Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Forskjellen på en vanlig treningsleir og 'en lukket treningsleir' med eget charterfly og velsignelse fra smitteoverlegen i Bodø kan ikke sammenlignes. Glimt har mistet 3 ukers trening i en veldig viktig oppkjøringsperiode på grunn av 2 corona utbrudd etter normal opphold i Bodø med vanlig sosial samvær. Det er kritisk og så finner man en løsning som jeg mener er det beste også når det gjelder smittevern. Litt merkelig forresten at man ikke vil arrangere skirenn i Norge men sender Holmenkollrennene til Sveits og sender norske utøvere dit. Det er ikke noe 'lukket' arrangement men løpere og trenere og støtteapparat fra hele verden unntatt Asia. I disse tider ser det ut som sunn fornuft begrepet er i ferd med å bli borte, med eller uten Runar plakater.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Vi er tilbake til "sunn fornuft" ja. Mener du fortsatt at det vil vise seg i løpet av 2021 at Sverige valgte den rette tilnærmingen til pandemien?
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Jeg har ikke nevnt Sverige, men forholder meg til Norge. Det er klart det enkleste er å følge flokken da slipper man å tenke selv.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Crazy horse wrote: Wed Feb 24, 2021 3:56 pm Joda, men poenget var at ingen av dem er nødvendige. Og hvilke reiser er egentlig nødvendige?
Den åpenbare nyansen er at disse idrettsutøverne (og deres særforbund mm) er helt avhengig av å delta i KONKURRANSER (ikke trening) for a) å utøve idretten sin, b) oppfylle kontrakter og derfor c) ha et inntektsgrunnlag for både utøver og forbund. Og derfor kan man si at dette er en langt mer nødvendig reise enn det Glimt skal ut på i morgen.

Glimts treningsleir er ikke nødvendig i det hele tatt for å kunne senere stille 11 spillere til seriestart eller CL-kvalifiseringen, og følgelig gjøre opp sine forpliktelser. Glimts treningsleir er et resultat av at de ønsker å stille BEDRE forberedt til å møte disse forpliktelsene. Og følgelig ikke «nødvendig» etter min mening.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Knuta wrote: Wed Feb 24, 2021 4:37 pm Jeg har ikke nevnt Sverige, men forholder meg til Norge. Det er klart det enkleste er å følge flokken da slipper man å tenke selv.
Du skrev det når du skrev om sunn fornuft i fjor. Spennende om du fremdeles står bak den uttalelsen nå. Og hvis flokken er helsemyndighetene, så følger jeg den ja.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Jeg finner det positivt at media gidder skrive om Glimt selv i disse tider hvor ikkeno skjer. Ingen kamper og ikke engang spillere inn eller ut, men likevel bruker nasjonale medier spalteplass og tid til å nå ut til andre klubber for reaksjoner.

Sett fra over dammen blir hele opprøret rundt dette rimelig 'nisselue' og jantelov, imo. "Siden ikke alle andre kan/vil, så skal ikke dere heller."
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Jeg avslutter nå. Er det sunn fornuft å ikke arrangere mesterskap i Norge, men å la andre land overta som Håndball_EM for kvinner og nå Holmenkollrennene. Det hadde vært en viss form for fornuft dersom vi ikke sendte utøvere til disse arrangementene som vi ikke vil ha her men det gjør vi. Hadde ikke NFF med Lise Klaveness stått på som f.. i 2020 med å lage en protokoll og beinharde retningslinjer for toppfotballen og bare overlatt dette til helsemyndighetene hadde vi ikke hatt et lag som heter Glimt som serievinnere i 2020. Mange mener fortsatt at vi ikke skulle hatt noen form for fotball i 2020. Jeg følger aldri noen slavisk men følger det som er fornuftige corona regler med avstand, hygiene og unngå store forsamlinger. Det holder.
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Buster »

Det er så mye dobbeltmoral fra norske myndigheter i toppidretten at jeg forstår godt at Glimt rømmer landet for å få betingelser de kan leve med. Hvor er logikken i at skirenn, hopprenn, håndballmesterskap og fotballkamper avlyses i Norge hvor det er lav smitte, og flyttes til land med høy smitte, og gjennomføres med de samme utøverne - også norske utøvere. Det stenges for kamper i Norge, men de samme kampene spilles i andre land, mens vi sitter i Norge og ser det på tv. At vi ikke tar vår del av ansvaret for å arrangere idrett i Norge er usolidarisk. I stedet for å legge til rette blir utøvere straffet med karantene og isolasjon. Hvis ønsket til Norge var å stenge all toppidrett gjør de en god jobb. Da forsvinner de eneste lyspunktene i denne gudsjammerlig kjedelige corona-hysteri tiden.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

De som ikke liker at B/G tar det kloke valget i år også kan ta seg en bolle, klubben valgte i fjor å ikke permitere og det vant de stort på. I år har de etter 2 ganger i karantene pga. Covid-19 i eller rundt A-laget her i Norge valgt å å dra utenlands under så strenge regler at de fleste av oss ikke vill ha valgt dette frivillig, men de gjør det for å få forberedt seg selv best mulig til å gjøre sin jobb. Alle andre lag kan gjøre det samme om de har lyst. Problemt her i Bodø et at klubben bare har Nordlandshallen som alternativ innendørs, men den brukes av mange andre også og smittevernsmessig er ikke det holdbart. Pluss at dekket i hallen er for dårlig slik at skader letter oppstår og burde vært skiftet for mange år siden. Derfor valgte de å trene ut på Aspmyra så langt det lot seg gjøre, men med så mye snø og drittvær vi har hatt i det siste så er ikke det akkurat optimalt for å si det mildt. Så da er valget å reise annen plass i Norge som ikke er annbefalt egentlig i hennhold til FHI og regjeringen eller dra utenlands hvor man kan virkelig gå inn i en boble og få trent på skikkelig underlag i fine temperaturer. Tror de fleste hadde valgt det samme om de kunne som idrettsutøver i hvertfall.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Jeg synes det er greit med skimesterskap og lignende og gløtter faktisk litt på det også, mens jeg venter på fotballkamper, og det er fint at Norges utøvere stiller opp. Når det går bra, så tenker jeg at det er fordi hele organisasjonen tar smittevern på alvor. Den tilliten gir jeg glimtsystemet også.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Jeg er ikke sjøl medlem i klubben, men lurer på om noen andre har tenkt tanken om å fremme en sak for årsmøtet, at Glimt bør forsøke å påvirke fotballtinget i retning av en boikott av Quatar-VM?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

Kesseboy hvorfor i alle verden skulle de det? Akkurat som at FIFA hører på en pitteliten klubb fra nord for moralsirkelen! Når de kjørte mesterskap i Russland med all den støyen som var før så kjører de Qatar også. For at FIFA skal høre etter må det være de største som generer mest penger som sier i fra og de største sponsorene alla Coca-Cola, Nike, Adidas etc. Altså de som kan gjøre at det svir i pengboka til de smålig korrupte herrene som leder FIFA, alt annet gir de seg beng i. I stort sett alle store organisasjoner alla dette er pengene og makt som rår dessverre og er fryktelig korrupte.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Alt må starte en plass. Klubbene tar det opp på fotballtinget, som er NFFs høyeste organ. Representanter for NFF i UEFA tar det opp der, så blir det mas og kjas så plutselig ser Coca-Cola at de kan tjene på boikott. Sånn starter en snøball å rulle fra Bodø!
@liverglimt
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

liverglimt wrote: Thu Feb 25, 2021 8:04 am Alt må starte en plass.
Nettopp, noen må starte. En ung mann i Polen med navn Lech Walesa startet en liten fagforening i Polen, som endte opp med frigjøring av landet, og til slutt et opprør i hele Øst Europa som kulminerte med Sovjet Unionens oppløsning. Det verste man kan gjøre er bare å sitte med hendene i fanget. Klart at topplaget i Norge blir lagt merke til som etter hvert har fått media dekning i hele Europa og USA. Det ville vært tøft og riktig av Glimt å ta en slik beslutning.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Dette med at Norge har en «plikt» å bidra i «idrettsdugnaden» er definitivt noe av det jeg skjønner minst av i den idrettsdiskusjonen. Norge har en plikt til å ta vare på de som bor her. Om fagmyndighetene vurderer det til 1% sannsynlighet for at ei dame på 70 på Konnerud kan dø hvis verdenscupen kommer til Drammen og sørger for et smitteutbrudd synes jeg ingen forbund, og aller minst utenlandske, skal problematisere dette.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

jonsnow wrote: Wed Feb 24, 2021 11:29 pm Kesseboy hvorfor i alle verden skulle de det? Akkurat som at FIFA hører på en pitteliten klubb fra nord for moralsirkelen!
La meg svare på et spørsmål med et spørsmål: Stemmer du ved valg?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by poteten »

Tenk om alle tenkte litt mer pragmatisk enn så innihelvete prinsipielt hele tiden.
Kritisk
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Problemet med Qatar-boikott er at man da vil sage ned en del av greina man sitter på. Derfor vil ikke de store klubbene gjøre dette. Liverpool fikk godt betalt for Coutinho fra Barcelona som har masse Qatar-penger. Derfor vil ikke de være offentlig motstander. Et annet problem er at klubbene i stor grad vil motsi seg selv. De kan gjerne la seg krenke av arbeiderne i Qatars rettigheter, men Amazon - hvis ansatte lever på minsteminimumslønn og knapt nok det - pøser penger inn i fotballen gjennom TV-avtaler, etc. Og disse pengene på toppen vil naturligvis nå bunnen lengre ned gjennom overganger og lignende.

Og for meg vil et slikt forslag være hult og oppfattes som et mediestunt fra Glimts side. Jeg er stor motstander av lakseoppdrett og konsekvensene dette påfører naturen. Glimt holder Action Now-fanen høyt, men tar imot flere millioner i året i sponsorbidrag fra laksenæringen. Dette er en meget underkommunisert selvmotsigelse.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Siste selskap inn i action now-prosjektet til Glimt er coca cola :lol:
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glenn P »

Larsson wrote: Tue Feb 23, 2021 5:33 pm
Glenn P wrote: Tue Feb 23, 2021 3:52 pm Blir de syke der så er de jo ferdigisolert, så saken er biff :D
Og hvis sykdommen slår til som den tidligere har gjort hvor intensiv behandling er nødvendig? Selv forholdsvis unge maratonløpere har fått behandling i respirator pga dette viruset. Det er ikke alle som er frisk og rask tre uker etterpå...
Uff, nå må man vel stenge alle DNT-hytter også? Bare å kjøre på med vinterferie, hurra. Håper de kommer seg ned fra fjellet i ferien sin så de ikke må i respirator på Fondsbu. Kan bli hentet ut med snøscooter, så det er jo ikke noe å tenke på. Alle har vel godt av en luftetyr om de har en liten dæsj Corona. Og hva med de tre som har forlatt hytta ut på videre tur?

https://www.avisa-valdres.no/korona/dnt ... -54-566816

Nei, tenker beslutningen Bodø/Glimt har gjort i samråd med flere instanser er godt nok "forsvart". Bare å komme seg vekk fra kaoset her i Norge
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

Kesseboy wrote: Thu Feb 25, 2021 9:59 am
jonsnow wrote: Wed Feb 24, 2021 11:29 pm Kesseboy hvorfor i alle verden skulle de det? Akkurat som at FIFA hører på en pitteliten klubb fra nord for moralsirkelen!
La meg svare på et spørsmål med et spørsmål: Stemmer du ved valg?
Stemmer blankt de siste valgene da det politiske systemet i norge er lagt opp på en måte som gjør at hvem man stemmer på har for lite å si. Man får ei suppe av politiske broilerer som bedriver hestehandler og politikkene er mer eller mindre stort sett akkurat den samme uansett hvem som styrer da det er for mange partier og man ikke får noen rettingsendring. Da man ikke får et parti som har makten alene og kan styre etter sin politikk, men får en haug av partier som ingen er fornøyd med og ingen er ekstremt missfornøyd med og man står på stedet hvil.
Synes B/G skal holde seg langt unna politikk og å gjøre seg upopulær blant de høye herrer er ikke det smarteste men du som er så engasjert kan godt holde ditt forslag så kan jeg være med på å stemme det ned! @Kesseboy
Er greit å være naiv, men ser helst at klubben ikke er så blåøyd som det du vill at dem skal være. Larsson beskriver mekanismene i dagens fotball meget godt. Det er pengene som rår og å legge seg ut med dem som har pengene er ekstremt uklokt som liten klubb.
User avatar
Vix
Posts: 744
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 121 times
Been thanked: 119 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vix »

Uansett så har laget nå reist, 26 spillere og 10 i støtteapparatet, melder AN.
Vi noterer at Junker, Tounekti og Boniface alle er med, heldigvis. Det samme er feks Adan Hussein,
mans Elias Melkersen såvidt jeg kan se blir igjen i Bodø.

https://www.an.no/disse-glimt-spillerne ... -4-1373260
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Okei, jeg legger denne diskusjonen død før det blir ufint :lol: .
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Fint at Boniface blir med. Flott av Glimt.
Locked