Tippeligaen 2009

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Tippeligaen 2009

Post by Knuta »

Håper at NFF straffer Erik Bakke slik at vi slipper å se han resten av sesongen. En slik takling som mot Odd i cupen i kveld er desverre ikke den første fra den mest usympatiske spilleren i Norge. Et soleklart rødt kort og at en slik spiller får kapteinsbindet av Brann sier det meste om Nilsen elendige vurderingsevne.
Tilbake til samme kamp, det er dommeren som skulle blåst for skaden til Opdal, 99% av alle spillere ville gjort det samme som Kovacs. Så er jeg drittlei av å høre den stadige favoritiseringen av Brann på TV2.
Takk og pris for at laget er ute av cupen, håper bare at VIF også forvinner ut i morgen.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Tippeligaen 2009

Post by tomath »

Bakke sikret seg vel i det minste noen ekstra kamper med den applausen etterpå. Jeg har også problemer med å forstå hva som gjør ham verdig å bære et kapteinsbind.

Når det gjelder situasjonen med Kovacs så er jeg uenig i at dommeren har noe ansvar. Han skal bare blåse hvis det er akutte skader som kan være alvorlige, typisk hodeskader. Skaden til Opdal kan neppe sies å være av slik karakter og derfor var det ingen grunn for Sandmoen å blåse. Jeg synes det er utrolig usportslig av Kovacs, merk at det er en situasjon hvor Opdal har full kontroll. Sjansen skapes derfor 100% av skaden hans, Kovacs velger å utnytte dette selv etter å ha tenkt seg litt om og kastet et blikk tilbake på Opdal. Jeg synes han fortjener all kritikken han får.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: Tippeligaen 2009

Post by Krølle »

Knuta wrote:Tilbake til samme kamp, det er dommeren som skulle blåst for skaden til Opdal
Det skal han selvsagt ikke. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå de nye retningslinjene i slike situasjoner?
negative
Posts: 257
Joined: Sun Dec 09, 2007 10:32 pm
Location: Mo i Rana
Has thanked: 31 times
Been thanked: 13 times

Re: Tippeligaen 2009

Post by negative »

Jeg kan godt forstå at Kovacs putta ballen i mål, det er tross alt det som er jobben hans, selv om fair play tilsier at han skulle ha peisa den på tribunen. Skarsfjord sa det samme i pausen. Det som derimot gjør meg kvalm når det gjelder denne situasjonen er den totalt usympatiske feiringa til Fagermo. Kovacs jubla ikke, men Fagermo jubla som om det var årets mål som ble scoret. Den mannen blir bare mer og mer sleip og usympatisk!

Eller bekrefter jo Bakke inntrykket jeg har av han som Norges dummeste fotballspiller. Først blir du utvist etter en grisetakling, og så snur du på vei ut av banen for å applaudere dommeren opp i trynet. Ser ut som om Rekdal hadde rett i sine karakteristikker av mannen...
Glimt
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Tippeligaen 2009

Post by eidurgud »

Knuta wrote:Tilbake til samme kamp, det er dommeren som skulle blåst for skaden til Opdal, 99% av alle spillere ville gjort det samme som Kovacs.
Hvilken "hjemmel" mener du Sandmoen skulle brukt for å blåse? Ikke er det hodeskade, og hvor alvorlig det er er umulig for dommeren å bedømme.

Ansvaret her ligger helt og holdent kun hos Kovacs - som vel kun kan skylde på at han er miljøskadd etter årene oppe i isødet. Jeg tror ikke noen andre enn han hadde satt ballen i mål i en slik situasjon.
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2009

Post by Ville Lehtinen »

Hallo. Dette er Brann vi snakker om. Jeg ville scoret på fair-play-innkast mot Brann om jeg fikk sjansen. :mrgreen:
Wendigo
Posts: 1503
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 238 times
Been thanked: 115 times

Re: Tippeligaen 2009

Post by Wendigo »

Så lenge som skaden oppstod tidligere og hverken keeper eller lagledelse gjør noe for å bytte, så kan de pokker ikke vente at motstanderen skal slutte å spille. (synes forøvrig å huske en landslagskamp mot spania en tid tilbake der vi gjorde samme tabben, og det kostet oss. kan ikke huske noe som sa at det var spanjolenes feil...)

Synes det blir riktig det Kovacs gjør, ikke minst fordi jeg er redd for å gjøre det mer attraktivt å filme skader.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Tippeligaen 2009

Post by Kesseboy »

Hva i all verden skulle Opdal ha slags motiv for å feike skade der? Han har jo full kontroll over ballen, og skal til å dunke den avgårde, langt unna Kovacs rekkevidde. Og her er jo litt av kjernen i problemet: Kovacs har relativt god tid til å vurdere det hele, og jeg kan ikke forstå det hvis han ikke ser at Opdal blir skada.

Hvis Glimt hadde skåra et sånt mål, så hadde jeg skjemtes.

Edit: Småmorsom, han der Eirik Bakke ...
- Hvis det er rødt kort, så har vi et problem. Jeg tar jo ballen.
Vi spiller mot et Odd-lag som er gode på kunstgress. De er ordinære ellers, men gode på kunstgress.
Min sympati for Kjetil Rekdal er stadig økende ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2009

Post by Cheese Smirnoff »

Andreas Nordvik er Norges største talent i å være Norges mest oppskrytte talent, uten talent. Jeg priser meg lykkelig over at han sa nei til å gå til Glimt da vi solgte Miller.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Tippeligaen 2009

Post by eidurgud »

Kesseboy, den godeste Bakke har jo rett i noe..
- Hvis det er rødt kort, så har vi et problem.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Tippeligaen 2009

Post by Kesseboy »

Jeg syntes nå jeg så en Eirik Bakke som kommer i hundreoghelv... med et langt, strakt bein og knaller knottene i ankelen på Steffen Hagen (?). Spiller ingen rolle om du tar ballen først da, om det var det du mente?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Tippeligaen 2009

Post by eidurgud »

Neinei :fy

Mente at Bakke hadde rett i at vi hadde et problem om det var utvisning. Utvisninga er jo soleklar, Bakke er problemet..
Wendigo
Posts: 1503
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 238 times
Been thanked: 115 times

Re: Tippeligaen 2009

Post by Wendigo »

Kesseboy wrote:Hva i all verden skulle Opdal ha slags motiv for å feike skade der? ...
Nå sa jeg ikke noe om at Opdal feiker, jeg sier at dersom man tar hensyn til Opdal her kan det bidra til å gjøre det mer attraktivt å feike. To forskjellige ting.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Tippeligaen 2009

Post by Kesseboy »

Skjønner ikke det helt, jeg.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Tippeligaen 2009

Post by MhepA »

Det gjør jeg. Begynner folk å ha medfølelse med Brann og Opdal gir det større sjanse for at man begynner å fake skade.

Nå skal det sies at jeg tror ikke det er slik, det der skal være svært ydmykende for Opdal. Større kløne skal man lete godt i krokene etter.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5650
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 355 times

Re: Tippeligaen 2009

Post by poteten »

Tøv at d er usportslig.

Opdal burde vært bytta ut lenge før d. Og uansett så er det der med fakeing. Det kan bli mer attraktivt å leke skadet hvis man sklir.


Drit og dra, alle som mener at Kovacs gjorde feil.
Kritisk
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2009

Post by Cheese Smirnoff »

Du legger ikke mye imellom. :lol:

Men jeg er enig i at Opdahl skulle vært byttet ut lenge før, så selv om Kovacs kunne (men må absolutt ikke) sparket vekk ballen har også Brann sin del av skylden for den episoden. Og Opdahl var tydeligvis kapabel til å sette inn en takling som Kovacs kom seg unna.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Tippeligaen 2009

Post by tomath »

Poteten wrote: Det kan bli mer attraktivt å leke skadet hvis man sklir.
Greit nok at du synes det Kovacs gjør er greit, men det der er virkelig å konstruere et problem som aldri kan gjøre seg gjeldende i særlig grad. Keepere som sklir når de er helt upresset og dermed finner ut at de skal late som om de er skadet i stedet for å reise seg opp og ha et realistisk forsøk på å nå ballen. Det kommer aldri til å bli en problemstilling.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5650
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 355 times

Re: Tippeligaen 2009

Post by poteten »

Nei, jeg er oppriktig lei av denne "moralske" heksejakten etter en spiss som gjør jobben han er satt til. Stakkars mann, og jeg liker ikke akkurat Kovacs i utgangspunktet.

Dessuten; Opdal prøvde flott å stoppe han.

Og jeg kjøper argumentasjonen på at hvis Morten Fevang får strekk i en løpsduell og faller mot f. eks. Erik Huseklepp, så ville vel neppe Huseklepp ha stoppet opp og sagt "nei, dette er jo ikke fair".
Kritisk
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5650
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 355 times

Re: Tippeligaen 2009

Post by poteten »

Problemstillingen er egentlig ikke et problem. Det er en ikkesak som er blåst opp av dårlige tapere, og da av Bergen-redaksjonen TV2.
Kritisk
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Tippeligaen 2009

Post by tomath »

Poteten wrote:Dessuten; Opdal prøvde flott å stoppe han.
Skjønner ikke helt hvorfor det er relevant. Ja, han prøvde å stoppe Kovacs når han så at han gikk etter ballen. Det er vel likevel ingen tvil om at det var skaden som skapte situasjonen?
Poteten wrote:Og jeg kjøper argumentasjonen på at hvis Morten Fevang får strekk i en løpsduell og faller mot f. eks. Erik Huseklepp, så ville vel neppe Huseklepp ha stoppet opp og sagt "nei, dette er jo ikke fair".
Jeg kjøper ikke den i det hele tatt. Når Kovacs scoret så var det som følge av en målsjanse som ble skapt ene og alene av Opdals skade. Eksempelet med Huseklepp og Fevang vil være en situasjon hvor det allerede er en sjanse og skaden mer eller mindre kommer som en følge av dette. En vesentlig forskjell i mine øyne.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5650
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 355 times

Re: Tippeligaen 2009

Post by poteten »

Kovacs jager ballen lenge før Opdahl faller. Så jeg vil si at det er en naturlig del av spillet. Ingen regler er brutt overhodet.
Kritisk
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Tippeligaen 2009

Post by tomath »

Jager og jager, jeg vil nå heller si han legger press på Opdal slik angripere ofte gjør når keeper ikke kan bruke hendene. Likevel er det ingen tvil om at Opdal har full kontroll helt til kneet svikter, det er du vel enig i?
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5650
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 355 times

Re: Tippeligaen 2009

Post by poteten »

tomath wrote:Jager og jager, jeg vil nå heller si han legger press på Opdal slik angripere ofte gjør når keeper ikke kan bruke hendene. Likevel er det ingen tvil om at Opdal har full kontroll helt til kneet svikter, det er du vel enig i?
Jada. Men det gjør ikke det hele feil av den grunn. Han burde ikke vært på banen.
Kritisk
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Tippeligaen 2009

Post by eidurgud »

Dette må da være en spøk?!
På grunn av Rosenborgs treningskamp mot Real Madrid på Santiago Bernabeu mandag 24. august, flyttes Tippeligakampen Fredrikstad - Rosenborg fra 23. august til fredag 21. august klokken 19.00.

Tippeligakampen Stabæk - Vålerenga spilles på samme dato - 23. august - men forskyves til klokken 20.00 og sendes på TV 2.
Post Reply