Rapport fra Tallinn

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Rapport fra Tallinn

Post by dalers »

Spørsmål: Hva skjer når 7 supportere bestemmer seg for å dra på Glimts første bortekamp i europacupen på flere år?

Svar; MYE (og ikke alt kan nevnes her inne på forumet) :wink:

Vi reiste langt for å få se Glimt ta seg videre til første ordinære runde, MEN DET VAR VERDT DET....!!! FOR en kamp! FOR en tur for oss gutta! Og FOR en amper stemning blant rundt 2000 russere på tribuna da Ludde reduserte og gav oss extraomganger. En av oss staute nordmenn fikk bl.a. en flaske med mistenkelig varmt og boblene innhold kastet på seg. :guns (Like bra at vi blei holdt igjen etter at straffedramaet var slutt og geleidet til ventende taxier). Men russere er generelt flotte mennsker. Byttet f.eks. bort både capsen min, skjerfet mitt, og trøya mi mot Levadia-effekter etter kampslutt. At Glimt-trøya mi var nr.23 gav den muligens enda mer cred? :) Greit nok at vi var 7 stk. som satte vår preg på bybildet både før og etter kampen (forventet), men at 3 utrolig søte og sjarmerende Oslo-piker, som vi traff på hotellet, skulle bli omvendt fra Lyn-supportere til svorne Glimt-fans før denne dramatiske kvelden var omme var langt mer uventet. 8)

Og det dere hørte av liv fra tribuna var framprovosert av 10 sjeler i gult.... Hjemmepublikummet gikk av hengslene hver gang vi dro i gang kjente og kjære Glimt-låter. Det vil si de startet et fløytekor av en annen øst-europeisk verden. De som måtte være imot trommene våre, kan bare ta seg en tur til Levadia Tallinns hjemmekamper og lære seg kunsten med å blåse hardt og lenge i tuten. Det var grusomt. Håpløst for 10 tapre sjeler å konkurrere mot.

Dra til Tallinn gutter og jenter, sjøl om Glimt spiller Europacup der eller ei...!!! En flott by.

En sliten dalers logger ut, og blir neste gang å se i Levadia-drakt på Aspmyra, just for the fun of it... :)

PS! En stor takk til Tor Ove Falch for sin innsats for oss supportere der nede. TAKK...!!!
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Rapport fra Tallinn

Post by Larsen »

dalers wrote:Spørsmål: Hva skjer når 7 supportere bestemmer seg for å dra på Glimts første bortekamp i europacupen på flere år?

Svar; MYE (og ikke alt kan nevnes her inne på forumet) :wink:

hmmm....tenke...

FOR en tur for oss gutta! Greit nok at vi var 7 stk. som satte vår preg på bybildet både før og etter kampen (forventet), men at 3 utrolig søte og sjarmerende Oslo-piker, som vi traff på hotellet, skulle bli omvendt fra Lyn-supportere til svorne Glimt-fans før denne dramatiske kvelden var omme var langt mer uventet. 8)
hmmm....har en ide om hva dere ikke nevner :wink: :lol:


Se å få de jentene innmeldt i supporterklubb Sør fortere enn svint da...

Er utrolig misunnelig på den turen dere fikk oppleve, bra jobbet gutter(på kampen altså).

Før eller senere skal jeg også få sett Glimt på bortekamp i e-cup!!
Pekri10
Moderator
Moderator
Posts: 2265
Joined: Sat May 08, 2004 4:27 pm
Location: Spikkestad

Post by Pekri10 »

"Ett sekund, så er det mål etter ei finte
ett sekund, noen juble, andre sinte
på ett sekund kan det skje
det gjeld å følge med
et øyeblikk det kan være magisk
eller det kan være tragisk
et øyeblikk skiller opp og ned"
("Ett sekund" - Kjetil Hesten og Frode Mikaelsen)

De som har "Glimt i øyet"-cd´n kan ta fram denne og høre på den. Hva skal en si. Kampen i Tallinn gikk fra å være en høyst forglemmelig rævva-kamp til en klassiker av dimensjoner. Og det skjedde i det sekundet Ludde scoret 3 minutter på overtid. Ekstraomgangene og straffekonken var ubekripelig spennende. Skudd i tverrligger og Levadia-redning på streken holdt på å ta livet av undertegnede.

Ellers kan jeg nevne at fotball generelt, og Levadia Tallinn spesielt, neppe kan være en stor attraksjon i Tallinn. Da vi skulle ta taxi til stadion skjønte ikke taxi-sjåføren hvor vi skulle, og vi holdt på å bli satt av i en helt annen del av den store Kadrioru Park hvor Kadrioru Stadion ligger. Det ble en hel del rot fram og tilbake med telefonering til taxi-sentralen og studering av kart før sjåføren til slutt fant fram.

Det ble en FANTASTISK tur! Tallinn er en flott by, som absolutt er verdt å besøke også når det ikke er Glimt-kamp der. Reiser kanskje tilbake dit om ikke veldig lenge.
Noe resignert medlem av DGH don´t wannabes (Glimt i sør) http://www.glimtsupporter.com og
Scandinavian Hammers http://www.westham.no
Pekri10
Moderator
Moderator
Posts: 2265
Joined: Sat May 08, 2004 4:27 pm
Location: Spikkestad

Re: Rapport fra Tallinn

Post by Pekri10 »

Larsen wrote:
dalers wrote:Spørsmål: Hva skjer når 7 supportere bestemmer seg for å dra på Glimts første bortekamp i europacupen på flere år?

Svar; MYE (og ikke alt kan nevnes her inne på forumet) :wink:

hmmm....tenke...

FOR en tur for oss gutta! Greit nok at vi var 7 stk. som satte vår preg på bybildet både før og etter kampen (forventet), men at 3 utrolig søte og sjarmerende Oslo-piker, som vi traff på hotellet, skulle bli omvendt fra Lyn-supportere til svorne Glimt-fans før denne dramatiske kvelden var omme var langt mer uventet. 8)
hmmm....har en ide om hva dere ikke nevner :wink: :lol:


Se å få de jentene innmeldt i supporterklubb Sør fortere enn svint da...

:)

Ikke tenk så mye. Det ender ofte galt. :wink:

Vi får se hva vi får til angående medlemskap for sjarmtrollene våre. De var faktisk litt nysgjerrige på kampen mot Lyn på Ullevål. Dessverre er jeg nordpå da så oppfølgingen der blir litt dårlig fra min side.
Noe resignert medlem av DGH don´t wannabes (Glimt i sør) http://www.glimtsupporter.com og
Scandinavian Hammers http://www.westham.no
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Hehe, skal ikke spekulere mer i den saken :lol:

Lyn kampen burde sannelig være rette oppgjøret å verve flere medlemmer, Stig kommer nemlig til å score hatrick i den kampen!!

1-4 til Glimt i den kampen ingen tvil om det, dessuten har jo supporterklubb Sør seiersgaranti nå så det er bankers!
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

Spekuler i vei du, men min munn er lukket i denne sak... :wink:

Etter sommerferien er det visst ikke bare Supporterklubb Sør som er seiersgarantist. Bare spillerne øyner noe gult på tribuna, så gir de jernet i samfulle 120min.

Ang. verving så er d ofte feilslått hvis en pusher. Lokking og luring og en pitteliten skjult agenda bak sjarmoffensiven er ofte det klokeste. 8)

Å d va Perra, å d va Perra...!!!!
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

*nudge, nudge*
Say no more, say no more :lol:

Har dere tatt noen bilder fra kampen/turen som vi har muliget for å se forresten?
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

Larsen wrote:Har dere tatt noen bilder fra kampen/turen som vi har muliget for å se forresten?
Foreløpig ansees bildene som private, men vi kan jo se nærmere på problemstillinga. Vi er nemlig litt trege av oss. :tenk

Men se etter Levadia-drakten blant Aspmyras gule for gode historier fra UEFA-touren...

:guns
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
Bateman26
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 5248
Joined: Mon May 10, 2004 1:22 pm
Location: Bodø

Post by Bateman26 »

dalers wrote: Lokking og luring og en pitteliten skjult agenda

Humre humre
I have no idea to this day what those two Italian ladies were singing about.
Truth is, I dont want to know.
Some things are best left unsaid.

www.maja-blogg.no
Fra Oslo
Posts: 815
Joined: Wed Mar 31, 2004 4:04 pm
Location: Mørkved (Oslo)

Post by Fra Oslo »

Dette hørtes ut som en sinnsykt bra tur! Kan mer enn gjerne dra på Glimttur med denne guttegjengen jeg :)

(Lyn er forresten det laget jeg holder med, ETTER Glimt)
User avatar
Nokia
Posts: 3759
Joined: Sun Feb 22, 2004 2:54 pm
Location: Bodø

Post by Nokia »

Om jeg ikke var misunnelig fra før av så er jeg iallefall det nå. Høres ut som dere har fått minner for livet :glis Hva var det i den flaska som ble kastet på dere? Ville de ta dere siden dere ble eskortert i taxi? Gikk det rolig for seg på byen etter kamp? Mange spørsmål men det er sikkert mange som er nysgjerrig
Pekri10
Moderator
Moderator
Posts: 2265
Joined: Sat May 08, 2004 4:27 pm
Location: Spikkestad

Post by Pekri10 »

Vi åpnet aldri flaska, så vi er ikke sikre på hva det var. Med det så ut til å være en blanding av mye rart. For det meste papir- og plastikksøppel og noe som lignet på en slags tabletter. Og så var den fylt med en blank væske som var varm. Mest sannsynlig var det bare varmt vann, men hvem vet om det kunne være skumlere enn som så (noe etsende f.eks.). Men flaska kom seilende umiddelbart etter scoringen, så vedkommende som kastet den hadde tydeligvis forberedt seg, og ventet på en anledning til å kaste. Vi overleverte bare flaska til sikkerhetsvaktene. Hva de gjorde med den vet jeg ikke. Har vel en mistanke om at UEFA aldri får vite om episoden hvis da ikke Glimt rapporterer det. Ser for meg at sikkerhetsvaktene føler en viss lojalitet til hjemmeklubben, og at det skal litt til før de rapporterer det. Dette går vel også til en viss grad på den jobben de selv gjør. Var ikke akkurat imponert over sikkerhetskontrollen. Det var bare så vidt de berørte meg ta de skulle sjekke om jeg hadde noe på meg.

Det var forresten en kuriositet å se skiltene på utsiden av stadion. Der var det skilt med bl.a. en pistol med en strek over, for å markere at det var forbudt å ta med seg pistol inn på tribunen. :) Vi lekte faktisk med tanken på å gå til innkjøp av lekepistoler som ser ekte ut, for så å bli stoppet i sikkerhetskontrollen. Vi så da for oss å bare slå forundret ut med hendene og si: "hvordan kunne vi vite at det ikke var lov å ta med seg pistoler inn på en fotballstadion." :guns :twisted: Men dette tok vi ikke sjansen på. Hadde vært kjipt å bli nektet adgang til stadion bare pga en praktisk spøk.

Vi ble holdt igjen av sikkerhetsvaktene og hadde ikke kontakt med øvrig publikum etter at straffekonken var avgjort, så vi vet vel egentlig ikke hvor aggressive Levadia-supporterne var. Det var ingen tydelige tegn på at de "ville ta oss", men flaskeepisoden tilsa jo at det ikke var noen vits i å provosere noe mer enn nødvendig. Vi kunne jo ikke vite sikkert om det ventet bitre Levadia-supportere på oss utenfor stadion. Derfor var det vi selv som ordnet det slik at politiet bestilte taxier til oss. Det var jo både sikkert og behagelig å spasere gjennom porten og direkte inn i taxiene under politiets overvåkning. Enkelt å arrangere var det jo også ettersom vi var så få.

Vi markerte oss godt i bybildet før kampen der vi gikk rundt med det store Glimt-flagget vi hadde lånt fra supporterklubben og sang Glimt-sanger. Pga all dramatikken under kampen holdt vi en lav profil på byen etter kampen for ikke å provosere unødvendig. Ikke misforstå, vi feiret og hygget oss stort på byen, men vi la igjen den gule drakta og det store Glimt-flagget på hotellrommet, og nøyde oss med gule skjerf. Tror neppe vi hadde løpt en stor risiko om vi hadde markert oss i bybildet etter kampen, men man vet jo aldri. Vi var jo veldig få, så hvis noen hadde bestemt seg for å ta oss, ville vel det vært en relativt enkel sak.

Jeg vet i alle fall at hvis det hadde vært i Istanbul, ville jeg kamuflert meg så godt som mulig sannsynligvis både før og etter kamp.
Noe resignert medlem av DGH don´t wannabes (Glimt i sør) http://www.glimtsupporter.com og
Scandinavian Hammers http://www.westham.no
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Post by Glimt-fan »

:D :D
Last edited by Glimt-fan on Thu Sep 28, 2006 10:44 pm, edited 1 time in total.
Han får en ball...
User avatar
Nokia
Posts: 3759
Joined: Sun Feb 22, 2004 2:54 pm
Location: Bodø

Post by Nokia »

Høres ut som det var en flott gjeng med Voksne supportere. Sånt som gjør andre supportere stolte :!: Tror jeg må hive meg med på en tur snart, men Tyrkia dit reiser jeg ikke!
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Post by Trapattoni »

Takk for et artig referat fra turen til Tallinn. Jeg lurer dog på hva estlenderne sier til å bli kalt russere.... :lol:
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Post by Vegard »

Trapattoni wrote:Takk for et artig referat fra turen til Tallinn. Jeg lurer dog på hva estlenderne sier til å bli kalt russere.... :lol:
Hehe, veldig bra referat fra Tallinn. Jeg er stolt over slike Glimtsupportere :lol:
Trodal
Posts: 479
Joined: Fri May 14, 2004 9:47 am
Location: Bodø

Post by Trodal »

En artig tur var det. Kanskje vi kan legge ut et lite reisereferat og noen bilder på den nye hjemmeside til DGH som jo skal være like om hjørnet.

Når det gjelder dette med russere, estere og hva man skal kalle brorparten av tilhengerne til Levadia er jeg litt usikker. Russer-estere er vel antagelig en riktig betegnelse. Nesten 50% av de som bor i Tallin er russisktalende, såkalte russer-Estere. Blir litt omfattende å gå inn på selve historien, men dette må jo selvsagt sees i lys av den sovjetiske okkupasjonen mellom 1944 og 1991 (da Estland igjen ble et fritt og selvstendig land) og russifiseringen/"masseflyttingen" av russere til Estland. De fleste av disse er nok dog estlandske statsborgere, og det er kanskje da rett og kalle dem for estere? Er litt usikker.
Keep on rockin' in the free world!
Pekri10
Moderator
Moderator
Posts: 2265
Joined: Sat May 08, 2004 4:27 pm
Location: Spikkestad

Post by Pekri10 »

Glimt-fan wrote:Psyke :!: Man skulle jo ha vært der :!: Så dere noe til hovedpersonen selv :?:
Vi så aldri hvem som kastet. Da hadde vi nok pekt ut vedkommende overfor sikkerhetsvakten vår. Vi fikk nemlig tildelt vår egen sikkerhetsvakt før kampen, som sto og passet på oss under hele kampen. En kan jo spørre seg om ikke han så noe, men det ble jo litt kaotisk etter scoringen.

Ellers er det jo veldig hyggelig at folk på forumet her er stolte av oss. Hjertelig takk! Reis ut og spre det glade budskap! :D

BODØ GLIMT FØRR EVIG, MER, MER, MER!!!
Noe resignert medlem av DGH don´t wannabes (Glimt i sør) http://www.glimtsupporter.com og
Scandinavian Hammers http://www.westham.no
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Post by Glimt-fan »

:D :D
Last edited by Glimt-fan on Thu Sep 28, 2006 10:45 pm, edited 1 time in total.
Han får en ball...
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

Her kommer en flott side en kan gå inn på:
http://www.fclevadia.ee/

Og her ligger et bilde av oss 5 som dro over:
http://www.fclevadia.ee/photo-video/26082004-02.shtml

Nå kan AN gå hjem og legge seg! :D
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
Bateman26
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 5248
Joined: Mon May 10, 2004 1:22 pm
Location: Bodø

Post by Bateman26 »

En ting skal levadia ha de har bedre stadionur en glimt (men det har de aller fleste) Men synes faktisk at det stadionuret har en del senitmentalverdi.. Noen som vet hvor lenge glimt har hatt det??
I have no idea to this day what those two Italian ladies were singing about.
Truth is, I dont want to know.
Some things are best left unsaid.

www.maja-blogg.no
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

Ikveld når det er UEFA-cup, så kan en jo mimre over da noen få DGH'ere reiste til Tallinn for å følge Glimt i 2004 :D
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
User avatar
benjoh
Posts: 382
Joined: Tue Jun 14, 2005 9:16 pm
Location: Dønna

Post by benjoh »

dalers wrote:
Larsen wrote:Har dere tatt noen bilder fra kampen/turen som vi har muliget for å se forresten?
Foreløpig ansees bildene som private, men vi kan jo se nærmere på problemstillinga. Vi er nemlig litt trege av oss. :tenk

Men se etter Levadia-drakten blant Aspmyras gule for gode historier fra UEFA-touren...

:guns
ser du er tottenhamfan dalers :D Bra.. :D håper vi slår slavia prague i dag...
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

benjoh wrote:ser du er tottenhamfan dalers :D Bra.. :D håper vi slår slavia prague i dag...
håper du har Eurosport:
phpBB2/viewtopic.php?t=3549&start=420

Og ikveld er jeg ikke sikker på noen ting, men vi fortsetter gjerne debatten på Tottenhamtråden :wink:
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
User avatar
ripperem
Posts: 138
Joined: Mon Jun 13, 2005 8:03 pm
Location: Bodø

Post by ripperem »

Hmm, nårti blei østeuropeisk kvinnfolkvolleyball mere populært enn fotball på eurosport?
Bodø Glimt, Superlag!
COYS!
Post Reply