Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimtfan »

Rådmannen snakker vel om framtiden og i fremtiden vil nok Glimt spille elitefotball. Det kan fort skje i 2012.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Så da ser det enda litt lysere ut? Og kanskje blir det ny hovedtribune i framtiden om forslaget går gjennom? Bra!
Fotball er nesten alltid morsomt
mortsto
Posts: 7417
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

brutus wrote:I den grad Aspmyra anlegget i framtiden brukes til eliteseriefotball skal utleie skje på kommersielle vilkår etter selvkostprinsippet.

Det virker ikke som om rådmannen er helt orientert om hvor Glimt befinner seg i divisjonssystemet.
Du mener rådmannen ikke er orientert om hvor Glimt er pr dd fordi han snakker om fremtidens bruk?
User avatar
Kesseboy
Posts: 15804
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Pussig sak i AN i dag, der overskrifta er at "Troppen er komplett", mens Ingebrigtsen er sitert på at han både vil ha inn en ny keeper og Thomas Jakobsen. Jeg trodde nå at Jakobsen var klar? Og troppen kan vel vanskelig kalles komplett når man mangler keeper?

Det skrives også om rådmannens innstilling om overtakelse av Aspmyra. Betingelsene til rådmannen er at Nordland fylke omgjør sitt lån til et tilskudd (tolv millioner) samt at Nordlandsbanken skriver ned sitt lån til Aspmyra med 5,1 millioner, slik at den gjenværende gjelda vil bli 9,9 millioner. Da ser rådmannen for seg å fusjonere Aspmyra Stadion AS inn i Bodø Spektrum AS, for å unngå at Aspmyra blir en kommunal utgiftspost.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Må jo bety at dem går for løsningen som jeg litt spøkefullt skisserte, med Emir som reserve på ungdomskvoten. Da er det bare å krysse fingrene for at ikke Kolstad blir langtidsskadd.... :klapp
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Gvandreassen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Gvandreassen »

Har det ikke vært snakk om at keepere står utenfor ungdomskvoten? Eller tar jeg skammelig feil?
Knuta
Posts: 10044
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Kesseboy wrote:Og troppen kan vel vanskelig kalles komplett når man mangler keeper?
Tolker det vel som om troppen er klar, men at man leier en keeper fram til 1.juni. D.v.s at man ikke kontraktfester noen keeper nå, noe jeg er helt enig i.
Apropos kontrakt med Berntsen. Selvfølgelig må Glimt ta vare på dette stortalentet.
Har man glemt Runar's siste kamp, hvor han nettopp presiserte at han ikke ville stå i veien for en spiller som Berntsen. Håper virkelig at usikkerheten her kun er basert på manglende informasjon.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Den saken i avisa var pussig. Som Kesseboy sier, i ingressen og overskriften poengteres det at "stallen er komplett" før Kåre litt uti saken er sitert på at de jobber hardt med å få inn en keeper og ny kontrakt til Jakobsen. Skjønner ikke hvordan stallen kan være komplett da. Lat journalistikk.
mortsto
Posts: 7417
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Gvandreassen wrote:Har det ikke vært snakk om at keepere står utenfor ungdomskvoten? Eller tar jeg skammelig feil?
Keeperne står utenfor i den grad at de ikke trenger å være mellom 16 og 19 år.

Ellers er det en sak om momskompensasjon her. http://fotball.adressa.no/eliteserien/article190719.ece
Glimt har gått glipp av over en million, men er i godt selskap.
User avatar
Novi
Posts: 11499
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 619 times
Been thanked: 822 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Skikkelig Ola Potet-arbeid fra NIF der - leser man forskriften er det da ikke tvil om at man snakker om frivillige organisasjoner, så i det hele tatt å sende inn det totale kostnadsbeløpet for hele klubben er jo på trynet. Enda mer kritikkverdig at den som behandler søknadet går med på det.

Det der bør det ordnes opp i ASAP, for her er det mange klubber som virkelig kunne trengt pengene. I større grad de som ikke søkte enn de som har fått penger, faktisk.
Una mas cerveza.
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Krølle »

Novi wrote:Skikkelig Ola Potet-arbeid fra NIF der
Enig. Slik formuleringene er, så kan jeg vanskelig se at folkene i Glimt, Brann og TIL kan kritiseres noe særlig.
User avatar
Novi
Posts: 11499
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 619 times
Been thanked: 822 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Er jo kun NIF som kan kritiseres her, og det er helt fantastisk at det ikke har ringt en bjelle en plass når man deler ut nesten 5 mill til RBK og 60.000 til Tromsø, samt at andre klubber ikke har søkt.
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10044
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Minner meg litt om en opplevelse jeg hadde i Kr.sand.
Satt sammen men flere personer og jeg skulle ta en buss til togstasjonen.
Vi diskuterte tider osv.
Jeg tok feil buss og feil tid ut fra informasjon jeg fikk.
Da jeg kom til toget ringte jeg tilbake og en person vi satt sammen med tok telefonen
og så han at jeg hadde tatt feil buss.
Videre så viste hvilken buss jeg skulle ta, men saken var at 'Jeg spurte ikke'.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15804
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

– Forskriftene betyr ikke at all fortjenestebasert virksomhet automatisk faller utenfor ordningen. Så lenge overskuddet blir værende i organisasjonen og bli brukt til å oppfylle organisasjonens formål kan slik aktivitet falle innenfor ordningen, så lenge andre vilkår er oppfylt, sier seniorrådgiver Bjarne Hellem.
Det der beskriver jo alle organisasjoner ... så hvorfor den innledningsvise formuleringa om "frivillige organisasjoner"?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by brutus »

mortsto wrote:
brutus wrote:I den grad Aspmyra anlegget i framtiden brukes til eliteseriefotball skal utleie skje på kommersielle vilkår etter selvkostprinsippet.

Det virker ikke som om rådmannen er helt orientert om hvor Glimt befinner seg i divisjonssystemet.
Du mener rådmannen ikke er orientert om hvor Glimt er pr dd fordi han snakker om fremtidens bruk?
Jeg mener rådmannen rett og slett formulerer seg feil. Man kan ikke skille mellom divisjonene så lenge det dreier seg om toppfotball, definert som de tre øverste divisjonene (herrefotball). Han skulle brukt ordet "toppfotball", ikke "eliteseriefotball". Slik formuleringen nå er skal Glimt kun betale leie på kommersielle vilkår hvis de rykker opp til eliteserien, og hvis det var meningen er det ganske sensasjonelt.
DIXI
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimtfan »

Det er nok bare en klønete formulering, det er ikke første gang en saksbehandler på kommune, fylkes eller statnivå formulerer seg klønete i et offentlig dokument:).

Når det gjelder keepersituasjonen så tar jeg det for gitt at man enten jobber med leie eller en permanent overgang. Hvis vi har midler til Khalili og Johansen så må man kunne klare å dekke inn en skikkelig keeper, det holder ikke med Kolstad og en junior hvis vi skal kjempe om opprykk.

Når det gjelder Berntsen så er jeg litt mer urolig, mistenker sterkt at man plasserer han i "ungdomskvoten" og det tror jeg er fryktelig uheldig både i forhold til motivasjon og generell sportslig utvikling. Når Runar bruker Berntsen som utløsende årsak for at han lå opp, så sier det seg selv at dette er en spiller med talent og da bør han opp i A-stallen.
User avatar
8000Stein
Posts: 709
Joined: Wed May 26, 2004 11:42 am

Gikk glipp av 1,2 mill ?

Post by 8000Stein »

Gikk Bodø/Glimt glipp av over 1,2 mill i momskompensasjon før jul ?


http://fotball.bt.no/eliteserien/article190719.ece
Johnny
Posts: 246
Joined: Mon Apr 19, 2004 9:37 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Johnny »

Dette er utelukkende klubben sin feil. Det var flere oppslag i forbindelse med innføringen av billettmoms at mye av kostnaden ville bli kompensert og dermed burde ikke prisene på billetter osv gå opp (blant annet).
Når de heller ikke plukker opp telefonen og undersøker med NIF så kan man bare skylde på seg selv. Av 32 klubber i Elite og Adecco var det vel 5-6 som ikke skjønte poenget og nå sitter med skjegget i postkassen.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Frodo Baggins »

Johnny wrote:Dette er utelukkende klubben sin feil. Det var flere oppslag i forbindelse med innføringen av billettmoms at mye av kostnaden ville bli kompensert og dermed burde ikke prisene på billetter osv gå opp (blant annet).
Når de heller ikke plukker opp telefonen og undersøker med NIF så kan man bare skylde på seg selv. Av 32 klubber i Elite og Adecco var det vel 5-6 som ikke skjønte poenget og nå sitter med skjegget i postkassen.
Tror du misforstår litt her, denne saken gjelder momskompensasjon for 2009. Moms på billetter ble innført 1.juli 2010. Så er ikke den saken.

Og i oversikten så er det totalt 9 klubber (av 16) i Tippeligaen 2009 som ikke har søkt, eller kun søkt for den ikke komersielle delen av driften. TIL og Glimt har tolket regelen dit at det kun skulle søkes for barne og ungdomsavdelingen.

Nå har jeg ikke finlest reglene, men når 56% av klubbene har misfortått så kan man vel anta at regelene er noe diffuse..
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Denne formen for momskompensasjon er jo en gave til uansvarlige ledere.
Jo mere penger du bruker jo mere får du i kompensasjon 8)
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by brutus »

I forskriftene klubbene fikk tilsendt står det at "merverdiavgiftskompensasjon beregnes på grunnlag av totale driftskostnader knyttet til den frivillige og ikke-fortjenestebaserte delen av virksomheten". På bakgrunn av dette krevde TIL i likhet med de fleste tippeligaklubbene kompensasjon kun for utgifter til barne- og ungdomsfotball. Ser at FrP i dag krever at klubbene som har misforstått (?) formuleringen skal få anledning til å søke på nytt, selv om fristen er gått ut. Slik jeg ser det har ikke TIL og de andre klubbene det gjelder ikke misforstått noe som helst, men de som avgjorde søknadene har lagt en merkelig fortolkning av begrepene "frivillig og ikke-fortjenestebasert" til grunn.
DIXI
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by FSHelgeland »

Glimtfan wrote:
Når det gjelder keepersituasjonen så tar jeg det for gitt at man enten jobber med leie eller en permanent overgang. Hvis vi har midler til Khalili og Johansen så må man kunne klare å dekke inn en skikkelig keeper, det holder ikke med Kolstad og en junior hvis vi skal kjempe om opprykk.
Er enig i at det kan bli spedt med Kolstad og en junior hvis vi skal rykke opp. Nå har jeg veldig sansen for det som skjer i klubben nå, men jeg tviler sterkt på at vi har et mannskap godt nok for opprykk denne sesongen. Jeg tar gjerne feil...
Når det gjelder Berntsen så er jeg litt mer urolig, mistenker sterkt at man plasserer han i "ungdomskvoten" og det tror jeg er fryktelig uheldig både i forhold til motivasjon og generell sportslig utvikling. Når Runar bruker Berntsen som utløsende årsak for at han lå opp, så sier det seg selv at dette er en spiller med talent og da bør han opp i A-stallen.
Når det gjelder Berntsen, Robertsen og Want så går det rykter om at alle disse er påtenkt en rolle i A-laget den kommende sesongen. Som sagt bare et rykte og jeg kan ikke dokumentere noe, men velger å se det positive i ryktet fremfor å frykte det verste. De er ikke idioter alle i Glimt-systemet og hvis vi ser potensialet i spillere i klubben så gjør nok også de det.

EDIT: Rettet et par skrivefeil.
Tippeliga 2015
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Berntsen er vel under 18, så jeg vil anta at der jobbes det både mot skole, foreldre og slikt før det blir en avklaring.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimtfan »

Synes absolutt det er positivt om Want, Robertsen og Berntsen tas opp i A-laget. Jeg tror forøvrig absolutt ikke at de er idioter i Glimt-systemet, men ser jo også at man fort kan bli fristet å bruke ungutter i dette nye "kvote-systemet" for å spare penger i forhold til proffkontrakt, jeg håper Glimt er mer langsiktige enn som så og i det minste tar Berntsen opp.

Glimt hadde etter mitt syn en stall som burde vært god nok til opprykk i fjor, kampen om opprykk er noe tøffere i år uten kvalikk, men stallen skal også være sterkere. Vi har i praksis mistet 3 spillere fra 11ern, Londak, Konradsen og Martins. Vi er betydelig svekket på keeperplass, men har god tro på at man jobber seg frem til en løsning som gjør at vi ikke er vesentlig svekket der (noen som er bedre enn Kolstad). I forsvar skal vi litt flere valg i og med at Eek er tilbake, så jeg vil påstå at vi er minimalt styrket der. På midtbanen har vi mistet Konradsen og er nok noe svekket der. Jeg tror likevel at vi kan få en midtbanesammensetting som fungerer bedre enn Berg-Berg-Konradsen ifjor og er egentlig ikke så bekymreet.
I angrep ser vi styrket ut med flere valgmuligheter enn i fjor og 2 relativt unge spillere som har scoret mål på lavere nivå og som har "snust" å toppnivå, tror disse vil offre betydelig mer innsats enn f.eks Martins.

Alt i alt vil jeg påstå at 11ern vår bør se sterkere ut enn i fjor så fremt vi får inn en habil keeper. Nivået på opprykkskonkurrentene våre ser også noe lavere ut enn i fjor, men jeg tror bredden i Adeccoligaen er høyere, så det blir en tøff kamp om opprykk.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Shredd »

Personlig er jeg ikke så bekymret for keeperplassen. I mine øyne er Kolstad helt klart mer en god nok til å ta over 1. keeperplassen mens Londak er ute. Etter Lyn tabben i 2005 har Kolstad så å si stått prikkfritt i de kampene han har fått, og er blitt enn mye bedre keeper enn han var for 5 år siden. Eneste ankepunktet i mine øyne er hvordan effekt fjorårsskaden hadde, da han mistet mye trening. Men Kolstad er proff til fingerspissene og ikke redd for utfordringer, så jeg er overbevist om at hvis han får sjansen så vil han ta godt vare på den.
Locked