Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by eidurgud »

[color=#0000FF]AN[/color] wrote:Bodø/Glimt leverte et årsresultat på 1.052.425 kroner i 2015.

- Det skal vi være godt fornøyd med, sier Glimt-direktør Bjørn Tore Hansen.

Sportslig suksess

Hovedårsaken er at A-laget endte på en bedre plassering i eliteserien enn hva klubben hadde budsjettert med.

- Det ga oss en større andel av markeds- og medieavtalen enn vi hadde regnet med, forklarer Hansen.

Ifølge direktøren utgjør differansen mellom niendeplassen som ble fasit i 2015-sesongen, og 13. plassen som skulle til for å berge fornyet eliteseriekontrakt, forskjellen på millionresultat og nullresultat for klubben som helhet.

Lavere tilskuersnitt

- Hva har vært hovedutfordringene for Bodø/Glimt i fjor?

- Vi røk ut av cupen tidlig. Dermed fikk vi mindre ut av cupkassa, samtidig som vi hadde budsjettert med én hjemmekamp i cupen som vi ikke fikk. I tillegg endte tilskuersnittet noe lavere enn budsjettert, forklarer Hansen.

Men snuoperasjonen i fjor sommer, da Bodø/Glimt plutselig vartet opp med seks strake triumfer i serien, veide altså opp.

- Hadde vi berget plassen akkurat, ville vi ha endt omtrent på «break even», forklarer Hansen.

Millioner på bok

Ut over at markedssiden samlet sett økte noe sammenliknet med året i forveien, peker direktøren på god kostnadskontroll som årsak til at Bodø/Glimt etter alle solemerker fortsatt forsvarer en plass i «grønn sone» når toppfotballklubbenes økonomiske status gjøres opp og presenteres senere i år.

For tiende rapporteringsperiode på rad.

Bodø/Glimt har levert plussresultat i fem år på rad nå, og opparbeidet seg et solid økonomisk fundament. Klubben som feirer hundre år i 2016, tok fatt på jubileumsåret med nærmere 14 millioner på bok.

- Vi har en sunn balanse, med egenkapitalprosent på i overkant av 63. Det medfører at vi har en god arbeidskapital. Det er en trygghet at vi har solid økonomi. Egenkapitalen er også en buffer mot dårligere tider, sier Hansen.

Balansegang

Den største utgiftsposten i resultatregnskapet er lønnskostnaden. Denne gikk faktisk ned med én million kroner fra året i forveien - til 22,1 millioner kroner.

Totalt beløp driftsinntektene seg til 46,3 millioner kroner, mot 45,2 millioner kroner året i forveien.

Direktøren legger ikke skjul på at det er krevende, når nøktern økonomi skal veies opp mot sportslige hensyn.

- Vi har sagt vi skal drive med basis i bærekraftig økonomi. Når det er sagt, er det alltid utfordringer knyttet til det som kommer. Det er hardt arbeid over tid som gjelder. Det er viktig å ha en nøkternhet i det vi driver med, samtidig som vi ønsker å prestere på høyest mulig nivå. Dette er alltid en vanskelig og utfordrende balansegang. Men vi er beredt på å ta det ansvaret, sier Hansen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Sviktende publikumsoppmøte. Ja den trenden har de vel klart å snu i år. De lærte vel av fjoråret?
@liverglimt
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Tja kanskje de budsjetterer med 1500?
Førr Evig!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Godt å lese at det står bra til. Etter å ha tatt grep om økonomien og fått kontroll der er det nå på tide å grep om folket og billettsalg. Ikke bare bruk ressurser på å pleie sponsorer og bedrifter, men virkelig kjøre på for å få folk på kamp.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by eidurgud »

Noen som har konkrete tips til hva klubben må/bør gjøre for å prøve å få folk på kamp?
Knuta
Posts: 10049
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Bedre vær og stadion fasiliteter. Jeg vil påstå at Aspmyra er den minst publikumsvennlige stadion i eliteserien. Så bygg en ny intim stadion med maks 5-7 tusen sitteplasser.
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nilzo »

Tror et skikkelig trykk på sesongkortsatsningen vil gi økt tilskuersnitt. Noen som vet om salget har startet?

Min samboer er LSK-supporter, og når hun ikke fornyet sesongkortene sitt ble hun oppringt av en A-lagsspiller for en hyggelig prat. Hun forklarte at hun skulle bo et år i Bodø, og han fulgte opp med at hun var velkommen tilbake neste sesong. I tillegg har de andre fordeler for de med sesongkort. Enkle ting som en gratis kaffe og popkorn på hver hjemmekamp. Er slike ting jeg savner hos Glimt, med forbehold om at det gjøres slikt som jeg ikke er klar over :)
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

eidurgud wrote:Noen som har konkrete tips til hva klubben må/bør gjøre for å prøve å få folk på kamp?
I serien om Mjøndalen ser vi spillerne ringe til sesongkortinnehavere for å dem med et år til, eller for å bidra på andre støtteordninger. Hvorfor kan ikke noen i Glimt gjøre dette? Da jeg jobbet i en bedrift som sponset Glimt for mange år siden var det veldig stas da Bengt Sæternes kom innom for å hilse på. Regner med de fortsatt har sponsorarrangement, men de gjør nesten ingenting mot oss som kjøper billetter. Å bruke noen dager på å ringe rundt ville garantert gitt positiv effekt.

Og hvorfor er dem ikke synlige i sosiale medier? Det var bra med aktivitet på FB i løpet av sesongen, men nå i dagene før sesongstart er det ikke noe særlig. Det koster ikke mange hundrelapper å profilere seg litt ekstra med annonser på Facebook for fotballinteresserte i saltenområdet - eller innebærer sponsoravtalen med AN at de kun skal annonsere der? Det er isåfall en veldig dårlig deal.

Alt dette kan i enkelthet gjøres fra kontorene på Aspmyra.
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Jeg tror ikke den aktiviteten de har på Facebook bidrar med å få fler folk på Aspmyra. Hvis de annonserer litt mer og bidrar til at folk får med seg kamptidspunkt og endringer i program så er det vel ei mulighet at annonsering kan bidra til noe. Jeg er ikke enig i at det er lite aktivitet på Facebook, men aktiviteten er mest rettet for å få folk til å like Facebook-siden ikke nødvendigvis komme på kamp.

Og så håper jeg ingen på forumet tar dette ille opp; men mange av de som kommenterer på Facebook-siden virker litt "korte". Det er mange gule hjerter og klappe-smileys og kommentarene virker veldig overfladiske "heia på bodø/gilmt verdens beste lag". Det er absolutt ikke et forum jeg går inn for å prate om kampene, spillerne, på samme måte som her inne. Selv under alias er dette et langt mer seriøst forum enn Facebook-siden. Hadde siden vært mer "seriøs" kunne jeg fort endt opp med varsling på nye innlegg og faktisk tatt meg bryet med å kommentere innleggene.



Jeg tror Glimt må begynne fra skratch - jfr "supporterkoordinator-tråden" og se på hele totalproduktet. Alt fra det som skjer før kamp, pauseunderholdning, under kamp og etter kamp. For eksempel tok Glimt 150,- i inngang på treningskampen mot LSK. Det likner jo ingenting. Hva er hensikten? Treningskamper burde være gratis. Dette er en fin anledning til å vise seg frem.

Spørsmålet fra Eidurgud burde kanskje Glimt stilt på Facebook-siden som har 35 315 følgere?
Førr Evig!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Jeg snakker om ren annonsering på facebook. For sesongkort, kampbilletter, konkurranser og andre ting. De har et rikt bilde- og videoarkiv tilgjengelig, og trenger ikke bruke mange kronene på å lage litt proffe innslag som vekker interesse. De har ressurser til å lage kampoppdateringer som blir veldig synlig, så hvorfor ikke peise litt på mellom kampene også. For annonsekronene får man desidert mest effekt av å annonsere på facebook for personer i Bodø og Salten forvøvrig fremfor å ha 1/4-side i AN to dager før kampdag. De vekker null engasjement ihvertfall.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by eidurgud »

For å ta det (nest) siste først, årsaken til at Glimt tar inngangspenger når det er Tippeligamotstandere her er utelukkende fordi det koster å få lagene hit. Det er ingen som vil reise helt hit for å å spille en treningskamp derfor er Glimt med på å betale noe av reiseregninga til lagene. Derfor ble også kampen mot LSK flyttet til en dag hvor de kunne komme og dra samme dag, slik at man unngikk hotellutgifter.

Jeg (samt representater fra både DGH og 1916) skal i møte med Glimt etter kampen mot Mo på torsdag, så tenkte jeg kunne dele noen av meningene som kommer frem her da.

Å la spillerene ta sin del av jobben for å få solgt sesongkort er slettes ingen dum idé. Kickoff for sponsorer er vel og bra, men det er ikke de som fyller stadion.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RaymondEngmark »

Jeg er reklamefotograf, og lever av å få oppmerksomheten til publikum. Alt virker! Det at de får flere følgere på FB siden, skaper bevissthet rundt merkevaren Bodø/Glimt. Det gir dem også en direkte kanal til langt flere, enn om dem skulle annonsere for hver kamp - noe de selvfølgelig også bør gjøre. I dag kan du faktisk ha et ganske så dårlig produkt, men selge så det koster etter om PR pakken er god nok. Her er Glimt kjempedårlige.

Den andre biten er selvfølgelig å lage et best mulig produkt. Her gjør Glimt en god innsats på det sportslige, men en dårlig innsats på alt rundt. La meg sammenligne; det blir som om Sulland skulle selge pene biler i gamle og slitte lokaler. Det ville gjort veldig store innhogg i omsetningen. Å tro at det ikke fungerer slik for BG, er bare tull.

Og ja, de som kommenterer på FB er nyttige idioter. Men det funker faktisk, fordi deres venner vil bli ledet inn dit fordi dem har kommentert. Og FB kan ikke være stedet for en seriøs diskusjon om Bodø/Glimt samtidig som det skal være en salgskanal, til det er det alt for mye negativt som diskuteres. Med rette, men det ser ikke bra ut når man skal selge et produkt.

PS. For øvrig tilbydde jeg meg å gjøre posterbilder for BG for et par sesonger siden. Fikk en mail tilbake om at dette var interessant, og det skulle dem komme tilbake på. Never did. Så i år gjorde jeg noen lagbilder for Storm i 5. div i stede bare for gøy.
Kristatistisk
User avatar
Glimtsupporter
Posts: 521
Joined: Thu Feb 26, 2004 4:41 pm
Location: Bodø
Has thanked: 22 times
Been thanked: 28 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimtsupporter »

Jeg er helt enig med ingen87, Bodø/Glimt må se på hele pakken. Å dra på fotballkamp må være en opplevelse, alt fra lyd, lukt atmosfære.

Jeg har tidligere nevnt Julian Jenkins, tidligere Cardiff, Servette Fc, nå jobber han med Fanalyse https://fanalyse.net
Han har mye gode tanker rundt det å arrangere fotballkamper (https://www.youtube.com/watch?v=MVdv6fiHhPk ) Liker det han sier om at de fleste fotballklubber har fokus på det de ikke kan kontrollere, nemlig det som skjer på banen, men de har ikke fokus på alt det andre rundt.

Snakket med han i fjor i London, og han er veldig positiv til å snakke med norske fotballklubber.
Verdt å sjekke ut mener jeg, bare det å se det klippet på 5 og et halvt minutt burde unne gi noen ideer.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Facebook- og Twitter-siden til Bodø/Glimt bærer preg av at det er noen på utsiden som oppdaterer. Det er jo aldri noen filmer eller bilder fra innsiden (med unntak av La Manga-dagene), eller noen i klubben som skriver noe interessant som vi ikke får fra andre kanaler. Facebook-sidene bør brukes til mer enn å informere om kampdager og lagoppstillinger. Bruk dem til å bygge sterkere relasjoner til publikum, vis at man ønsker å ha nordlendinger og andre interesserte tettere på laget. For eksempel gi spillerne hver sin dag hvor de administrerer Facebook-sidene. Det er moro for både store og små Glimt-tilhengere.

Forøvrig har RBK invitert alle skole-elevene i Trondheim til åpen dag på Lerkendal, hvor de kjører åpen trening, møte med spillerne og andre aktiviteter. I fjor høst sto Helland og Søderlund på et av byens kjøpesentre og hadde straffekonk i et oppblåsbart mål. Slike stunts kjører de titt og ofte, spredd utover hele byen. Kanskje bør Glimt-ledelsen dra på studietur til markedsavdelingen til RBK. Får Glimt gjort enn brøkdel av det de gjør vil det være en stor forbedring.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nilzo »

Husker AN i fjor lagde en sak på dårlig publikumsoppmøtet,der Torrisen uttalte at dersom noen hadde tips til hvordan få folk på kamp, så var det bare å ta kontakt.

Da skrev jeg til han pr epost:
Hei Mads,

Leste i avisen en gang at hvis man hadde tips til hvordan få flere tilskuere på kamp så var det bare å sende en epost.

Nå nettopp fikk min samboer, som heier på Lillestrøm, brev i posten fra LSK. Med info om at hun med sesongkort har muligheten til å kjøpe ekstra billetter til utvalgte kamper til reduserte priser. Brevet ligger vedlagt. Som du ser er det typisk kampene som ikke tiltrekker seg store publikumsmasser som er valgt ut. Dette gir en liten fordel til de med sesongkort, samt at det bidrar til å få folk på kamp, og da gjerne de som normalt ikke ville dratt. Om dette er noe Glimt ikke har prøvd seg på, så mener jeg det er noe som bør vurderes.

Kampdag idag, så da er det bare å sette kursen mot Åråsen, heia Glimt!
Fikk svar to dager senere
Hei,

Jeg fikk mailen din i dag - takk for kjempegodt tips! Jeg har videresendt til Runar, Kent og BTH - og anbefalt at vi kjører tilbud allerede til Mjøndalenkampen. Stå på - heia Glimt!!!
Image
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by eidurgud »

Bildet ble lite, men ser såvidt at det står "LSK-medlem" øverst. Er hun medlem av klubben, eller tiltaler LSK alle sesongkortinnehavere på den måten?


Edit: Der be det noe større, ja :skål
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nilzo »

Når jeg ser på det nå, så var det nok fordi hun var medlem ja.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by eidurgud »

Ok. Poenget ditt er uansett verdt å ta med seg videre, jeg har notert det.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Det er veldig naivt å tro at aktiviteten på sosiale medier ikke gjør folk mer interessert i B/G. Her er enkle ting som KAN gjøre Bodø/Glimt mer populære blant folk.

1) Forbedre fasilitetene

Aspmyra Stadion er en halvveis råtten arena som verken ser eller føles innbydende på Bodø-publikumet. For det første blir man møtt av.... ingenting utenfor portene. Det er totalt fravær for aktivitet, bortsett fra utenfor J hvor de tappert prøver å få solgt supportereffekter for de stakkars tilskuerne som ikke aner hvor i helvete de skal få tak i skjerfet sitt. Det er et kjipt billettsystem som forhåpentligvis er forbedret nå (men jeg tror det ikke før jeg får se det). Jeg har prøvd absolutt alt som kan prøves ut på Aspmyra. Toyota/SKS er drittkaldt, og omtrent aldri folk der. Så for Guds skyld B/G, selg disse billettene for null/niks. 50kr. for studenter, 100kr for voksne. Kanskje vi klarer å dra med 3-400 ekstra tilskuere fra Universitetet de kampene det er godt vær. Det er 20.000kr ekstra inntekter. De pengene kan dere bruke på å sette i stand noe skikkelig underholdning i pausene (egentlig et eget punkt, men kan ta det her). Mest fordi jeg er lei av de stakkars jentene i Bodø Dans og Drill som dere bare sender ut i sin sikre influensa i usle fem grader for at omtrent hele stadion skal snu ryggen til. Det finnes så mange sponsorer som gledelig gjør noe morsomt i pausene. Involver publikum så godt som overhodet mulig (stor mulighet nå som storskjermen ENDELIG (!) er på plass, syv år etter resten av TL). Over til tribunene igjen, SNN er ikke presentabel lengre. Selg den også for mindre. I realiteten har Glimt én presentabel tribune. Og den koster flesk, men det er jo der folk sitter. Kan det tenke seg at om nye tribuner hadde stått klart så hadde flere folk kommet på kamp? VIP-fasilitetene er også rimelig kjedelige sammenlignet med andres. Jeg har jobbet litt med Palmesus og de legger ikke skjul på at de er blodkommersielle, og der sier de at VIP må føles VIPete, hvis ikke er det ingen vits. Selvfølgelig skal du ha de beste setene på stadion, selvfølgelig skal det være et lite skille mellom deg og resten av publikum. Selvfølgelig skal du få litt særskilt behandling, du er jo tross alt en trofast støttespiller. Puss opp losjene, få inn ordentlig servering, prat med dem før kamp (nå peker jeg på dere Glimt) og gi dem det de "fortjener". Jeg er helt enig i det som ble sagt ovenfor. De som har sesongkort bør absolutt få en gratis kaffe til kampen. Foreslår også at Bodø/Glimt lager kaffekort, akkurat som de gjør på Narvesen osv. Hver femte kaffe er gratis.

2) Aktiviteten på Sosiale Medier

Er det virkelig mulig å være så AV og PÅ som Bodø/Glimt er? Jeg blir helt ambivalent i løpet av sesongen fordi det den ene uken er tre konkurranser, fem artikler og tre videointervjuer, neste uke er det absolutt ingenting. Takk NFF (for en gangs skyld) for å sette krav til klubbene i TL ang. aktiviteten på sosiale medier. Jeg har en rekke forslag på noe som KAN være kult å få i gang på nettet.

- To programmer som sendes på GlimtTV på klubbens hjemmeside, men som også selvfølgelig legges ut på Facebook, linkes til på Twitter osv. Disse programmene kan f.eks. være et program som sendes etter hver bortekamp, type mandager, som er et slags nachspiel av helgas oppgjør. Film fra turen, intervjuer med trenere og spillere som er litt sånn utenfor det sikre og kjedelige som intervjuer ofte er. Her tar dere med dere en dyktig student som tar seg av alt av filming osv, gir han et skikkelig kamera med god lyd og bilde og lar han gå fritt blant spillerne før og etter kamp. Inspirasjon kan være det Mjøndalen-programmet TV2 har for øyeblikket. Det andre programmet kan være noe ala Studio Glimt, som kan være på Aspmyra og sendes etter hver hjemmekamp, type på mandager. Programmene kan være på ca. 10 minutter hver og vil være til stor interesse for de aller fleste om det er underholdende nok. Kjenner jeg supportere og tilhengere godt nok så smiler vi bare en av spillerne lirer av seg en dårlig vits. Dette er IKKE vanskelig å få i stand

- Send spillerne til fotografer. Dette burde absolutt vært mandatory før hver sesong. Bildene kan brukes på posters, reklamer osv. som selvfølgelig også kan ligge på Facebook osv.

- Mer Snapchat! Egentlig bare å sende Kolstad ut med den snapchatten, han får det til. Hvis ikke kan denne personen som gjør intervjuer sendes med snapchat. Morsomt å se.

- Facebook er en utrolig god reklamekanal og Bodø/Glimt bruker den ikke godt nok. Skal ærlig si at jeg mener GLIS bruker den bedre. Mener ikke at Glimt skal bruke den på samme måte, men det finnes absolutt forbedringspotensiale. Kjør flere konkurranser. Del ut premiene denne gangen. Har fortsatt ikke fått t-skjorten jeg vant på julekalenderen 2014.

- Glimtmagasinet, hvor i helsikkes ble dette av?

3) Vær synlig i byen

Bodø/Glimt må bli med mer synlig i byen. På kampdag skal ALLE være klar over at det er kamp. Man må finne en stampub for der alle supporterne kommer. Dette er jo egentlig et kapittel i seg selv, men gode priser kan lokke folk dit før kamp. For barn bør Aspmyra nærmest være en lekeplass. Man må nesten som forelder være sikker på at når dem drar på kamp så kjeder ikke barna seg. Men tilbake til å gjøre byen gul. Bruk de støttespillerne dere har, inngå avtaler som gjør at det blir lettere å ha kampanjer på kampdag osv. om mulig. Lag vignett som dere kan ha på radio på kampdag og dagen før. Det nytter.


Jeg har egentlig mye mer jeg ville si, men nå vil jeg fortsette å se på filmen jeg begynte på. Kan utdype mer senere.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Knuta
Posts: 10049
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Jeg har 3 hovedpoeng for å få flere på kamp.
1. Folk må vite at det er kamp. Stands og underholdning i byen kvelden før en kamp også med plakater og gule flagg. Lær mye av lilleklubben Jerv som gjør dette.
2. Som Mhepa sier. Stadion fasiliteter. Mer skjerming for regn og vind. Pusse opp det mest nødvendige både utenfor og innenfor portene for en 5-10 mill.
3. Storskjerm. Som man fikk veldig seint i fjor men som vil være operativ fra starten i år.

Facebook, Twitter og dansende damer i pausen har helt marginal effekt.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by eidurgud »

MhepA wrote:VIP-fasilitetene er også rimelig kjedelige sammenlignet med andres. Jeg har jobbet litt med Palmesus og de legger ikke skjul på at de er blodkommersielle, og der sier de at VIP må føles VIPete, hvis ikke er det ingen vits. Selvfølgelig skal du ha de beste setene på stadion, selvfølgelig skal det være et lite skille mellom deg og resten av publikum. Selvfølgelig skal du få litt særskilt behandling, du er jo tross alt en trofast støttespiller. Puss opp losjene, få inn ordentlig servering, prat med dem før kamp (nå peker jeg på dere Glimt) og gi dem det de "fortjener".

Du har som alltid mye vettug å komme med, MhepA, men når det gjelder losjene så mener jeg du bommer. Det er flere av losjene som er pusset opp, og de aller fleste av de som bruker losjene fast er på hils med de fleste i systemet - både spillere, trenere og administrasjon.

Når det gjelder det andre du tar opp skal jeg ta det med videre, men f.eks billettprisene så er det neppe noe å få gjort noe med nå.

Jeg tror heller ikke Twitter har så stor effekt for å dra folk på Aspmyra. Facebook og Snapchat derimot er medier de kan bli mye flinkere til å bruke bedre.


Og når det gjelder stadion; det er ikke Glimt som eier Aspmyra, så de kan ikke gjøre noe uansett hvor mye de ønsker det. Aller helst vil vi ha en stadion som er like moderne som Aker Stadion, men det er pr. dags dato ikke mulig i Bodø. Fokuset må ligge på hvordan man kan dra folk til den stadion man har tilgjengelig til enhver tid, ikke hva som burde/kunne vært bedre med den. Det er langsiktige mål som må jobbes med over tid, mens å dra folk til stadion på kampdag er kortsiktige mål som det er mulig å gjøre noe med relativt kjapt.
Knuta
Posts: 10049
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Til Eidurgud. Ja man må forholde seg til det som er i dag, men når jeg snakker med Bodø folk som er delvis fotball fan og de som man må prøve å få på kamp så sier mange at de kvier seg for å gå på Aspmyra stadion. Rett og slett stadion. Så er da spørsmålet er det noen mulighet i samarbeid med eierne av stadion å gjøre noe?. Man har fått en storskjerm som jeg har forstått at Glimt betalte. Så det er vel ikke så firkantet at Glimt ikke kan gjøre noe eller har mandat til å gjøre det mest nødvendige.
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Folk kan være så interesserte de bare vil i Glimt på sosiale medier, men ser de det ulikt å betale 150,- for å sitte i 2 grader og regn på Aspmyra hjelper det ikke med en million følgere og daglige oppdateringer. Jeg tror ikke dagens Facebook-aktivitet lokker folk på kamp, mange følgere til tross. Glimt må se på innholdet på sin Facebook-side, og de må gjøre noe med totalpakken "kampdag". Med annonsering i forkant, synlige i bybildet, bedre fasiliteter på stadion, et tilbud på stadion i forkant av kampene og i pausen, sosiale medier i sammenheng med kamp. Masse de kan gjøre for å gi publikum et bedre tilbud.
Førr Evig!
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RaymondEngmark »

Jeg har voldsomt mange kompiser som har mistet interessen for Glimt, og dem bryr seg kun om PL. Og dette er folk som har vært veldig mye på Aspmyra oppigjennom årene. Har også noen som følger litt med, og ser en og annen kamp. Men nevner jeg nå Babenko til dem, så har dem ingen anelse hvem jeg snakker om.

Den utfordringen med PL er jo utrolig sammensatt, men husk nå på at dette er folk som er veldig fotballinteresserte, og tidligere har vært mye på Aspmyra. Det er en gruppe som det burde være relativt lett å engasjere på nytt. Men det makter ikke Glimt. Det at dem er på FB burde være nok til at dem visste hvem Babenko er - om Glimt gjorde jobben sin. For de er såpass interesserte at jeg tror ikke dem scroller forbi om det dukker opp.

Sitter med følelse an Glimt ikke har tenkt godt nok over hvor begrenset opplaget til AN er nå kontra for 10 år siden. Glimt har jo masse stoff i avisa, og dem kjører vel noen svære annonser der også? Men det er det jo ingen som leser, og alt av Glimt stoff på nett havner jo under AN+.
Kristatistisk
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

De som mener facebook har ingen effekt man forsøke å følge noen andre klubber en liten stund, og se hva de utretter. Glimt har en lang vei å gå for å bli mer åpen og folkelig, og det kan dem ikke kjøpe seg til.
Una mas cerveza.
Locked