Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Takk til Ecke som svært presist setter ord på det som nå foregår.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

@Raymond
Ja, og vaktene i Auchwitz jobbet bare der...

Poenget er at vi kan ikke tillatte oss å være likegyldige tilskuere til klubben, bare fordi de får resultater. Da er det jo ingenting som tilsier at vi har rett til å bombe i Lybia for eks, siden vi er så hyklerske selv.

Skal denne klubben utvikle seg, så er den avhengig av engasjerte supportere som kan bidra til korrektiv som styret gjør ting som åpenbart er ukorrekt. Case 2 er et slik tilfelle. Når det gjelder Benn E, så er han en mann som egentlig burde holde kjeft, siden han var med på å kjøre glimt i grøfta, men det er nå min menning.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RaymondEngmark »

Ja, og vaktene i Auchwitz jobbet bare der...
Å sammenligne et folkemord med at Stig Johansen blir signert, du syntes ikke det er litt drøyt?
Kristatistisk
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Lurer på hva seriøse næringslivsaktører som SKS, Bodø Energi og NB tenker om det som foregår nå.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Frodo Baggins »

Heltenjohn wrote: Kåre trekker seg, og Glimt står sterkere ved forhandlingsbordet om kompensasjon.
Normalt sett så hadde dette vært saken ja, men etter Glimt's siste krumspring så er jeg ikke så sikker lenger.

Etter styret krisemøte så har de ikke hatt tillit til Kåre, selv om de sa det offentlig for 14 dager siden. Men denne saken her er jo helt på jordet, hva i alle dager tenker de med?? Jeg mener at Kåre ikke er rett mann til å trene Glimt, men å gjøre det på den måten Glimt tydeligvis legger opp til er heller tvilsom, både iht. loven og moralsk sett.

Som ecke har vært inne på, så virker det som at det er ett kupp på gang av gamle spillere, som tydeligvis skal leke stolleken. Dette er ikke Glimt verdig og viser at ledelsen ikke er seg voksen til å håndtere en litt kinkig situasjon. Glimt opptrer ikke ryddig.

Amatørmessig, og moralsk tvilsom opptreden av Glimt.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

RaymondEngmark wrote:
Ja, og vaktene i Auchwitz jobbet bare der...
Å sammenligne et folkemord med at Stig Johansen blir signert, du syntes ikke det er litt drøyt?

Nei, begge situasjoner oppstår som en følge av at man ikke er moralsk bevist. Jeg har ertet på meg en del del butikkansatte som svarer meg med at de bare jobber her, med å svare dette, og tingen er at hvis du bare gjør jobben din, som du blir fortalt og uten å tenke deg om hva resultatet er og om du kan stå inne for det, så er du likeverdig med vaktene. Det var ikke uten grunn at det var vanlige tyske borgere som gjorde dette, illustrert for eksempel med politibattaljon 101.

Edit: Mente reservepolitibataljon 101.
In his 1992 book Ordinary Men: Reserve Police Battalion 101 and the Final Solution in Poland, the American historian Christopher Browning examined the German Ordnungspolizei (Order Police) Reserve Battalion 101, used to massacre and round up Jews for deportation to the Nazi death camps in German occupied Poland in 1942. The men of Reserve Police Battalion 101 were middle-aged men of working class background from Hamburg, who found unfit for military duty and were given no special training for genocide. In some cases, these men were ordered to round up Jews and if there was not enough room for them on the trains, to shoot them. In other, more chilling cases, they were ordered to merely kill a specified number of Jews in a given town or area. The commander of the unit gave his men the choice of opting out of this duty if they found it too unpleasant; the majority chose not to exercise that option, resulting in fewer than 15 men out of a battalion of 500 opting out of their grisly duties.[153] Much influenced by the work of Stanley Milgram, Browning argued that the men of Reserve Police Battalion 101 killed out of a basic obedience to authority and peer pressure, not blood-lust or primal hatred. While the specifics of Ordinary Men deal with killings performed by otherwise average men, the general implication of the book is that when placed in a coherent group setting, most people will adhere to the commands given, even if they find the actions morally reprehensible. Additionally the book demonstrates that ordinary people will more than likely follow orders, even those they might personally question, when they perceive these orders as originating from an authority, a hypothesis also studied in the Milgram Experiment.
Last edited by Boombadila on Tue May 24, 2011 10:43 am, edited 1 time in total.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
mortsto
Posts: 7432
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Trodde jammen ikke Goodwins law skulle være nødvendig å trekke frem her på Glimtforum. :)
Glimt1916
Posts: 5660
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 442 times
Been thanked: 446 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Det tok 73 sida men til slutt fikk vi Hitla debatten :wink:

EDIT : mortsto slo mæ på målstreken :)
Last edited by Glimt1916 on Tue May 24, 2011 10:42 am, edited 1 time in total.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Med forbehold om at det finnes konstruktive løsninger i skyggene gjentar jeg bekymringa for hvordan dette får klubben til å framstå. Ikke fordi jeg er så redd for at klubben får "en ripe i lakken", eller at man framstår usympatisk som Brann eller RBK. Men fordi klubben viser at den ikke er veldrevet. Når man ikke har store lønnssummer å friste en ny trener med, hvem utenfra vil da være interessert i å arbeide i Glimt, klubben der styret faller deg i ryggen?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10060
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Kan ikke dere være så snill å forsøke å komme inn på riktig spor. Saken er Glimt hvor styret indirekte forsøker å få Kåre til å trekke seg ved å få inn folk som Kåre ikke vil ha inn. En amatørmessig og lite gjennomtenkt plan, hvor det virker som Ørjan, Stig, Tom-Kåre og Runar har laget en smørje og hvor lederskap er totalt mangelvare. Å dra inn sammenligninger med siste verdenskrig er litt typisk for de som ønsker å spore av.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RaymondEngmark »

Ok, da melder jeg meg ut av denne diskusjonen :) Men jeg står fremdeles på mitt; dersom Kåre ikke hadde vært 100% egoistisk og selvsentrert, så ville denne situasjonen løst seg på en sømmelig måte (f.eks lønn ut året ved oppsigelse).

Men jeg vil bare ha det sagt at jeg ser problemene, og er fullstendig klar over det moralske og juridiske i dette. Men jeg syntes bare det er verdt det.
Kristatistisk
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Det er vel ikke noen hitlerdebatt per se, det er mer argumenter som brukes for å illustere etiske sider ved et saksforhold. Og ja, andre verdenskrig er nyttig i så måte, fordi det skjedde ganske mye, vi kan jo nevne terrorbombing, atombombing, henrettelser, folkemord osv.

Gjenganger i den etiske litteraturen.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

RaymondEngmark wrote:Kåre ikke hadde vært 100% egoistisk og selvsentrert, så ville denne situasjonen løst seg på en sømmelig måte (f.eks lønn ut året ved oppsigelse).
Klubben har nå satt Kåre i en situasjon der han har omtrent alt å tape på å trekke seg. Ikke pokker om noen jurist vil råde ham til det nå. Han kommer til å stå hardt på sitt, og klubben ender opp i minus i forhold til et utall andre og mer smidige og redelige løsninger.

Jeg synes ikke det er verdt det, igjen med forbehold om løsninger i skyggene.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
dani
Posts: 673
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 32 times
Been thanked: 193 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by dani »

Det er da rimelig flåsete og si at det er KI som er egoistisk og selvsentrert.

Det finnes gode eksempler på at ledere ikke evner å se at de gjør en dårlig jobb, da det hele tiden kan ligge utløsende faktorer for lederen som tilsier at han ville gjort en god jobb dersom ikke..

f.eks KI kan mene at om klubbens administrasjon hadde vært driftet bedre og han ikke måtte jobbe med spillere som hele tiden fikk tilbakemeldinger om lønnskutt, lønn som ikke blir utbetalt osv. så ville han gjort en god jobb. Og da er det vel mye å forvente at han skal si ifra seg en lønn på 1,6 mil NOK når han selv er av oppfatningen av at dette ikke er noe som kan lastes på hans skuldre.
Heltenjohn
Posts: 742
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:00 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Heltenjohn »

Nå er det lite info som kommer ut ifra kontorene på Myra, men lite tyder vel på at styret faktisk har prøvd å løse dette på en rederlig gjennom å løse Kåre fra kontrakten mot kompensasjon.
GULTeKULT
Posts: 217
Joined: Wed Mar 26, 2008 4:43 pm
Location: Tromsø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by GULTeKULT »

Det eneste positive her må jo være at styret ønsker Kåre vekk. Måten de gjør det på skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke vet hva som er blitt gjort eller sagt mellom partene. Jeg ser at mange her inne går krasst ut og fordømmer styret og dets handlinger, men hvem vet egentlig nok til å kunne konkludere i denne saken?
mortsto
Posts: 7432
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Dani: Jepp. Og disse tåpelige personkarakteristikkene om Kåre gjentas gang på gang. Som nevnt tidligere, er han etablert med hus i Bodø, har er under kontrakt med en lønn som ligger flere ganger over det han vil få om han evt bytter klubb pr dd, og han mener tydeligvis at han ikke har vist sitt beste som trener. Saken og personkarakteristikkene minner til tider mye om Thiago for et år siden. Enkelte mener tydeligvis at folk skal si fra seg millionbeløp som de har rett på for å være snille med Glimt.
Knuta
Posts: 10060
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Nettopp. Styret burde allerede gått inn i ærlige og åpne diskusjoner med Kåre om å avslutte ansettelsen, og kommet fram til en fornuftig sluttpakke som begge parter kunne gå videre med. I stedet for opplever vi dette hvor spillere, noen fra styret og tidligere ledere driver et spill som er uverdig, og like uverdig er det at styret i Glimt ikke ser faresignalene.
Klarer spillerne i Glimt å holde fokus mot TIL og neste hjemmekamp mot Bryne. Det bekymrer meg virkelig.
Last edited by Knuta on Tue May 24, 2011 11:11 am, edited 1 time in total.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

tror det kan bli morsomt for Glimt hvis de tenker seg å prøve seg på forhandlinger nå...
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Frodo Baggins »

Trapattoni wrote:Lurer på hva seriøse næringslivsaktører som SKS, Bodø Energi og NB tenker om det som foregår nå.
tja, si det.. men Glimt fremstår som en klubb hvor det råder anarki, og hvor styret og ledelse ser ut til å springe rundt som hodeløse høns uten noen som helst slags strategi på hvordan ting skal være. Når samtidig informasjonen fra Aspmyra = 0 så ser ikke dette bra ut.
Kesseboy wrote:Når man ikke har store lønnssummer å friste en ny trener med, hvem utenfra vil da være interessert i å arbeide i Glimt, klubben der styret faller deg i ryggen?
Jeg tror ikke at noen ny trener fra utsiden er det osm er planen. SLik ting fremstår nå, så virker det som om endel gamle spillere driver stolleken oppe på Aspmyra.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Det var vel noen som foreslå svampekastingstand var en måte å tjene penger på for glimt, og etter det siste døgns hendelser må jeg si meg enig. Om styret hadde stilt opp som mål, så hadde i hvert fall jeg brukt penger!
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Frodo Baggins »

Apropos "Nye Bodø/Glimt": Hva er nytt med Stig J, Tom-Kåre, Runar, Ørjan, Bjørn Tore Hansen og Tor Ove Falch? #Glimt
Fra Børre Arntsen på Twitter.
Legger man til at Benn Eidissen er styremedlem i Nordlandsglimt, så er det mange fjes som går igjen.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Mangler vel bare Ernst P, så har vi et fult hus.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Jeg vil ha Kåre ut like mye som alle andre men dette er bare ufint spill og langt under både Glimts, Stigs og Kåres verdighet. Jeg hadde håpet på at de skulle få orden i dette på en etisk riktig måte men nå vet jeg ikke helt..hadde håpet at Glimt var bedre enn dette.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Glimt-styret og SS, faktisk! :lol: Her er man seg historisk bevisst!

Så lenge jeg ikke kjenner til detaljene i saken så er det vanskelig å vite hva grunnen til ansettelsen av Stig er. Det ble jo snakket om at Kåre skulle få sjansen til å ta 10 av 20 mulige poeng, 21 mulige poeng ble passert på søndag og Glimt hadde da plukket 6 poeng. Kanskje signeringen av Stig Johansen kan ha noe med dette poengkravet? Isåfall vil nok ikke Kåre innrømme at han har gjort en for dårlig jobb i Glimt uansett, og derfor fremstille dette som om at styret overkjører han. Èn ting er ihvertfall sikkert; Kåre har ført Glimt til sportslig ruin og det var på tide at styret tok tak i saken. Om dette er rett måte å gjøre det på vites ikke, og man vet jo heller ikke hva slags krav Kåre har fått tidligere som eventuelt muliggjør styrets inngripen.

Man kan jo håpe at Stig og Tom Kåre tar over styringen resten av året.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Locked