som vi blir utover i 2 omgang.
Neste test er hjemme mot Aafk, som er et lag vi skal slå hjemme dersom vi i det hele tatt skal overleve i tippeligaen
Ja det er noen kamper vi må vinne. Hjemme mot H-KAM (ok), AAFK, Molde, Godset, FFK, Lyn. Så får vi bare håpe på noen overraskende seire borte.
Kåre må bli flinkere til kjappere bytter når spillerne blir slitne og få inn friske bein før det er for sent.
Mot FFK burde det skjedd en omrokkering i forsvaret når FFK fant ut at Forko var Glimt's svake punkt utover i kampen, og baserte sin spill ut fra det.
Om Glimt har dårligere kondisjon en andre lag betviler jeg, men i går hadde laget et høyt press med veldig mye løp de første 45, det medfører selvfølgelig at futten går litt ut av laget i andre omgang. Det var derfor spesielt Runar forsøkte å holde på ballen i 2-omgang for å få ned tempo, men det ble kanskje litt for mye av det gode. Glimt bør vel disponere sine krefter bedre i de neste bortekampene.
- COYS -
Posts: 617
Joined: Sat Feb 21, 2004 3:31 pm
Location: Myre

Re: Har Glimt et kondisjonsproblem?

Post by - COYS - »

poteten wrote:Tror det ikke går bare på kondis - tror det går på naturgress/kunstgress-skillet.
Kjære deg, trådstarter skriver jo at vi har samme problem i kampen mot FFK (naturgress) og Stabæk (kunstgress).

Dette problemet har Glimt hatt på begge underlag. Virker som Glimt ikke er utholdende nok til å stå imot og slipper inn mål på tampen av kampene. Disse målene har begge ganger vært utslagsgivende og det er ett stort problem som må fokuseres på fremover.

Det kan fort bli siste 10-15 minutter hver kamp som avgjør Glimt's skjebne denne sesongen.
Bodø Glimt, Norges stolthet. Image
Post Reply