Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Nåja, det er vel glimt sjølve, og derunder deler av tidligerere/nåværende administrasjon, som har gjort mer enn nok for å dra det merkenavnet i søla.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Man skal være nokså tett om man ikke skjønner at en nøytral Bodø-innbygger (om den finnes) er møkklei pengesnakket rundt Glimt og ikke-presterende utenlandske spillere. Mitt håp for fremtiden er at Glimt skjønner at klubben er til for folket, og ikke omvendt. Jeg bytter gladelig kortvarig sportslig suksess mot en stabil, veldreven klubb med lokal forankring som alle nordlendinger kan være stolt av. Og innad i Bodø håper jeg at ungdomsavdelingen til Glimt skjønner at klubben taper mye støtte på å overkjøre de andre klubbene i byen, slik som de har gjort i mange år. Det er fortsatt mye å ta tak i, og saklig kritikk er gull!
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Klubben har fortsatt et kommunikasjonsproblem i forhold til folk -- det er ei utstrakt oppfatning at pengene kommunen brukte på Aspmyra er direkte årsak til nedleggelse av ungdomsklubber, kantiner, helsereiser til syden, osv. Slik jeg forstod det har kommunen foreløpig ikke betalt ei krone, men bare overtatt håndterbar gjeld og nedskrevet et lån som allerede var ferdigfinansiert?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Man skal ikke ta for gitt at folk har mer økonomisk forståelse eller folkevett nok til å sette seg inn i saker før de slenger med leppa. Men slik vet man jo at folk er, så Glimt må nok ta mye av den forvirringen på egen kappe.

Og ja, det blir aldri godt nok :) Hva skal man jobbe for om man vedtok at nå har man jobbet optimalt og det er umulig å forbedre våre arbeidsprosesser? Blir litt mye av det noen gang, både ifht det sportslige og ledelse, og det må spesielt i oppgangstider være lov å være kritisk og jobbe for at man blir enda bedre.

Ser ikke bort ifra av at en selvgod kultur i Glimt gjennom flere år langt på vei la grunnlaget for den situasjonen klubben havnet i ila de siste par årene.
Una mas cerveza.
User avatar
Josse
Posts: 373
Joined: Thu Jul 23, 2009 5:24 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Josse »

Glimt møter visst Bryne 14 mars i stedet for Ranheim på La Manga.

Om dette er gammelt nytt vet jeg ikke, fant det selv ut nå mens jeg så litt rundt på an.no/fotball/live
User avatar
Thomas Andersen
Posts: 456
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:31 pm
Location: Oslo
Has thanked: 36 times
Been thanked: 23 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Thomas Andersen »

Om man ser på Glimts lille stab, og tenker på hva de har fått til - er det ikke bare både beundringsverdig, men også totalt forståelig at noen områder har blitt neglisjert. "First things first". Jeg synes Glimt har prioritert riktig.

MEN jeg mente ikke at vi skal hvile på laubærene fremover, sole oss i glansen, etc - nå skal arbeidet fortsette, og spesielt på de områdene som har store mangler: Kommunikasjon, internettsatsingen/PR og antall besøkende på kamp. Og det sportslige selvsagt.
Gult er kult!
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Det finnes måter å hente flere folk på kamp. Håper styret gjør mer for akkurat dette i denne sesongen i forhold til foregående år. Det har vært alt for slakk jobb på denne fronten, og det er her store deler av inntekten ligger.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Og om noen skulle lure, det er ikke noen nyheter om Glimt i dagens AN, foruten en artikkel om at Daniel Stensland for første gang er helt skadefri etter overgangen til Glimt.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16541
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 736 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Glimtfan wrote:Etter det jeg har forstått Glimt gitt en "advarsel" basert på tall som ble lever 30/6 og har neppe klart å innfri krav pr 31/12 2010.

http://www.dagsavisen.no/sport/article511157.ece

Slik jeg har forstått regelverket vil da Glimt høyst sannsynlig bli gitt 1 minuspoeng. Det som har skjedd etter 31/12 skal/bør ikke ha noen innvirkning på vurderingen.
Heldigvis ser det ut som om det går bra =)
Klubben fikk irettesettelse på rapportering pr 30.06.2010 og ligger an til poengtrekk ved rapportering pr 31.12.2010. Klubben har hatt nær dialog med lisendnemda og fått gjennomslag for at de skal ta hensyn til de hendelser som er inntruffet innen 28.02.2011
EDIT: sitatet er hentet fra årsrapporten som ligger på glimt.no
Last edited by Sulliken on Fri Mar 04, 2011 4:39 pm, edited 1 time in total.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimtfan »

Det er i så fall en positiv overraskelse.
Må ærlig innrømme at jeg "objektivt" sett ikke synes det høres fornuftig ut, men så lenge det gagner Glimt så er jeg selvfølgelig glad for det.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16541
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 736 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Men samtidig så vil poengtrekk objektivt sett oppleves feil å straffe en klubb som beviselig har gjort helomvending.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimtfan »

Nå er vel ingen av oss objektive her i og med at vi ønsker det beste for Glimt:).

Men hvis jeg prøver å late som dette ikke handler om Glimt, så synes jeg personlig at det er feil å la være å straffe. Regelverket skal være til for å sikre sunn økonomisk drift og Glimt har ikke klart å levere i henhold til 2 rapporteringsrunder, det har vært gjort en kjempejobb, men i forhold til poengtrekk så er det egentlig for sent. Hvis man gjør unntak for 1, så risikerer man plutselig at det skal gjøres unntak for flere og da kommer du til et punkt hvor strikken fort tøyes litt vel langt.
Det er flust av klubber som ikke klarer å følge "planen" de er pålagt å legge frem, TIL er et eksempel og Glimt har vært det. Jeg tror derfor det beste for fotball Norge på lengre sikt, er om Glimt får det ene poenget i trekk og at klubber som f.eks TIL og andre straffes tilsvarende hvis de ikke klarer å levere 2 ganger på rad.

Som Glimt-supporter så synes jeg jo det er fantastisk at man har ryddet opp og at man har lagt frem en plan som fra mitt ståsted ser fornuftig ut hvis den følges og jeg ønsker jo selvfølgelig at man skal sanke flest mulig poeng for å nå opprykk, derfor er det kjekt å slippe minuspoeng. Men så er spørsmålet hvor troverdig NFF blir når det begynner å gjøre unntak?

Understreker at jeg ikke kjenner regelverket her i detalj og at det er mulig at det finnes noen unntak som Glimt kommer inn under?
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Taskeladdn »

Kan vel kanskje lønne seg å sette seg inn i ting før man kommer med bastante utaleser =)
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

For Glimts del ble det vel, slik jeg forstod årsrapporten, lagt inn i rapporteringssystemet en forespørsel om å vurdere hendelser ut februar som eventuelt formildende i forhold til rapporteringstidspunktet 31.12.10. Det ble i så fall tatt til følge. Prinsipielt sett er jeg enig i at det nok burde bli poengtrekk, men har sjølsagt lite i mot at Glimt slipper ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Krølle »

Det er vel få debattanter på forumet, om noen, som er like flink til å sette seg inn i fakta som Glimtfan. I tillegg er han flink til å ta forbehold når han ikke er helt sikker.
Gvandreassen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Gvandreassen »

Taskeladdn, kanskje du skal tenke deg om før du kommer med uttalelser som det. Glimtfan sier ofte ting som ressonerer godt, med god oppbakking i fakta.

Når det gjelder poengtrekk er jeg enig med deg, Glimtfan.
Stibern
Posts: 1590
Joined: Wed Mar 24, 2004 11:00 am
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Stibern »

NFF har jo sjelden gjort alvor av truslene sine. Der er vel stakkars Raufoss alene. Det hadde vel neppe skjedd med en større klubb, noe som i og for seg en skam.
Nå gråter vel heller ikke de fleste her, over at vi sannsynlig slipper poengtrekk. Det er vel sikkert dobbeltmoralsk å tenke slik, siden klubben sikkert hadde fortjent det. På den annen side synes jeg det er godt å se at fotballforbundet annerkjenner den formidable jobben ledelsen har gjort. Men regler er regler.
L.U*H.G
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Taskeladdn »

Jeg må tenke meg om før jeg kommer med slike uttaleser? Hvorfor det?

Synes at fex folk kan sette seg litt inn i FOS før dem kommer med uttaleser jeg, har prøvd mange ganger å diskutere akkurat dette jeg. For å gi noen små stikkord, FOS er laget til for å få klubber til å tenke langsiktig og skape gode og realistiske planer. FOS er et nytt konsept, og det er også gjort klart at det ikke blir store sanksjoner i 2010. FOS sitt hovedmål er å gjøre noe med klubber som tenker kortsiktig og fjerne økonomisk doping i klubbene.

Når glimt leverte rapporten på handlingsplanen 31.12.10 så innebar det og informasjon om god langsiktig tenking og det ble bett om å ta hensyn til hva som skjer i di nermeste mnd.. + man la fram gode resultater som allerede var nådd.. 100% i tråd til hele konseptet til FOS, handlingsplanen viste at man ikke var helt imål men den langsiktige planlegginga planlegginga ble bedt om å bli tatt hensyn til.. Noe den og ble, fordi det er jo akkurat grunnen til at FOS ble opprettet.

Hvorfor skulle da Glimt straffes når dem nå faktisk har blitt det beste eksempelet til NFF om at FOS systemet fungerer?

Edit: Dem som synes dette er dobbeltmoralsk bør kanskje henvende seg til NFF og be dem forandre konseptet og planene bak FOS. Få dem til å lage en slags motsatt FOS plan kanskje? AntiFOS..
Last edited by Taskeladdn on Sat Mar 05, 2011 2:13 pm, edited 2 times in total.
User avatar
youron
Posts: 1601
Joined: Wed Mar 03, 2010 10:24 am
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 55 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by youron »

Leser du litt nærmere i årsrapporten til GLIMT så mener jeg at det sto noe om at godkjennelse av rapport av NFF ble satt til slutten av Februar grunnet den ENORME operasjonen rent økonomisk som skjedde i GLIMT. Det endte vel også med at GLIMT ikke blir trukket poeng eller straffet på annen måte.
STOLT MEDLEM AV GLIS I MEDGANG OG MOTGANG BGFE!!
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimtfan »

Re Dutte

Nei, det er min bekymring i dette og jeg er vel i likhet med de fleste her litt dobbeltmoralsk og gleder meg over at Glimt slipper poengtrekk. Men i prinsippet så mener jeg at en grense bør være en grense og da burde det ikke hjelpe om det gjøres aldri så godt arbeid om det skjer på overtid.
For Glimt sin del så sitter jeg med et inntrykk av at man tenker mye fornuftig og har lagt opp en god plan som bør fungere langsiktig om den følges.
Problemet er hvis du får 5-6 redningsaksjoner i fotball-Norge og alle slipper straff, 1/2 år etter så ryker en av klubbene p.g.a dårlig budsjettering og du sitter i en tilsvarende situasjon som med Lyn hvor klubben ryker mitt i sesongen, noe som uten tvil påvirker tabellen.

Jeg tror det er bedre for fotball Norge om klubber som etter regelverket skal ha poengstraff får det og de som ikke innfrir lisenskravene, ikke får lisens. For fotball Norge tror jeg det er bedre om man blir straffet hardere sportslig for usunn økonomisk satsning. Neste klubb ut er fort TIL som sliter kraftig økonomisk selv om supporterne fornekter det, på samme måte som noen har fornektet hvor alvorlige problemene var i Glimt for 2-3 år siden.

Igjen så tar jeg kraftig forbehold i forhold til Glimt sin sak i forhold til eventuelle unntak i regelverk som jeg ikke kjenner til. Men hvis det er en dispensasjon som Glimt har forhandlet seg frem til, så er jeg i prinsipp mot dette, selv om jeg som Glimt supporter selvfølgelig er for at man skal slippe poengtrekk.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Wendigo »

Enig med Taskeladdn her, prinsipper er fint og flott, men hvis paragrafrytteri kommer i veien for FORMÅLET med reglene, da får man fokusere på det som er viktigst.

Har ingen problemer med å se at vi har sluppet heldig unna, men gleder meg også over at det ser ut som administrasjonen vår faktisk har jobbet profesjonelt med dette, også i forhold til å få en temporær dispensasjon.

Vi har faktisk klart redningsaksjonen og da blir det feil å skulle kjøre på med straff fordi vi ikke klarte det to måneder tidligere. :glimt
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Josse
Posts: 373
Joined: Thu Jul 23, 2009 5:24 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Josse »

Årets assistenttrener: Cato Andrè Hansen. :glimt
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Her er saken på AN: http://www.an.no/glimt/article5519304.ece

FANTASTISKE nyheter! Jeg har ikke så altfor god kjennskap til hvordan han vært som trener ellers, men jeg ser for meg at han er den perfekte mannen for å få tilbake litt trøkk og vilje til laget. Sesongen kan ikke starte raskt nok..
User avatar
Mr Bean
Posts: 2708
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Mr Bean »

GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by FSHelgeland »

Vannvittig bra :D Med Kåre og Cato tror jeg vi har et utmerket trenerteam.
Tippeliga 2015
Locked