Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Larsson
Posts: 1635
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 236 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Det er prisen å betale ved å reise og tolke «nødvendig» på den måten de har gjort. Hvis ikke Glimt har kalkulert med hat og lite forståelse har de bommet.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Hvis jeg skulle ha brydd meg om alle hatefulle meldinger fra nettroll ja da skulle jeg nok vært innlagt. Mennesker plukker opp det som passer dem og avviser det som ikke passer. Mange tror nok at Glimt har dratt på en vanlig chartertur til Spania og har noen treninger innimellom. Hvis man prøver å fortelle hva de gjør og hvordan de bor og hvordan de har strengere smitteregler enn den vanlige mannen i gata i Bodø så blokkerer man. Da er det nytteløst. På samme måte som jeg påpeker at jeg synes det er dumt når det er høy smitte på Mortensrud i Oslo at man da stenger ned en kafe på Andenes. Nei man skal ikke kommer her og komme her.
Larsson
Posts: 1635
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 236 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Jeg tror de aller, aller fleste som deltar i denne debatten har både a) satt seg inn smitteregimet og b) inneforstått med årsaken og bakgrunnen for at Glimt handler som de gjør. Skikkelig stråmannsargumentasjon, dette.

Det er ikke poenget til kritikerne og det har det heller aldri vært. Det er _signalet_ man som klubb sender som kritiseres.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16626
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Signalet til vintersportutøverne og Molde og Landslaget er kliss lik.

Det er strengt tatt ikke nødvendig å delta på konkurranser midt i en pandemi.

Så den signaleffektargumentasjonen kan de stappe et visst sted.

Nei. Det er faktisk ikke whataboutisme. Det er snakk om dobbeltmoral..

De kan ta rennafart å løp straka vegen på nordishave og der kan di ronk kobbkuk til kræftn tar dæm.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Larsson wrote: Sun Feb 28, 2021 3:54 pm Jeg tror de aller, aller fleste som deltar i denne debatten har både a) satt seg inn smitteregimet
Skulle ønske du hadde rett. Nå har jeg imidlertid lest mange debatt innlegg på AN og flere sier at de gjerne ville reist på ferietur til Spania som Glimt gjør, men at de velger å holde seg hjemme. Jeg skulle ønsket at det ikke var nødvendig for Glimt å ta turen, men de kunne risikert å få en tredje corona avbrudd i Bodø og det ville vel betydd takk og farvel til topplassering i år. Tror nok de samme som kritiserer gjerne vil at Glimt vinner og jeg tror nok ar når serien kanskje starter opp i april så er Spania turen glemt. Signal effekt er et ganske kortvarig fenomen.
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Sulliken wrote: Sun Feb 28, 2021 4:03 pm Signalet til vintersportutøverne og Molde og Landslaget er kliss lik.
Det stemmer bare ikke. Det er forskjell på konkurranse og trening. Og utover det er jo argumentasjon som dette nettopp et bevis på hva som skjer når noen pusher grensene. Når noen gjør noe, hvorfor skal ikke "vi" kunne gjøre det samme?

Om man argumenterer med at treningsleiren er trygg, så argumenterer man for at det er ok at de som har økonomien til det kan kjøpe seg ut av situasjonen som vi andre sitter fast i. Ganske mange, både bedrifter og privatpersoner, har råd til det samme, og burde da kunne gjøre det uten problemer. De fleste gjør heldigvis ikke det.

At det sportslig sett er lurt er det derimot ingen tvil om, det er udiskutabelt. Vi får en sportslig fordel fremfor andre norske klubber.
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Økonomi og sportslig fordel er ikke noe nytt. RBK, Molde, Brann og VIF har jo brent millioner for å kompensere for dårlig sportslig utførelse i mange år. Der små klubber må få alt til og klaffe har disse andre ved flere tilfeller kommet seg gjennom ting ved å legge penger på bordet. Noen med bedre hell enn andre.

Glimt har jo tjent seg noen kroner gjennom langsiktig jobbing siste årene. Skulle bare mangle at de drar på treningsleir. Garantert flere norske klubber som ville gjort det dersom økonomien tillot det. Se bare FKHs svar på å bli invitert med av Glimt.
Una mas cerveza.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16626
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

@Glimt1916.

Jo. Det er det. I det store bildet. Det er ingen som holder en pistol til hodet på Molde eller andre idrettsutøvere der ute. De får fremdeles holde på med sin idrett mens vi resten sitter på hjemmekontor. Å delta i konkurranser er strengt tatt ikke "nødvendig" reise i pandemien.
Punktum.

Idrett er i bunn og grunn betydlingsløs underholdning.

Når DET er sagt, så støtter jeg både Glimt, Molde, fotballandslaget og vinteridretten.

Poenget mitt er at det er kvalmt å se de som retter pekefingeren mot Glimt med hyller alle de andre.

I det store bilde er det kliss likt.


Edit:
Jeg kjenner folk som er null interessert i sport. Og for dem er det klink likegyldig om utøverne er i konkurranse eller ikke. "De skulle holdt seg hjemme alle sammen", er bunnlinjen hos dem.
Selv om jeg er uenig i det, så er det et standpunkt det er lett å forstå.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Du kan sette så mange punktum du vil, det er forskjell på trening og konkurranse. Hadde Glimt spilt Europacup nå hadde situasjonen vært en helt annen. Om det allikevel ville vært riktig å også da la være å reise er en annen diskusjon.
Sulliken wrote: Sun Feb 28, 2021 4:03 pm Nei. Det er faktisk ikke whataboutisme. Det er snakk om dobbeltmoral..
Å beskylde motparten i en argumentasjon for hykleri og dobbelmoral i stedet for å fremme argumenter er definisjonen på whataboutisme.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Enig med Sulliken. Det er alltid noen som skal være moral politi og passe på at man alltid gjør det som passer inn i et system. I utgangspunktet er det lite som er nødvendig i livet unntatt det å få mat slik at man overlever. Det er jo heller ikke nødvendig for Bodø å ha et fotballag. Men når vi først har det så må man gjøre det som skal til for at laget skal prestere og så lenge lagets gjøremål ikke går ut over noen andre og er innenfor et anstendig nivå så støtter jeg laget og deres valg 100 prosent. Tror også Glimt gir blaffen i nett troll der ute.
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Synes ikke du skal kalle folk som er uenige med deg for nettroll.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16626
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Akkurat det siste har du rett i. Å være uenig er det ikke noe galt i. Vi trenger ikke slenge kallenavn på hverandre, knuta.

Men som sagt. I det store bildet har det ingenting å si om det er konkurranse eller ikke. Det er haug med mennesker som reiser utenlands for å få gjort jobben sin, som i bunn og grunn er drive underholdning.

Molde MÅ ikke møte opp til kamp. Vintersportutøverne MÅ ikke starte løp, etc.

Men å si at det å peke på dobbeltmoral og doble standarder er whataboutisme er å strekke den strikken langt. Jeg er riv røskende uenig i det.

Jeg er litt djevelens advokat her. JEG har ingen problemer med noe av det, så lenge smittevern er i fokus.

Og der legger jeg denne død for min del.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Nå mente jeg nett troll som florerer i diverse media og ikke på dette forumet. Her er det diskusjon og det liker jeg. Jeg tenker på kommentarfeltet i diverse aviser som er direkte ufine.
Larsson
Posts: 1635
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 236 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Knuta wrote: Sun Feb 28, 2021 8:05 pm Enig med Sulliken. Det er alltid noen som skal være moral politi og passe på at man alltid gjør det som passer inn i et system.
Du kaller det «system», jeg kaller det lover, regler og anbefalinger som er satt til livs for å ivareta felleskapets beste.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8312
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 155 times
Been thanked: 232 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Fotballen gjorde 2020 til et mye bedre år for meg, og mange andre, enn det ville vært uten den. Det handler noe om kvaliteten på de litt kipe hverdagene.
Jeg tror spillerne virkelig trenger et treningsopphold i varmere strøk, for å kunne stå en ny sesong i år.
Ville ikke protestert det minste om en annen klubb gjorde det samme som Glimt, men heller hatt god forståelse for valget. Tipper flere kommer etter snart.
Fotball er nesten alltid morsomt
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

God morgen!

Jeg syns at "Vi skal dra på treningsleir" fortjener en egen tråd her på forumet men det blir vel litt for mye jobb for moderatorene å flytte innlegg over samt at en del andre innlegg/tema går litt inn i hverandre.Eller kanskje fotball i coronatiden kunne flyttes over til dette forumet?

Tråden burde ihvertfall da inkludere følgende bilde.
Image

Jeg regner med at det kommer beskjed i løpet av uka om at seriestarten utsettes.

Kanskje kan det også ende opp med at NFF, Norsk Toppfotball og klubbene blir enige med regjeringen om at alle klubbene får lov til å dra på treningsleir innenfor de strenge rammene som UEFA praktiseres selv om enkelte av våre helsebyråkrater mener at risikoen uansett vil være for stor. Men, vi klarer jo ikke å eliminere all risiko uansett og så blir det en vurdering av hvor klubbene sikrer seg best kontroll over egne spillere og støtteapparat. Blir det hjemme hvor familien til spillerne tross alt går i gatene som en vanlig mann eller blir det i en lukket kohort med minimum av kontakt med andre? Ei uke eller to i varmen kan bidra til å tenne gnisten hos spillere som kanskje sliter litt i disse dager. Det kan også sikre en tidligere oppstart av eliteserien enn hvis vi skal følge samme opplegget som ifjor hvor vi ikke kom i gang før i Juni.

Som Crazy Horse skriver så gjorde fotballen 2020 til et mye bedre år for han. Jeg er tilbøyelig til å si det samme for egen del.

Vintersporttilhengerne vil nok si at det å kunne se på idrett på TV tross alt løfter hverdagen for en selv om en ikke får lov til å se de live.
Det blir spennende å se i hvilken grad folket nå er blitt TV-slaver i enda større grad enn før og dermed uteblir fra arenaene. Ola nordmann med nisselua på kan være tilbøyelig til å isolere seg i enda større grad enn før. Myten om kalde og tilbakeholdne nordmenn forsterkes.

Eller blir det en publikumseksplosjon når ting i 2022 kanskje er mer normalt?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Sulliken wrote: Sun Feb 28, 2021 9:21 pm Men å si at det å peke på dobbeltmoral og doble standarder er whataboutisme er å strekke den strikken langt. Jeg er riv røskende uenig i det.
Så lenge man gjør det fremfor å møte motpartens argumenter med egne motargumenter er det som sagt definisjonen på whataboutisme. Ikke min definisjon, men definisjonen du finner i et oppslagsverk.

Jeg har allerede sagt at det sportslig sett er smart å reise ut. Legger man kun det kriteriet til grunn ville selvfølgelig alle klubber reist for lenge siden.

Det er heller ikke noen stor grunn til å bekymre seg over smittevernet, det virker som de har grei kontroll på det.

Så er det det etiske med å reise ut når alle blir oppfordret til å ikke gjøre det. Etter min mening burde man vektlegge denne delen av regnestykket mer. Det Glimt gjør er ikke ulovlig, men det er usympatisk og usolidarisk. Jeg er skuffet over at en klubb som jeg er veldig glad i og som betyr mye for meg har valgt som de har gjort i denne saken. Man må gjerne argumentere mot det, men om argumentene bare er å sammenligne det de gjør med hva andre gjør, for så å beskylde alle andre for hykleri og dobbeltmoral, så har det ikke særlig verdi i min bok.
Crazy horse wrote: Sun Feb 28, 2021 11:12 pm
Jeg tror spillerne virkelig trenger et treningsopphold i varmere strøk, for å kunne stå en ny sesong i år.
For å si det forsiktig så kjenner jeg på det samme personlig, men jeg har ikke mulighet til å gjøre det Glimt gjør.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Det sitter masse folk i varmen som ikke er på treningsleir. Trenger ikke være rik for å få det til. Vi er alle på hjemmekontor for de som har muligheten til det. Da spør ikke arbeidsgiver hvor man er.

JIP: Mer generelt rundt BG blir det nok ikke, så det passer perfekt for denne tråden. :LFC
@liverglimt
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Ok, la meg omformulere det. Jeg velger å forholde meg til oppfordringene fra helsemyndighetene, og velger dermed å ikke undersøke mulighetene for å reise til et land som har innført unntakstilstand pga smitte.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Helt enig med deg Glimt1916. Jeg skulle gjerne solt kroppen, men det kan jeg sikkert gjøre senere også. Poenget mitt er at det er mange som hyler, men de som hyler høyest er ofte de som ikke ser seg i speilet.
@liverglimt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16626
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Per Angell Berntsen skriver det bra her det jeg mener.

https://www.tv2.no/sport/11986905/
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Synes det er noe spesielt å dra Vasaløpet inn i dette. Se til Sverige liksom, der har de truffet godt på tiltak. Men Solberg må gjerne slutte å twitre.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Mer i media foran denne ukes møte mellom NFF/NIF og de som bestemmer.
Aftenposten.no: Norge er nesten alene i Europa om å nekte fotball. Slik argumenterer Brann for at de må få spille igjen..
Men byråkraten sier:
Helsedirektør Guldvog er ikke like overbevist.
– Det er en risiko med spredning ut i lokalsamfunn, slik vi har sett innenfor ishockey, sier han.
Tidligere var det Donald som fikk høre det på grunn av sine twittermeldinger. Nå er det Solberg:
Aftenposten.no: Kaller Solbergs gullmeldinger «hult og hyklersk».
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16626
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Bare 16 mill i spillersalg? Whaat?

https://www.glimt.no/nyheter/slik-sa-kl ... -ut-i-2020

Edit: Netto salg/utleie 16 mill...

Hvor ble det av millionene for JP?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

Nordlands Glimt skal ha sin del og de fikk ikke alt på en gang, er noen deler av summen som kommer etter hvert.

Veit ikke om de har trekt i fra for penger brukt på spillerkjøp, men kan se slik ut av de tallene de kommer med. Skal se litt nærmere på årsoppgaven når man får tilgang til å se på den.
Locked