Glimt må selge

Moderators: Sulliken, Larsen

XmagnusX
Posts: 13
Joined: Sun Nov 09, 2008 12:42 am

Re: Glimt må selge

Post by XmagnusX »

sannes må gå :?
Gratulerer med 4 plass i år ! ;)
__________________________
Naaa naa naa nanananaaaa nanananaaaa
Aaaalooooo
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Glimt må selge

Post by Glimtfan »

Beklager å måtte gjenta dette, men dette vitner om ELENDIG økonomistyring i klubben. Her har ledelsen tabbet seg ut igjen. Når vi klarer 4.plass, så burde man ikke havne nok en gang i en situasjon hvor man må tvangsselge. Synes vi har hørt denne historien før... Hadde det samme skjedd i bedriften jeg leder, ville styret ha fjernet meg på flekken.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Glimt må selge

Post by Boombadila »

Glimtfan, jeg lurer på hvordan du kan være så bastant på at det foregår en elendig økonomistyring i glimt?

Det er godt mulig at du jobber med økonomi i en bedrift, men kan du utdype dette kompetanseargumentet ditt? Hva nøyaktig er det som tyder på at glimt styres dårlig? Er det fordi at man ikke vet forskjellen på debitt eller kreditt? Eller er det fordi at ledelsen drar på fylla hver dag og drikker sprit for bedriften sin regning?

Eller kan det være at man i år har resignert noen kontrakter, at man skal betale for at man hentet i spillere samt betale gammel moro i forhold til tidligere år? Kan det være at grunnen til at ledelsen foretar relativt smertefull grep(for oss supportere ihvertfall) er at man prøver å skape en solid platform?

Og i disse tider, kan det være at det er finanskrisen som slår inn? Det kan jo hende at det er vanskeligere å fa tak i sponsorpenger, og at man dermed ikke får de inntekter man der håpet på. I så fall må man jo se på spillersalg som en løsning.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Glimtsupporter
Posts: 515
Joined: Thu Feb 26, 2004 4:41 pm
Location: Bodø
Has thanked: 22 times
Been thanked: 28 times

Re: Glimt må selge

Post by Glimtsupporter »

Synes det er litt merkelig av Glimtfan å kritisere ledelsen i Glimt nå når vi ser at Lyn og Tromsø virkelig sliter økonomisk, og blir truet med 2.-divisjonsspill.

Syns ledelsen har gjort en bra jobb så langt, og mener at det ikke er noen som helst krise dersom Glimt må selge en, kanskje to spillere, gitt selvfølgelig at de kan finne rimelige gode erstattere.

Har du allerede glemt at Glimt hentet gode billige spillere før denne sesongen? Det viser at det er mulig....
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Glimt må selge

Post by Mendi »

Det blir for dumt å slenge ut påstander om elendig økonomistyring uten å komme med noen form for begrunnelse. Hva konkret er det som skulle vært gjort annerledes?

Jeg synes det er sterkt av Glimt å henge så bra med som man gjør, når man ser hvilke inntekter konkurrentene våre har. Bare to år etter at Glimt sto på kanten av stupet har altså ledelsen i klubben manøvrert oss opp i det nasjonale tetsjiktet! Det vitner om høy kompetanse på det man driver med. De som forventer at Glimt skal bli en storklubb med økonomiske muskler må gå i seg selv, det kommer aldri til å skje. Årsaken til det er kort og godt at forutsetningene for det ikke er tilstede.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Glimt må selge

Post by Knuta »

Glimtsupporter wrote:Synes det er litt merkelig av Glimtfan å kritisere ledelsen i Glimt nå når vi ser at Lyn og Tromsø virkelig sliter økonomisk, og blir truet med 2.-divisjonsspill.
Enig. Start ble jo også reddet i 12-time på overtid fra konkurs. Brann har også nå fått en elendig økonomi og har ikke råd til spillekjøp. LSK sliter også. Vil nesten si det så sterkt at ut fra forutsetningene så har Glimt vært nr.1 i klassen over god økonomistyring det siste året.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Glimt må selge

Post by J I P »

Lønnskutt i flere klubber framover:
http://fotball.bt.no/eliteserien/article122596.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Slik rammes din klubb av finanskrisen
http://fotball.bt.no/eliteserien/article122596.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Glimt må selge

Post by J I P »

Tromsø, Glimt og Lillestrøm får spesialoppfølging neste år:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/trom ... /1.6311489" onclick="window.open(this.href);return false;
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Glimt må selge

Post by Sulliken »

Det vil gjøre det vanskeligere for klubbene å handle seg ut av en sportslig krise.
Som om det er veldig relevant for Glimt.. Syns dette forsåvidt er helt greit. Da får Lisensnemda se hvordan klubbene jobber, og kan da gi en grundigere helhetsvurdering når lisensen skal deles ut. Da kan man kanskje slippe slikt sirkus som er rundt Lyn, og som var rundt oss etter nedrykket i 2005.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Glimt må selge

Post by Glimtfan »

Boombadila wrote:Glimtfan, jeg lurer på hvordan du kan være så bastant på at det foregår en elendig økonomistyring i glimt?

Det er godt mulig at du jobber med økonomi i en bedrift, men kan du utdype dette kompetanseargumentet ditt? Hva nøyaktig er det som tyder på at glimt styres dårlig? Er det fordi at man ikke vet forskjellen på debitt eller kreditt? Eller er det fordi at ledelsen drar på fylla hver dag og drikker sprit for bedriften sin regning?

Eller kan det være at man i år har resignert noen kontrakter, at man skal betale for at man hentet i spillere samt betale gammel moro i forhold til tidligere år? Kan det være at grunnen til at ledelsen foretar relativt smertefull grep(for oss supportere ihvertfall) er at man prøver å skape en solid platform?

Og i disse tider, kan det være at det er finanskrisen som slår inn? Det kan jo hende at det er vanskeligere å fa tak i sponsorpenger, og at man dermed ikke får de inntekter man der håpet på. I så fall må man jo se på spillersalg som en løsning.
Det er flere årsaker til at jeg sier dette. Blant annet fordi Glimt har bommet med budsjettene år etter år, et budsjett er å regne som en "rettesnor" eller en målsetning, når man bommer på målsetningen år etter år, så har man ikke kontroll.
Glimt har IKKE handlet inn masse redningsmenn i sommer, men likevel sliter vi voldsomt med økonomien igjen, dette til tross for lovnader om "investorer" osv, mye tyder på at Glimt har måttet ta regningen på store deler av det som ble brukt på spillere før sesongen. Med andre ord, tyder dette på bløffing fra ledelsen.
Vi solgte Miller, gjorde en kjempesesong og ble nummer 4, men likevel sliter vi. At ledelsen har gitt spillere lovnader om bonus for totalt 4 mill ved fjerdeplass, er amatørmessig, rett og slett. De bør skjønne at vi ikke har råd til dette og de burde skjønt at 4.plass ikke ville gitt en sikker UEFA-cup plass, de kunne fint inngått avtaler hvor man fikk bonus hvis vi kvalifiserte oss til UEFA og presterte, ikke hvis vi ble nr 4.

Glimt sliter økonomisk år etter år, det er ikke overraskende, da det er vanskelig å drive en fotballklubb godt, men elendig budsjettering (de har vel "bommet" 4-5 år på rad nå), halvsannheter om investorer, klønete prosesser i forbindelse med salg av spillere, samt en idiotisk bonusordning, gjør at jeg slett ikke er imponert.
Flere av disse tingene er amatørmessige.

Jeg er kjempefornøyd med hva Glimt har prestert sportslig i år, rett og slett imponert. Men det økonomiske er skuffende, jeg gikk hardt ut om dette før sesongen, før fjorårets sesong og har fått pepper begge ganger. Når jeg nå går hardt ut igjen, så regner jeg med å få pepper igjen (fikk litt for første innlegget på denne tråden), men ærlig talt, er det ikke andre som ser et mønster her?
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Glimt må selge

Post by Kesseboy »

Glimtfan wrote:At ledelsen har gitt spillere lovnader om bonus for totalt 4 mill ved fjerdeplass, er amatørmessig, rett og slett. De bør skjønne at vi ikke har råd til dette og de burde skjønt at 4.plass ikke ville gitt en sikker UEFA-cup plass, de kunne fint inngått avtaler hvor man fikk bonus hvis vi kvalifiserte oss til UEFA og presterte, ikke hvis vi ble nr 4.

(...)

men ærlig talt, er det ikke andre som ser et mønster her?
Gammel moro koster (1). Disse bonusavtalene som ble gjort, gjelder vel kontrakter som ble reforhandla i en viss periode. For eksempel, hvis jeg har skjønt ting riktig, får ikke Runar Berg denne bonusen, siden kontrakten hans ble inngått på et tidligere tidspunkt. Hvordan bonusordninga er for de nyere spillerne vet jeg ikke. Det er likevel ikke til å komme bort fra at bonusbasert lønn har fått mye oppmerksomhet og oppslutning innafor fotballen de siste åra. Da ville det overraske meg om et økonomisk svakt Glimt var kjerringa mot strømmen.

Gammel moro koster (2). Jeg ser i hvert fall et mønster, og det mønsteret er i hovedsak at nye feil blir forverret av gamle feil. Man greier ikke jobbe seg ordentlig ut av det uføret som man ble satt i, blant annet etter den mildest talt optimistiske salgsbudsjetteringa på slutten av nittitallet. For meg virker det som det jobbes ganske godt i Glimt for tida -- ikke genialt, sånn at man kan se fram til å bli økonomisk frelst, men der man er i nærheten av å finne den hårfine balansen mellom økonomiske hensyn og sportslige hensyn. Av de spillerkjøpene som ble gjort før denne sesongen, har flere vært med på å skape den sportslige oppturen. Det har neppe vært billig, men spørsmålet er om det hadde vært særlig mye bedre å se undersiden av HamKam når sesongen var over.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Glimt må selge

Post by J I P »

Hei Glimtfan

En del av argumentene dine regner jeg med at du har hentet fra følgende artikkel:
http://www.an.no/glimt/article3895038.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Bonus for 4.plass er opgitt til 2 millioner og ikke 4 millioner.
Denne må du da motregne mot bonusen Glimt oppnår for plasseringen 4 til 7 plass i forhold til den budsjetterte plasseringen. Æ blir veldig overrasket hvis Glimt budsjetterte med ei plassering så høyt oppe på tabellen.

Selvfølgelig kan man si at hvis Glimt hadde gjort som alle hadde forventet - å tapt for RBK - så hadde de sluppet unna utbetalingen til spillerne men beholdt plasseringsbonusen selv.
Æ syns det var vel verdt pengene til spillerne å slå RBK denne gang.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Glimt må selge

Post by Glimtfan »

Jeg har heller aldri sagt noe om 4 millioner....

2 millioner er mye penger for oss, det er galskap å inngå slike avtaler. Det er heller INGEN grunn til å inngå en slik avtale, skal man inngå bonusavtaler basert på resultater, bør man sikre seg at resultatene innbringer tilsvarende penger som vil dekke opp kostnadene ved bonusen. Det hadde ikke vært noe problem å inngå en avtale som spesifiserte kvalifisering til europacup kontra 4.plass. Det har aldri vært noen garanti for at 4.plass gir europacup, tvert i mot. Derfor finner jeg bonusavtalen merkelig. At avtalen ble inngått i slutten av 2006 frigir heller ikke dagens ledelse i forhold til tabben. Seieren mot RBK var tydeligvis verdt minus 2 millioner (noe bedre ettersom vi også for noe høyere inntekter, men fortsatt nettotap), det er ikke holdbart.

Man må IKKE motregne bonusen på 2 millioner mot noe som helst....
Det er heller ikke slik at en 4.plass gir så skrekkelig mye ekstra inntekter i forhold til mediaavtale e.l.
Jeg synes det er svakt av ledelsen at de har inngått en bonusavtale som ikke er knyttet opp mot noe som faktisk gir økte inntekter, dvs europacup.

Jeg er fullstendig klar over at ledelsen har en vanskelig jobb og at ting har vært verre før, men jeg vil også påstå at de ikke har opptrådd spesielt ryddig i alene situasjoner og det virker fortsatt som man av og til lover bort penger uten å ha ting på plass. Dette så man bl.a i vinter hvor spillere ble kjøpt FØR finansiering var på plass, noe som er en uting uansett type bedrift.

Sportslig har året vært fantastisk, økonomisk har det tydeligvis vært "business as usual", dvs sørgelige saker. Så kan man selv vurdere om det er bra eller ikke, jeg heller mot det siste og vil påstå at ledelsen i Glimt bør bli dyktigere på dette området, om dagens ledelse har det potensiale eller om man bør gjøre endringer får andre vurdere.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Glimt må selge

Post by Sulliken »

Ledelsen er forferdelig. spark hele bunten.

Å ha tatt klubben fra konkursens rand i 2005 til å "for en gangs skyld" få lisensen for neste år uten mer dokumentasjon eller om og men er nå et sunnhetstegn, spør du meg. At enkelte forståsegpåere synser om forhold de strengt tatt ikke vet noe om (hva som faktisk skjer i kulissene) er egentlig j****ig provoserende.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Glimt må selge

Post by J I P »

Hei Glimtfan
At ledelsen har gitt spillere lovnader om bonus for totalt 4 mill ved fjerdeplass, er amatørmessig, rett og slett.
Her har du sagt noe om 4 millioner 8)

Hvis en bonusavtale medfører lavere grunnlønn, så vil man i de årene man ikke oppnår sportslig suksess få mindre i lønnsutgifter. Det er vanskelig å gardere seg mot absolutt alt i en kontrakt. Det være nedrykk, opprykk og endrede kriterier for UEFA-cup.

Man må ikke motregne, men man kan motregne.

Man kan plukke i biter både regnskap og budsjett i de små deler man ønsker for så å kritisere dette sønder og sammen. Samtidig skal man ha et helhetlig syn på driften - mener nå jeg - der man treffer på enkelte poster og ikke på andre. I sum bør man likevel holde det man lover - spesielt ovenfor NFF.

Noe av det første Mr. Pedersen og Mr. Eidissen måtte stri med var å overbevise NFF om at tallene Glimt rapporterte holdt mål - nettopp for å gjenvinne tilliten. Da er det trist hvis tilliten nå begynner å sprekke igjen.

Mange fotballspillere må nok innse at lønningsposen ikke blir større når kontraktene reforhandles neste gang - hvis de ikke har en sportslig utvikling som gjør at investorene kjøper opp en spiller.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Glimt må selge

Post by Glimtfan »

Det må være i et svakt øyeblikk, vet ikke hvorfor jeg skrev det og har heller aldri lest noe om 4 mill noe sted, så jeg vet ikke helt hvorfor jeg har skrevet det. Det må være fingrene som har tenkt uten kontakt med toppen... :oops:

Man kan ikke gardere seg mot alt, men det bør være en grei sak å knytte bonus opp mot Europacup og ikke en 4.plass. Det er faktisk sjelden at 4.plass gir europacup, i og med at vi vanligvis har 3 UEFA plasser og de vanligvis går til nr 2., nr 3. og cupvinner.

For min del handler det ikke om en enkelt sak, men flere. Jeg har reagert flere ganger på utalelser fra hr.Pedersen i forhold til overganger og andre ting. At han f.eks snakket om at man måtte sikre finansiering av spillere som allerede var kjøpt, sjokkerte meg litt.
Sportslig har vi som sagt hatt en kjempesesong, men skal vi fortsette å prestere bra, så må vi ha en økonomi som gjør at vi overlever på lengre sikt. Ledelsen har nok gjort fremskritt fra tidligere år, men jeg tror fortsatt det er et godt stykke igjen.

Re Sulliken
At vi går fra "konkursens rand", via en +sesong drevet av ekstraordinære redningspakker, via en minussesong i fjor og sannsynligvis en minussesong i år, når vi har hatt 2 gode sportslige år. Er det egentlig et sunnhetstegn? Det snakkes altså om at vi skal "overvåkes" til neste år, er det et sunnhetstegn?
Er "overvåking" et sunnhetstegn?

Jeg synes ikke det er provoserende at du er uenig med meg, men jeg synes det er provoserende at du ikke takler at jeg stiller kritiske spørsmål rundt vår økonomiske situasjon, når vi åpenbart er på vei inn i trøblete farvann igjen....
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Glimt må selge

Post by liverglimt »

Vi hadde da vitterlig ikke noen sportslig suksess i fjor. Det var berg og dalbane fra start til slutt. :)
@liverglimt
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Glimt må selge

Post by Glimtfan »

Opprykk er sportslig suksess, spiller ingen rolle om resultatene og spillet varierer litt i løpet av en sesong, når sluttresultatet blir bra.

Vi har ikke vært fantastiske i hele år heller, vi har vunnet mange kamper uten å spille spesielt bra, men en fjerde plass er likevel fantastisk.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Glimt må selge

Post by Sulliken »

Glimtfan wrote: (...) og sannsynligvis en minussesong i år,(...)
Vent nå til regnskapet kommer i stedet for å kritisere utfra noe du trur og ikke vet.

Det virker og som du ikke helt har skjønt at det er gammel morro Glimt sliter med, ikke inntekter/utgifter i daglig drift.

Så er det ikke snakk om overvåking, men innrapportering en gang i mnd. En viss forskjell der. Men det gjelder mange klubber, ikke bare Glimt.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Glimt må selge

Post by Kesseboy »

Jeg tor nok ikke Glimt er helt ute av skogen når det gjelder driftsbalansen. Jeg mistenker at inntektsgrunnlaget rett og slett er for lite for ei helhetlig elitesatsing, og at man derfor driver med syltynne marginer. Det kan se dumt ut fra tid til annen, og hvor lurt det er kan man diskutere -- men ikke uten å diskutere alternativet. Den gamle moroa er nok noe Glimt sliter vesentlig med reint konkret, men jeg har også inntrykk av at Glimt har en vei å gå for å overbevise sponsorer og samarbeidspartnere om at det vil være verdt å engasjere seg i Glimt. Det virker som om det blir bedre, men sakte.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Glimt må selge

Post by Glimtfan »

Re Sulliken

Når Glimt sier at de må selge spillere, så betyr det i praksis at vi får negative tall i regnskapet for 2008, det er ikke akkurat noen spekulativ gjetning for å si det mildt. Jeg forstår utmerket godt at Glimt har hatt problemer tidligere og jeg forstår utmerket godt at regnskapet i år sannsynligvis blir negativt, noe som IKKE skyldes "gammel moro", men at kostnadene vil være større enn inntektene. Man kan vite mye om situasjonen i bedrifter ved å lese mellom linjene i forhold til utalelser, rapporter e.l og det som sies fra Glimt viser tydelig at vi får et underskudd i år.

Innrapportering en gang i måneden er en form for overvåking. Dette er et lite utdrag fra artikkelen, hvor faktisk ordet overvåking er brukt:
"Han vil ikke si hvilke, men etter det avisa erfarer skal Tromsø, Lillestrøm og Bodø/Glimt være under overvåkning, i tillegg til de tre klubbene som rykker opp."

Re Kesseboy
Det er absolutt en enorm utfordring å drive en fotballklubb med begrenset potensiale i forhold til publikum og sponsorer, ingen tvil om det. Jeg tror også at marginene er små og at vi har bedring. Men jeg tror også det er viktig å bygge tillit over tid. Jeg tror klubben har beveget seg i riktig retning, men enkelte nevnte episoder og utalelser har virket klønete spør du meg, noe som kan svekke tilliten til enkelte potensielle sponsorer og samarbeidspartnere. Jeg tror personlig at det er viktig å være åpen om situasjonen hele veien, slik at man ikke gir inntrykk av at man har mer enn man faktisk har. Nå er det jo også slik at man oppfatter ting forskjellig og ingen av oss har detaljert innsyn i Glimts daglige drift, men vi baserer oss på utalelser fra klubben o.l og endel av det jeg har lest/hørt oppfatter jeg ikke som tillitsvekkende i forhold til den økonomiske situasjonen. Stadion-situasjonen er selvfølgelig også en faktor i forhold til inntektspotensiale.

Det er jo ingen hemmelighet at utfordringen kan bli enda vanskeligere nå som vi har en finansskrise som mest sannsynlig vil slå ut i en økonomisk krise for en rekke land og som mest sannsynlig vil gi oss svakere vekst eller i verste fall stagnasjon eller resesjon. Det vil selvfølgelig prege fotballklubber og gjøre jobben til Glimt og andre mindre klubber enda vanskeligere.
Begod
Posts: 3531
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:22 am
Location: Bodø

Re: Glimt må selge

Post by Begod »

Jeg kan ikke se noen som helst grunn til å være overrasket over at vi sliter med økonomien og må selge, det motsatte hadde derimot vært sjokkerende.Slik er dessverre hverdagen i en liten klubb og det må vi dessverre bare leve med.
I medgang og motgang
User avatar
RS
Posts: 1067
Joined: Sat Aug 27, 2005 12:23 pm

Re: Glimt må selge

Post by RS »

Glimtfan wrote: Det er jo ingen hemmelighet at utfordringen kan bli enda vanskeligere nå som vi har en finansskrise som mest sannsynlig vil slå ut i en økonomisk krise for en rekke land og som mest sannsynlig vil gi oss svakere vekst eller i verste fall stagnasjon eller resesjon. Det vil selvfølgelig prege fotballklubber og gjøre jobben til Glimt og andre mindre klubber enda vanskeligere.
OT, men alikevell det er ikke sikkert at det er finanskrisen som er grunnen i tilbakegangen i verdensøkonomien. Samtidig så var nok tilbakegangen allerede på gang da krisen oppsto...
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Glimt må selge

Post by Knuta »

Glimtfan wrote: Det vil selvfølgelig prege fotballklubber og gjøre jobben til Glimt og andre mindre klubber enda vanskeligere.
En resesjon vil antakelig ramme de klubbene som har hatt god økonomi enda verre enn de klubbene som til enhver tid har vært veldig kreativ for å få inn midler.
De små klubbene har hentet midler fra mange steder, mens de store stort sett har basert sin inntekt på en meget stor hovedsponsor. Dermed er de mye mer sårbar.
Til og med VIF som gjennom det siste året har blitt sponset med 100 mill av en skatteflyktning sliter og har sagt opp 3 trenere og kommer til å redusere lønnsutgiftene kraftig i 2009.

Men mye av problemene i norsk fotball er NFF altfor ambisiøse planer av standard på arenaene i Norge. Nå skal jo samtlige lag i de to høyeste divisjonene (32 lag) ha en standard på sine arenaer som medfører at flere ikke klarer de økonomiske forpliktelsene. Så NFF biter seg selv i halen, men forstår det ikke selv.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Glimt må selge

Post by Glimtfan »

Der er jeg nok uenig med deg.

En eventuell resesjon vil gjøre at bedrifter vil måtte velge i større grad mellom klubber i forhold til hvem de vil sponse (mindre sponsorbudsjett). Mange aktører sponser flere klubber og hvis aktører som f.eks Puma/Nike/Adidas må velge 3 klubber istedenfor 7, så velger de heller RBK, Brann og VIF enn Glimt, Sandefjord og TIL.

John Fredriksen klarer seg nok fint til tross for nedgangen i flere av aksjene hans og vil sikkert fortsette å bidra til VIF, mens andre klubber som kanskje er avhengige av mindre ressursterke investorer, vil få merke det i større grad.
Den klubben som sannsynligvis vil klare seg best er RBK som drives mest proffesjonelt av alle klubbene i landet.
At VIF sliter litt økonomisk har nok vel så mye å gjøre med sviktende sportslig resultat og tilhørende lavere tilskuerantall og sponsorinntekter.

Klubber som lenge har levd på kanten av stupet vil kunne få enorme problemer, dette inkluderer Glimt. Men selvfølgelig vil alle måtte tilpasse seg en eventuell resesjon og lønnsveksten vil nok stoppe opp.

At noen klubber er mer kreativ i forhold til å få inn penger enn andre, vet jeg ikke om jeg er med på? Glimt er i alle fall ikke en slik klubb.

Slik jeg ser det, er det 2-3 klubber som driver relativt sunt i Norge, det er først og fremst RBK og Viking.

Skal jeg tippe, så tror jeg klubber som TIL, LSK, Glimt, Lyn og Brann er de som er i størst fare i forhold til å tippe over kanten.
Post Reply