Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Det er neppe snakk om å bruke mer penger enn i år, men heller å bruke mer for å kompensere for manglende inntekter som følge av OBOS. Litt som Sandefjord gjorde i år. Det som skremmer meg, er om vi skal dure på og ta sjanser økonomisk uten noen som helst forandringer i den sportslige styringen av klubben. Da frykter jeg vi kan få litt vel interessante diskusjoner her om ett år... #Innsamlingsaksjon...
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

liverglimt wrote:Vi tapte en haug med kamper før vi møtte RBK i siste runde, hvorfor gjør det en forskjell?
Tja, om vi hadde hatt alt annet enn RBK i siste runde, så kunne det ha utgjort 1 eller 3 poengs forskjell, pga. det mentale ift. kampen.
Jeg tror mange av glimtspillerne tenkte at den kampen var tapt på forhånd.

Det er uansett bare spekulasjon. Uansett mener jeg det blir tull å si at marginer og flaks/uflaks ikke spiller inn når det er så jevnt i bunnen.
Hvis Glimt mot all formodning hadde vunnet den siste kampen, så hadde fortsatt mange på forumet her ment at vi hadde flaks som overlevde. Tipper få på forumet hadde ment at det var fortjent at vi holdt oss :P
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Kåre Ingebrigtsen har sagt at Glimt er det vanskeligste laget for dem å møte. Hvordan kan kampen være tapt på forhånd? Høres helt fjernt ut.

Krigskasse, sorry Mads Torrissen du har tapt min tillit. Dette er for dumt. De pengene skulle vært brukt tidligere. Styret og administrasjonen på myra virker helt bakstræversk, de går baklengs inn i verden. Intern evaluering når man rykker ned er bukken som passer havresekken. Håper årsmøtet har baller nok til å forkaste dette styret og sette inn noen som kan styre.
@liverglimt
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Kan være taktikk fra Ingebrigtsen. Jeg tror vel kanskje at Odd er hakket vanskeligere for RBK å møte :P

Poenget mitt er uansett at når man var en seier fra å klare kvalik i en av de uavgjorte kampene, eller f.eks mot Sogndal, så går det an å si at om vi hadde hatt marginene med oss, så kunne vi ha klart oss. Men det har selvsagt ingenting å si nå i ettertid.

Tyvärr iungen god glimtsesong. Et riktig sørgelig jubileum...
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Det er ikke på grunn av ungdommene, talentsatsninga og aldersgjennomsnitt at vi rykker ned. Heller det motsatte. De etablerte rutinerte ringrevene som skal bidra med rutine og erfaring har ikke stått frem denne sesongen (av de som fullførte hele i Gult). De yngste spillerne har en etter en danket ut sine eldre konkurrenter på laget. Fortserkningene vi hentet før sesongen var heller konkurrenter til den lokale talentsatsninga heller enn etablerte rutinerte spillere.

Vi fikk altså en stamme med:
1. unge uerfarne talenter (Hauge, Normann, Berg, Vinje),
2. litt eldre men uerfarne "forsterkninger" (Jonassen, Babenko, S. Thomas, Osvold, Manzon, Jakobsen)
3. litt eldre men erfarne spillere (Azemi, Bjørnbak, Konradsen, Mockenhaupt)
4. rutinerte spillere som underpresterer (Olsen, T. Jacobsen, Halvorsen)

Årsaken til at vi rykker ned er at vi mangler kategori 4- spillere som leverer. Olsen og Halvorsen leverer innimellom. Olsen hadde en formtopp midt i sesongen og leverte i 5-6 kamper mange målpoeng. Hadde en elendig start og en enda værre slutt på sesongen. Halvorsen var en av fem signeringer i sommer, han har vært brukbar men ble liksom aldri den som skulle redde oss fra nedrykk. Dessuten er det alt for få i denne kategorien. Mangel på eldre spillere med rutine og erfaring smitter helt sikkert over på treningsarbeidet.

Vi mistet Furebotn i sommer (kategori 4). Han ble aldri erstattet. Jevtovic forsvant og, men ble erstattet med Halvorsen.

Spillerne i kategori 1 har innfridd, og vel så det. Her er det masse spennende å bygge videre på.
Spillerne i kategori 2 har vært for dårlige. Når vi har hentet inn spillere utenfra har vi ikke truffet godt nok. Jeg er litt imot at vi henter uerfarne spillere som skal kjempe om plass på laget med våre egne talenter.
Spillerne i kategori 3 har innfridd, sammen med talentene er det disse som har dratt lasset i år.
Spillerne i kategori 4 har vært svært skuffende. Jeg mener at det er fraværet av disse spillerne som resulterte i nedrykk denne sesongen.

PS: fakturer Glimt for evalueringsarbeid..
Last edited by ingen87 on Tue Nov 22, 2016 12:22 pm, edited 1 time in total.
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

gavharr wrote:Poenget mitt er uansett at når man var en seier fra å klare kvalik i en av de uavgjorte kampene, eller f.eks mot Sogndal, så går det an å si at om vi hadde hatt marginene med oss, så kunne vi ha klart oss. Men det har selvsagt ingenting å si nå i ettertid.
Kan også innvende at om vi hadde hatt marginene i større grad mot oss, ville vi stått uten poeng hjemme mot Godset, eller hjemme mot LSK, eller hjemme mot RBK, osv. Den døra svinger nok begge veger.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Og uansett.. Vi måtte ha spilt borte mot RBK i løpet av sesongen. Kanskje hadde inngang til siste serierunde vært med tre poeng mindre.
Førr Evig!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Flaks eller uflaks. Det vi kan konstaterer er at Glimt hadde en haug med matchballer for å hindre nedrykk. Når man misbruker så mange er det ikke flaks eller uflaks som gjelder, men udyktighet. På mange måter virker det som om spillerne og trenerne ikke forstod at dette var matchballer, men fortsatte i samme bane og håpet at det ville ordne seg tilslutt. Til og med etter Viking kampen trodde flere at dette ville ordne seg. Men da kom det i hvert fall et lite pip fra Mats (litt merkelig) og en måned for seint.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Mange gode poenger her,jeg sa før sesongen at vi har de dårligste etablerte spillerene i ligaen ilag med Start. Fikk desverre rett. T Jakobsen hadde aldri spilt fast for noen andre enn Start. T.Olsen hadde nok spilt fast på en del lag men han virket helt utrent når sesongen startet.

Ikke har vi satset så sinnsykt på ungdommen heller,problemet vårt er at de nest yngste ikke er god nok og de etablerte bidrar lite.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Glimt har ikke råd til speider eller sportsdirektør sier Mats Torrissen. Men man har råd til å gjøre kraftige bomskudd hvert år på anbefaling fra agenter - hva kunne pengene som gikk til Babenko, Osvold og Wiig gått til mon tro? Dette med å engasjere spillere og drive sjansespill med korte kontrakter for spillere man ikke får noe igjen for er dårlig butikk i lengden.

Det er noe som heter at dersom man syns kompetanse er dyrt burde man prøve inkompetanse, det har noe for seg her.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Det siste der, det sitatet stjeler jeg.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Playmaker »

Meget godt sagt bjornage.

Fyfaen, bra mange kroner som har gått til luft. Babenko, Osvold, Wiig, Manzon(lønn), Pogorelyi..
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Hvor sa han dette bjornage?????
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Playmaker »

bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

G-s-enz wrote:Hvor sa han dette bjornage?????
Dagens AN og sak om neste års prioriteringer. De skal heller satse på å utvide og utvikle trenerstaben.

Han blir videre spurt om ikke investeringen i en speider, sportsdirektør eller lignende vil tjene seg inn fordi det blir færre bomkjøp - det er han ikke uenig i, men sier at det ikke er noe de kan prioritere. Til hans forsvar avfeier han ikke ideen om å hente inn noen med slik kompetanse i fremtiden, men at det ikke er noen planer om det.

Spillerlogistikken har en egen tråd her, og ser vi på de investeringene som er gjort er der må de jo iverksette tiltak for å minimere mengden penger som brukes på spillere som aldri slår til.
User avatar
helsvhe
Posts: 1498
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 326 times
Been thanked: 81 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by helsvhe »

Fra AN:
Etter en sesong som endte med nedrykk, og man ikke traff spesielt bra på spillerkjøpene før seriestart, har spørsmålet dukket opp igjen.
– Det har blitt diskutert ofte hos oss. Hva vi skal bruke de pengene vi har på. Det er knallharde prioriteringer, og vi har valgt å bevilge penger til de trenerne som har på seg treningsdrakt, og som er på feltet hver dag, sier Torrissen.
Vil ha alt
Han skulle gjerne sett at klubben kunne ansatt både en speider og en sportsdirektør.
– Vi har diskutert det, men det har ikke blitt noe konkret foreløpig. Etter et nedrykk er det ikke sikkert at det mest fornuftige vil være å prioritere en slik stilling. Vi ønsker å styrke teamet rundt hovedtreneren, og det gjelder å finne rette person. I en ideell verden, uten tanke på økonomi, skulle vi gjerne ansatt både en speider og en sportsdirektør. Slik som vår økonomiske situasjon er nå, så er vi ikke der for øyeblikket, sier styrelederen.
Han utelukker på ingen måte at det kan bli ansettelser i en av de nevnte stillingene.
– Det diskuteres jevnlig, og vil bli tatt opp igjen. Men det vil overraske stort om det skjer noe før jul. Det handler om hvordan vi prioriterer ressursene våre. Vi snakker fort en million i lønn, og vi må finne noen med reel kompetanse og erfaring, sier Torrissen.
– Men vil ikke en slik stilling kunne betale seg selv, om det gjør at man treffer bedre på spillerkjøp?
– Selvfølgelig, og jeg ser den, om man finner rett person med et godt nettverk. Det hadde vært gull å kunne ha en slik person fast, men det handler om økonomi. Sånn som det er nå, har vi prioritert å jakte på gode spillere, som kan forsterke laget, framfor å utvide med en stilling til i administrasjonen, sier Torrissen.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Er det ingen som har kommet på å spørre Bjørkan eller Torrisen om hva de tenker om videre samarbeid med Diambars? Vi har jo 100% suksessrate på å kjøpe spillere derfra.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Vi kunne vel gjort like dårlige 'forsterkninger' også med agenter/speidere. I tillegg kunne vi også risikert å kaste bort mange penger. Kunne nevnt haugevis av eksempler om dette. Den eneste personen som er i kontakt med Glimt som er litt agent er Sollied som klarte å overbevise Glimt at Osvold var riktig person. Jeg vil heller ha et dyktig kontaktnett i Norden først og fremst og også kontakter i diverse akademier i andre land. Det Glimt først og fremst må være oppmerksom på er å være forsiktig med spillere som ikke har spilt regelmessig på laget sitt det siste året. Det er som regel en årsak til dette. Jonassen var en spiller de fleste agentene ville foreslått til Glimt. Var det en suksess?. RBK forsøkte en haug med agenter en periode. De fleste fikk fyken etter ett år. Å tro at man får ansatt riktig agent/speider er vel like usikkert som å få tak i spillere. Det finnes absolutt ingen garanti. Da vil jeg heller ha en sportsdirektør som f.eks Thomas Berntsen i Sarpsborg som også har en hovedoppgave å speide markedet. Han er flink til dette. I tillegg er han faglig dyktig har han alltid vært en god trener. Det er viktig at teori og praksis henger sammen.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Gvandreassen »

mortsto wrote:Er det ingen som har kommet på å spørre Bjørkan eller Torrisen om hva de tenker om videre samarbeid med Diambars? Vi har jo 100% suksessrate på å kjøpe spillere derfra.
Har tenkt på det samme! Eneste som ikke var 100% var jo litj' Ndiaye. Badou og Sane ble jo gull! Bare synd vi tjente så dårlig på dem...
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Vel vi tjente vel noen millioner på dem på grunn av opprykk fra Obos og 2 år i tippeligaen. Noe som medførte store inntekter til Glimt.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Vi har ikke råd til sportsdirektør fordi det koster penger,men vi har råd til å hente en ny 11er hvert år. Også byttes de 11 ut med nye 11 neste år,kjempebra bygging av klubb Glimt. Nei her er det bare å finne frem flathendern og gjøre klar til å klaske seg i fleisen neste år også.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Også enig i at sportsdirektørrollen kanskje passer best. Det er ingen som kan garantere vellykkede spillerkjøp, men man kan gjøre tiltak for å redusere risikoen. At man fremdeles tar til seg omreisende prøvespillere og anbefalinger fra agenter som tjener på at noen kjøper spillerne deres viser at dette er en klubb som ikke tar spillerlogistikken nok på alvor.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Helt enig,en sportsdirektør burde prioriteres før speider siden han/hun dekker flere arbeidsområder i klubben. Optimalt er begge deler men får vi sportsdirektør skal jeg være ekstremt fornøyd. Men de glade amatører tar jo ikke dette seriøst som bjornage skriver.

Vel vel vi er peise nødt å beholde hele stallen om det skal bli opprykk isåfall.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Knuta wrote:Vi kunne vel gjort like dårlige 'forsterkninger' også med agenter/speidere. I tillegg kunne vi også risikert å kaste bort mange penger. Kunne nevnt haugevis av eksempler om dette. Den eneste personen som er i kontakt med Glimt som er litt agent er Sollied som klarte å overbevise Glimt at Osvold var riktig person. Jeg vil heller ha et dyktig kontaktnett i Norden først og fremst og også kontakter i diverse akademier i andre land.
1: Du har ikke fått med deg at de fleste signeringene våre de siste par åra har vært agenter fra Kevin Ingebrigtsen og venner?
2: Hvem skal ha dette kontaktnettet? Hadde det ikke vært mest effektivt om én rolle i systemet representerte dette?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Skulle vi da ansatt Kevin Ingebrigtsen som speider og betalt en dyr årslønn?. Jeg poengterer også i mitt innlegg at jeg heller vil ha en sportsdirektør som f.eks Thomas Berntsen i Sarpsborg som er hovedansvarlig for nye spillere til Sarpsborg og som har vært en suksess. På mange måter er Sarpsborg en klubb Glimt kan sammenligne seg med både økonomisk og på størrelse. I Sarpsborg har trener Bakke kun treneroppgaven å forholde seg til og er samtalepartner med Berntsen når det gjelder rekruttering men det er sportsdirektøren som tar beslutningene. Heller en sportsdirektør som er veldig aktiv enn et sportslig utvalg som i Glimt som jeg mener ikke fungerer. Ved hjelp av Berntsen har klubben skaffet seg et veldig bra kontaktnett både formelt og uformelt. Jeg har derimot ikke tro på at en speider skal løse problemene for Glimt.
Locked