Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2856
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 458 times
Been thanked: 159 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Gvandreassen »

Wendigo wrote:Ekte supportere holder seg hjemme for å støtte laget!
:lol:

Tenker at vi ikke tjener så mye på de kampene hvis det bare kommer 1500-2000 stk uansett, og at det kunne vært stemning med en ordentlig høstkamp i nedrykksstriden med flomlys og det som er. Kan kanskje hive opp noe sushi-mosaikk som blåser bort og klistrer seg fast på glasshuset og?
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Wendigo
Posts: 1502
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 237 times
Been thanked: 115 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Wendigo »

Den første sushimosaikken droppet fra helikopter
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
G-s-enz
Posts: 5430
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Nå har vi tre kamper som fort kan definere fremtiden til klubben. Desverre er jeg livredd for at dette går at skogen. Klarer vi å redde plassen beholder vi stammen i laget og talentene, da kan vi virkelig bygge videre på dette.

Men jeg stiller mange spørsmålstegn på hva som har blitt gjort i klubben siste året/årene.

Hvordan kunne man vurdere stallen som god nok i vinter?

Hvorfor strakk man seg ikke litt lenger i å beholde enkelte av spillerene som forsvant i fjor? Vi kunne trengt Chattos duellstyrke i år f.eks.

Hvorfor bommet man på signeringene i vinter? Man traff vel i hovedsak bare på keeperen og tildels Jevtovic(spesielt win økonomisk).

Hvorfor kom sommerforsterkningene helt på tampen? Vi kunne vunnet noen viktige poeng tidligere om det kom forsterkninger før.

Hvorfor er vi defensive i tilnærmingen til nesten samtlige kamper?

Hvorfor har vi vært så dårlig hjemme? Er det offensive spillemønsteret så dårlig at det er enkelt å stå imot forså å kontre på oss?

Er mentaliteten til spillerene god nok? De har tapt alle kampene med fulle tribuner f.eks.

Mange spørsmål som sikkert AN kunne stilt Glimt.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Larsson
Posts: 1634
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 234 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Jeg kan forsøke å svare jeg. Har ikke noen annen posisjon enn at jeg er megainteressert i Glimt og føler selv at jeg har bra kontroll på hva som skjer i FK Bodø/Glimt.
G-s-enz wrote:Hvordan kunne man vurdere stallen som god nok i vinter?
Etter tre seriekamper ledet man serien og det så svært lyst ut til at det skulle komme en utligning på Brann Stadion i fjerde serierunde. Det gjorde det dessverre ikke, men det var likevel en sterk start. Ingen skal komme til meg å forsøke å si at Glimt ikke har vært gode nok til å slå Aalesund, Tromsø, Lillestrøm, Molde og Vålerenga hjemme. Alle disse spesifikke fire kampene ble spilt på "vårsesongen" før sommersigneringene og med en bedre og også tildels mer rettferdig poengfangst i de kampene hadde man vært langt på fast grunn. Også borte mot LSK skulle man hatt to flere poeng, det samme borte mot Sogndal. Jeg føler ikke det er mange kamper denne sesongen Glimt ikke har vært i nærheten av å kunne vinne eller ihvertfall ta med seg poeng. Det er bare i de kampene hvor det har vært helt flatt batteri - og da er det ikke ferdighetene det går på, men snarere mentalt. Det er ikke det at Glimt ikke har vært gode nok - det er bare det at de ikke har prestert godt nok. Og dette kan man se på toppnivåene man har levert - slik som for eksempel hjemme mot Rosenborg eller i cupen mot S08 eller i førsteomgangen mot S08 borte. Hvis Glimt rykker ned finner man svaret på hvorfor her: To poeng mot Lillestrøm over to kamper. Tre poeng over to kamper mot Stabæk. Null poeng mot AaFK. Tre poeng mot TIL. To poeng mot VIF. Og dette er alle lag som ligger rundt oss. Ikke så mange ekstra poeng i de kampene før man kan invitere til kakefest på Aspmyra med påskriften ELITE SERIE 2017 (ja, orddelingen er med vilje).
G-s-enz wrote:Hvorfor strakk man seg ikke litt lenger i å beholde enkelte av spillerene som forsvant i fjor? Vi kunne trengt Chattos duellstyrke i år f.eks.
Når du ser på lønnen til Chatto skjønner jeg godt at man ville forsøke seg med Anders Karlsen. Karlsens poengsnitt var bedre enn Chatto sitt (sjekk det gjerne opp) og du fikk Karlsens lønnspose to ganger inn i Chattos. Lagbygging er mer matte enn folk vil ha det til eller forstår. Som da Zarek Valentin med sine 700.000-800.000 ikke ble forlenget til fordel for et mye billigere (og nesten like godt) alternativ i Daniel Edvardsen/Thomas Jacobsen. Det var ramaskrik her på forumet. Har Glimt tapt mange poeng på dette valget denne sesongen? Klokkeklart nei. Når man bygger lag må man tenke verdi og hva man får igjen for det. Glimt kvittet seg med fire millioner i lønnsutgifter i vinter og ja, jeg er enig - man burde selvsagt hentet inn etablerte Tippeliga-navn (som for eks Ole Jørgen Halvorsen), men slik ble det ikke.
G-s-enz wrote:Hvorfor bommet man på signeringene i vinter? Man traff vel i hovedsak bare på keeperen og tildels Jevtovic(spesielt win økonomisk).
Sett opp en liste over de ti beste utlendingene som har vært i Glimt. Det er virkelig magre, magre greier og det sier dessverre alt at en så average keeper som Londak garantert er topp fem. Er det én ting Glimt aldri har fikset er det utenlandske spillere. Av sikkert tusen forskjellige grunner. Alle de signeringene som ble hentet inn i sommer ble tildels møtt med stående applaus (bodøgutten Wiig som endelig skulle spille i gult, talentfulle Jonassen som ikke slapp til i Odd og spennende Babenko med en god CV), så det blir for enkelt å sitte 10 måneder etterpå med fasiten i hånd og kritisere. Ja, det ble gjort en for dårlig jobb i vinter - det er garantert Bjørkan den første til å innrømme. Da får man heller applaudere jobben man gjorde i sommer. For der traff de virkelig og det virker som at man har lært.
G-s-enz wrote:Hvorfor kom sommerforsterkningene helt på tampen? Vi kunne vunnet noen viktige poeng tidligere om det kom forsterkninger før.
For å ta Mockenhaupt er jeg HELT sikker på at han hadde lyst å spille for en bedre og mer spennende klubb enn Bodø/Glimt. Denne klubben kom aldri på banen og da muligheten til å spille førstelagsfotball i Norge kom når overgangsvinduet tok han sjansen. Det var tross alt bedre enn andrelaget i Tyskland. Det samme gjaldt nok også Alexander Jacobsen som virkelig hadde fortjent å spille for mer enn 2000 tilskuere. Hadde Glimt brukt samme summene på å hentet spillere én måned tidligere hadde man helt garantert ikke fått de samme spillerne - og ganske sikkert ikke den samme kvaliteten. Sånn er overgangsmarkedet for en liten klubb som Bodø/Glimt og dette var også noe BTH var innom på pressekonferansen da spillerne ble presentert.
G-s-enz wrote:Hvorfor er vi defensive i tilnærmingen til nesten samtlige kamper?
Fordi angrepsspillerne heter Trond Olsen, Fitim Azemi og Ole Jørgen Halvorsen. Det finnes knapt en angrepsrekke med mer fart i dette kongeriket. Glimt er dessuten ikke gode nok til å styre spillet, men her har man tatt steg med Jacobsen og Mockenhaupt inn i laget. La Berg og Normann få flere TL-minutter så vil også disse komme seg. Men jeg er enig - skal man utvikle spill og spillere er man nødt til å tørre å styre kampene. Og dette er helt sikkert Bjørkan og Mangersnes bevisste på. Men man må bygge lag steg for steg. Jeg tror det kommer.
G-s-enz wrote:Hvorfor har vi vært så dårlig hjemme? Er det offensive spillemønsteret så dårlig at det er enkelt å stå imot forså å kontre på oss?
Dette svaret henger vel litt med det ovenfor her.
G-s-enz wrote:Er mentaliteten til spillerene god nok? De har tapt alle kampene med fulle tribuner f.eks.
Jeg tror dette har mye med tilfeldigheter å gjøre. Se på Tromsø-kampen; Glimt hadde vel to i stengene før det var spilt ti minutter. Hadde man satt én av dem eller begge ville det helt garantert blitt en helt annen kamp. Trond Olsen virket resignert allerede i pauseintervjuet. Samme med Brann-kampen: Se på tidspunktene Brann får 2-1 og 3-1. Man har ikke satt seg etter pause før 2-1 går inn. 3-1 kommer bare minutter etterpå. Da blir det vanskelig å komme med noe sluttspurt ettersom Brann er best i landet på å krige.
Men her føler jeg uansett at Bjørkan har mye å gå på. Det er ikke tilfeldig at det i 4-5 kamper har vært helt flatt batteri - slik som mot Aalesund nå sist helg. Det må være en eller annen fellesnevner med disse kampene som det er mulig å studere og lære av. Om det er Bjørkans inngang til kampen eller om det er slitne hoder av all jazzingen i forkant.
Knuta
Posts: 10044
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Mye bra Larsson, men kanskje litt for ensidig hyllest av alt det Glimt har gjort. Første punkt enig. Andre punkt enig. Tredje punkt, sterkt uenig i overgangen av Wiig. Vil si det var unisont tvil på dette forumet at og for min del var dette uforståelig. Jonassen var vraket av Odd og det viste seg å være for lite research rundt spilleren. Punkt 4 enig. Punkt 5, Glimt kan ikke spille 4-5-1 som de delvis gjør, det ender alltid med flause. Punkt 6,7, Greit å unnskylde stolpeskudd og stang ut, men det holder ikke. Man skal være metalt sterke nok til å kunne snu en kamp selv om man ligger under. Det verste eksempler her er TIL og Brann hjemme. Ja mot AAFK presset vi men var helt ufarlig foran mål. Her kommer det mentale inn, og det forbauser meg mye at det ikke er innført mental bistand i spillegruppen og på trenersiden. Så er det fortsatt et spørsmålstegn om Glimts bunnivå, som antakelig er det laveste i tippeligaen. Det behøver det ikke å være, men hvorfor skjer det gang på gang som nå mot AAFK?. Sett ned en gruppe, prat med alle spillerne, trenerne og hele apparatet rundt. Det nytter ikke bare å sette seg ned å si at det er bare noe som skjer nå og da.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Skulle Chatto fortsatt ville det betydd nærmere millionen i lønnsutgifter og at Normann måtte spille et annet sted. 100% riktig å la Chatto gå da. Duellstyrken er det eneste som savnes der, men Normann er ikke langt unna på det feltet og han er milevis foran på alle andre fronter.
G-s-enz
Posts: 5430
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Nei altså Chatto var bare ett eksempel,jeg er på sett å vis enig i at det var rett å la han gå. Jeg bare stiller spørsmålene :p
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Knuta
Posts: 10044
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Ser det er en artikkel/kommentar 'Nå må dere ta ansvar' på AN i dag. Hva dreier denne seg om?:
User avatar
Kesseboy
Posts: 15805
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Larsson wrote:Det er ikke det at Glimt ikke har vært gode nok - det er bare det at de ikke har prestert godt nok.
Jeg er enig med deg i en del du skriver, men akkurat dette sitatet satte kaffen i halsen min.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
mortsto
Posts: 7417
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Wiig ble ikke akkurat hyllet her inne. Jeg var en av dem som ikke la meg i fosterstilling med en gang, men tenkte det kunne være greit med en annen spisstype på benken. Så viste det seg at mannen som tross alt hadde flest mål pr kamp for S08 i fjor, dessverre ikke var god nok. Jonassen kan vi vanskelig slakte noen for. Alle, til og med Odd-supporterne, sa dette var et kupp av Glimt. Så kan en spørre om en er god nok til å foredle andre talenter enn indreløpere og vinger i klubben. For øvrig mange gode poeng fra Larsson.

Det høres litt dumt ut, men jeg synes også at det har vært mye stang ut i år. Blant annet kampene mot TIL, AaFK, RBK og VIF hjemme. Se på kampene mot RBK eller VIF i fjor. Hvor mange ganger følte vi at vi ranet med oss poeng litt mot spillets gang i fjor, og hvor mange ganger føler vi det motsatte har skjedd i år? Håper dog ikke spillerne tenker det samme, eller går rundt med følelsen at vi er for gode til å rykke ned.
Knuta
Posts: 10044
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Vil nå si at vi haddei litt flaks i begge kampene mot Start, VIF borte, Godset hjemme(tvilsomt straffespark og frispark som overhodet ikke var frispark begge var med på å snu kampen). Stang ut, stang inn jevner seg ut i løpet av året. Dersom det er inngrodd tro i Glimt at det meste skyldes uflaks da rykker vi ned. Men enig at vi ikke har hatt den flaksen som betyr at vi raner til oss poeng, kanskje det skjer i helgen?.
Larsson
Posts: 1634
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 234 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Kesseboy wrote:
Larsson wrote:Det er ikke det at Glimt ikke har vært gode nok - det er bare det at de ikke har prestert godt nok.
Jeg er enig med deg i en del du skriver, men akkurat dette sitatet satte kaffen i halsen min.
Det må du gjerne gjøre. Jeg mener bare at Glimt har hatt lite flyt i avgjørende situasjoner og har vært maks uheldig i kamputfall. Og at man har fått dårlig betalt. Dette i tillegg til at man til dels har manglet pondus og baller. Et lag med en litt bedre spiss hadde for eksempel slått Rosenborg hjemme. Det ble U. Der har man to poeng. Et lag med mer baller og pondus hadde slått Lillestrøm borte. Det ble U. Der er det to nye poeng. I tillegg til de andre jeg nevnte blir det en del. Det er ingenting så er så uærlig og ærlig som en fotballtabell på en og samme gang. Det er få kamper denne sesongen jeg føler at Glimt har fått MER enn de har fortjent. Is my point.

Og dette med at "ting jevner seg ut over en sesong". Det gjør ikke det. Summér gjerne opp antall tvilsomme straffespark Rosenborg har hatt i mot og for de siste 20 årene. Aldri i verden at det regnestykket går opp. Den setningen er det største tullet jeg hører når man diskuterer fotball. De mindre lagene straffes hardere enn de store. Sånn er det, sånn har det vært og sånn kommer det til å fortsette.
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Håper ikke disse "Vi er for gode til å rykke ned og har hatt marginene mot oss, snart må det snu"-tankene regjerer innad i Glimt, for da er nedrykket allerede forseglet. At dette kom til å bli kamp til døra har vist seg temmelig sannsynlig siden i vår allerede, og ingen kan ha blitt overrasket 5 måneder senere over at vi nå står i sumpa med begge føttene. Håer bare Glimt også har innsett at nå er det stygge poeng som teller, ikke utvikling og kodeknekking!
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Zann
Posts: 1668
Joined: Sun Sep 09, 2012 5:49 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 43 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Zann »

Viking taper, er med det ute av medaljekampen, og har vel strengt tatt lite å spille for i de to siste kampene. I tillegg ryker tre spillere på suspensjoner, og er ute mot oss. Begynner ihvertfall å få litt tro på Viking-kampen.
G-s-enz
Posts: 5430
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Glimtshowet vises 21 i kveld på NRK2 :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

JHH og flere andre Glimt-trenere har opp gjennom årene fått masse pepper for diverse uttalelser i media. Fortjent og mindre fortjent. Jeg synes det er langt verre at Aasmund tilsynelatende virket nokså likegyldig etter dagens kamp.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Glimt-showet på NRK2 var tynne saker. Det var kokt ned til 30 minutter der Ida Maria fikk 10 av dem. Minimalt med Glimtinnhold. Var selve showet bedre?
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Synes det er en skremmende holdning av Bjørkan. Som sagt før, så virker det utad som alvoret i situasjonen er langt fra oppfattet i Glimt, godt hjulpet av en likegyldig lokalpresse. Ingen kritiske spørsmål, ingen diskusjon overhodet hvorvidt Bjørkan er rett mann, ingen mobilisering til den krigen vi står midt oppi. Det viktigste er naturligvis hva som foregår innad i klubben, og jeg håper de klarer å motivere spillerne best mulig uten å skape panikkstemning, for det er selvfølgelig en balanse akkurat det.
Men utad....vel, likegyldig er vel det rette ordet...
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Knuta
Posts: 10044
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Hadde vi hatt arbeidsjernet Furebotn hele sesongen hadde vi vært klare nå. At Glimt solgte han for 300 tusen er vel kanskje den dårligste dealen på mange år. Vi har ikke klart å erstatte han.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10477
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Hvis det var 300.000 det var snakk om så synes jeg det er uproft av Furebotn å kreve/forvente overgang før sesongen er over. Men til syvende og sist så er det Bodø/Glimt som takker ja til dette, så de må skyldes. De er jo en profesjonell bedrift, så de ansatte må forholde seg til kontraktene på akkurat samme måte som klubben må forholde seg til dem. Hvis ikke hadde vel Ruben Imingen vært uten jobb for lenge siden.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

A. Jacobsen er en god spiller, men virker ikke som hans kvaliteter kommer helt til rette i Glimt. Slik sesongen har utviklet seg har vi et stort tomrom etter Furebotn og hans kvaliteter. Normann er en strålende spiller, men det har vært altfor tynt på midtbanen ellers i år. Fremstår tidvis som et juniorlag mot duellsterke lag.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Sant! Hadde vært greit med en spiller med litt mer fysisk "presence", som kunne tatt for seg i duellene på en litt annen måte enn de hobbitene vi har på midten nå. Greit med en og annen, men litt dumt når alle er små.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Novi
Posts: 11499
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 619 times
Been thanked: 823 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Normann og Patrick syns jeg trøkker bra til, og vi trenger en A.Jakobsen som kan å spille ball og tre passninger. Jeg tror dette kan fikses på treningsfeltet, og ikke nødvendigvis en drøss med nye spillere.
Una mas cerveza.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Synes kampen mot Haugesund viser hvor viktig Normann har blitt for oss. Jeg vil gå så langt som å si at en skade på Normann på onsdag som medfører at han mister sesongavslutningen vil være helt avgjørende for Obos eller ei i 2017. Spekulasjon på høyt plan, men...

Ellers helt enig Novi, i fotball er det faktisk mulig å forbedre seg på treningsfeltet!
mortsto
Posts: 7417
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Enig med Novi. Normann har utover i sesongen lært seg å bruke musklene sin mer og mer, og Patrick kan spørre faren om hvordan han kan ruve på midtbanen som relativt liten spiller. Normann-Berg-Jakobsen-Konradsen-Saltnes betyr at det ikke er midtbanen vi skal forsterke foran neste sesong.
Locked