Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Larsson
Posts: 1634
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 234 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Tungt å kritisere sittende ledelse når:
- Sølvplass og kampen i går mot RBK var en eneste lang onanifest fra Fredheim og Skullerud som berømmet Glimts spill. Dette er et resultat av...
- En haug med lokale unggutter; JP Hauge (to mål på Lerkendal), en 19-åring som har scoret 12 mål - primært fra indreløperposisjon, en 22-åring som er sentral midtbane på tredje generasjon og en som egentlig er indreløper som blir bedt om å ta en uvant rolle på en uvant side fordi seriens klart beste venstreback denne sesongen (også han lokal, forøvrig) soner karantene.

Pluss gjerne på i tillegg at man de siste månedene har innkassert 40 millioner på spillersalg og har gode forutsetninger for å innkassere flerfoldige flere med videresalgsprosent på han ene solgte i tillegg til Marius Lode og Bjørkan som begge er modne for større oppgaver. Og en tenåring fra Afrika som har forutsetninger til å bli bedre enn både Layouni og Evjen.

Da tror jeg vi klarer et par umusikalske leserinnlegg i løpet av en sesong og noen supportere som går inn i offerrollen såfort man ser stygt på dem. Eller hva?
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tomath »

Ser at det har kommet en sak i AN om overgangen til Layouni. Noen som kan fortelle i korte trekk hva det handler om?
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
Sniken
Posts: 793
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 128 times
Been thanked: 194 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sniken »

Agenten til Layouni som går i strupen på Frode Thomassen i forbindelse med overgangen. Ifølge det agenten skriver på Twitter skal det handle om at Layouni på en eller annen måte måtte kjøpe seg ut av kontrakten for å få sin overgang. Ellers lite konkret i artikkelen foruten at Thomassen gir uttrykk for at han tar dette med knusende ro.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Twitter og andre sosiale media er blitt Avisa Nordland sin viktigste ingrediens når de skal koke suppe på en spiker.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Novi
Posts: 11496
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 618 times
Been thanked: 819 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Må ta AN i forsvar der - de har ikke laget en 'click-bait'-overskrift av det, og skriver kun det Thomassen selv sier, og hva som kommer frem i Twitter-meldingen. AN gjør jobben med å få Thomassen's side av saken, og så har selvsagt Twitter-fuglen latt være å kommentere.
Una mas cerveza.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Det er nå et par saker til da etter Tromsøkampen hvor avisa har gjort det samme - basert sine artikler på SoMe.
Det vil si lest et innlegg på Sosiale medier og så skrevet sak på det.

Som for eksempel artikkelen om at Kjernen forlot Lerkendal i pausen hvor det refereres til en twitter-post.

Et annet eksempel er når en av de daværende skribentene på GLIS sin facebookside skrev at GLIS la ned virksomheten etter at Glimt varslet en mulig stenging av J-feltet (dette skjedde etter at siste østlandskamp var spilt) som vel genererte tre artikler (oppslag, intervju med skribent og intervju med leder i GLIS). Disse var vel kun på nett.

Et tredje eksempel var når et av medlemmene på et FB-forum om Glimt truet med å melde seg ut av gruppen grunnet kommentarer på stemningen på Aspmyra under en mandagskamp. Her endte avisa opp med å publisere en artikkel både på nett torsdag og på papir lørdag.

Hvis dette ikke hadde gitt klikk, da hadde de vel ikke publisert slike artikler.

Når det er sagt, så liver det litt opp når de henter Glimt i Steigen sine kommentarer fra twitterverdenen.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Larsson
Posts: 1634
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 234 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

J I P wrote: Mon Nov 11, 2019 1:53 pm Twitter og andre sosiale media er blitt Avisa Nordland sin viktigste ingrediens når de skal koke suppe på en spiker.
Mener du virkelig, i fullt alvor, at når agenten til en spiller som under et par måneder etter at han ble solgt (forøvrig klubbens nest dyreste salg gjennom tidene) mer enn antyder urent trav i prosessen fra klubben som solgte spilleren, ikke er en sak? At det er spikersuppe?

Isåfall håper jeg ikke du jobber innen journalistikk, for dette er en klokkeklar nyhetssak og et spor vel verdt å følge opp. De to K'ene er godt representert i dette sakskomplekset: Konsekvens og konflikt.

Edit: Dine forøvrige "eksempler" på at man koker spikersuppe fordi man "leser noe på SoMe" tyder jo på at du har svært lite greie på hvordan dette fungerer. For å forlenge tankerekken din til det ekstreme: Det er ikke en nyhetssak verdt å skrive om Donald Trump skriver på Twitter (les: sosiale medier) at han planlegger å teppebombe Teheran?
Glimt1916
Posts: 5630
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Om det han skriver stemmer er det veldig skuffende timing fra Amor, med to ekstremt viktige kamper igjen av sesongen.
Knuta
Posts: 10043
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Jeg stoler veldig på agenter og JJ i Eurosport. De er oftest sannhetsvitner. :wink:
Glimt1916
Posts: 5630
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Om det er noe i dette eller ikke er jo umulig å vite før de får ut med hva det er. Jeg tenkte mer på at agenten skriver dette på Twitter nå, og sier at Amor skal gå ut med det i media snart. Hvis det stemmer er det skuffende. Jeg synes han kunne ventet til sesongen var over.
Sniken
Posts: 793
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 128 times
Been thanked: 194 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sniken »

Det er selvsagt ikke noe galt i at aviser lager saker basert på informasjon i sosiale medier. Denne gangen er det jo heller ikke noe perifert rykte saken baseres på, men et utspill fra en spillers agent. Hvorvidt det er noe substans i denne saken vet vi jo ikke, men Amors agent vil selvsagt være en interessant kilde her.

At sosiale medier er en av flere viktige kildetilganger for journalister er mildt sagt ikke oppsiktsvekkende i 2019.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Larsson wrote: Mon Nov 11, 2019 7:04 pm
J I P wrote: Mon Nov 11, 2019 1:53 pm Twitter og andre sosiale media er blitt Avisa Nordland sin viktigste ingrediens når de skal koke suppe på en spiker.
Mener du virkelig, i fullt alvor, at når agenten til en spiller som under et par måneder etter at han ble solgt (forøvrig klubbens nest dyreste salg gjennom tidene) mer enn antyder urent trav i prosessen fra klubben som solgte spilleren, ikke er en sak? At det er spikersuppe?

Isåfall håper jeg ikke du jobber innen journalistikk, for dette er en klokkeklar nyhetssak og et spor vel verdt å følge opp. De to K'ene er godt representert i dette sakskomplekset: Konsekvens og konflikt.

Edit: Dine forøvrige "eksempler" på at man koker spikersuppe fordi man "leser noe på SoMe" tyder jo på at du har svært lite greie på hvordan dette fungerer. For å forlenge tankerekken din til det ekstreme: Det er ikke en nyhetssak verdt å skrive om Donald Trump skriver på Twitter (les: sosiale medier) at han planlegger å teppebombe Teheran?
Ja faktisk mener jeg det er en ikke-sak helt til agenten gjør som han varslet i innlegget sitt og kommer med flere fakta.

Når han er mer konkret i sine beskyldninger og det faktisk blir noe Frode kan kommentere, da kan kan stormen komme hvis det er hold i påstandene som kommer.

Hvorfor har ikke alle andre medier kastet seg over dette? Det burde de ha gjort og hatt tid til nå.

At Glimt er tøffe i forhandlingene og ikke lar en av sine viktigste spillere gå på billigsalg skulle bare mangle.

Det er heller ikke første gang at en agent blir sur hvis han får et mindre kakestykke enn han forventer.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Larsson wrote: Mon Nov 11, 2019 11:15 am Tungt å kritisere sittende ledelse når:

(...)

Da tror jeg vi klarer et par umusikalske leserinnlegg i løpet av en sesong og noen supportere som går inn i offerrollen såfort man ser stygt på dem. Eller hva?
Når vi har omtrent tidenes festsesong så langt, har ligget an til medalje lenge og spiller propagandafotball, men likevel ikke fyller stadion etter at kapasiteten har blitt redusert til det halve. Jeg vet ikke om umusikalske lederinnlegg, sure supportere, spekulasjoner om uregelmessigheter i overganger osv. osv. er det som skal til for å "vinne folket tilbake".
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5630
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Jeg har ikke tall på det, men er det ikke tilskuersvikt generelt i ES? Hvor mange var det på Lerkendal i går? 5000?

Michael Kallbäck er ikke ukjent med å gå høyt ut i media

https://www.fotbollskanalen.se/danmark- ... nd-om-mig/

https://www.bt.dk/fodbold/nadia-nadims- ... live-fyret
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

https://www.adressa.no/meninger/leder/2 ... 369681.ece

Synes denne oppsummerer ganske greit. Søndag 20-22. Snøen laver ned, og det er fem minusgrader. Er en fotballinteressert, har en muligheten til å se mange kamper fra de store ligaene gjennom helga, og også her kan en sette seg i lenestolen, jekke ei øl, og se kampen på stor skjerm inne i varmen. Det er ikke så rart at flere velger dette.
User avatar
Janco
Posts: 573
Joined: Tue Mar 23, 2004 11:49 am
Location: Bodø
Has thanked: 106 times
Been thanked: 38 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Janco »

Kesseboy wrote: Mon Nov 11, 2019 11:16 pm Jeg vet ikke om umusikalske lederinnlegg, sure supportere, spekulasjoner om uregelmessigheter i overganger osv. osv. er det som skal til for å "vinne folket tilbake".
Det er vel bare å ta en generell sjekk på hele tippeligaen, så skjønner man at det er andre som sliter vel så mye som BG med publikumsoppslutning.
Riktignok er det ikke noen andre lag som spiller like underholdende og sexy fotball, men problemet er nok uansett gjennomgående.
Selv prioriterer jeg å dra på Aspmyra, til tross for det som listes opp av "umusikaliteter og uregelmessigheter", men skjønner også sabla godt de som foretrekker tv-kamp i en god stol. Men da på grunn av vær og vind, samt at man får god dekning også på tv.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8305
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 152 times
Been thanked: 229 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Fotball på tv har sine sider, både for klubbene og publikum.

For klubbene: + god tv-avtale, sikre penger på bok (selv om beløpet kan variere mye pga tabellplassering). - lite folk på kamp, lite stemning, kjedelig totalopplevelse for dem som spiller og publikum som kommer til stadion.

For supportere/publikum: +gode seerforhold, varmt og godt, altså komfort på alle vis. - du får ikke gitt klubben drahjelp, fotballen dør litt uten folk på tribunene.

Det er sikkert flere +/- for begge.

Jeg oppsøker en stadion når jeg har anledning til det. Fotball er best live.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Novi
Posts: 11496
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 618 times
Been thanked: 819 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Syns Raymond Engmark har et poeng her: https://www.an.no/meninger/ytring/bodo- ... -4-1116982

Kritiserer manglende fotballerfaring i markedsavdelingen. Det jobbes nok bedre mot sponsorer enn mot publikum, og det inntrykket har jeg også hatt lenge. Og kan godt hende det var en riktig prioritering når Ramsvik kom inn.

Nå bor ikke jeg i Bodø, så egentlig ikke målgruppe for å komme på kamp. Men for min del er bærekraft og Action Now helt på bærtur for å få folk på kamp; jeg gir beng. Og mange gjør nok nettopp det.

"Skal jeg dra på kamp i dag? Det er bikjekaldt og stiv kuling, men Glimt er jo så bærekraftig!" Said no-one.

Vi har hatt tidenes år for å bygge profiler, og det har vi egentlig latt være opp til Eurosport. De har pratet opp Evjen, Bjørkan, Lode, Amor, mens vi har kranglet med Danny Hayes-avtale og skrytt av bærekraft.
Una mas cerveza.
Glimt1916
Posts: 5630
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Jeg tror det generelt er vanskeligere å få folk på kamp. Fotballen har mye mer konkurranse nå enn i 1993 og 2003, og jeg tror både forbund, klubber og supportere kanskje overvurderer interessen. Det var vel uansett ikke akkurat sånn at man hadde en markedsavdeling som man kan kreditere med publikumstallene i sesongene nevnt ovenfor.
User avatar
Novi
Posts: 11496
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 618 times
Been thanked: 819 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Det blir jo en svært passiv holdning til det hele. "Vanskeligere nå enn før, så da blir det bare slik." Da begynner man jo å nærme seg at det ikke er liv laga å ha en ES-klubb i byen heller.

Jeg skjønner at det er mye som holder en borte fra stadion med dårlig vær og kamp på TV. Men vi ligger altså på sølvplass og spiller underholdende fotball - så forutsteningene sportslig er der. Så hvorfor vil ikke 1000-1500 til på kamp, noe som ville vært standard snitt om vi lå på bunn av tabell?
Una mas cerveza.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Greit å slippe Pellegrino når vi møter KBK da :) Han gikk ut i pappaperm etter kampen mot Særp (Fordi han skulle operere i en hånd.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Glimt1916
Posts: 5630
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Jeg sier ikke at man ikke skal prøve, jeg sier bare at der er vanskelig. Interessen er mindre rett og slett. Det er flere enn Glimt som sliter med det. Jeg synes det er vanskelig å sammenligne antall tilskuere nå med hva som var i fks 2003, siden jeg ikke vet hvordan de praktiserte tellingen da. Nå for tiden pumpes jo antallet kunstig opp ved å telle sesongkort i stedet for hvor mange som faktisk er der (fks RBK-Glimt på søndag), men jeg vet ikke om det var sånn tidligere. Noen andre som vet?
Knuta
Posts: 10043
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Synes faktisk 2800 mot Haugesund i drittvær 3 NOV er et bra oppmøte. Verre er det med VIF hvor 2700 møter opp til nabooppgjøret mot Stabæk. Tross alt et nedslagsfelt på 1.2 mill mennesker.
Glimt1916
Posts: 5630
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Tromsø og Tromsdalen sliter også med publikumsinteressen https://www.an.no/tromso/fotball/glimt/ ... ss=granted

Eirik Bakke truer med å si opp jobben pga den lave interessen rundt Sogndal https://www.dagbladet.no/sport/truer-me ... 729974/amp

Start har en flott og moderne stadion som har en kapasitet på 14 400 tilskuere. Årets snitt: 2427 (jeg vet heller ikke om det er reelle tall) https://www.aftenposten.no/sport/fotbal ... en-uansett

I begge de to første sakene skylder klubbene på publikum, og det virker som de mener seg dårlig behandlet fordi de fortjener at flere bryr seg. De tror interessen er større enn den er.
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Novi wrote: Tue Nov 12, 2019 7:36 pm Det blir jo en svært passiv holdning til det hele. "Vanskeligere nå enn før, så da blir det bare slik." Da begynner man jo å nærme seg at det ikke er liv laga å ha en ES-klubb i byen heller.
Følger en den logikken er det vel ganske mange plasser det ikke er liv laga å ha eliteserieklubber siden dette er et problem for absolutt alle lag?
Tilskuersnitt Eliteserien 2007: 10 521
Tilskuersnitt Eliteserien 2018: 5 854
Jeg tror for øvrig alltid det har vært solgte billetter en regner når en teller tilskuere, men det er vel et større problem nå, enn før, at folk som allerede har kjøpt billett ikke kommer.

Før noen svarer at "jammen i Sverige" så er det bare delvis riktig. Lagene i Stockholm har fungert som motorer med god stemning og rivalisering, men bortsett fra der er det nedgang også i Sverige.

Hvis NØFF og klubbene hadde vært så bekymret for oppmøtet på tribunene ville de ikke tatt imot masse penger for å stykke opp og dele kamper over en rekke kanaler og til ulike tidspunkt fra fredag til mandag.
Locked