Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
dagobert
Posts: 1019
Joined: Fri Sep 02, 2005 7:37 pm
Location: Harstad
Has thanked: 29 times
Been thanked: 3 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by dagobert »

Herlig trenertype :D
http://www.toppfotball.mif.no/news/arti ... -sensasjon
Og det kan lett relateres til glimt. Liten klubb osv...
Glimt selvfølgelig!
Glimt1916
Posts: 5638
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Noen har bedre lag. Mange har bedre enkeltspillere. Alle har mere penger.

Men ingen har bedre innsats. Ingen har bedre moral. Ingen har bedre kollektiv.

Og ingen har bedre gutter. Dere er et privilegium å jobbe med, karer.

I mai kommer kampene tettere enn hostekulene på røykeavdelingen på Bråta. Først ute er Rosenborg. Norsk fotballs flaggskip. Kjempen. Lokomotivet. Som har vunnet serien nesten tusen ganger og spilt kvartfinale i Champions League. Som ikke taper, ikke slipper inn mål og som scorer 4-5 hver gang. Nå kommer de til dette lille stedet Mjøndalen, og skal spille fotball mot de litt rare med brune drakter og lite penger. Ikke treningskamp. Ikke cupkamp. Men seriekamp – vi spiller i samme divisjon!

Det er noe naturstridig over det. Nesten absurd. Men også noe morsomt og spennende.

For dypt inne i mitt brune hjerte er det en liten kullsvart flekk som trigges av slike utfordringer. Selv om jeg vet det blir tøft. Det er nødt til å bli vanskelig. Det blir sikkert tap. Men det er ikke helt sikkert, våre brune gutter har vist seg vanskelige å slå. Så vi prøver, karer. Vi kliner til dem i høyt press. Disse også. Selveste Rosenborg. Vi legger oss ikke for noen.

For vi må vokte oss for å bli passive. Det kler oss dårlig å rygge. Vi liker oss på ryggen omtrent som en halvdød skilpadde. Blir vi liggende for lavt, blir vi feid av matta. Garantert.

Vi klarer ikke å spille ut Rosenborg. Men vi kan gjøre det vanskelig for dem. Det verste vi kan gi dem er et Mjøndalen-lag med spisse albuer og skarpe knotter, som smeller inn i hver eneste duell. Hele tiden. Hver gang.

La dem merke at det gjør vondt å møte bruntrøyene. La dem merke at vi kan, selv om vi er små.

Så spis fluesopp som matchmat, sprut sennep i ræva og smør varmesalve på balla. Her må det løpes som aldri før.

Så får vi se. Om det blir slakt eller sensasjon.
Dette er en typisk urutinert nybegynnerfeil av Vegard Hansen. Det han burde ha sagt var "det er ikke disse kampene vi skal vinne".
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Årets før kampen tale. Ingen over ingen ved siden. Makeløst.
ingen87
Posts: 7102
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 193 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

For vi må vokte oss for å bli passive. Det kler oss dårlig å rygge. Vi liker oss på ryggen omtrent som en halvdød skilpadde. Blir vi liggende for lavt, blir vi feid av matta. Garantert.
Poesi! Antakeligvis det motsatte av talene til JHH
Førr Evig!
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by eiriksin »

ingen87 wrote: De hadde to sittende sentralt på midtbanen, mens de hadde Zajic i en fremskutt rolle. Dette er noe jeg mener vi bør prøve i Glimt, med Chatto og Furebotten som sittende midtbanespillere og med Badou som fremskutt bak Azemi.
My point exacly! Eventuelt med Chatto - Karlsen / Karlsen - Furubotn. jeg tror dette kunne forbedret vårt defensive spill og muligens hindret noen av baklengsmålene som vi har overvært hittil i år.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Èn av de to sittende midtbanespillerne bør være kreativ, helst med en presis pasningsfot. Brian Deans Sarpsborg var vel den moteriktige 4-2-3-1-oppstillingen, hvor det er èn ryddegutt og en kreativ spiller som ligger i tospann på midtbanen. På den måten beholder man den defensive balansen, mens man får involvert kantspillerne på en mer konstruktiv måte enn Glimt gjør under Halvorsen.

Hvis Glimt-styret skal være nazi på 4-3-3, så er det ikke store argumentasjonen man trenger å gjennomfør for å overbevise at 4-2-3-1 og 4-3-3 er èn-eggede tvillinger. Denne formasjonen ser jeg for meg:

Londak
Valentin - Sanè - Silva - Imingen
Chatto - P.Berg
Cruz - Badou - Olsen
Azemi

Hvis Patrick Berg er som faren sin er han født for denne rollen. Konradsen bør få sjansen i Badous posisjon.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ingen87
Posts: 7102
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 193 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Helt enig! Tror det hadde vært en perfekt formasjon med det spillermaterialet vi besitter.

Dette er så nærme 4-3-3 som det går an å komme. Fordelen med dette mønsteret er at vi får mer defensiv trygghet på midtbanen, og vi slipper å bli overkjørt hver gang en back er oppe og mister ballen. Med 4-3-3 og to backer som konkurrerer i feilpasninger blir det ofte veeeldig mye på midtstopperne og defensiv midtbane, og ofte havner de i undertall.
Førr Evig!
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Bakenga fikk spørsmål om hva Molde må gjøre for å vinne kamper igjen, og han svarer at det gjelder å st sammen og at lederne i klubben/spillergruppa leder an tilbake til sin egen spillerstil.

Glimts problem: de lederne finnes ikke, og de ville ikke visst hvilken spillestil de skulle ledet gruppa mot. Positiv utvikling i innstilling og innsats i går, men Glimt spiller fortsatt som et nedrykkslag.
Una mas cerveza.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Av spillerne som vi har disponibel denne sesongen begynner jeg å se for meg en fast 11'er for første gang siden sesongen startet. Eneste jeg fortsatt er usikker på er den ene midtstopperplassen og keeper. Jeg tror Londak står bedre enn Staw, men nå har jo Staw sluppet inn mindre mål, så vi får fortsette med han til det snur igjen. Jeg lurer på om det kan være en idé å slippe Valentin til i midtforsvaret. Uansett så mener jeg første ting i overgangsvinduet må være å skaffe seg en kvalitetsstopper av høy klasse og en reell utfordrer til Azemi (Sørloth kan vi sende tilbake til Trondheim med en gang, han blir ikke noe noen gang, ALDRI). Brix trives jo som bare rakkern på ankerplass, og det er noe jeg liker VELDIG godt. Der har vi savnet en skikkelig spiller siden Christan Berg dro til Fredrikstad. Når det kommer til Trond Olsen så har jeg sett en stor forbedring i de to siste kampene, men da må han fortsette å ha skikkelig innsats, hvis ikke så ser jeg for meg tidlig bytte med Reinaldo.

Cruz gjør en stor jobb på høyrekanten idag mot TIL, og spilte greit mot Start også. I tillegg beviser han at han faktisk kan score mål, noe Konradsen har motbevist.


------------------ Staw -----------------
-----Edvardsen-Valentin-Sané-Jacobsen-----
------Badou------Brix-----Furebotn-------
------Cruz-------Azemi--------Olsen------


Benken: Londak, Saltnes, Moe, Imingen, Chatto, Konradsen, Sørloth (er det egentlig noen vits?)...
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Mandela wrote: FFK fikk også et boost i helga. Et helt nytt lag med innsats og tæl sier min jobbkompis fra Fredrikstad.
Hørt noe mer fra han kompisen i Fredrikstad?
jendoriluka
Posts: 512
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jendoriluka »

Ut i fra det Trond Olsen sa i Studio Glimt, virker det som spillerne har vært tilfreds med Bjørkan i den perioden JHH har vært borte. Han sa til og med at de har presset litt høyere nå under Bjørkans ledelse. Mulig spillerne er lei det samme som vi har merket oss, nemlig den defensive tilnærmingen og fokuset på å "holde to lag bak oss ved sesongslutt".
User avatar
Mjh
Posts: 1229
Joined: Wed Dec 01, 2010 9:10 pm
Location: Horten
Has thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Mjh »

"Glimt har endelig klart å knekke den defensive koden. Men den koden har vi knekket sammen - alle sammen, sa Bjørkan etter den eks....."

Jinx..
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Playmaker »

MhepA, du undervurderer viktigheten av duellstyrke. I det laget du setter opp er det kun Sané, og Azemi som kan regnes som høy og gode i lufta. Vi kommer til å slite enda mer på defensive dødballer med det der laget. Kun 2-3 spillere som er over 185 cm høy i det laget, og det er inkludert Staw.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Den eneste forandringen jeg vil se er Valentin inn for Moe. Han gjorde en grei kamp mot Tromsø og var nyttig defensivt, men han har for lite fart i kroppen til å hamle opp med bedre vinger og å bidra skikkelig offensivt. Bruk heller Moe som backup-midtstopper, så kan Valentin og Edvartsen kjempe om høyrebacken. Når vi endelig har fått en defensiv midtbane som gjør jobben sin slipper kanskje backene å komme på etterskudd hver eneste gang.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by FSHelgeland »

Moe treig? Det stemmer ikke med min oppfatning men, også andre sier at gutten har hurtighet.

Her fra når han ble signert for RBK:
Brede er en ung, ambisiøs trønder som har tatt nivået i alle klubbene han har vært i, noe han senest har vist i Ranheim i to år. Han har stor fart, er god en mot en, og er mentalt sterk.


Moe var god mot TIL og jeg synes han bør få fortsette, jeg er også av den formening at vi må begynne å få satt et lag snart, frem til nå har det vært for mye utskiftninger. Vi har vel knapt en kamp med det samme laget, for ikke å snakke om den samme backfireren. Nå har vi funnet midtbaneterrieren, nå må vi finne relasjonene.
Tippeliga 2015
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Moe leverte mot TIL, men ikke slik vi kjenner Valentin fra før han ble skadet. Han virker ikke så kjapp på grunn av størrelsen, men har faktisk ganske godt driv. Holder likevel en knapp på Valentin som førstevalg.
Una mas cerveza.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Moe er rask som midtstopper, som back er det andre kriterier. Han vant vel ikke en eneste løpsduell mot Tromsøs venstreving, og til tider fikk de store rom på grunn av det. Heldigvis tok ikke TIL-spillerne vare på dem.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
helsvhe
Posts: 1507
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 88 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by helsvhe »

Ser i VG i dag at Glimt har flest vellykkede langpasninger med et snitt på 48 per kamp.

Og så er både Sane og Badou på rundens lag :)
ingen87
Posts: 7102
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 193 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

eiriksin wrote:
ingen87 wrote: De hadde to sittende sentralt på midtbanen, mens de hadde Zajic i en fremskutt rolle. Dette er noe jeg mener vi bør prøve i Glimt, med Chatto og Furebotten som sittende midtbanespillere og med Badou som fremskutt bak Azemi.
My point exacly! Eventuelt med Chatto - Karlsen / Karlsen - Furubotn. jeg tror dette kunne forbedret vårt defensive spill og muligens hindret noen av baklengsmålene som vi har overvært hittil i år.
Når jeg så kampen mot Tromsø fikk jeg en følelse av å bli hørt. Man så Brix som en tydelig defensiv midtbane, men også Furubotten var langt mer defensiv enn tidligere i sesongen. Ved flere anledning lå disse på linje, med Badou løpende forran. Dette fungerte utmerket, og ved flere anledninger i kampen der Furubotten og Brix kom ned for å hente ballen (samtidig), ble det et enormt rom forran dem som Badou utnyttet. Spesielt i andreomgang var det lett for stopperne å tre ballen forbi DM og inn i mellomrommet til Badou.
Førr Evig!
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Jeg har en lite dårlig følelse angående Glimt fremover, om frykten er reell er vanskelig å si. Det virker som om mange i glimtsystemet tror at plassen allerede er sikret etter en seier. Det er nå alvoret begynner. Kriging og slåssing, fighting og riktig uttak både mot LSK og Mjøndalen. Hvis ikke er vi tilbake til tilstanden før Start-kampen. La Bjørkan få lov til å lede ladet i en 3-4 kamper og la han ha mer innflytelse i laguttak. Er JHH tilbake tror jeg vi fortsetter med lavt press(uten å presse) og at motstanderne lett broderer seg gjennom. Grøss og gru.
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by eiriksin »

ingen87 wrote: Når jeg så kampen mot Tromsø fikk jeg en følelse av å bli hørt. Man så Brix som en tydelig defensiv midtbane, men også Furubotten var langt mer defensiv enn tidligere i sesongen. Ved flere anledning lå disse på linje, med Badou løpende forran. Dette fungerte utmerket, og ved flere anledninger i kampen der Furubotten og Brix kom ned for å hente ballen (samtidig), ble det et enormt rom forran dem som Badou utnyttet. Spesielt i andreomgang var det lett for stopperne å tre ballen forbi DM og inn i mellomrommet til Badou.
Tar vi med at Jacobsen er mer defensiv back, så har vi kanskje her hele forklaringen på at vi gjør det bedre forsvarsmessig. Men samtidig så tror jeg det er lettere å forsvare seg mot Start og Tromsø i forhold til Odd, Molde og Godset.
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Ville Lehtinen »

http://bodonu.no/jeg-er-som-et-eggeskal ... ntetgjort/

Pikant sak. Er det god presseetikk å hinte såpass mye om både spiller og tidsperiode? :shock:
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Han virker såppass ung at dette tror jeg er snakk om 2003-sesongen.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Det hadde vært mer pikant om de nevnte en spiller som ikke hadde høvla over halve byen. Da kunne man begynt å spekulere.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Zero »

Å for oss som ikke skjønner hvem dere mener? #nysgjerrig :tenk
Stian Sommerheim
Locked