Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Med årets sportslige suksess så burde dette ha vært året hvor tribunene var fulle men det har man altså ikke lykkes med.
Det burde også vært året hvor J-feltet hadde vært stappfullt med stående syngende supportere.

En av årsakene til at J ikke fylles er billettprisene. Ja, feltet har hatt lave sesongkortpriser men enkeltbillettprisene oppmuntrer ikke den som bare skal se 1 kamp til å stille seg på det feltet. Disse prisene burde reduseres til Toyota nivå slik at man får et incentiv til å stille seg på dette feltet. Og kjøper man billett på stadion da burde dette feltet pushes inn mot ungdom og unge voksne.

Nå er vel ikke nødvendigvis supporterklubben helt enig i at J skal være åpent for alle men dette er tross alt rekrutteringsarenaen for nye supportere.

Mr. Engmark skriver om målgruppe. Han skriver at han ikke tror at Glimt treffer de med 20-40-års erfaring på myra når markedsføring skjer av folk uten tilsvarende bakgrunn.

Kanskje er det så enkelt at det ikke er disse vi behøver å nå? De med så lang erfaring har sannsynligvis funnet seg et engelsk lag i tillegg, har fotballpakke på TV og på nett og kan være mer troende til å prioritere sofakroken fordi der får de med seg begge kampene. De får også med seg når kampene spilles.

Vi må nå ungdommen og de unge voksne - det er de som skal fylle Aspmyra i fremtiden og sørge for at Aspmyra blir et fort ikke bare på banen men også på tribunen. Spørsmålet er: Hvordan får vi disse på kamp? Hvordan gjør vi Aspmyra til en fest som du ikke kan gå glipp av? En fest som gjør at du planlegger dine aktiviteter etter terminlisten og orker å kjøre i timesvis for å komme deg til/fra kamp?

Tromsøkampen var en fest, Parkenfestivalen er en fest, Opptur er en fest.
Bodøpublikummet kommer når det er fest og hadde invadert Oslo under en cupfinale.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

mortsto wrote: Wed Nov 13, 2019 9:33 am
Hvis NØFF og klubbene hadde vært så bekymret for oppmøtet på tribunene ville de ikke tatt imot masse penger for å stykke opp og dele kamper over en rekke kanaler og til ulike tidspunkt fra fredag til mandag.
Nettopp det er mitt store ankepunkt. Fredagskamper og mandagskamper har lavest oppmøte. Det er jo nesten slik at mest ihuga supporterne heller ikke vet hvilken dag laget skal spille kamper (satt litt på spissen). Mandagskamper er håpløst.
Søndag var for meg en 'hellig' dag hvor man gledet seg til kl 18.00 hvor alle lag spilte kamper og ofte var det eneste mulighet for folket å se sitt lag spille kamper ved å møte opp på stadion. Nå er det lett å bli nostalgisk men den jevne normann orker snart ikke å følge med når det sendes fotball natt og dag hele uken. Slik det har utviklet seg vil publikums tilstrømningen falle mer og mer og det nytter ikke med pauseinnslag og bluss og fandens oldemor. Folk gidder ikke. Det var forresten veldig tynt besatt på Røkke løkka da Molde sikret gullmedaljen på søndag.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Jeg har vært på Myra en gang i år. Kunne vært 2 ganger til, men været frister meg ikke i det hele tatt. Det er rett og slett for kaldt og tilbudet for å varme sjela er pølsevann eller kaffe. Nei takk, kom med noe mer. Jeg tar forøvrig lett en runde golf i 3 grader og vind, men da sitter jeg ikke i ro.

J-feltet/supporterne står på helt feil plass. De skulle bygget en liten tribune bak målet mot næringsbyggene slik at de kunne hatt sitt eget lukkede felt. Nå er problemet at enkeltbilletter kjøpes og man setter seg andre plasser hvis det er ledig og det skulle vært lavere priset. Det er noen praktiske avveininger som en del supportere overser, både med priser og pyro.

Jeg er ikke imponert over markedsavdelingen. Nå søker de etter nye folk, så får vi håpe at det kommer noen med litt gehør i supportermiljøet som tar den jobben.
@liverglimt
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Ja, det er et godt argument fra liverglimt mot lavere priser på J at ordningen kan misbrukes og folk setter seg andre steder på tribunen.
Sånn sett er ikke plasseringen i dag optimal.

Ellers i denne diskusjonen: Overvurderer vi betydningen publikumsinntekten har for klubbens økonomi?
Kan det forklare hvorfor salgs- og markedsavdelingen prioriterer slik de gjør?

I budsjettet for 2019 så utgjør kampbillettinntektene vel 10% av det totale budsjettet på 52,6 millioner.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Et snitt på 1000 fra eller til utgjør kanskje: 1000 billetter * 15 kamper * 150 gj.snitt.verdi = 2.25 M. Med andre ord - du kan fint dekke 2 heltidsstillinger KUN rettet mot å øke publikumstall, om det var målet.

I tillegg er det jo stemningen på kamp på TV, og all PR laget klarer skape utenom, som gir positive ringvirkninger inn i arbeidet mot sponsorer, og det å lokke nye spillere til klubben.
Una mas cerveza.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Sist gang ble det lokket med gratisbilletter på Toyota uten at en merket det på tribunene. Jeg tror de få som ble flyttet under tak på E-feltet, men selv der er det glissent. Jeg er tvilende til at å ansette en til person vil lønne seg. Det må jo være mulig å dra flere folk til stadion, men når annonserte gratis billetter i en toppsesong ikke får folk til å komme, hva kan da gjøres?
User avatar
Glimtsupporter
Posts: 515
Joined: Thu Feb 26, 2004 4:41 pm
Location: Bodø
Has thanked: 22 times
Been thanked: 28 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimtsupporter »

Enig med mortsto der.

Tror markedsarbeidet i forhold til å få publikum på stadion må være mer langtidsrettet enn som så.
Det må bli kult å være Glimt-supporter, det må være tøft å stille i gult på kamper.
Og her må det jobbes mye med barn og ungdom for å rekruttere de kommende publikummere.

En påstand: I dag er det mange ungdommer som spiller eller har spilt fotball, som ikke har noe spesielt forhold til Glimt.

Det kan være flere grunner til dette, men jeg tror at en av grunnene er måten det jobbes i fotballmiljøene i Bodø i dag.
Bodø/Glimt er i alle aldersfrupper det laget 'alle' vil slå. De har de beste spillerne, det best opplegget, de beste trenerne, og de andre ungdommene ser på dem med en slag misunnelse, det er det laget de har lyst å spille for, men de er ikke gode nok.

Uten at jeg har detaljert kunnskap rundt dette, så føler jeg at modellen de har i Trondheim, hvor spillere i lengre tid utfolder seg i egen klubb, kanskje bidrar til at Rosenborg den store klubben alle heier på.

Ikke dermed sagt at Glimt skal gå bort fra sin ungdomsstsning eller måte å jobbe på, men jeg tror det kan forklare bortfall av tilskuere blant dem som har spilt eller spiller fotball selv.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Jeg spilte for Tverlandet. Var alltid gøy å slå Glimt, men samtidig digget jeg Glimt, og har hatt både Øystein Gåre, Bröderna Berg, Tom-Kåre osv. som instruktører på fotballskole. Dette var jo det årlige høydepunktet som pre-teen i Bodø og Omegn...
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

mortsto wrote: Thu Nov 14, 2019 9:29 am Sist gang ble det lokket med gratisbilletter på Toyota uten at en merket det på tribunene. Jeg tror de få som ble flyttet under tak på E-feltet, men selv der er det glissent. Jeg er tvilende til at å ansette en til person vil lønne seg. Det må jo være mulig å dra flere folk til stadion, men når annonserte gratis billetter i en toppsesong ikke får folk til å komme, hva kan da gjøres?
Er jo nettopp derfor dedikerte person(er) til dette er noe man må diskutere. Å gi bort plassene som et stunt en kamp holder ikke - og det er strengt tatt noe man gjør når dette ikke er noe man føler som en av hovedoppgavene sine.

Mitt poeng er at om noen setter spørsmålstegn til verdien av flere tilskuere, så viser et enkelt regnestykke at det er snakk om mye. Kun i billettinntekter (og det er 0 i merkostnad per billett, mind you) kan man altså forsvare å ansette 2 nye (holder kanskje med 1) som jobber kun med dette. Og selvsagt har det langt flere ringvirkniger enn kun billettinntekter dersom flere kommer på kamp.

Om jeg hadde vært medlem i Glimt ville jeg spurt om akkurat dette på årsmøte.
Una mas cerveza.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Man kan forsvare det om resultatet er gitt, noe det jo ikke er.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Resultatet vil jo aldri være gitt, men det ligger jo et relativt stort lav-risk potensiale der siden man snakker om å øke et snitt fra lavt til "historisk normal".

Når Ramsvik ble ansatt ville man bli bedre på sponsorer. Var resultatet gitt? Var det bare å ansette så ville det komme av seg selv?

Det eneste svaret som er gitt her er at om man ikke gjør noe, så blir det ikke bedre med mindre noen andre sørger for at den generelle fotballinteressen øker. Selvsagt er man påvirket av trender, men man er også sin egen lykkes smed.
Una mas cerveza.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Du får ha meg unnskyldt ingen87 for at jeg klipper innlegget ditt ut av Pyro-tråden og inn i dette men svaret mitt har mer med publikum enn pyrodebatten å gjøre
ingen87 wrote: Thu Nov 14, 2019 2:59 pm Se der. Så da har det faktisk vært morsomt å være på bortekamp èn gang de siste seks årene.
I år har vi på GLIS sine kamper på Østlandet hatt større oppslutning på bortesupporterfeltet enn på mange mange år:
Bussturene til GLIS har blitt gjennomført med fra 30-50 glimtsupportere ombord
Bortefeltene både mot Vålerenga og Stabæk hadde masse folk.
Vi har vært mange på alle kampene i år med unntak av to
Odd- fredagskamp som starter klokken 19:00
Strømmen - Glimt ønsket kampstart onsdag klokken 17:00 og fikk det. At supporterstøtten de er vant med på østlandet uteble var en direkte konsekvens av kamptidspunktet.
Ingen som var på bortesupporterfeltet under Mjøndalen-Glimt vil noensinne glemme øyeblikket når Håkon Evjen avgjorde kampen i siste sekund. Stemningen har til tider vært fantastisk.

Når Brannbloggen kommer med sin sesongoppsummering på antall bortesupportere så får vi bekreftet at i år har vi vært flere på kamp enn på mange mange år.

Dette på tross av at:
Billettprisene har vært på fra 200-235 kroner for voksne på hver kamp
Enkelte arrangører har ikke gitt reduserte priser til barn/honnør/studenter på bortesupporterfeltet.
Minimal markedsføring av kampene mot bortesupportere av hjemmelaget. Markedsføringen ellers - i tillegg til medieomtale har vært at Glimt ha publisert en billettlink, J-feltet en bortesupporterartikkel, GLIS har opprettet arrangementer som så har blitt delt videre inn i forskjellige grupper.
Stor variasjon i kampdag

Likevel altså - veldig mange har vært på kamp i år på bortesupporterfeltet på Østlandet

Så snur vi nesa hjemover og oppsummerer status på Aspmyra
- Putte har vært i storslag
- Ok sesongkortpriser
- Gratis inngang for barn på hovedtribunen
- Fyrverkeri ved innmarsj
- Toppkamp-kampanje ved sesongstart
- Pausekonkurranser
- Rabatterte billetter til SNN-kunder og Coop-kunder
- Sportslig suksess
- Åpenhet fra Glimt gjennom weboverførte møter og også "Dagen derpå".
- Laksekamp og Fanzone
- Gratis kaffe og pølser på Toyota på en kamp
- Gratis inngang på Toyota på en kamp
- Kjempestemning under Bodø/Glimt-Tromsø

På tross av dette så har ikke Aspmyra blitt fylt opp.

Det etterlyses økt satsing på markedsføring av hjemmekampene.
Det sies at man må få inn en person med 20-40 års fotballerfaring. Det høres ut som en stillingsannonse skreddersydd for Runar Berg dette.
Det blir sikkert rett det for å prøve å gjøre et forsøk på nå en publikumsgruppe fra 40+ som allerede før sesongstart bestemte seg for ikke å kjøpe sesongkort, anskaffet seg diverse fotballpakker på nett/TV, og bestemte seg for å se noen enkeltkamper når det ikke krasjet med kampene til et engelsk lag.

Jeg tror ikke at dette er målgruppen vi må nå for å øke publikumstallet på Aspmyra.
De vi skal nå er de ungdommen og de unge voksne, de som fremdeles orker å stå en hel kamp på Aspmyra, som tar sjansen på å komme stemmeløs på jobb dagen etter. Fremtidens supportere.

Hvordan har de oppfattet Glimt i høst, det vil si helt siden minnemarkeringen i Odd-kampen?
La oss anta at de ikke har tilgang til AN utover de overskriftene og ingressen de leser på nett.

Det dominerende inntrykket de vil sitte igjen med er at i høst har publikum på Aspmyra røket i tottene på hverandre. Og klubben har vært i tottene på supporterne. Her benytter media en hver anledning til å slå opp alle negative momenter i forbindelse med kamp med fete overskrifter.
Disse overskriftene har druknet den positive sportslige fremgangen og jeg tror ikke at det har lokket flere til å komme seg på kamp.

Det er rart det men når nordmenn reiser over dammen til England da
- da spiller det ikke noen rolle om det er kaldt og det regner sidelengs
- da møter man tidlig opp på kamp og er inne på stadion lenge før kampstart
- da møter man likesinnede på et eller flere samlingssteder utenfor stadion
- da samler man vennegjengen og drar i lag på kamp
- da klarer man å holde seg orientert om når kampstart er og om kampen flyttes.
- da kler man seg i lagets farger, gjerne i drakta mens i Bodø så tar man knapt på seg et skjerf.

Hvor kan man ikke gjøre dette i Bodø også?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Det er nå engang medias oppgave å skrive om hva som faktisk skjer, og ikke å drive merkevarebygging for fks en fotballklubb.

Finnes det noen tall som underbygger at publikum mistet interessen når de første negative oppslagene angående supportere og blussing kom etter 13. serierunde?
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Den målgruppekommentaren er tatt ut av kontekst i Engmark's innlegg. Han poengterer at det er lite (initiell) fotballinnteresse i markedsavdelingen, og derfor klarer de i liten grad å spille på følelsene til de som er svært interesserte. Men er jo ikke bare de som skal nås her, man ønsker jo både bygge opp den emosjonelle tilknytningen til laget, og tiltrekke seg de som ønsker en god opplevelse.

JIP lister opp en rekke tiltak som er gjort, men nevner ikke det som det kanskje er brukt mest tid og mediaomtale på - Bærekraft. Og hvorfor ikke? Fordi det har ikkeno med fotball og gjøre, og det tiltrekker ikke en kjeft på kamp. Det faktum at JIP ikke lister det opp her, på tross av at det er nevnt langt mer enn noe av de andre på listen, sier vel litt.
Una mas cerveza.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

At de fronter FN's bærekraftsmål er vel ikke akkurat først og fremst for å trekke publikum på kamp, men for å sette fokus nettopp på bærekraft. Personlig synes jeg det er positivt, og jeg tviler på at det går mye arbeidstid eller penger til dette.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Vel, det er det som er frontet mest i media, og siden vi diskuterer markedsarbeid opp mot å få folk på kamp her syns jeg det er relevant. Klart det brukes tid og ressurser på det, og må vel anta at det er tid som kunne vært brukt på andre ting. Spesielt i år savner jeg profilbygging i langt større grad, ettersom man nettopp har/har hatt så store profiler i laget.
Una mas cerveza.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

F.eks. dette:

https://www.facebook.com/17122314959133 ... 719515115/

Jada, det er politisk korrekt, men det trekker ikke en eneste mer publikummer til siste kamp. Ikke klarer man inkludere en spiller her heller, for å lage et snev av kobling til fotball. Må da være lov å mene at dette er på bærtur?
Una mas cerveza.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Dette er ikke mye merarbeid for oss, dette er ting vi gjør uansett. Vi skal ha kamppartnerskap, vi skal uansett ha inspirasjonsarenaen VINN, det er bare tematiseringen av møtene vi knytter til bærekraftsmålene, barn og ungdomslag skal uansett gjøre sosiale ting. Dette er en måte å verdisette det på. Det er ikke slik at vi har ekstra stilling, eller bruker tid vi skulle bruke på noe annet. Dette er ting inn i det vi allerede gjør.
https://www.an.no/glimt/bodo/fotball/na ... 5-4-974515
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Jeg syns fortsatt fokuset er feil, og tror det finnes bedre budskap for å skape lokal entusiasme (og dertil høyere tilskuertall) enn bærekraft. Om man snur på det, og sier at dette er positivt for å få folk på kamp - ville det da vært type 2,200 på siste kamp dersom man hadde profilert seg annerledes? Er vel mer nærliggende å tro at det er større potensiale til å få flere på kamp enn færre.
Una mas cerveza.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Som jeg skrev tidligere så tviler jeg på at dette er for å trekke folk på kamp. De knytter noe positivt til kampsponsorene, og jeg klarer ikke å se noe galt med det. Kampsponsor har man uansett, og så lager de en ting rundt dette i stedet for noe annet. Jeg foretrekker nå bærekraft fremfor fks dette https://www.an.no/glimt/lokker-med-sexy ... -33-714533

Selvfølgelig kan Glimt bli bedre på å profilere seg mot potensielt publikum, men jeg tviler på at det store planen i år var å få folk til å gå mann av huse på grunn av interessen for FN's bærekraftsmål.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

J I P wrote: Fri Nov 15, 2019 1:26 pm Du får ha meg unnskyldt ingen87 for at jeg klipper innlegget ditt ut av Pyro-tråden og inn i dette men svaret mitt har mer med publikum enn pyrodebatten å gjøre
ingen87 wrote: Thu Nov 14, 2019 2:59 pm Se der. Så da har det faktisk vært morsomt å være på bortekamp èn gang de siste seks årene.
Stemningen har til tider vært fantastisk.
Siden du velger å ta det ironiske innlegget mitt ut av kontekst å sitere det her, må jeg bare presisere at det du oppsummerer her var poenget mitt. Det er fantastisk stemning på kampene, uten en eneste bluss! Men det tar vi i en annen tråd ;)

Hva er det som gjør at Glimt i Sør har så god oppslutning på turene sine? Alle som har vært på tur med GLIS vet hvor fantastisk stemninga og ramma rundt borteturene er. Hva er suksessen og hvorfor får man ikke til dette i Bodø?

- GLIS: Samling på Champs (?) før avreise, BODØ: folk drar rett til stadion
- GLIS: Busstur med øl og allsang, BODØ: folk drar rett til stadion
- GLIS: Billettkø med dertil egnet allsang, BODØ: Folk drar rett inn til stadion
- GLIS: Kamp med bredt repertoar av sanger, i tillegg til stor grad av "ad-hoc-tekster". BODØ: Bredt repertoar av sanger
- GLIS: Etter kamp avreise med buss, med øl og allsang. BODØ: Sette seg i bilen å kjøre hjem
- GLIS: Feire / sorge over kampen sammen på Champs (?). BODØ: Sitte i sofaen hjemme og feire / sorge over kampen mens man ser 20:00-kampen.

Vil sammenlikne det med å dra på fest. Med GLIS får du både vors og nach, mens i Bodø drar du rett på fest og hjem etterpå. Hvorfor blir det sånn? GLIS'ere setter av en hel helgedag til å reise ut på tur, mens i Bodø er det såvidt man har tid til å avse to timer i helga. Jeg tror dette er en spiral. Glisere vet de får mye moro og sosialt samvær på disse turene, og man etablerer nye vennskap og kontakter. Da blir det også verdt å sette av såpass mye tid til det. Sist jeg var og tok noen pils med "J-feltet" før kamp var det kanskje 20-30 stykker på Picadilly, og da var det annonsert at det skulle være på Sportsbaren. De fleste som var der kjente jeg fra før, og det er supre folk så jeg storkosa meg på Dilly, men etter flere år med denne tradisjonen blir det ikke flere. Jeg vil driste meg til å påstå at det var flere folk til stede da 1916 hadde samlingssted på Hunter? Jeg synes denne delen av fotballkulturen bidrar til å gi en enda bedre opplevelse av å se fotball live. Og nei, man må ikke drikke alkohol.

Jeg vil tro at alle som drar til England er innom en lokal pub før kamp? I Liverpool må du være der mange timer før kampstart skal du være heldig å få plass på de mest "berømte" pubene nær Anfield (eks. The Park , The Albert og The Sandon hvor jeg var sist). For meg virker det som om at det er like vedtatt og nedskrevet som at man skal se selve kampen. Skal man se kamp på Anfield er dette en del av opplevelsen.

Å dra på kamp sammen med GLIS minner meg mye mer om den kulturen, enn det vi har i Bodø. Det å ha en "bule" der man kan møtes, fyre seg opp før kamp, ta noen pils/cola og prate med likesinnede, tror jeg er undervurdert. Jeg synes at det fra supporterhold bør jobbes med å lage en "bule", som er allment kjent, og der det er naturlig å møtes også utenfor kampdager. Picadilly kan kanskje bli det, men da må det opp i dagen. Du skal være ganske inne i supportermiljøet for å vite at folk samles på Picadilly før kamp.
Førr Evig!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Åpent møte på Aspmyra i morgen kl 14-15.
...

Velkommen til åpent møte i FK Bodø/Glimt!
Vi inviterer supportere, medlemmer, presse og alle andre interesserte til Aspmyra Sportsbar tirsdag 19. november fra klokken 14:00 til 15:00.
Det vil bli servert kaffe og te.
Hovedtrener Kjetil Knutsen og daglig leder Frode Thomassen stiller. De vil informere om siste nytt fra klubben, og det vil være muligheter for å stille spørsmål til slutt.
Andre fra klubben vil også være til stede.
Har du ikke mulighet til å komme, men ønsker å stille spørsmål? Send oss en mail til regine@glimt.no, så skal vi se om vi får stilt spørsmålene for de.
Det åpne møtet vil bli livestreamet på Facebook.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Ville Lehtinen »

NRK Innafor-Vilde intervjuer Glimt i Sør om menn og følelser: https://tv.nrk.no/se?v=MDDP12100719&t=942s
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Når ble dette filmet?
Treningskampen i vinter?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Yepp, under og etter treningskampen mot Vålerenga.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Locked